Jump to content
Annons

Ikväll-Uppdrag Granskning om Melodifestivalen


spaceman

Recommended Posts

Att det var mesigt tycker då inte jag. Jag tycker inte det var nån relevant detalj som lämnades orörd här.

Själv tror jag aldrig att festivalen varit en helt demokratisk företeelse i den meningen som allmänheten alltid påstått att den är. Jag tror däremot att det har presenterats - i runda ordalag - så att vem som helst kan skicka in bidrag och kan komma med i festivalen. Jag tror det presenterats så, för att det är ett enkelt sätt att förklara för den grå massan, utan att behöva dra varenda paragraf i det finstilta, men utan att direkt ljuga heller.

Genom att vara så förenklande så får allmänheten för sig att detta är i princip samma som den politiskt demokratiska processen, medan i verkligheten så är urvalsprocessen betydligt mer sållande och kontrollerad. Men det säkert så att vems bidrag som helst kan i praktiken komma med - även om sannolikheten synnerligen kan diskuteras. Det visade ju t.o.m. en av de mest högljudda kritikerna - Henrik Bie – i programmet att det gick.

Alla har inte samma chans, Nej. Men är detta något som SVT har stipulerat att alla har? Jag skulle gissa på att dom SVT inte har reglerat eller utlovat det. Det är däremot ofta allmänhetens tolkning, eller allmänhetens önskan, övertygelse - en tolkning som SVT vet är lite felande (om det nu är så) men SVT är inte heller fullt så noga med att korrigera den missvisande uppfattningen hos allmänheten heller. Det är lite typiskt svenskt, att "låta folk ha sina åsikter" hur destruktivt det än kan bli tack vare det.

Det är en del av kritiken. Sen finns andra delar av samma kritik, som gäller lite andra saker. Det är bl.a. den mycket misstänkta vänskapskorruptionen, där vänskapsband och bolagsband visar ganska tydligt att det utnyttjas på ett lömskt sätt där man drar mycket pengar ur systemet till egna bolag. Sen Björkman signades till Lionheart 2002 så har ju flera av delägarna i Lionheart premierats i tävlingen ganska bra, vilket gett dom stora intäkter på den kommersiella marknaden.

SVTs VD hördes i programmet bekräfta att SVT fullständigt skiter i om marknaden eller privata aktörer gynnas eller inte. Det blir ju då fritt fram för mängder med marknadsaktörer att försöka tillförskansa sig mängder med jobb och tiotals miljoner (i bästa fall). Hur många är så moraliska att dom skulle avstå från det om man har möjlighet till det?

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det går nog inte att gå igenom alla bidrag...fast nog skulle det kunna vara lite mera som på lilla sportspegel eller andra barnprogram att nångång så kommer Elins lilla teckning med i programmet om hon skickar en i veckan!?

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet ligger väl egentligen inte hos varken Christer Björkman, Marianne, Lionheart eller M&L. De är privata aktörer som jobbar och tjänar pengar inom de kommersiella ramar som är uppsatta för evenemanget.

Problemet ligger hos statliga SvT. Det är de som har anställd Björkman för det - troligen väl genomförda - arbete han utför. Det är SvT som lurar osignade låtskrivare att tro att de har en chans. Jag gissar att det ingår i SvTs arbete att göra sådana saker för att ge sken av folklig förankring.

Så det är inte så konstigt att SvT känner sig pressade att låta sitt största granskande program granska kritiken mot den egna verksamheten. Det är därför inte heller så konstigt att programmets granskning av deras egen chef och uppdragsgivare blir lam och ytlig.

SvT har tagit till sig av kritiken och låtit sina murvlar göra ett granskande reportage. Kritiker är tystade och 'business' kan fortsätta 'as usual'.

Voilá!

Link to comment
Dela på andra sajter

"Vilka av SVT:s regler angående Melodifestivalen anser du inte har beaktats?"

Vem som helst skall få en ärlig chans att vara med. Men det är inte så idag. Det är Christer Björkman och hans kartell som bestämmer allt i syfte att tjäna så mycket pengar som möjligt år varandra, på ett public service arrangemang. [Min citering/formatering av frågan, så att det framgår att det inte är en fråga ställd till mig]

Du svarar snarare med åsikt än ett bevis. En gång till (eller skit i att svara överhuvudtaget):

1. Vilka av SVT:s regler angående Melodifestivalen anser du inte har beaktats?

2. Är att "tjäna så mycket pengar som möjligt" ett brott mot regelverket?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte branschen som blöder, som någon sa ovan,däremot tror jag att många hobbyartister blöder för att inte just deras bidrag/idoler lyckas vinna inringarnas röster.

Tjo, bra att komma ihåg till ”pirat-trådarna”…

ALLTID, jag upprepar, ALLTID, annars talas det om tycke och smak. Men i det här fallet har alla utom "jag" fel när det gäller vilka artister/bidrag som ska och inte ska få komma med i melodifestivalen.

Jag tror man ska dela upp kritiken mot CB i delarna ”kritik mot CB och hans tycke och smak” samt ”kritik mot att CB ekonomiskt gynnar sig själv och sina kompisar med hjälp av skattepengar och licenspengar”.

”Tycke och smak” är (enligt mig) inte någon tung kritik. Den kritiken liknar tex kritiken mot en landslagsmanager som får dåligt resultat i ett OS... Skulle kunna mötas med "Men Gråt Då!"

MEN, kritiken mot att CB gynnar sig själv och sina vänner ekonomiskt för skattepengar tycker jag är tyngre.

CB har idag en position där han via public service kan avgöra hur pengar ska strömma inom underhållningsbranschen. Att han missbrukar denna position tycker jag är (mycket) alvarligt. Det hade varit en helt annan situation om Melodifestivalen gick i TV3 och det var Stenbeck som delade ut rättigheter till vänner och affärsbekanta. Men nu är melodifestivalen den största satsning (ekonomiskt) som SVT gör och där är det FEL att det genererar vinster hos vänner till CB (inte för att de råkar vara vänner utan för att "kontrakten" är öronmärkta för CBs vänner, ej OK inom det "vanliga näringslivet").

SVT har klara regler för dem som vill vara med och skylta med sina bidrag. Reglerna följs (tills motsatsen är bevisad). Och det där med att SVT och artister skulle "leva på våra licenspengar" är så skitnödigt att det blir jobbigt...

Har precis varit och skitit. SVT ÄR fortfarande finansierat av våra licens och skattepengar (och melodifestivalen är fortfarande SVTs största satsning).

Mitt förslag till expertpanelen härovan är att starta en egen melodifestival där ni garanterar att alla tiotusentals som skickar in sina bidrag ska få vara med. Givetvis får det inte vara något vinstintresse i arrangemanget, och alla ansvariga/projektarbetare ska jobba ideellt. Eftersom nu ju uppenbarligen tror att det handlar om annat än business... (Signia, don't even...)

Konstigt inlägg!

Ah, kaffe!

Nej, Valle du har fel! Det är dags för Te (kör varannan) 😉

Cheers!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet ligger hos statliga SvT. Det är de som har anställd Björkman för det - troligen väl genomförda - arbete han utför. Det är SvT som lurar osignade låtskrivare att tro att de har en chans. Jag gissar att det ingår i SvTs arbete att göra sådana saker för att ge sken av folklig förankring.

SVT är oberoende aktiebolag, inte statligt. SVT är ett företag med vinstintresse. Inget konstigt alls.

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Du svarar snarare med åsikt än ett bevis. En gång till (eller skit i att svara överhuvudtaget):

1. Vilka av SVT:s regler angående Melodifestivalen anser du inte har beaktats?

2. Är att "tjäna så mycket pengar som möjligt" ett brott mot regelverket?

1. Det är min åsikt att public service är till för alla och rimligtvis borde alla få en fair chans. Och svt vill Verkligen att det skall se ut så, men verkligheten är en annan.

2:Det är inte ett brott att tjäna mycket pengar, men det är ett brott att gå ihop i en kartell i syfte att bli marknadsledande och stänga ute all konkurrens i ett public service arrangemang.

Redigerat av Henber77
Link to comment
Dela på andra sajter

Fan har lust att klippa av kablarna till OB bussen mitt under final låten.

Blir så jävla irriterad på SVT ska fan sluta betala TV licens.

Kompis och rygg dunkar mentalitet. gamla avdankade gubbar o kärringar som är lika gamla som inventarierna i SVT huset. nej fyfan lägg ner SVT. (synd bara på dom oberoende granskningarna men det går nog att lösa på annat håll) nästa TV blir utan TV tuner.!!!!

Nu måste jag ta en kopp kaffe!

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

OK, detta får bli mitt (förhoppningsvis) sista inlägg i den här tråden. För det verkar som att de faktiska förhållandena ignoreras totalt.

SVT gör INGET fel. "Våra licenspengar" används av staten till att köpa SVT:s tjänster enligt ett koncept som bestäms av staten. Skulle SVT brutit mot detta hade de inte fått uppdraget.

Alltså, har ni problem med hur "våra licenspengar" används så är det staten ni ska spy galla över, inte ett företag som ändå bara gör vad det ska.

Helt jävla otroligt!

Link to comment
Dela på andra sajter

SVT är oberoende aktiebolag, inte statligt. SVT är ett företag med vinstintresse. Inget konstigt alls.

... vilket inte motsäger det jag skrev. Utan statens uppdrag skulle det inte finnas något SvT.

Men visst är det så att SvT agerar på en marknad bland andra aktörer. På så sätt är de kommersiella. Men uppdraget är fortfarande politiskt styrt, vilket gör att de knappast kan räknas som "oberoende".

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, detta får bli mitt (förhoppningsvis) sista inlägg i den här tråden. För det verkar som att de faktiska förhållandena ignoreras totalt.

SVT gör INGET fel. "Våra licenspengar" används av staten till att köpa SVT:s tjänster enligt ett koncept som bestäms av staten. Skulle SVT brutit mot detta hade de inte fått uppdraget.

Alltså, har ni problem med hur "våra licenspengar" används så är det staten ni ska spy galla över, inte ett företag som ändå bara gör vad det ska.

Helt jävla otroligt!

Så här står det i Svt sändningstillstånd som dom fått av regeringen.

Sveriges Television AB (SVT) har till uppgift att bedriva tv-verksamhet i allmänhetens tjänst. Verksamheten ska präglas av oberoende och stark integritet och bedrivas självständigt i förhållande till såväl staten som olika ekonomiska, politiska och andra intressen och maktsfårer i samhället. Det är särskilt viktigt att SVT slår vakt om programområden som är betydelsefulla för Allmänintresset

Edit: tycker du fortfarande inte svt gör fel?

Edit 2: och med tanke vad som framkom i gårdagens program bryter dom mot sändningstillståndet dom fått av regeringen.

Redigerat av Henber77
Link to comment
Dela på andra sajter

Btw, läs denna sida på Wikipedia:

http://sv.wikipedia....iges_Television

Kolla speciellt finansiering, vad det är för folk som varit VD, sitter i ledningsgrupp etc på detta "fina och marknadsmässiga bolag"...

Så, ÄR det vettigt att detta bolag som finansieras via skatter och styrs av avdankade politiker låter en privatperson sko sig och sina vänner på en egenkonstruerad monopolmarknad?

Tycker liksom värdet av "fri television" förminskas ...

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

Så, ÄR det vettigt att detta bolag som finansieras via skatter och styrs av avdankade politiker låter en privatperson sko sig och sina vänner på en egenkonstruerad monopolmarknad?

Så, vem är det du bör gnälla på, bolaget eller de avdankade politikerna? Säg "båda" och du är oseriös.

Citat "SVT är oberoende aktiebolag " 😄

Jajjamen och kungen är folkvald ! 😄

Ja, du kan ju spexa hur mycket du vill. SVT jobbar i alla fall på uppdrag som vilket annat jävla vinstdrivande företag som helst. Vet inte hur du ska kunna klämkäcka bort det...

Link to comment
Dela på andra sajter

Btw, läs denna sida på Wikipedia:

http://sv.wikipedia....iges_Television

Kolla speciellt finansiering, vad det är för folk som varit VD, sitter i ledningsgrupp etc på detta "fina och marknadsmässiga bolag"...

Så, ÄR det vettigt att detta bolag som finansieras via skatter och styrs av avdankade politiker låter en privatperson sko sig och sina vänner på en egenkonstruerad monopolmarknad?

Tycker liksom värdet av "fri television" förminskas ...

Sluta nöta att det är SKATTER för det är det inte, det är licenspengar. Förvisso påtvingat, men det är som sagt staten som dikterar innehållet och utformningen.

Sen kan man tycka vad man vill om att man saknar alternativ, jag menar det enda alternativet är att slänga ut TV'n. Tycker inte att det är för mycket begärt att man helt enkelt släcker ner SVT för den som inte vill betala för det.

Redigerat av mietek
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Så, vem är det du bör gnälla på, bolaget eller de avdankade politikerna? Säg "båda" och du är oseriös.

Seriöst säger jag BÅDA!

Bolaget ÄR de facto styrt av avdankade politiker...

Ja, du kan ju spexa hur mycket du vill. SVT jobbar i alla fall på uppdrag som vilket annat jävla vinstdrivande företag som helst. Vet inte hur du ska kunna klämkäcka bort det...

Man skulle ju kunna klämkäcka något om att ”SVT ska vara fri och oberoende television" och att alla stackars Svenskar de facto tvingas finansiera spektaklet.

ÄR då den produkt Svenska folket får för pengarna endast "reklamfri TV" tycker i alla fall jag att de som värdesätter detta får köpa Canal+ eller liknande och att övriga ska slippa avgiften (och slippa TV-pejlare och lappar i brevlådan).

I.e. koda SVT och låt dom jaga kunder som alla andra företag på en fungerande marknad.

ÄR produkten något mer än endast "reklamfri TV" så tycker jag inte CB och hans kompisar hör hemma där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sluta nöta att det är SKATTER för det är det inte, det är licenspengar. Förvisso påtvingat, men det är som sagt staten som dikterar innehållet och utformningen.

Sen kan man tycka vad man vill om att man saknar alternativ, jag menar det enda alternativet är att slänga ut TV'n. Tycker inte att det är för mycket begärt att man helt enkelt släcker ner SVT för den som inte vill betala för det.

SVT kan jag gå med på att det skulle kunna släckas ner om man inte betalar för sig, men SR måste nog finnas kvar för allmänheten iallafall. Det kan vara den enda samhällsinformationen som man kan tillgodose sig i värsta fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är sändnings tillståndet som gäller för 2010-2013

http://svt.se/content/1/c6/69/94/61/Tillst%E5ndSVTslutversion%202010.pdf

Citat taget från pdf filen.

Sveriges Television AB (SVT) har till uppgift att bedriva tv-verksamhet i allmänhetens tjänst. Verksamheten ska präglas av oberoende och stark integritet och bedrivas självständigt i förhållande till såväl staten som olika ekonomiska, politiska och andra intressen och maktsfårer i samhället. Det är särskilt viktigt att SVT slår vakt om programområden som är betydelsefulla för Allmänintresset

Vad tycker ni? Bryter svt sitt sändnings tillstånd. Med tanke på vad som framkom igår??

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Så, vem är det du bör gnälla på, bolaget eller de avdankade politikerna? Säg "båda" och du är oseriös.

Ja, du kan ju spexa hur mycket du vill. SVT jobbar i alla fall på uppdrag som vilket annat jävla vinstdrivande företag som helst. Vet inte hur du ska kunna klämkäcka bort det...

Mmmm och då får dom bestämma själva att dom vill ha reklampauser för att finansiera sig.....ooops fick dom visst inte. En stiftelse vars förmögenhet kommer från anslagna skattemedel. Den årliga avgiften bestäms av riksdagen. Hur gärna du än vill så är inte SVT som vilket vanligt vinstdrivande företag som helst. Vet inte hur du ska kunna svära bort den....

Link to comment
Dela på andra sajter

Förövrigt är jag villig att haka på ONSatans linje.

1. Det är egentligen irrelevant vad någon tycker om Melodifestivalen som spektakel. För varje person som hatar skiten finns det nån 40-talist som ramlar ur gungstolen när Hårdrockens Historia går på. Men det är bara en smaksak. I dessa fall har jag personligen inte några problem med att låta staten bedöma om det ska gå under allmänintresse eller inte.

2. MEN det ruttna med schlagern och för vilket beslutsfattarna bör synas är just det här med CB's inflytande och hur samma gamla privata utövare gynnas år efter år. Det är väl klart som fan att SVT som bolag är vinstdrivande och agerar därefter, men:

a ) CB's diktatur gynnar på intet sätt SVT som bolag i sig.

b ) Vari ligger allmänintresset i just detta?

Redigerat av mietek
  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Här är sändnings tillståndet som gäller för 2010-2013

http://svt.se/conten...sion%202010.pdf

Citat taget från pdf filen.

Sveriges Television AB (SVT) har till uppgift att bedriva tv-verksamhet i allmänhetens tjänst. Verksamheten ska präglas av oberoende och stark integritet och bedrivas självständigt i förhållande till såväl staten som olika ekonomiska, politiska och andra intressen och maktsfårer i samhället. Det är särskilt viktigt att SVT slår vakt om programområden som är betydelsefulla för Allmänintresset

Vad tycker ni? Bryter svt sitt sändnings tillstånd. Med tanke på vad som framkom igår??

Ja, jag tycker i alla fall det. Konsekvensen måste därför vara att man agerar för att rätta till felen (kickar och kanske även anmäler CB för "trolöshet mot huvudman" el. dyl) eller går till politikerna/folket för att be om ett nytt uppdrag (med konsekvensen att SVT på relativt kort sikt försvinner då det ej längre skulle gå att hållbart motivera upplägget).

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Konsekvensen måste därför vara att man agerar för att rätta till felen (kickar och kanske även anmäler CB för "trolöshet mot huvudman" el. dyl) eller går till politikerna/folket för att be om ett nytt uppdrag (med konsekvensen att SVT på relativt kort sikt försvinner då det ej längre skulle gå att hållbart motivera upplägget).

Ja det vore det enda rätta i detta fall.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Om de ändrade reglerna till "amatör"-tävling så att, för att få vara med, så får man INTE tidigare släppt skiva genom bolag (...eller hur Web-joker formuleringen är) så skulle det kanske folk skulle bli nöjda, eller?

Det skulle innebära att om man varit med tidigare så är man portad för alltid.

(Dock så var jag inte så imponerad av Webjokerbidragen.)

Dock har jag svårt att bli upprörd över rådande ordning. Programmet bjöd inte på några överraskningar. De som var inne i värmen var glada, och de ute i kylan - missnöjda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om de ändrade reglerna till "amatör"-tävling så att, för att få vara med, så får man INTE tidigare släppt skiva genom bolag (...eller hur Web-joker formuleringen är) så skulle det kanske folk skulle bli nöjda, eller?

Det skulle innebära att om man varit med tidigare så är man portad för alltid.

(Dock så var jag inte så imponerad av Webjokerbidragen.)

Dock har jag svårt att bli upprörd över rådande ordning. Programmet bjöd inte på några överraskningar. De som var inne i värmen var glada, och de ute i kylan - missnöjda.

Jag tror du missat pängerna med kritiken.

Stämmer SVTs och CBs agerande med det uppdrag SVT har och hanterar CB melodifestivalen (dvs den största satsning SVT gör per år) i enlighet med sändningstillståndet?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Det bästa tycker jag är att bara acceptera att musikbranschen består av två grenar, en kommersiell och en med konstnärliga ambitioner. Melodifestivalen är den kommersiella grenen reducerad ner till dess allra innersta väsen. Det är också det som gör den fullständigt ointressant i mina ögon.

Tycker man att den är orättvis får man fundera på 1. vilken gren man vill tillhöra och 2. om man väljer den kommersiella, vara beredd att smöra in sig i samma kretsar som Christer Björkman.

Så kan vi andra koncentrera oss på BRA musik, oavsett om det är inom ramen för en tävling eller inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...