Byzance Postat 5 januari 2012 Postat 5 januari 2012 Hej Folket, Som titeln bestyrker sĂ„ Ă€r jag nyfiken pĂ„ vad alla har för utrustningn innan er A/D -><- D/A. Med det menar jag, hur gĂ„r ni frĂ„n er mixer / consol / pre-amp, till eran AD/DA. Jag Ă€r ej sĂ„ nyfiken pĂ„ combo interface typ A&H GSR24/M eller Mackie Onyx modeller etc. Utan rakare... typ direkt out eller consoler med AES/EBU till vad ni nu anvĂ€nder och hur ni gör det. Vilken utrustning har ni? - Mixerbord (typ Soundcraft Ghost, Toft'ar, AMEK, SSL... ni fattar) - Patch bays/splitters etc. - AD/DA's? (Digidesign 192 I/0, AVID HD, Ferrofish 16x?) - Ljudkort? (MADI kort?, RME, vs AVID) - Hur sköter ni Automation? Vad kör ni för riggar helt enkelt. Ta med sĂ„ mycket gott ni orkar. Men exkludera FX typ reverb/echo boxes och annan bröte. Hoppas det Ă€r nĂ„gon som har lust att berĂ€tta vad ni har i era krypin. đ
Claes Holmerup Postat 5 januari 2012 Postat 5 januari 2012 Jag har enbart preamps före AD, sÄ min kedja ser ut sÄ hÀr: Preamps: True Systems P-Solo Benchmark Pre420 Audient MiCO AD/DA-omvandlare: Benchmark ADC1 Benchmark DAC1 RME ADI-8 DS HörlursförstÀrkare: Behringer HA4600 (till tracking-lyssning) Ljudkort: RME HDSP9652 Utsidan: SPL MTC Monitorcontroller ADAM S3X-V som huvudmonitorer
cborg Postat 5 januari 2012 Postat 5 januari 2012 Syntar (ett gÀng) -> Mixer: Direct Out eller Bussar/Aux -> AD -> Ljudkort eller Mic (nÄgra) -> Preamp -> Mixer: Direct out -> AD -> Ljudkort ibland ... -> Mixer -> kompressor -> AD/Mixer -> AD (fast oftast faktiskt DA -> kompressor -> AD i efterhand .... ) Lyssning tas frÄn mixerbordet (direkt och/eller DA -> Mixer).
Byzance Postat 5 januari 2012 TrĂ„dstartare Postat 5 januari 2012 Hej Claes, Cudos! vĂ€ldigt trevlig rigg mĂ„ste jag sĂ€ga. Jag Ă€r sjĂ€lv förtjust i benchmarks grejjer. Har sjĂ€lv en mpa1. Och div andra preamps. Har kört ett digi 002 rack bla men dĂ„ jag Ă€r trummis i grund och botten pĂ„ jakt efter x antal kanaler och ta ut svĂ€ngarna lite. Ăr pĂ„ jakt efter ca 32 kanaler eller dyl och ögat faller mot RME M32 AD och DA. Samt det ljudkortet du listar dĂ€r. Det dĂ€r med MADI verkar trevligt. IsĂ„fall skulle jag kunna gĂ„: Mixer / Pre-amps -> RME M32/16 -> Ljudkort -> DAW och vise verse. Har du nĂ„ge övriga tipps? On 2012-01-05 at 12:31 sa Claes: Jag har enbart preamps före AD, sĂ„ min kedja ser ut sĂ„ hĂ€r: Preamps: True Systems P-Solo Benchmark Pre420 Audient MiCO AD/DA-omvandlare: Benchmark ADC1 Benchmark DAC1 RME ADI-8 DS HörlursförstĂ€rkare: Behringer HA4600 (till tracking-lyssning) Ljudkort: RME HDSP9652 Utsidan: SPL MTC Monitorcontroller ADAM S3X-V som huvudmonitorer Cborg vad har du för AD/DA? On 2012-01-05 at 13:26 sa cborg: Syntar (ett gĂ€ng) -> Mixer: Direct Out eller Bussar/Aux -> AD -> Ljudkort eller Mic (nĂ„gra) -> Preamp -> Mixer: Direct out -> AD -> Ljudkort ibland ... -> Mixer -> kompressor -> AD/Mixer -> AD (fast oftast faktiskt DA -> kompressor -> AD i efterhand .... ) Lyssning tas frĂ„n mixerbordet (direkt och/eller DA -> Mixer).
cborg Postat 5 januari 2012 Postat 5 januari 2012 Ja just det ja, kör 2 st Frontier Tango 24 till/frÄn RME RayDAT. (mixer mackie 1644 VLZ-nÄnting och preamp DP-1 eller mixerns. Riggar inte nÄgra band utan bara sÄng/röst och gitarr ibland)
Byzance Postat 5 januari 2012 TrÄdstartare Postat 5 januari 2012 Just det, frontier Àr det dem som gör tranzport osv? Dina Tango 24 mÄste ha nÄgra Är pÄ nacken men sÀkert bra grejjer ÀndÄ!
Claes Holmerup Postat 5 januari 2012 Postat 5 januari 2012 MADI brukar bli dyrt. För 32 kanaler rÀcker ett RME RayDAT, som ju kan hantera 4st externa AD/DA-omvandlare genom ADAT/Litepipe.
Byzance Postat 5 januari 2012 TrÄdstartare Postat 5 januari 2012 Ja det Àr rÀtt dyrt med MADI, rÀknat i runda slÀngar pÄ en 110k för 32 kanaler. Om man kör RME M32 AD & DA + MADI PCI-E kort. Kör man RayDAT sÄ lÀr man ju ha 4st 8ch omvandlare. Och jag vet inte om man kommer upp i samma kvalite för penningen. à andra sidan fÄr du kanske preamps pÄ köpet. men med RME M32orna kan du ju sÀtta dem i ett rack och Äka ivÀg i princip vart helst du vill och klocka in i vilket mixerbord du vill och spela in 32 kanaler. Sedan verkar som sagt Ferrofish x16 MK-II vara vÀÀldigt mycket för pengarna men jag har inte sett nÄgon som anvÀnder denna produkt Àn i Sverige. Iaf inte sett nÄgon som talat om den. Du hittar den hos tysken för ca 9000;-
Claes Holmerup Postat 5 januari 2012 Postat 5 januari 2012 Ferrofish? Det Ă€r f.d. Sonic Core, f.d. Creamware, som var vĂ€ldigt kĂ€nda för sin ursprungliga, extremt prisvĂ€rda A16-omvandlare... Inga nybörjare alltsĂ„. Det verkar dĂ€remot inte finnas nĂ„gon svensk distributör i nulĂ€get. FĂ„r se vad de svarar... đ
cborg Postat 6 januari 2012 Postat 6 januari 2012 On 2012-01-05 at 22:40 sa Claes: Det verkar dĂ€remot inte finnas nĂ„gon svensk distributör i nulĂ€get. FĂ„r se vad de svarar... đ Hehe gött! On 2012-01-05 at 17:53 sa Byzance: Just det, frontier Ă€r det dem som gör tranzport osv? Dina Tango 24 mĂ„ste ha nĂ„gra Ă„r pĂ„ nacken men sĂ€kert bra grejjer Ă€ndĂ„! Dom var begagnade redan nĂ€r jag köpte dom för 6-7 Ă„r sen. SĂ„ kanske 10-15 Ă„r totalt. Och sĂ€kerligen inte helt transparanta för det lĂ„ter hĂ€rligt murrigt genom dom. I love it. đ
Claes Holmerup Postat 6 januari 2012 Postat 6 januari 2012 On 2012-01-05 at 22:40 sa Claes: Ferrofish? Det Ă€r f.d. Sonic Core, f.d. Creamware, som var vĂ€ldigt kĂ€nda för sin ursprungliga, extremt prisvĂ€rda A16-omvandlare... Inga nybörjare alltsĂ„. Det verkar dĂ€remot inte finnas nĂ„gon svensk distributör i nulĂ€get. FĂ„r se vad de svarar... đ On 2012-01-06 at 00:01 sa cborg: Hehe gött! Dom var begagnade redan nĂ€r jag köpte dom för 6-7 Ă„r sen. SĂ„ kanske 10-15 Ă„r totalt. Och sĂ€kerligen inte helt transparanta för det lĂ„ter hĂ€rligt murrigt genom dom. I love it. đ De svarade snabbt, nĂ€r alla normala borde ligga och sova - nej, jag Ă€r nog inte heller sĂ€rskilt normal... - sĂ„ nu finns det i alla fall en svensk Ă„terförsĂ€ljare ocksĂ„...
Byzance Postat 6 januari 2012 TrĂ„dstartare Postat 6 januari 2012 Det artar sig đ Tror att dessa skulle kunna göra sig vÀÀldigt prisvĂ€rda i en mobil rigg, eller i studio för den delen. On 2012-01-06 at 00:56 sa Claes: De svarade snabbt, nĂ€r alla normala borde ligga och sova - nej, jag Ă€r nog inte heller sĂ€rskilt normal... - sĂ„ nu finns det i alla fall en svensk Ă„terförsĂ€ljare ocksĂ„...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.