Jump to content
Annons

Vilket ljudkort ska jag välja till MBP?


nollan

Recommended Posts

Hej!

Jag håller på att plannera och köpa in prylar till mitt studiobygge och behöver nu hjälp med ljudkort.

jag kör idag med en macbook pro laptop.

Bör jag ha ett firewire kort eller usb? (har endast en firewire utgång på laptopen och där kör jag idag en extern skärm)

Jag har två usb på datorn, en går till min Virus synt och den andra går till en hubb där övriga usb anslutningar sitter kopplat i. (kör mitt ljudkort genom hubben idag)

Har har även en midiklaviatur till virusen.

Ljudkortet kan va racmonterat då jag kommer ha ett stort studiobord.

Jag kommer köpa in ett par Yamaha HS80M monitorer som kopplas med XLR.

Jag kommer säkerligen köpa in fler syntar/hårdvarucompressorer m.m i framtiden så ljudkortet ska klara en del.

Ge mig gärna förslag på vad jag behöver eller rätta mig om jag tänker fel?!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Allt beror ju på hur många kanaler du behöver samtidigt! Själv kör jag med Reason 6 på min MBP och då har jag valt http://www.propellerheads.se/products/balance/index.cfm men kör du mer Logic eller så och inte behöver spela in mer än 2 mickar samtidigt så skulle jag tro att Apogee räcker långt.. Helt ok Micpreamp dessutom! http://apogeedigital.com/products/duet2.php 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte du har en skärm inkopplad i din firewire-port. Däremot kan den vara kopplad till din Thunderbolt-port?

Iså fall får du vänta tills det kommer thunderbolt till Firewire.

Annars är mitt tips ett Apogee Duet 2. Bra preampar. Kör USB. Länk ovan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Duet 2 rekomenderas är riktigt nöjd med mitt kort, haft det i två månader och förstår inte hur jag klarade mig utan det. Klarar man sig med 2 kanaler så är det kanon. Önskat att Apogee kom med ett 4 kanals ljudkort då hade jag klarat av de flesta situationer med bara detta kort.

Framförallt smidigt att det är relativt litet, får plats med min macbook, ljudkort, hörlurar och två mikrofoner i en väska och kan spela in var jag vill.

Har tidigare kört Mbox2 och Firepod

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte du har en skärm inkopplad i din firewire-port. Däremot kan den vara kopplad till din Thunderbolt-port?

Självklart är det thunderbolt skärmen är kopplad till (thunderbolt till hdmi adapter)

Tror jag får ta och kika närmre på Duet 2 kortet. Tack för svaren!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag tycker faktiskt att denna tråd är väldigt intressant eftersom att jag är i nästan precis samma sits. Jag har själv bytt från PC till MBP och vill börja köra lite mer seriöst med musik på datorn. Har tidigare använt Edirol Fa-101 på PC som jag tänkte köra tillfälligt tills jag hittar en ny till min MBP. Jag tycker att ljudkort är bland det svåraste att välja nuförtiden. Jag har funderat lite på följande kort:

- Apogee Duet

- MOTU's mindre kort (Express, Ultralite)

- RME

Alla åsikter och tips är uppskattade från min sida...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag tycker faktiskt att denna tråd är väldigt intressant eftersom att jag är i nästan precis samma sits. Jag har själv bytt från PC till MBP och vill börja köra lite mer seriöst med musik på datorn. Har tidigare använt Edirol Fa-101 på PC som jag tänkte köra tillfälligt tills jag hittar en ny till min MBP. Jag tycker att ljudkort är bland det svåraste att välja nuförtiden. Jag har funderat lite på följande kort:

- Apogee Duet

- MOTU's mindre kort (Express, Ultralite)

- RME

Alla åsikter och tips är uppskattade från min sida...

Nu vet jag inte vilken MB Pro du har men kolla Steinberg MR816 om du har FW port 😉 Samma klass som Ensemble men under halva priset

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle vilja höja ett varningens finger för Apogee Duet 2.

Är nu inne på mitt tredje då de hela tiden pajjar. Kopierar in min historia från Gearslutz nedan.

"I got an Apogee duet 2 this last summer. I have had to reinstall the drivers up to five times a month 'cause my MBP suddenly doesn't recognize the hardware anymore. There have been a couple of updates since. Each of them claiming to solve the problem, none of them have.

 

Besides this "little" problem the display broke down on me after four months. I got a brand new duet 2 that I used for two weeks before that display broke down.

 

Something's not right about these cards.

To it's defense I should say that when it actually works it sounds brilliant.

Why why why doesn't apogee solve these issues?"

De har inte släppt några nya drivisar sen Oktober...

Edit: och här är en hel tråd värd att läsa om man överväger Duet 2: http://www.gearslutz.com/board/music-computers/671270-apogee-duet-2-drivers-bad-bad-bad.html

Redigerat av lonewind
Link to comment
Dela på andra sajter

Pesek: Jag köpte den senaste MBP'n 13" för 2 dagar sen. Tack för tipset!

lonewind: Tack för den värdefulla informationen. Jag funderade faktiskt väldigt starkt på duetten pga dess fina design och kompakthet. Jag vill kunna använda min MBP + ljudkort live så kompakthet är en fördel.

Jag hoppas att "nollan" ursäktar mig för att jag byter fokus i denna diskussion.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...