Jump to content
Annons

Gitarrbygge, hur lackar man?


easy_dog

Recommended Posts

Jag har beställt en byggsats och har ett stort problem. Lacken.... Hur lackar jag/när lackar jag/hur maskerar jag det som inte ska lackas/osv

Finns det några bra guider på nätet med bilder som visar ordentligt och text som beskriver bra?

Det är endast klarlack som ska läggas om det hjälper.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du kan ju göra förarbetet själv och lämna bort det för sprutning. Om du ska göra det själv så tycker jag det bli bäst med vattenlinjetejp (till båtar alltså) som skärs med rakblad när man ska maska såna här grejjer. Ger mycket skarpare/tätare kant. Men innan så brukar fukta träet lite lätt med vatten (blomspruta) så att fibrerna reser sig. När det sedan torkar slipar jag succesivt ända ner till 1200 papper eller så. När du är nöjd och har maskat kan du vattna golvet där du ska spruta så att dammet binds. Sen är det bara att köra tunna lager och slipa mellan varven (många tunna varv) och till sist polering.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Byggsatsen jag har beställt är förborrad, så för just hålen tror jag inte vattenlinjetejp fungerar. Vad ska jag använda för de förborrade hålen?

Ska jag slipa mellan varje lager? Hur vet jag hur många lager klarlack jag behöver? Har beställt en flaska med klarlack, börjar kännas som för lite.

Tack för svaret!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl är iofs sant, skruvarna går ju igenom ändå. Första gången jag ger mig på det här så jag oroar mig för det mesta och försöker förbereda mig så gott jag kan.

Så det enda som jag behöver göra mer eller mindre är att maskera ovansidan av halsen egentligen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jamen det är ju ett strålande alternativ! En välpolerad oljad yta blir ju en enormt hård yta, nästan som mattlack. Linolja + balsamterpentin är receptet. Stryk ut oljan, stryk av, torka en stund, polera. Upprepa proceduren en jäkla massa gånger. Tänk på att trasorna självantänds av luftens syre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kokt linolja då va? Det finns ju även rå som aldrig torkar riktigt.

På träbåtars skrov brukar man slafas på rå linolja en massa ggr till det inte längre suger i sig mer. Därpå tar man några lager kokot linolja, den lägger sig som ett lock över den råa oljan. Utan den kokta linoljan lakar vattnet snart ur den råa linoljan. Rå linolja är bättre på att bevara/skydda träet för röta än den kokta.

Man kan kanske gör lika med en gitarr, ta ett par varv rå linolja först, sen kokt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man köpa kokt linolja eller är det ngt jag måste göra själv?

Bara kokt eller som det föreslogs både och? Vilken blandning av olja + balsamterpentin?

Om det nu är brandfarligt så man måste dränka trasan/kökssvampen i vatten hur är det då med gitarren?

Vet att det blir många frågor, men hellre 110% säker än att något går åt skogen!

Tacksam för all information som hjälper mig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig använt rå linolja när jag oljat snickerier. Jag brukar köra med hälften kokt linolja och hälften balsamterpentin. Nej det är inte brandfaligt när du jobbar med det. Däremot utvecklas värme efter några timmar och trasan kan då fatta eld. Svårt att tro men jag har varit med om detta. Jag hade inte fuktat trasorna ordentligt när jag la dom i soptunnan, som sedan fattade eld efter några timmar. Säkrast är att dränka in dom i vatten och stoppa i en burk med tätslutande lock.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, 50/50 kokt linolja/balsamterpentin. Kokar jag den själv eller finns det att köpa förkokt?

Så i trät bildas ingen värme utan det är trasan som är faran? Hur gör man sig av med trasorna utan att bränna upp soprummet?

Jimi Hendrix körde alltid med inoljade gitarrer... 🙂 Nej, skämt och sido, du behöver inte oroa dig för att guran ska börja brinna. Kokt linolja finns att köpa hos all färghandlare (handla hos en riktig färghandlare, inte Rusta och liknande). Där kan du också köpa balsamterpentin. Trasburken lämnar du på återvinningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan bidra med en liten nästan ovidkommande grej. Om man slipar trägolv och oljar dem gäller samma sak med de brandfarliga oljetrasorna. Det inte många vet är att slipdammet som samlas i en stor påse på golvslipen också tar eld efter ett antal timmar. Så brann Trönö kyrka när de la in nya trägolv. Trasorna blöttes o las i plåttunnor varje dag, men det här med spånet/dammet missades.

Grannen slipade massor med golv och kände till detta väl. När jag slipade mina golv blev påsen olustig varm också, jag skakade ur den utomhus varje dag och blötte spånet...

En till onödig sak: För att få de dyra golvslippappren att hålla längre smörjer man dem med smör!

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur många lager olja räcker? Ska jag hålla på tills trät inte suger åt sig längre? Är det bara och köra lager på lager eller ska jag vänta ngt? Vad polerar jag med?

Vilket vax ska jag använda?

Är balsamterpentinen verkligen nödvändig?

Redigerat av easy_dog
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har beställt en byggsats och har ett stort problem. Lacken.... Hur lackar jag/när lackar jag/hur maskerar jag det som inte ska lackas/osv

Finns det några bra guider på nätet med bilder som visar ordentligt och text som beskriver bra?

Det är endast klarlack som ska läggas om det hjälper.

http://gitarrdelar.se/files/Lacka-gitarren-del_1-FUZZ.pdf

http://gitarrdelar.se/files/Lacka-gitarren-del_2-FUZZ.pdf

...har jag läst igenom vid nåt inspirerat tillfälle. Verkar vara en lysande guide i text och bild.

tjing

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Det man gör för att få en riktigt len och fin yta efter att man oljat är att som sista behandling våtslipa. Det vill säga man skaffar fin kornigt våtslip papper samma som man slipar med när man lackar bilar och slippar vått i linolja. Obs! slipa med fiber riktningen på trät. Torka sen av överflödet och när det är läge så kan du då eventuellt vaxa om det behövs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...