Jump to content
Annons

Frekvensomfång på cymbalerna?


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Hur lågt går hihat o cymbaler? Satt och skruvade i multibandskompressorn, och när jag satte delningen upp till översta bandet (tre band) ganska lågt, runt 2 khz fick jag plötsligt ett helt annat liv i cymbalerna och virveln än förut, och den "klonkiga" virveln fick ett mer virvelliknande ljud än klonkliknande. Testade bara nån minut, men undrar nu liksom om cymbalernas frekventa frekvenser.

Top Hat. 55

post-8284-0-46302900-1330042644_thumb.jpg

I dag var det finväder som synes. Flyttade ut studioarbetet.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det beror lite på hur långt ifrån cymbalerna som mikrofonen/örat lyssnar. En stor cymbal som slås an lätt med en malllet (mjuk stock) utvecklar en låg hummande tonalitet som sträcker sig ner förbi 100 hz, och en gong är också en cymbal som kan utveckla ett enormt basigt hum. Du förstår nog principen liksom.

Och ja, överhängsmikrofonerna har en stor inverkan på trumsetets ljud, särskilt om man skär ner lite på botten i överhänget, då brukar krispheten komma fram bättre, och bastrumman låta tajtare och inte så bånkig. (Trummors bånkighet ligger mellan 150-350 hz)

En närmickad hi-hat brukar gå bra för mig att skära vid 100 - 150 hz (med 24db HP). Överhänget, där är mickarna längre bort ifrån cymbalerna än vid hi-haten, och då kan man skära bort mer botten utan att det låter konstigt. Där brukar det börja låta märkligt om man skär ovanför 400-500 hz, det är lite olika beroende på hur ljudet låter "på band".

Ju närmare cymbalerna som micken står, desto mindre bas kan man skära bort. För det hörs, i 'attacken' eller briljansen, hur nära cymbalen är, och tar man då bort för mycket så får cymbalerna ingen "kropp" och det låter i allmänhet mysko och mer skrikigt Ju längre bort ifrån cymbalerna micken står, desto mer bas kan man skära bort.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm.....jag skär hi-hat:en säkert runt 500hz. 😲

Överhänget gör jag olika med, har inte bestämt mig vad som är bäst, hehe.

Brukar skära ganska mycket i basen, då jag vill få bort baskaggen, för den förstör helhetsbilden. Men....det är kanske för att jag inte vet hur man gör. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar mastra med brytfrekvens på ca 4 khz till det översta registret i multibandkompressorn, tanken var att cymbalerna får en egen avdelning där, men de går ju betydligt lägre än så förstår jag nu. Ska testa lite olika delningsfrekvenser få se. Virveln verkar gå att få mer liv i med lägre delning...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är lätt att man talar om olika saker; om man talar om 'bara cymbaler' men man egentligen talar om överhängsljudet. Överhänget innehåller ju hela trumsetet, inte bara cymbaler 🙂

Jag tror att dom som vill skära bort lite botten i överhänget, men avstår för dom tycker bastrumman/golvpuka/virvel låter fattiga då, dom brukar skära lite i överhänget i alla fall och sen kompensera med att öka basen på signalen från närmikrofonerna. Det blir förstås en fin balansgång.

När folk spelar in trumset ser man ju ibland att folk har flera mickar på samma trumma - 3 mickar på bastrumman t.ex. En inuti, en direkt utanför, och en max 1 meter utanför el. dyl. Det brukar heta att "man gör det för att få lite alternativ vid mixning" men den här traditionen kommer mycket ifrån att ... t.ex. man vill kunna skära i överhänget, men vill inte öka basen i närmaste närmicken (för det kan låta .. off), då tar man och höjer basen i en av de alternativa mickarna på samma ljudkälla istället, en mick som står längre ifrån, som därigenom har ett "bumligare" ljud, och smyger sen upp den kanalen i volym så den 'smälter ihop' med signalen från närmaste närmicken. Det blir ofta en bättre kompensation för att skära i överhänget, än att bara höja basen på närmaste närmicken.

Finns mycket man kan testa, om man orkar med det.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Med typ 16 mickar runt trummorna, hur många alternativ till olika ljusinställningar får man då, typ en miljon? Fyra mickar ger mig alldeles tillräckligt med beslutsångest. 🤪

Men hade jag resurserna att sätta dit 30 bra mickar gjorde jag väl det...

Men med fyra mickars Glyn Johns sitter mer än halva ljudet från hela trumsetet i OH. Det är fint det.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Lite av poängen med inspelningstkeniker som Glyn Johns och Recorderman är att minimera fasfelen. Och har man inga större fasproblem är det heller inga problem att låta botten vara kvar i överhänget. Demar just nu Waves nya faskorrektionsplugg InPhase. Efter att ha gått igenom trumsetet och faskollat grundligt är det mest upp till tycke och smak hur man eq'ar överhänget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu när vi riggade och spelade in sist höll vi på en stund med fler mickar än fyra, men både jag och trummisen tycker det blev sämre även denna gång. Trummorna låter som at de är mindre, tråkigare stereo. Sämre ljud helt enkelt...

Hade man en egen bra lokal där man kunde repa och spela in i månader kunde man säkert förfina även Glyn Johns method. Men det har vi inte, så det får gå ändå!

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite av poängen med inspelningstkeniker som Glyn Johns och Recorderman är att minimera fasfelen. Och har man inga större fasproblem är det heller inga problem att låta botten vara kvar i överhänget. Demar just nu Waves nya faskorrektionsplugg InPhase. Efter att ha gått igenom trumsetet och faskollat grundligt är det mest upp till tycke och smak hur man eq'ar överhänget.

Det är väl därför jag tycker det låter bäst utan att varken skära botten eller boosta nånstans.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med typ 16 mickar runt trummorna, hur många alternativ till olika ljusinställningar får man då, typ en miljon? Fyra mickar ger mig alldeles tillräckligt med beslutsångest. 🤪

Men hade jag resurserna att sätta dit 30 bra mickar gjorde jag väl det...

Men med fyra mickars Glyn Johns sitter mer än halva ljudet från hela trumsetet i OH.

Förstår precis hur du menar. Jag har två lägen, 'äh, upp med skiten så kör vi, livet är för kort' och sen 'Nu jävlar, ska varenda molekyl stå givakt när ja är klar'. Lite schizzo sådär.

Sen är det som du säger; kärnan i trumsetet sitter oftast i några få mickar eller mick-par. Resten är extra reserv-möjligheter, som kan lura teknikern i fördärvet likväl som erbjuda klyftiga lösningar - om man orkar bry sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite av poängen med inspelningstkeniker som Glyn Johns och Recorderman är att minimera fasfelen. Och har man inga större fasproblem är det heller inga problem att låta botten vara kvar i överhänget. Demar just nu Waves nya faskorrektionsplugg InPhase. Efter att ha gått igenom trumsetet och faskollat grundligt är det mest upp till tycke och smak hur man eq'ar överhänget.

Kom gärna tillbaka ang detta! Har inte tid just nu att testa den men är helt klart intresserad.
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...