Jump to content
Annons

När man skall sälja instrumentaler

Recommended Posts

NevusFlammeus (oregistrerad)
Postat

Om detta ligger i fel del av forumet får ni gärna flytta den

Jag har undrat lite på senaste över hur det går till när man skall sälja sina instrumentaler. Vi säger att jag har gjort fem stycken instrumentaler som jag sedan vill sälja till någon artist, när jag skickar dem till personen skall de vara mixade och man skickar med omixade versioner av instrumentalerna? eller skickar man de helt omixade? Det låter ju skit iaf man inte har gjort någon form av mixing etc så artisten kan höra hur det låter.

Hur går det till?

Tack

Annons
Postat

Bästa möjliga kvalitet är ju det man bör sträva efter M.a.o

Låtarna ska vara mixade och mastrade ( någorlunda ) , ännu hellre redan med sång på om du ska skicka till en artist fast det beror givetvis på artisten.

Annars är det bättre att skicka till låtskrivare istället som skriver text och melodi på instrumentalen.

Sedan om artisten vill ha låten köper han loss alla filer till låten så att han kan spela in sången , mixa låten med sången på och skicka iväg till mastring.

Vissa artister nöjer sig med en Mp3 som dom spelar in sången på men det är oftast dom utan budget och skivkontrakt.

Postat (redigerat)

Jag har undrat lite på senaste över hur det går till när man skall sälja sina instrumentaler. Vi säger att jag har gjort fem stycken instrumentaler som jag sedan vill sälja till någon artist, när jag skickar dem till personen skall de vara mixade och man skickar med omixade versioner av instrumentalerna? eller skickar man de helt omixade? Det låter ju skit iaf man inte har gjort någon form av mixing etc så artisten kan höra hur det låter.

Hur går det till?

Tack

Jag har förstått det som att man kan skicka in låtar till förlag och hoppas att dom nappar på dom och placerar låten hos en lämplig artist.

Vad är en instrumental? Är det en instrumental låt, eller är det en låt som saknar text som någon annan ska slutföra? Jag tror att en mottagare har större intresse i en helt färdig låt framförd endast på gitarr (+sång), än en proffsig produktion som saknar text. I alla fall innan man har något slags pågående samarbete.

Redigerat av Erik dP
NevusFlammeus (oregistrerad)
Postat

Syftade på instrumental låt, var lite otydlig hehe 🙂

Piccazzo svarade på min fråga, tack för hjälpen båda!

nevus

Postat

Rätta mig om jag har fel, men jag tror inte att så många artister är intresserade av att få låtar skickade direkt till sig. Jag tror att det blir enklare för dig om du försöker få kontrakt med ett musikförlag istället. Det är troligtvis enklare för förlaget att sälja in låtarna än vad det är om du försöker på egen hand.

Postat

Rätta mig om jag har fel men jag tror inte någon artist överhuvudtaget är intresserad av att få instrumentalmusik, utan vare sig text eller sångmelodi, presenterad för sig. Det skulle väl i och för sig kunna funka med Torsten Flinck eller Bob Hansson.

Postat

Rätta mig om jag har fel men jag tror inte någon artist överhuvudtaget är intresserad av att få instrumentalmusik, utan vare sig text eller sångmelodi, presenterad för sig. Det skulle väl i och för sig kunna funka med Torsten Flinck eller Bob Hansson.

Fel.

det är inte helt ovanligt att artister som även är låtskrivare blir presenterade bra tracks som dom kan skriva på. Som nämnts tidgare är en så genomarbetad "låt" som möjligt att föredra....

Postat

Som co-writers då? Eller menar du att vissa artister slash "låtskrivare" betalar för att få skriva text till, och sjunga halvfärdiga låtar? Eller köper de hela verket?

Hursomhelst verkar det här vara en del av branchen som jag lyckligtvis inte känner till.

Postat

Syftade på instrumental låt, var lite otydlig hehe 🙂

Piccazzo svarade på min fråga, tack för hjälpen båda!

nevus

Fattar fortfarande inte vad du menar med instrumentaler? Är det en låt typ Spotnicks "Amapola" och förhoppningen är att artisten ska börja framföra samma låt själv?

Eller en grund som artisten sen ska hitta på både melodi och text till?

Skicka instrumentaler, haha, det lät lite komiskt. Jag tänkte på Bosse Vinberg direkt...

Elof (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Det är mycket vanligt att artister (och låtsrkivare) skriver på tracks.

De ska såklart låta så färdigt som möjligt när man skickar dem, annars är chansen liten att kunna konkurrera...

Redigerat av Elof
Postat

Det är mycket vanligt att artister (och låtsrkivare) skriver på tracks.

De ska såklart låta så färdigt som möjligt när man skickar dem, annars är chansen liten att kunna konkurrera...

Kan man ha sångmelodin spelad på en orgel eller nåt då? Om inte ens melodin är med är det ju svårt att fastna för låten för tex en känd sångare som får en massa låtförslag. Har man melodin, fast utan text är det lättare att hitta på ord...

Postat

Fast så är det långt ifrån alla som känner. Det är vardagsmat för låtskrivare idag att få ett track presentrrat för sig. Det är så en del av branschen fungerar. Många känner jätteinspiration när dom hör instrumentaler dom gillar, och melodi/text-ideerna flödar. Då kan det ju till och med vara begränsande att ha en melodi man måste hålla sig till.

Jag kan förstå hur det känns som ett främmande arbetssätt om man kommer från den "gamla" skolan där man sitter med guran/klaviaturet och kommer på ackordföljder i samma veva som man skriver melodi/text, men som sagt, det är ett inte helt ovanligt sätt att jobba på....

Elof (oregistrerad)
Postat

Man kan göra exakt hur man vill. Men jag skulle inte gilla om någon kom med en melodi, där man är tänkt att pressa in ord som ska betyda något och ha en tydligt titel. Jag tror de flesta topliners vill ha ett track fritt från tänkta melodier.

Elof (oregistrerad)
Postat

Nu blev jag nyfiken. Hur fungerar upphovsrätten då, eftersom låtskrivaren hittar på både sångmelodi och text?

Mig veterligen så brukar alla dela lika, melodin har ändå skrivits på en bit musik som någon annan än melodi- och textförfattare har skapat.

Det finns dock en massa undantag och en massa tvister som kan uppstå, som alltid...

Postat

Nu blev jag nyfiken. Hur fungerar upphovsrätten då, eftersom låtskrivaren hittar på både sångmelodi och text?

50/50 är vanligast vad jag vet. Det är väldigt vanligt att jag skriver/producerar ett track som artist/låtskrivare sedan skriver topline på. Vi delar alltså lika i det fallet.

Om man vänder på det, te.x att artisten/låtskrivaren kommer till mig med text och melodi, så blir jag i det läget "bara" producent och har inget på själva låten. Dock så kan fallet vara så att jag tillför låten så mycket nytt att jag även får procent på låten.

Mvh

Fredrik

Postat

Hur går det till?

Tack

Hur menar du med att sälja instrumentalen? I USA och Asien är det ganska vanligt att dom köper loss projektfilen/produktionen/instrumentalen/spår för spår. I det läget kommer du inte stå som producent eller låtskrivare. Du får en s.k flatfee för det. I Sverige har jag dock inte varit med om det.

Men att sälja sina instrumentaler ska man bara göra om man måste, te.x att skivbolaget/förlaget kräver det, eller om det är en förutsättning för att man ska få jobbet. Te.x som "ghostwriter".

Mvh

Fredrik

Postat

Fast så är det långt ifrån alla som känner. Det är vardagsmat för låtskrivare idag att få ett track presentrrat för sig. Det är så en del av branschen fungerar. Många känner jätteinspiration när dom hör instrumentaler dom gillar, och melodi/text-ideerna flödar. Då kan det ju till och med vara begränsande att ha en melodi man måste hålla sig till.

Jag kan förstå hur det känns som ett främmande arbetssätt om man kommer från den "gamla" skolan där man sitter med guran/klaviaturet och kommer på ackordföljder i samma veva som man skriver melodi/text, men som sagt, det är ett inte helt ovanligt sätt att jobba på....

Låter smart, jag visste bara inte att det var så vanligt. Jag skulle nog tycka det var ganska enkelt att hitta på melodierna...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.