Jump to content
Annons

Bra percussion?


la1997

Recommended Posts

En fråga främst till alla house producenter därute:

Jag har lite problem med att få bra percussion i mina låtar så jag undrar hur ni gör för att få till bra percussion och beats? Hur gör ni för att få till "intresserande" percussion? Lägger ni massa ljud på lager för att få till ett fett ljud eller hur gör ni?

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

När man gör house (eller för den delen även annan elektronisk musik) är det experimenterande och leklusta som gäller. Det finns inga regler. Ett bra råd är att börja med att lägga hi-hat på 3-7-11-15 (om du tänker dig att en takt består av 16 16-delar), och sedan utgå ifrån det. Använd gärna färdiga loopar, men se till att komplettera det med "egna" percussion (det brukar få mixen att låta mer levande).

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Percussion, stort ämne.

Olika slagverk har ju olika karaktärer, En del är korta med mycket topp och lite botten, andra är långa med mycket botten etc, etc.

För en renare men ändå fyllig och rytmisk bild kan man t.ex undvika att lägga basiga slagverk där t.ex en djup kick eller en markant bas-ton redan ligger. Att hålla koll på tonarterna i tonala slagverk gör också mycket för soundet. Det kan vara trevligt ifall tonala slagverk "harmoniserar" med låtens övriga toner. Det låter helt enkelt snyggare.

Att utgå från färdiga loopar är en bra idé men klipp upp dom och arrangera om dom för att skapa något eget och intressant av dom. En beat repeater/looper/twister/turner/reverser, bla bla bla eller annan effekt på slagverket/slagverken på utvalda ställen i låten kan göra mycket.

Jag säger, go crazy och hitta ett sätt som funkar för dig. Investera i ett par men breda samplingsbibliotek och lär dig dom. På så vis slipper du ödsla tid på att browsa i all evighet. Inspirationsdödande vill jag lova.

Kanske inga mästerliga tips eller förklaringar och jag skriver som en kratta pga sömnbrist, Bara några saker jag tänker på numera.

Lycka till!

Mvh

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Investera i ett par men breda samplingsbibliotek och lär dig dom. På så vis slipper du ödsla tid på att browsa i all evighet. Inspirationsdödande vill jag lova.

Kanske inga mästerliga tips eller förklaringar och jag skriver som en kratta pga sömnbrist, Bara några saker jag tänker på numera.

Lycka till!

Mvh

Anders

Tack så jättemycket för tipsen! Uppskattas enormt 🙂

Har hur många olika samplingsbibliotek som helst och jag kan säga att nästan alla tid går åt till att browsa efter ljud. Jag tror att det är problemet! Tack så mycket 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Köpte mig en Zoom H2n för ett tag sen. Bästa 2000:- jag spenderat på länge.

Kör numera 50/50 egna samplade "slagverk" och samples från skivor. Myyycket roligare. 🙂

Vem kunde ha anat att porslinsskålarna i köket med lite spänd plastfolie över sig kunde låta så bra? (stäng av köksfläkten)

Tryck lite på folien medans du spelar så får du roligt pitchade slagverk som är så roligt och populärt idag.

Papprör i olika storlekar och tjocklekar rekommenderas med. Klipp upp och gå loss. 🙂

Fridens

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...