Jump to content
Annons

Hjälp mig med min mikrofon!


high90 (oregistrerad)

Recommended Posts

high90 (oregistrerad)

Hej!

Mitt ljudkort M-audio fast track pro visar att min mikrofon Studio Projects B1 clippar vid högre decibel och det blir dåligt ljud på inspelningen..vid lägre decibel blir ljudet alldeles för svagt och det blir inte bra ljud heller.. Får aldrig till det att bli mitt emellan och bra... På självaste micken har jag inställningen √150 det är den optimala inställningen då jag prövat mig fram tidigare för vilket som blir bäst ljud, vad betyder det egentligen föresten? det finns √75 och √50 på micken också. Skulle iallafall gärna vilja få höra era åsikter om detta med min mikrofon, då det verkar hänga en del musikkunniga här som kanske kan vara till min hjälp. Tacksam för svar..

mvh high90

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

På framsidan så har du en pad där du kan ställa in så att signalen minskas med 10 eller 20dB. Har du testat den?

På baksidan antar jag att det är lowcut (high pass) du kan ställa in; alltså skära bort allt under 75/150Hz

Link to comment
Dela på andra sajter

high90 (oregistrerad)

På framsidan så har du en pad där du kan ställa in så att signalen minskas med 10 eller 20dB. Har du testat den?

På baksidan antar jag att det är lowcut (high pass) du kan ställa in; alltså skära bort allt under 75/150Hz

Ja, den har jag testat, men det blir ännu lägre ljud med den och hörs knappt någonting alls då. På baksidan har jag √150 det clippar lite mindre med den på, tror jag iaf..

Hur långt från micken är du när du sjunger - och använder du puffskydd?

Ganska nära.. puffskydd självklart.

...och har du vänt miken åt rätt håll?

Jajamän..

Redigerat av high90
Link to comment
Dela på andra sajter

- Med "0/75/150" ställer du hur mycket bas du vill ha på inspelningen. 150 = minst bas, 0 = mest bas.

- Ha puffskyddet minst 5 cm, gärna 10 cm från micken. Ha munnen minst 5 cm från puffskyddet.

- Ställ gainen så lågt att det aldrig "clipper". Räcker inte det? Använd PAD -10 eller -20 också.

- Om det låter dåligt ändå, använd EQ och kompressor..

Detta är mitt försök att vara pedagogisk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...