Jump to content
Annons

rockdemon

Recommended Posts

Jag ska köpa ny gitarr nu när min Sg standard ramlat i backen och knäckts i halsen.

Jag är inne på en ESP eclipse eftersom jag velat ha en sån ända sen 90 talet. Men, Jag har haft en jackson 24bands yxa och nu då en SG de senaste 12 åren. På bägge gitarrer är det väldigt lätt att komma åt de högre banden. På en Les Paul kropp, är det svårare att komma åt de ljusare tonerna? typ band 17 på a-strängen som exempel? De flesta band jag ser och såna där små gitarrmongon på youtube använder Ibanez och dyl när dom spelar lite mer tekniska grejjer, är de lättare att lira på eller?

plus, Jumbofrets, är det samtliga band som är bredare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jumbofrets gäller samtliga bandstavar. Fast på Gibson Les Paul är de ganska moderata. ESP Eclipse däremot, har järnvägsräls på greppbrädan.

Jag gillar inte alls Les Paul ur ergonomisk synpunkt. Jag har, med mina ganska små händer, riktigt svårt att spela bekvämt långt upp på halsen. Det går att lära sig, se bara på Randy Rhoads. Men för mig funkar det inte.

Eclipsen är lite mer ergonomisk med urfräst baksida för bröstkorgen och tunnare kropp och hals, men fortfarande inte i närheten av en shredgitarr typ Ibanez RG el. dyl. Det går givetvis att spela vrålsnabbt på i princip vilken gitarr som helst, bara man tar sig tid att lära sig, men jag vågar nog generalisera och säga att hastighetsbefrämjande ergonomi är att rekommendera när det kommer till mer akrobatiska gitarrmanövrer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite som jag misstänkte då, och det är dessutom den Full Thickness versionen av eclipsen jag är nära att beställa. Men kan nog vara lite problem när man nördar protest the hero låtar och between the buried and me... Det jag gillade med Sgn var att den funkade rent utseendemässigt både till dödsmetall och rock n roll vilket även en eclipse gör men det gör inte en jackson eller en ibanez. Känner sig halvsnygg när man spelar led zeppelin på en dinky 🙂

Redigerat av rockdemon
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Jag gillar inte alls Les Paul ur ergonomisk synpunkt. Jag har, med mina ganska små händer, riktigt svårt att spela bekvämt långt upp på halsen. Det går att lära sig, se bara på Randy Rhoads. Men för mig funkar det inte.

Samma för mig. Hade visserligen en ltd EC-1000 som har 24 band istället för 22 som på Eclipse. Blev aldrig bekväm med den och sålde den och köpte en ESP Horizon istället. Vilken skillnad i spelförmåga. Testa en om du har möjlighet. Det är så lätt att bara gå på utseendet. Visst en Eclipse är fan i mig världens snyggaste gura men inte spelmässigt för min del.

Link to comment
Dela på andra sajter

Samma för mig. Hade visserligen en ltd EC-1000 som har 24 band istället för 22 som på Eclipse. Blev aldrig bekväm med den och sålde den och köpte en ESP Horizon istället. Vilken skillnad i spelförmåga. Testa en om du har möjlighet. Det är så lätt att bara gå på utseendet. Visst en Eclipse är fan i mig världens snyggaste gura men inte spelmässigt för min del.

Tyvärr har ju musikbörsen(4sound) slutat med esp och har nästan bara gibson och fender och här finns bara musikbörsen. Lösningen kanske är att köpa en eclipse och sen spara ihop till en beggad Ibanez för de mer "akrobatiska" projekten...

Link to comment
Dela på andra sajter

Samma för mig. Hade visserligen en ltd EC-1000 som har 24 band istället för 22 som på Eclipse. Blev aldrig bekväm med den och sålde den och köpte en ESP Horizon istället. Vilken skillnad i spelförmåga. Testa en om du har möjlighet. Det är så lätt att bara gå på utseendet. Visst en Eclipse är fan i mig världens snyggaste gura men inte spelmässigt för min del.

Ja, Horizon är riktigt skön. Jag hade en ESP M-II för ett par år sedan, den var också ruggigt kul att trixa med. Kanske får bli en gura med Floyd snart igen 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

ett alternativ till horizon: http://www.ibanez.co...r=2012&cat_id=1

ja dom är ju väldigt mkt metal tack vare hockeyklubbehuvudena... http://www.ibanez.co.jp/products/eg_page12.php?area_id=3&data_id=280&color=CL01&year=2012&cat_id=1&series_id=75 är riktigt snygg, vet inte om den är nåt att ha dock...

Synd att utbudet på de centrala musikaffärerna i sthlm är så dåligt. Åkte dit förra helgen endast för att prova ut något att köpa men fanns inget intressant nånstans...

Link to comment
Dela på andra sajter

ja dom är ju väldigt mkt metal tack vare hockeyklubbehuvudena...

Haha, ironi på hög nivå,

förresten det där är inget hockeyklubbshuvud... Jackson dinky-> Hockeyklubbshuvud!

Sen så ÄR de faktiskt riktigt bra. Har själv en RGA42 och personligen gillar jag deras aktiva mickar bättre än, låt säga EMG81... inte säkert att alla gör det, men skulle man vilja byta ut så är det ju väldigt enkelt gjort. Priset för en RGA42 är runt 3600kr och det e ju ingenting. Sen som vanligt, oberoende prisklass, så är det inte säkert att man får en bra träbit, så att testa gitarren i butik är ju ett måste. Ibanez äger ju numera indonesien-fabriken, vilket innebär att de faktiskt tillverkar gitarrerna där själva, så allt snack om "indoniesen tillverkar bara skit-gitarrer" kan ni ju ta å slänga ditt pepparn växer ;-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Är du ute efter en smidig allround gitarr. Kan jag rekommendera Ernie Ball Musicman gitarrer eller deras lite billigare sterling by musicman gitarrer. Eller dom nya japan tillverkade evh gitarrerna.

Dom är en blandning av les paul och stratocaster. Dom är grymt sköna att spela på och 1 bandet känns inte som det sitter ett ljus år bort som det gör med visa ibanez och andra märken av 24 bands gitarrer. Sen väger dom inte som ett brunnslock som många les paul gör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kunde inte hålla vantarna borta från ESP eclipse VBK. Den var så vacker att jag bara var tvungen att köpa den. Den känns väldigt bra och ordentlig. Riktigt fin mekanik och emg mickarna låter fett, det är en ren metalgura det här... halsen är tyvärr svinkort och det är svårt att lira på de högre banden men jag får göra som så att jag kollar in en ibanez sen när jag sparat ihop lite nya pengar....

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Synd att utbudet på de centrala musikaffärerna i sthlm är så dåligt. Åkte dit förra helgen endast för att prova ut något att köpa men fanns inget intressant nånstans...

Ja det har blivit ruskigt dåligt det senaste året. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Är du ute efter en smidig allround gitarr. Kan jag rekommendera Ernie Ball Musicman gitarrer eller deras lite billigare sterling by musicman gitarrer. Eller dom nya japan tillverkade evh gitarrerna.

Dom är en blandning av les paul och stratocaster. Dom är grymt sköna att spela på och 1 bandet känns inte som det sitter ett ljus år bort som det gör med visa ibanez och andra märken av 24 bands gitarrer. Sen väger dom inte som ett brunnslock som många les paul gör.

Jag har ALDRIG haft en så bra gitarr som min Music Man John Petrucci (JP6, Mystic Dream)! Ska unna mig några timmar ikväll med den 🙂

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Jag har ALDRIG haft en så bra gitarr som min Music Man John Petrucci (JP6, Mystic Dream)! Ska unna mig några timmar ikväll med den 🙂

Jo, dom är riktigt fina. Är halvnöjd med min esp eclipse nu efter några månader. Gitarrens storlek känns som om den är gjord för tjejjer eller barn. Ser ut som om jag spela på en ukulele ungefär(är 192cm lång). Får tennisarmbåge av att ha vänsterarmen så böjd hela tiden. Saknar 24 frets en hel del, måste göra om en massa när jag vill lära mig ex DT låtar...

Den är snygg och låter bra men jag skulle kanske välja en mer ergonomisk gitarr om jag fick göra om mitt köp...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...