Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har bestÀllt en byggsats och har ett stort problem. Lacken.... Hur lackar jag/nÀr lackar jag/hur maskerar jag det som inte ska lackas/osv

Finns det nÄgra bra guider pÄ nÀtet med bilder som visar ordentligt och text som beskriver bra?

Det Àr endast klarlack som ska lÀggas om det hjÀlper.

Annons
Postat

Du kan ju göra förarbetet sjÀlv och lÀmna bort det för sprutning. Om du ska göra det sjÀlv sÄ tycker jag det bli bÀst med vattenlinjetejp (till bÄtar alltsÄ) som skÀrs med rakblad nÀr man ska maska sÄna hÀr grejjer. Ger mycket skarpare/tÀtare kant. Men innan sÄ brukar fukta trÀet lite lÀtt med vatten (blomspruta) sÄ att fibrerna reser sig. NÀr det sedan torkar slipar jag succesivt Ànda ner till 1200 papper eller sÄ. NÀr du Àr nöjd och har maskat kan du vattna golvet dÀr du ska spruta sÄ att dammet binds. Sen Àr det bara att köra tunna lager och slipa mellan varven (mÄnga tunna varv) och till sist polering.

Lycka till!

Postat

Byggsatsen jag har bestÀllt Àr förborrad, sÄ för just hÄlen tror jag inte vattenlinjetejp fungerar. Vad ska jag anvÀnda för de förborrade hÄlen?

Ska jag slipa mellan varje lager? Hur vet jag hur mÄnga lager klarlack jag behöver? Har bestÀllt en flaska med klarlack, börjar kÀnnas som för lite.

Tack för svaret!

Postat

Det Àr vÀl Àr iofs sant, skruvarna gÄr ju igenom ÀndÄ. Första gÄngen jag ger mig pÄ det hÀr sÄ jag oroar mig för det mesta och försöker förbereda mig sÄ gott jag kan.

SÄ det enda som jag behöver göra mer eller mindre Àr att maskera ovansidan av halsen egentligen?

Postat

Efter lite efterforskningar sÄ gÄr jag över till oljning/vaxning istÀllet dÄ jag inte har möjligheter att lacka ordentligt.

Postat

Jamen det Àr ju ett strÄlande alternativ! En vÀlpolerad oljad yta blir ju en enormt hÄrd yta, nÀstan som mattlack. Linolja + balsamterpentin Àr receptet. Stryk ut oljan, stryk av, torka en stund, polera. Upprepa proceduren en jÀkla massa gÄnger. TÀnk pÄ att trasorna sjÀlvantÀnds av luftens syre.

Postat

Kokt linolja dÄ va? Det finns ju Àven rÄ som aldrig torkar riktigt.

PÄ trÀbÄtars skrov brukar man slafas pÄ rÄ linolja en massa ggr till det inte lÀngre suger i sig mer. DÀrpÄ tar man nÄgra lager kokot linolja, den lÀgger sig som ett lock över den rÄa oljan. Utan den kokta linoljan lakar vattnet snart ur den rÄa linoljan. RÄ linolja Àr bÀttre pÄ att bevara/skydda trÀet för röta Àn den kokta.

Man kan kanske gör lika med en gitarr, ta ett par varv rÄ linolja först, sen kokt...

Postat

NÀr trÀts fibrer reser sig av oljan, kan man gnussa med den gröna strÀva sidan av en kökssvamp. De kostar nada, Àr bara att drÀnka i vatten sen, för eldfarans skull.

Scotch Brite on the rocks.

Postat

Kan man köpa kokt linolja eller Àr det ngt jag mÄste göra sjÀlv?

Bara kokt eller som det föreslogs bÄde och? Vilken blandning av olja + balsamterpentin?

Om det nu Àr brandfarligt sÄ man mÄste drÀnka trasan/kökssvampen i vatten hur Àr det dÄ med gitarren?

Vet att det blir mÄnga frÄgor, men hellre 110% sÀker Àn att nÄgot gÄr Ät skogen!

Tacksam för all information som hjÀlper mig!

Postat

Jag har aldrig anvÀnt rÄ linolja nÀr jag oljat snickerier. Jag brukar köra med hÀlften kokt linolja och hÀlften balsamterpentin. Nej det Àr inte brandfaligt nÀr du jobbar med det. DÀremot utvecklas vÀrme efter nÄgra timmar och trasan kan dÄ fatta eld. SvÄrt att tro men jag har varit med om detta. Jag hade inte fuktat trasorna ordentligt nÀr jag la dom i soptunnan, som sedan fattade eld efter nÄgra timmar. SÀkrast Àr att drÀnka in dom i vatten och stoppa i en burk med tÀtslutande lock.

Postat

Ok, 50/50 kokt linolja/balsamterpentin. Kokar jag den sjÀlv eller finns det att köpa förkokt?

SÄ i trÀt bildas ingen vÀrme utan det Àr trasan som Àr faran? Hur gör man sig av med trasorna utan att brÀnna upp soprummet?

Postat
  On 2012-01-12 at 20:41 sa easy_dog:

Ok, 50/50 kokt linolja/balsamterpentin. Kokar jag den sjÀlv eller finns det att köpa förkokt?

SÄ i trÀt bildas ingen vÀrme utan det Àr trasan som Àr faran? Hur gör man sig av med trasorna utan att brÀnna upp soprummet?

Jimi Hendrix körde alltid med inoljade gitarrer... 🙂 Nej, skĂ€mt och sido, du behöver inte oroa dig för att guran ska börja brinna. Kokt linolja finns att köpa hos all fĂ€rghandlare (handla hos en riktig fĂ€rghandlare, inte Rusta och liknande). DĂ€r kan du ocksĂ„ köpa balsamterpentin. Trasburken lĂ€mnar du pĂ„ Ă„tervinningen.

Postat (redigerat)

Kan bidra med en liten nÀstan ovidkommande grej. Om man slipar trÀgolv och oljar dem gÀller samma sak med de brandfarliga oljetrasorna. Det inte mÄnga vet Àr att slipdammet som samlas i en stor pÄse pÄ golvslipen ocksÄ tar eld efter ett antal timmar. SÄ brann Trönö kyrka nÀr de la in nya trÀgolv. Trasorna blöttes o las i plÄttunnor varje dag, men det hÀr med spÄnet/dammet missades.

Grannen slipade massor med golv och kÀnde till detta vÀl. NÀr jag slipade mina golv blev pÄsen olustig varm ocksÄ, jag skakade ur den utomhus varje dag och blötte spÄnet...

En till onödig sak: För att fÄ de dyra golvslippappren att hÄlla lÀngre smörjer man dem med smör!

Redigerat av Guitar Nilsson
Postat (redigerat)

Hur mĂ„nga lager olja rĂ€cker? Ska jag hĂ„lla pĂ„ tills trĂ€t inte suger Ă„t sig lĂ€ngre? Är det bara och köra lager pĂ„ lager eller ska jag vĂ€nta ngt? Vad polerar jag med?

Vilket vax ska jag anvÀnda?

Är balsamterpentinen verkligen nödvĂ€ndig?

Redigerat av easy_dog
Postat
  On 2012-01-11 at 20:01 sa easy_dog:

Jag har bestÀllt en byggsats och har ett stort problem. Lacken.... Hur lackar jag/nÀr lackar jag/hur maskerar jag det som inte ska lackas/osv

Finns det nÄgra bra guider pÄ nÀtet med bilder som visar ordentligt och text som beskriver bra?

Det Àr endast klarlack som ska lÀggas om det hjÀlper.

http://gitarrdelar.se/files/Lacka-gitarren-del_1-FUZZ.pdf

http://gitarrdelar.se/files/Lacka-gitarren-del_2-FUZZ.pdf

...har jag lÀst igenom vid nÄt inspirerat tillfÀlle. Verkar vara en lysande guide i text och bild.

tjing

BurninSven (oregistrerad)
Postat

Det man gör för att fÄ en riktigt len och fin yta efter att man oljat Àr att som sista behandling vÄtslipa. Det vill sÀga man skaffar fin kornigt vÄtslip papper samma som man slipar med nÀr man lackar bilar och slippar vÄtt i linolja. Obs! slipa med fiber riktningen pÄ trÀt. Torka sen av överflödet och nÀr det Àr lÀge sÄ kan du dÄ eventuellt vaxa om det behövs.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.