Jump to content
Annons

Höja mastern utan att dista (slår rött)


maestro123

Recommended Posts

Hej! Nästan klar med en låt, men har ett problem och det är att ljudet är för lågt. Höjer jag den distar den. Har mastrat den (relativt) mycket. EQ, Multiband dynamics, Compressor, utility, limiter.

Finns det ett sätt (kanske efter man har bouncat ut låten) man med hjälp av något program eller liknande kan höja ljudet? Eller kanske något helt annat sätt?

tacksam för svar 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Kulturell Figur (oregistrerad)

Du förstår nog vad jag menar. Dvs. att jag suttit ett tag och försökt mastra det till ett stadie jag tycker det är tillräckligt

Jaha jag tänkte du menade att du mastrat den mycket genom att komprimera hårt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Hej! Nästan klar med en låt, men har ett problem och det är att ljudet är för lågt. Höjer jag den distar den. Har mastrat den (relativt) mycket. EQ, Multiband dynamics, Compressor, utility, limiter.

Vad är för lågt för dig då? Ska låta söndermosat som nästan allt idag? Vad jämför du med?

Finns det ett sätt (kanske efter man har bouncat ut låten) man med hjälp av något program eller liknande kan höja ljudet?

Nej

Eller kanske något helt annat sätt?

Ja skära bort all onödig bas i mixen så blir det lite högre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du inte har en gångbar volym efter halvmild mastering med kompimering och limitering så har du problem med mixen i sig.

Aningen analog (harmonisk) distortion (typ maximizer, exciter, rörförstärkare) kan ju få upp den upplevda volymen rejält, men varför ska det vara så högt då? Våga stå emot loudness-hysterin. Musik vinner inte på att förtuggas innan det serveras.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Frågan hur Maestro kommer fram till att det låter 'för svagt'? Det är ju bara höja på Volume på förstärkaren annars 🙂

Ja men du vet väl att dagens unga är för lata för det. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej. Svar på vad jag jämför med är låtar på Spotify, iTunes, Soundcloud etc.

Angående att skära bort bas och virvelltrummor som tar upp ljudet så är det bra tips, men faktiskt redan tänkt på det.

Jag har helt enkelt börjat mixa om hela låten... Kommer ta några dagar eller så men det får vara värt det. tack för svaren! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Du jämför med mestadels kommersiella releaser? Då är det nog en större täthet i mixen som du är ute efter. Det behöver du inte öka den interna volymen för att göra, utan du behöver bara åstadkomma en betydligt tätare mix, en jämnare mix.

Det kan du göra genom att komprimera de enskilda spåren aningen mer, även skära bort lite av de mest framträdande frekvenserna i varje spår, använda mängder med volym-automation och på många spår lite lätt limiting. Att öka tätheten är detsamma som att sabotera de enskilda instrumenten för täthetens bästa. Så för att ändå bibehålla så bra ljud som möjligt, medan man plattar sönder saker, är det viktigt att man skär bort det perifera, det minst nödvändiga först. Det kräver lite planering och medvetenhet.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

021809_OLD_FART.jpg

Bra där, gubbar!

Låt de yngre fatta att de inte begriper sig på musik ändå, att de är snorungar som bara hasar fötterna efter sig, att den fulländade musikproduktionen från 70- och 80-talet nu håller på att förstöras. ÄVEN om vi gubbar inte drar oss för att använda den "moderna" tekniken.

Heja! 🙂

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

021809_OLD_FART.jpg

Bra där, gubbar!

Låt de yngre fatta att de inte begriper sig på musik ändå, att de är snorungar som bara hasar fötterna efter sig, att den fulländade musikproduktionen från 70- och 80-talet nu håller på att förstöras. ÄVEN om vi gubbar inte drar oss för att använda den "moderna" tekniken.

Heja! 🙂

Hahahaha! Fan vad vi börjar bli gamla! +1!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Maestro, ska försöka att inte vara lika nedlåtande som gubbarna och komma med lite tips.

Man kan förneka och fördöma loudnesskriget bäst man vill men det gör det inte mindre verkligt.

Förstår vad det är du försöker tävla med och har lite tips för att få ut minimal dynamik med minsta möjliga bieffekt.

1. Det absolut viktigaste är en frekvens och dynamikmässigt balanserad mix. Det GÅR inte att fuska sig runt en obalanserad mix.

Har du en enorm puckel vid 100hz eller en virvel som peakar 3dB över allt annat så kommer virvel begravas ju mer du limiterar eller klipper på mastern och eventuella frekvensproblem kommer resultera i dist. Ju sämre mix, desto större skillnad från din originalmix blir det när du börjar limitera och klippa på mastern.

Det gäller att med EQ, kompression och/eller psykoakustiska dynamiska processorer som "tape"-emulationer få så jämn dynamik och frekvensgång som möjligt.

2. Hur proffsen gör exakt är ingenting som jag vet, av min erfarenhet har alla mer eller mindre olika knep för att maximera output med minsta möjliga bieffekt. En vanlig metod är att klippa AD-omvandlaren, då klippning ofta uppfattas som en lite mer "musikalisk" förstörelse än limitering. Detta är dock något man får glömma om man sitter på budget/medelmåttiga omvandlare. Finns helt ok "clipping"-pluggar som simulerar detta, om inte annat testa för att se om du gillar det bättre än limitering.

Hur som helst är huvudregeln: Ju mer balanserad mix -> mindre bieffekter vid mastering. Om vi utgår ifrån dagens generella syn på mastering, där det i grund och botten handlar om att misshandla mixen så mycket som möjligt utan för stora hörbara bieffekter.

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej! Nästan klar med en låt, men har ett problem och det är att ljudet är för lågt. Höjer jag den distar den. Har mastrat den (relativt) mycket. EQ, Multiband dynamics, Compressor, utility, limiter. Finns det ett sätt (kanske efter man har bouncat ut låten) man med hjälp av något program eller liknande kan höja ljudet? Eller kanske något helt annat sätt? tacksam för svar 🙂

Du köper helt enkelt min Lynx och klipper den åta helvete 😄, funkar bra för det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...