Jump to content
Annons

Hörlursförstärkare, vad kör ni med?


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Blir lite nyfiken på vad det finns för hörlursförstärkare som är ett par snäpp bättre än de vanliga Behringer o HP4... Behringern funkar bra när man trackar eller spelar flera samtidigt, men för noggrannare lyssning? Nåt med bara en utgång skulle räcka åt mig...

Det kanske är lika smart att skaffa en beg Luxman eller NAD stereoförstärkare och få en bra lurförstärkare på köpet, än att köpa enbart en dyr lurförstärkare för flera tusen? På en stereoförstärkare får man ju möjligheten att tillfälligt dra på lite extra bas o diskant också, så är det på Behringer HA4700 lurförstärkaren jag har...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har en riktigt bra hörlursförstärkare i min Benchmark DAC1... 😉

- och en bra i SPL MTC...

Engelska MTC har ett par hörlursförstärkare (HPA-2 och HPA-6) som klarar lurar ner till 8 Ohms impedans och kan leverera rejält med kräm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nån som har nån åsikt lite lagom om hörlursförstärkarna i lite bättre beg stereoförstärkare som Luxman ,mfl? Skaffar man en sån kan man ju även koppla in ett par gamla passiva högtakare som alternativ lyssning. Då får man ju en (förhoppningsvis) bra lurförstärkare liksom på köpet.

Och går det att höja basen i lurarna tillfälligt hör man ju lite om man har sopat på för mycket bas i mixen? Jag tänker mig att om man mixat rätt funkar det att boosta på både med bas o diskant för lite fläskigt hängmatteljud, men har man kletat på för mycket botten o cymbaler redan i mixen så borde det låta illa om man gasar bas o diskant på hörlursförstärkaren....

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hej på er

Jag lånar tråden en kort stund här. Jag är inne på att köpa Beyerdynamic DT 770 pro eller DT 990 pro, eventuellt båda. Dem ligger på 250 Ohm var.

Det här med Ohm har verkligen ställt till det för mig, vad är detta? :S. Jag har ett RME Babyface ljudkort i dagsläget, behöver jag köpa en dyr hörlursförstärkare för att kunna driva ett par hörlurar med 250 Ohm?

här är specs för ljudkortet: http://www.rme-audio...oad/bface_e.pdf

på sida 68 står det om "output impedence: 30 Ohm". Är det denna siffra jag ska kolla på för att se om ljudkortet kan driva ett par hörlurar med 250 ohm?

tack på förhand

Redigerat av sounds
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej på er

Jag lånar tråden en kort stund här. Jag är inne på att köpa Beyerdynamic DT 770 pro eller DT 990 pro, eventuellt båda. Dem ligger på 250 Ohm var.

Det här med Ohm har verkligen ställt till det för mig, vad är detta? :S. Jag har ett RME Babyface ljudkort i dagsläget, behöver jag köpa en dyr hörlursförstärkare för att kunna driva ett par hörlurar med 250 Ohm?

här är specs för ljudkortet: http://www.rme-audio...oad/bface_e.pdf

på sida 68 står det om "output impedence: 30 Ohm". Är det denna siffra jag ska kolla på för att se om ljudkortet kan driva ett par hörlurar med 250 ohm?

tack på förhand

Det betyder att babyfacet kan driva hörlurar ner till 30 ohm och klarar således av 250 ohm lurar.

"Ohm är förhållandet mellan elektrisk spänning, elektrisk resistans och elektrisk ström"

Sen kan man ju alltid ställa sig frågan "hur bra" den inbygda stärkaren är, sitter själv på ett ff400 och står i valet och kvalet om jag ska skaffa en extern.

HPA-2 verkar mycket intressant. Någon som har erfarenhet av ff400 hörlurssstärkare kontra extern?

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Det betyder att babyfacet kan driva hörlurar ner till 30 ohm och klarar således av 250 ohm lurar.

"Ohm är förhållandet mellan elektrisk spänning, elektrisk resistans och elektrisk ström"

Sen kan man ju alltid ställa sig frågan "hur bra" den inbygda stärkaren är, sitter själv på ett ff400 och står i valet och kvalet om jag ska skaffa en extern.

HPA-2 verkar mycket intressant. Någon som har erfarenhet av ff400 hörlurssstärkare kontra extern?

mvh Jon

Jahaa så det är så det fungerar, då är jag med! Jag hade trots det kollat in Presonus hp4, kan den ge någon förstärkning tro i volym?

http://www.presonus.com/products/detail.aspx?productid=20

Link to comment
Dela på andra sajter

Är du i speciellt behov av stark volym i lurarna? Tror babyfacet kan kräma på ganska bra i alla fall.

mvh Jon

Hm, det är sant, egentligen inte med tanke på att miljön runtom kring inte är så högljudd, plus att jag helst inte vill förstöra öronen 🙂. tack!
Link to comment
Dela på andra sajter

Hm.. jag kör med hemma byggd hörlursförstärkare. en BD550 i A koppling som preamp.. ca 40 000 Ohm i ingångs impedans... en Motorola SN3250 som slutstegs transistor.. Inge brus eller så.. Bara ingångsjustering.. Klarar att lätt mata 10 lurar på ca 40 Ohm... Som sagt brukar bygga saker själv om det ska bli som jag vill! 🙂

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Har själv en HP4 och är nöjd med den. Kan inte uttala mig om övriga märken då jag inte provat så många.

Har i och för sig en Millenium HA4 (http://www.thomann.d...llenium_ha4.htm). Den gör väl jobbet men den är nog inte bättre än HP4:an.

Tycker i och för sig att det låter konstigt att du måste dra på så fruktansvärt för att det skall höras något.....

Redigerat av BluesBoy
Link to comment
Dela på andra sajter

Blir lite nyfiken på vad det finns för hörlursförstärkare som är ett par snäpp bättre än de vanliga Behringer o HP4...

Vet iofs inte vilka HP4 du syftar på, men jag använder bland annat Millenium HP4 som trackinglyssning. Tycker den fungerar riktigt bra som det. Ibland kompletterar jag med en HP1 som jag ocksp använder vid kritisk lyssning och mix, alternerat med en SPL MTC 2381.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du glömde tillägga induktansen om det är impedansen du syftar på. 😉

Ja - men man brukar reducera impedansen till en resistans när man räknar på det, eftersom det blir tillräckligt rätt ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kulturell Figur (oregistrerad)

Ja - men man brukar reducera impedansen till en resistans när man räknar på det, eftersom det blir tillräckligt rätt ändå.

Nej man gör inte det. Resistans och impedans är helt olika saker även fast båda använder samma måttenhet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kulturell Figur (oregistrerad)

Om du till exempel byter ut tråden i en spole till en tjockare men något längre så att resistansen blir lägre så kommer impedansen däremot att bli högre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kulturell Figur (oregistrerad)

Man behöver inte gå in på detaljer som i själva verket bara är viktiga för konstruktörerna, när man pratar om praktiska tillämpningar... 😏

Om man är intresserad av ljudteknik som jag så är detaljerna viktiga. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man är intresserad av ljudteknik som jag så är detaljerna viktiga. 🙂

För mig också - men inte i detta sammanhanget, när man diskuterar vilken impedans en hörlursförstärkare klarar att hantera...

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

En liten 4 kanals Behringer för några hundra och dom längsta hörlurs sladdarna från Biltema det funkar fint som fan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...