Jump to content
Annons

Knaster i Cubase 5


trubadur1234

Recommended Posts

Hej! Har fÄtt ett problem sen jag installerat Windows 7 64-bitar. NÀr jag jobbar med Cubase 5 uppstÄr ett "knaster" eller "sprak" i ljudet. Har testat olika ASIO och uppnÄdde bÀsta resultatet med Full Duplex. EMU Asio knastrar bara...samma gÀller för 4Asio for all. Man kan ju stÀlla in Asio i device.

Ngn som har liknande problem? Det gÄr bra att jobba med Cubase Àven om programmet pÄstÄr att det inte kan öppna Emu Asio.....och inget "knaster" med Full Duplex. Kan det ha att göra med drivrutiner för EMU ASIO?

Kör Windows 7 64

Cubase 5 32

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Jag har haft liknande problem pÄ olika ljudkort och funnit tvÄ saker som ofta tar bort problemet.

1. Öka buffertstorleken pĂ„ ljudkortet (introducerar latency och fungerar kanske inte fÖr dig om du kÖr mjukvarupluggar som medhÖrning nĂ€r du lirar in).

2. Inaktivera WLAN.

Redigerat av Mange
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Sedan kan jag - om Àn överflödigt - lÀgga till de vanliga punkterna utöver WLAN-inaktivering:

- Prioritera background services

- Inaktivera alla ljudkort utom det audiokort du anvÀnder

- GÄ in i msconfig och stÀng ner en masa onödigt skit som tuggar cpu-cykler vid startup

- Inaktivera Aero (eller sÄ mkt onödigt lull-lull som det gÄr)

...etc

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hallo! Tack för allt intresse!!!! Jo jag börjar fÄ fason pÄ detta! Tydligen var det latency som orsakade knastret. Har ökat till 12 frÄn 8...dÄ försvann problemet. Har oxö stÀllt in en till vÀxlingsfil pÄ en annan partion!!! Har eg. bara 6 gb RAM-minne men det borde duga. Skall oxÄ följa rÄdet hÀr att minimera allt överflödigt "lull-lull" i Win 7!!! LÄg latency Àr ett mÄste.

Iofs har jag en dator 4-5 Är gammal men nog skall det funka ÀndÄ. Bra med alla tips!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...