Jump to content
Annons

Recommended Posts

Har ett irriterande problem som nån kanske kan hjälpa mej med...

Jag försöker importera en mp3 fil till cubase men ljudet hackar till lite med jämna mellanrum, inget jätte hack men man hör ändå att det hoppar till och det är störande.

Sampleraten på mp3-filen är 44.1kHz/32bit, i projektet i cubase har jag inställt 44.1/24bit men innan den importerar får jag upp en fråga om jag vill konvertera till 24bit och där väljer jag "ja".

Har importerat mp3or utan problem förut men de som skiljer den här är att den är i "320kbps"... dom andra har varit 192kbps så de är väl sunt att anta att det är här problemet ligger? Någon som vet om det går att lösa på nått sätt i så fall?

tack på förhand 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Låter underligt. Varför 32 bit i ett lossy format, liksom. Och de flesta converterare anger bara bitrate som dynamisk kvantisering.

Kolla om filen är konverterad som VBR, så bitraten är dynamisk. Jag tror att det skulle teoretiskt kunna ställa till det i enstaka fall. Testa att inte konvertera till 24 bit, och testa även att använda 16-bit istället för 32. Det skulle kunna vara en dålig konverterare som gjort filerna .. så synkningen av dataströmmen blir lite ... muppo. Tror jag, typ, liksom, bah.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

jag har testat att importera de som 32 bit och även 16 men det är samma problem. Nu sitter jag på jobbet så jag kan inte kolla om den är konverterad som VBR.

Filerna det handlar om är låtarna från mick jaggers första soloplatta "she's the boss" och finns som en compilation tillsammans me resten av hans sologrejer på en av de mest kända torrent siterna som dessutom är svensk... 😱 Nån med cubase kanske kan testa? jag tänker att det kanske är nått fel på just dom här filerna, dåligt rip etc. etc.

Innan moralpoliserna börjar skrika så kan jag säga att min totala räkning från itunes är i snitt ca 1500kr varje månad, jag köper all min musik därifrån! just den här skivan fanns inte men den är nu beställd från Bengans.

Ska testa att importera från cdn när jag får den men de vore ju bekvämt om man kunde få mp3:orna att fungera också

edit: vill bara tillägga att jag kör MBP och Cubase 6

Redigerat av heman
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...