Jump to content
Annons

Vad ska jag ha för hörlursförstärkare + dac till mina denon ah-d2000, även mikrofonförstärkare behövs!


illerrre

Recommended Posts

Det beror på vad du har för ljudkort nu. Är det ljudkortet som är inbyggt på moderkortet i datorn, så skulle jag absolut rekommendera att du skaffar ett annat...

Känns lite dumt att nästan vara ensam om att svara i tråden, men vad gör man...? 😉

Jag tror att det är referenserna till hifi-forum och hifiprylar som kanske skrämmer bort många andra...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det finns massor av externa ljudkort med inbyggd preamp. 🙂

Det är bara frågan om vilket interface du har i datorn - Firewire eller USB. Är det förresten PC eller Mac du har?

Måste sluta för stunden, så om du inte får svar från mig på ett par timmar, så är det inte för att jag har övergivit dig, utan jag kommer tillbaks senare... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Är firewire på något sätt bättre för annars har jag som sagt garanterat usb;)

Firewire brukar vara att föredra när man pysslar med musik, men det är ju klart USB 3 och Thunderbolt kommer väl mer & mer.

Vad gäller externt ljudkort så borde du nog utan problem kunna hitta ett med XLR-ingång där du kan koppla in din Röde mick.

Ljudkortet skall ha fantommatning för att kunna driva din NT2:a.

Edit: Ett sådant tex: http://www.thomann.d...carlett_2i2.htm (spec: http://www.focusrite.com/products/audio_interfaces/scarlett_2i2/specifications/)

Edit 2: Eller ett fw: http://www.thomann.d...fire_pro_14.htm

Om jag fattar det hela rätt, så kanske det första (USB-kortet) orkar driva dina hörlurar också, men det överlåter jag till Claes att avgöra. 😛

Redigerat av BluesBoy
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack!

Fast hörlursampen tänkte jag köpa ändå för den kommer fortfarande ge ett bättre ljud, right?

Får se vad chefen (claes) säger, men känns som vi snart har hittat något:) Är så himla taggad på att köpa lurarna, har väntat i evigheter (känns det som).

Redigerat av illerrre
Link to comment
Dela på andra sajter

Chefen...? 😛

Nåja - det är lite svårtolkat. Under Analogue output står det <10 Ohm på hemsidan, men det kan handla om lineutgångarna (alltså kanske inte hörlursutgången), som normalt är väldigt lågohmiga för att det ska vara mindre risk att de beslastas av efterföljande prylar som man kopplar dem till. Det kan också vara hörlurarna eftersom det står i anslutning till uppgifterna om "Power output", men där står det bara specat uteffekt för 150 och 50 Ohm - något som gör det lätt att misstänka att minimum ändå är 50 Ohm. Väldigt klurigt... 🙁

I manualen står det inget annat än "TRS stereo jack" specifikt för hörlursutgången...

Varför kan de inte vara tydliga med sådana uppgifter...? 😠

Hörlursförstärkaren från MTR, som jag länkade till innan är i alla fall garanterad att fungera ner till 8 Ohm, så med den är det helt riskfritt.

Hoppas att du har noterat att det är min egen webshop jag har länkat till - men såvitt jag vet så är det ingen annan i Sverige som säljer MTR, så det kändes lämpligast att göra så ändå - och det är förstås också enklast att hitta där man känner sig mest hemma, men kolla hos andra också och köp det som verkar passa bäst för behov och plånbok. 🙂

När det gäller ljudkort i ungefär samma prisläge som de nämnda, så kan jag också ta upp exempelvis Mackie Onyx Blackjack (USB), där hörlursutgången faktiskt är specad till 25 Ohm och alltså ska räcka till för dina lurar - och Steinberg CI2 (också USB), som däremot bara är specad ner till 40 Ohm för hörlurarna...

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du skulle välja Mackie-ljudkortet så behöver du inte hörlursförstärkaren, i och med att den klarar 25 Ohms hörlurar - så i det fallet tjänar du inget på det (och kommer undan väldigt billigt totalt sett 🙂 ). Med många andra ljudkort är det mer osäkert eftersom det är många som inte uppger lägsta impedans och många verkar vara ganska "hemliga" med det och verkar utgå från att det inte är något problem, trots att det faktiskt finns ganska många hörlurar som ligger under 50 Ohm, som många ljudkort är specade för...

Angående eventuell försäljning så är det lämpligare att ta sådana frågor via PM eller email.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle vilja ge ett lite varningens finger för Mackie BlackJacken!!! Den har bra data och klarar hörlurar ner till 25Ohm. Den ska driva fantommatning till mic. etc etc. Men den är bara strömförsörjd via USB. 5 Volt och 500 mA enl spec. 2.5 W totalt alltså. Får inte inte den formeln att gå ihop då lurarna har 2x25 Ohm!. Skulle vara önskvärt med extern strömmatning för att säkerställa bra drivning av hörlurar med låg impedans! 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle vilja ge ett lite varningens finger för Mackie BlackJacken!!! Den har bra data och klarar hörlurar ner till 25Ohm. Den ska driva fantommatning till mic. etc etc. Men den är bara strömförsörjd via USB. 5 Volt och 500 mA enl spec. 2.5 W totalt alltså. Får inte inte den formeln att gå ihop då lurarna har 2x25 Ohm!. Skulle vara önskvärt med extern strömmatning för att säkerställa bra drivning av hörlurar med låg impedans! 😎

Tänkte inte på att det enbart är USB-power, utan kollade bara på specen. Jag drog iväg en fråga till Mackie om det, så får vi se vad de svarar.... 🙂

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Ber om ursäkt om du redan sagt det men ska du multitracka (exempelvis trummor eller livetagningar)?

Såg att BluesBoy redan tipsat om Focusrites grejer och jag adderar härmed Pro40 (4185kr) till tipskavalkaden 🙂

post-14852-0-03190300-1321180219.jpg

Specs

Behöver du ännu fler I/O så är det ju bara att smacka på en valfri 8-kanalspre via ADAT och du är good to go.

Vänligen,

CHAE

Edith: OBS att detta är ett FW-interface men jag uppfattade det som att illere kunde nyttja både USB och FW.

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Mackie har en annan modell som heter Blackbird (Firewire), som också klarar 25 Ohms hörlurar - och ligger runt 5000:-. 🙂

RME Babyface skulle vara ett klockrent val. Visserligen är hörlursutgången bara specad ner till 30 Ohm, så det är på håret... Den körs med USB buspower, men kan också drivas av en extern nätdel, så eftersom specen är så pass nära dina lurar, borde det inte vara några problem.

Steinbergs MR816 X klarar ända ner till 8 Ohm, men ligger några hundralappar för högt i pris, om 5000:- är absolut max...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...