Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag ska spela in främst akustisk gitarr och sång, men kanske också lite elgitarr. Jag har en väldigt begränsad budget och kollar annonser på mickar.

Tycker ni att jag ska spendera i en ADK A51E eller en Shure SM57 och varför? Eller har ni något annat tips?

Tacksam för svar!

Mvh

Annons
Postat (redigerat)

En dynamisk SM57 blir inte så bra på ak gitarr, den är bättre på starka ljud som virvel eller elgitarr.

Bättre då med en kondensatormikrofon, till ak gitarr brukar man ha både små och stormembranare. Finns massor att välja på. ADK A51 har jag haft en, tyckte inte den var så där superbra...

Ska du ha den till både gitarr o sång kan en stormembranare var att föredra...

Du får såna tips av de andra gubbsen och damerna.

Redigerat av Guitar Nilsson
Postat (redigerat)

Håller med Nilsson; har också haft en ADK A51 men var inte så förtjust i den. Väldigt diskantrik.....

SM57:an funkar bra om du vill spela in elguran, men vad jag förstår vill du ha en allround mick. Det är runt tusingen du vill hamna?

Edit: Kolla Studio Projects B1

Redigerat av BluesBoy
Postat

De mickar jag kikar på nu kostar väl runt tusen nya, så försöker jag hitta begagnade.

Är det ofräscht att köpa en begagnad mick förresten? En stormmembran slickar man kanske inte på iofs om man har popfilter.

Postat

Popfilter bör du ha oavsett om den är ny eller gammal. 😉

Ofräscht? Nja, det är väl svårt att svara på i och för sig, men köper du beggat så är det extra viktigt att du testar den ordentligt innan du köper.

Det som är svårt vad gäller mikrofoner till sång är att den skall passa just din röst. Bara för att en mick kostar 10k så betyder inte det att den passar din röst bättre jämfört med en mick som kostar 500 spänn.

Det finns så otroligt många att väjla mellan så det är svårt att säga. Men B1:an som jag skrev om är mycket populär och kostar under tusingen. 😉

Postat

Beg brukar bli ungf dubbelt så bra mick för samma pengar.

Röde NT1-A beg kan vara nåt. Brusfriast av alla mickar, jag gillade den bättre till ak gitarr än den dyrare NT2-A. Men till min egen basiga röst var NT2-A bättre...

Just nu har jag skickat efter två såna här, de ska vara mkt bra på ak gitarr, trummor och även på sång. De har verkligen bra omdömen om man googlar på dem.

https://www.thomann.de/se/avant_electronics_avantone_cv_12.htm

Man får med tre olika kapslar med olika upptagningkaraktär, det är ovanligt till det låga priset.

Postat (redigerat)

jag har en mxl 990 som jag har börjat få upp ögonen för de senaste dagarna (den är billig! http://www.pricerunn...990&sort=4&sp=1)

den funkar väl för såväl gitarr som sång, däremot kanske den saknar lite briljans men man måste börja någonstans, eller hur? jag bifogar en inspelning med några elgitarrer som jag la idag, och en med en akustisk gitarr som en polare spelade in hos mig häromdagen... jag har dålig akustik och allt är omixat, och har inte heller de finaste instrumenten men så här kan det låta ändå

dessvärre har jag inga sångspår tillgängliga med denna mick men den borde duga åt det också

edit: jag tycker bestämt att den brusar mindre än min NT2-A också

Redigerat av Zakyath
Postat

jag har en mxl 990 som jag har börjat få upp ögonen för de senaste dagarna (den är billig! http://www.pricerunn...990&sort=4&sp=1)

den funkar väl för såväl gitarr som sång, däremot kanske den saknar lite briljans men man måste börja någonstans, eller hur? jag bifogar en inspelning med några elgitarrer som jag la idag, och en med en akustisk gitarr som en polare spelade in hos mig häromdagen... jag har dålig akustik och allt är omixat, och har inte heller de finaste instrumenten men så här kan det låta ändå

dessvärre har jag inga sångspår tillgängliga med denna mick men den borde duga åt det också

edit: jag tycker bestämt att den brusar mindre än min NT2-A också

Jag har läst en hel del gött om den. Sound on Sounds recensioner gillar jag:

http://www.soundonsound.com/sos/aug05/articles/mxl.htm

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.