Jump to content
Annons

Ljud låter annorlunda vid volym förändring

Recommended Posts

NevusFlammeus (oregistrerad)
Postat

Tjena , stöter konstant på detta problem, att många av mina ljud låter annorlunda när jag sänker volym till en lågt. Vad kan detta bero på? För dåligt utrymme för ljuden?

Till lågt* 🙂

Annons
Postat

Våra öron gillar hög volym. Vi uppfattar det som bättre. Ett tips är att ständigt lyssna högt, lågt och i lurar för att ha kollen. Jag brukar oftast mixa ganska lågt. Men det beror mest på att jag sitter i lägenhet. Sen drar jag på rätt rejält emellan åt för att sen om det fortfarande låter bra. Oftast brukar jag få backa lite på trummorna och bas då.

Tror att 80dB är nån sån där oskriven regel i lyssningsnivå.

Men vad gör du för typ av musik?

Postat

Menar du att ljuden låter annorlunda när du lyssnar på dem på olika volymer?

För att göra en extremt lång historia kort så fungerar innerörat så. Mycket grovt sammanfattat kan man säga att högre ljudtryck leder till distortion i innerörat vilket tillsammans med reflexiv spänning av ett mycket litet muskelpaket som stramar upp hörselbenen, gör att ljuden uppfattas annorlunda. Beroende på hur komplext sammansatta ljuden är kommer olika ljudstyrka att bilda noder på innerörats membran, vilket också bidrar till en annorlunda ljudupplevelse. Men då talar vi om ganska rejäla volymskillnader.

Annars kan det vara så att olika komponenter i din lyssning beter sig olika vid olika volymer.

Postat

Jag gör pop / hiphop

Ja det kanske är mitt ljudkort. Men kan det bero på något fel jag gör när jag mixar som gör att ljuden låter olika vid höga/låga volymer?

Postat (redigerat)

Absolut är det som redan har sagts i tråden när det gäller hörseln korrekt - men det kan också vara enklare än så. Du har kanske lagt in en kompressor-plugin någonstans? I så fall kommer det ju också att låta olika beroende på hur högt du skruvar upp.

Redigerat av Claes
Postat

Öronens känslighet för olika frekvenser är beroende på ljudstyrkan. Låga och höga frekvenser hörs inte lika bra på låg volym. Det var därför man "uppfann" loudness, dvs en förstärkning av bas och diskant - för att musik ska låta bra även på låg volym var det tänkt.

http://en.wikipedia....ss_compensation

Det var ett ännu kortare och bättre svar 🙂

Postat

+1 på det som sagts tidigare. Kan även vara akustiken där du lyssnar och mixar. Beter sig andra inspelningar som du vet låter bra på samma sätt?

MVH

Anders

Postat

Giz, sitter och mixar för det mesta i hörlurar 🙂

Postat

glömde att säga detta, det är bara på kick och snares jag hör denna skillnad med volymen

Postat

Johnrick, förstår den inte riktigt, menas det att höja low och high frekvenser kommer göra att det kommer uppfattas på ett mer likt sätt oavsätt volym?

Postat (redigerat)

Johnrick, förstår den inte riktigt, menas det att höja low och high frekvenser kommer göra att det kommer uppfattas på ett mer likt sätt oavsätt volym?

Nej - det visar hur hörseln fungerar. Det finns inget bra sätt att kompensera för det, utan det är bara så hörseln fungerar och alltså en förklaring till varför man uppfattar responsen olika vid olika ljudtryck.

Redigerat av Claes
Postat

Okej , tack!

Postat

Jag bara tänkte.. Menar du att ljudet ändras när du ändrar helhetsvolymen på slutsteget till dina lurar, eller när du ändrar i mixen? Om det är på just kick och snare du hör skillnaden känns det ju isf som att det skulle kunna uppstå genom att du har någon processor senare i kedjan. Typ om du har en kompressor eller någon dist eller vad som helst på en buss dit du skickar trummorna så kommer de ju såklart jobba annorlunda om du ändrar volymen på de individuella spåren innan bussen. Allt annat som sagts här är givetvis sant, men jag tänkte bara vara lite övertydlig så du inte missar något.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.