Jump to content
Annons

Ersättning vid försäljning av ett musikalster?


joakimludvig

Recommended Posts

Hejsan allesammans!

Nu är det som så här att jag har fått förfrågan av en idrottsförening i damallsvenskan att komma på möte och diskutera en låt jag gjort som de är intresserade av att använda sig av.

Jag har inte varit i just denna situationen tidigare och tänkte om det finns:

- tips på ersättning eller hur det fungerar varje gång de spelar låten?

- finns det någon generell ersättning man bör ta?

- är det något man bör tänka på innan man beger sig dit?

eller om det är något övrigt ni kommer att tänka på. Jag vill gärna ha lite tips! Hade uppskattats väldigt mycket. Tack på förhand.

Mvh, Joakim

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Yes, jag är upphovsman till musiken. Så STIM är det bästa alternativet då eller är det bättre att sälja för en engångssumma? Hur funkar det?

Även hur fördelar man vettigt intäkterna om jag och en kille till har skrivit text och musik, ytterligare en deltagit till en liten del i text, och sedan sjunger och producerar jag hela verket.

Finns det någon regel för hur man fördelar vettigt eller är det individuellt val helt enkelt..?

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

det absolut bästa är ju att diskutera med de andra killarna vad de förväntar sig att få ut av det iförhållande till vilket arbete som är utfört. På det sättet så kan ju du måla upp en bild av hur mycket arbete du faktiskt har lagt ned på detta.

En rimlig indelning kanske är 70/20/10

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det låter vettigt. Ska föra en konversation med dem gällande det. Tänkte bara om det fanns något "regel" för hur mycket det är enligt några avtal eller så.

Men det är ingen som har någon koll på huruvida det är bäst att gå med i STIM kontra sälja rättigheter till en låt av denna typen? Och vad man bör ta betalt?

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan ju alltid sälja rättigheterna under en begränsad tid också... Dvs, att du låter idrottsföreningen använda ditt alster fritt över tex 2 år. Se bara till att det är klart med i vilket/vilka sammanhang som låten får användas. (reklam i radio/tv/internet/live osv).

Tycker det låter tokigt att sälja låten/avsäga dig rättigheterna helt och hållet. Tänk om det framöver blir en riktig hit? Var det inte så att "final countdown" började som en jingle, för att baren skulle stänga? ( för att nu lite lätt segla OT)

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan ju alltid sälja rättigheterna under en begränsad tid också... Dvs, att du låter idrottsföreningen använda ditt alster fritt över tex 2 år. Se bara till att det är klart med i vilket/vilka sammanhang som låten får användas. (reklam i radio/tv/internet/live osv).

Tycker det låter tokigt att sälja låten/avsäga dig rättigheterna helt och hållet. Tänk om det framöver blir en riktig hit? Var det inte så att "final countdown" började som en jingle, för att baren skulle stänga? ( för att nu lite lätt segla OT)

Jaså? Kan man sälja det över en sådan period? Det låter ju spännande trots allt. Har du någon uppfattning om hur ersättning brukar vara i sådana avtal? Yes, vilka sammanhang ska jag ha i åtanke då.

Nej, det ligger något i det. Kan vara onödigt att sälja alla rättigheter till låten faktiskt. Men över en period låter ju bra. Hur är det kontra få betalt för varje spelning (ex, via STIM) lönsamt uppskattningsvis tror ni?

Haha, ja Final Countdown gick ju bra. Tror dock inte denna har samma potential, men vem vet 🙂!

Tack för tipsen. Fortsätt gärna ge mer tips. Är väldigt tacksam över det!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...