Jump to content
Annons

STIM - förklaringar till handling


lonewind

Recommended Posts

Sitter och kikar på senaste STIM-handlingen för utbetalningen jag fick idag.

Har dykt upp lite grejer som jag inte sett förut och undrar om någon annan vet vad det rör sig om.

Avräkningsområde 09 - bakgrundsmusik utan rapport. Det här var ju väldigt luddigt, hur får man ens betalt för något som inte har rapporterats?

Avräkningsområde 17 - Privatkopieringsersättning. Här gissar jag vilt och tänker att det kanske är någon form av schablonersättning baserat på ens marknadsandel man får för den eventuella olagliga kopiering som görs av musik.

Någon som har koll?

Redigerat av lonewind
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Avräkningsområde 17 - Privatkopieringsersättning. Här gissar jag vilt och tänker att det kanske är någon form av schablonersättning baserat på ens marknadsandel man får för den eventuella olagliga kopiering som görs av musik.
Tvärtom. Privatkopiering är inte piratkopiering.

Privatkopieringsersättning, eller i folkmun kassettavgift, är den omdiskuterade avgiften som läggs på inspelningsbara media (CD-R, DVD-R, externa hårddiskar). Privatkopering är t ex när någon som köpt din skiva bränner en extra kopia för att ha i bilen, eller kopierar in musiken från CD:n på mp3-spelaren istället för att köpa samma skiva som mp3-utgåva. Kopiering för privat bruk är alltså fullt lagligt och det är det som ersättningen är till för.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tvärtom. Privatkopiering är inte piratkopiering.

Privatkopieringsersättning, eller i folkmun kassettavgift, är den omdiskuterade avgiften som läggs på inspelningsbara media (CD-R, DVD-R, externa hårddiskar). Privatkopering är t ex när någon som köpt din skiva bränner en extra kopia för att ha i bilen, eller kopierar in musiken från CD:n på mp3-spelaren istället för att köpa samma skiva som mp3-utgåva. Kopiering för privat bruk är alltså fullt lagligt och det är det som ersättningen är till för.

Misstänkte att någon skulle tro att jag inte är läskunnig. Därför jag skrev privatkopieringsersättning respektive olaglig kopiering.

Sen kan man ju diskutera huruvida denna ersättning är för privat kopiering och/eller för att täcka de förluster som görs för att folk kopierar och sprider upphovsrättsskyddat material. Men det är en helt annan fråga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Linus.

Ser att min meddelande ser lite otrevligt ut. Det var inte min intention. Vill tacka för infon så mycket. Vet du om denna ersättning baseras på den marknadsandel man beräknas ha, eller hur de egentligen räknar ut vem som ska ha vad?

Link to comment
Dela på andra sajter

Avräkningsområde 17 - Privatkopieringsersättning. Här gissar jag vilt och tänker att det kanske är någon form av schablonersättning baserat på ens marknadsandel man får för den eventuella olagliga kopiering som görs av musik.

Någon som har koll?

Nu har ju Linus i och för sig svarat.

Men annars rekommenderar jag varmt följande tråd, mycket lättläst, koncis och okomplicerad: Kopieringsavgift på externa hårddiskar och USB-minnen...

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

En fråga: Ett av verken jag är upphovsman till verkar ha hamnat i nån slags film, hur tar jag reda på vilken? Kan inte tänka mig att tattarna på förlaget har lyckats sälja in den nånstans...

Hur stod det skrivet?

När jag får pengar för verk i tv så står det vilket program och i vilket land.

Det enda sättet att veta om det inte står i handlingen är att kontakta förläggaren och fråga var de placerat musiken. Du borde ju i sådana fall fått en sync-ersättning också (såvida inte kontraktet tillåter förläggaren att placera musiken utan sync).

Iofs kan man också ha ett Tunesat-konto för att ha nästan full koll på hur ens musik används men det är så dyrt så det lönar sig bara om man har väldigt många placeringar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Linus.

Ser att min meddelande ser lite otrevligt ut. Det var inte min intention. Vill tacka för infon så mycket. Vet du om denna ersättning baseras på den marknadsandel man beräknas ha, eller hur de egentligen räknar ut vem som ska ha vad?

Ingen fara, min fetstil hade inget med läskunnighet att göra. Privatkopieringen misstas av de flesta för att vara "något nytt" som har med illegal nedladdning att göra, så därför brukar jag poängtera skillnaden i orden lite extra.
Link to comment
Dela på andra sajter

Ville bara säga att jag letade upp dig på Spotify; mycket behaglig musik att lyssna på 🙂 Fade In Fade Out var riktigt fin!

Oj! Det var väldigt trevligt att höra!

Tusen tack.

Två av mina skivor kan du hitta på länken i min signatur att ladda ned gratis (eller för en valfri slant) i valfritt format, även wav,från band camp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har missat att skriva över mitt medlemskap på min enskilda firma. Ska jag ändå ta in pengarna där, eller kommer det automatiskt restskatt på utbetalningen nästa deklaration? Hur mycket skatt handlar det om?

Nja, det beror väl på hur du vill ha det. STIM-pengarna är ju momsfria. Så att ta in dem i företaget kan tyckas lite onödigt. Det kan nog innebära att du behöver skatta mer för dem än att ta dem som privatperson.

Jag vet faktiskt inte hur STIM-pengarna beskattas för privatpersoner. Man ska väl kunna tjäna typ 60 000 (nu kan jag vara helt ute och cykla så rätta mig gärna något om så) per år på en hobby skattefritt?

Eller nja... nä, jag är allt för mycket ute på hal is nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, är de verkligen momsfria? Jag är inlagd i databasen som privatperson, och det står att jag inte är momspliktig. Men det är jag egentligen. Har helt enkelt inte blivit av att jag skickat in överlåtelseblanketten. Räknade inte med att det skulle komma pengar nu. Hur mycket skatt kan det röra sig om? 60%? 40?

Vidare skulle jag hellre ha dem i företaget, eftersom jag då har full kontroll på dem, och kan låta dem gå till att t ex betala utgifter i verksamheten.

Redigerat av nixpix2
Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, är de verkligen momsfria? Jag är inlagd i databasen som privatperson, och det står att jag inte är momspliktig. Men det är jag egentligen. Har helt enkelt inte blivit av att jag skickat in överlåtelseblanketten. Räknade inte med att det skulle komma pengar nu. Hur mycket skatt kan det röra sig om? 60%? 40?

Vidare skulle jag hellre ha dem i företaget, eftersom jag då har full kontroll på dem, och kan låta dem gå till att t ex betala utgifter i verksamheten.

Från stims sida "Stim drar ingen skatt på de pengar vi betalar ut. Däremot betalar vi ut moms om du skickar in ditt momsregisteringsbevis."

Så om man reggar sitt företag så får man moms utöver de pengar man får som privatperson. Det ställer ju saken i annan dager. Då kanske det kan vara värt även för mig att regga mitt företag istället.

Som privatperson betalar man gissningsvis vanlig löneskatt. Dvs c:a 30%.

Vill man plocka ut pengarna som lön ur sitt företag så kan det ju ryka betydligt mer.

För mindre summor som man ändå tänker handla för så kan det nog vara vettigt att lägga in stim-pengarna i företaget. Men rör det sig om stora summor som man vill ha ut i kontanta medel kanske det inte är det bästa draget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, har kollat deras sida nu. De betalar ut helt oskattat, dvs du kommer bli skyldig skattmasen för sociala avgifter = de ska i runda slängar ha mer än 50% av det du fått. Alltså, både egenavgift, pension och vanlig skatt som jag förstår det. Det är så mycket alla skattar i det här landet, men många vet inte om det, eftersom det inte syns vad du egentligen kostar på ditt lönebesked från arbetsgivaren. Otroligt att det här landet inte är ett paradis med alla skatter vi betalar, men det är en annan diskussion.

Tydligen verkar man kunna ändra det här i efterhand, så jag ska ta och skicka in blanketterna snarast.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, har kollat deras sida nu. De betalar ut helt oskattat, dvs du kommer bli skyldig skattmasen för sociala avgifter = de ska i runda slängar ha mer än 50% av det du fått. Alltså, både egenavgift, pension och vanlig skatt som jag förstår det. Det är så mycket alla skattar i det här landet, men många vet inte om det, eftersom det inte syns vad du egentligen kostar på ditt lönebesked från arbetsgivaren. Otroligt att det här landet inte är ett paradis med alla skatter vi betalar, men det är en annan diskussion.

Tydligen verkar man kunna ändra det här i efterhand, så jag ska ta och skicka in blanketterna snarast.

Stämmer det som du säger så lär jag omedelbums ändra till företaget.

Du menar alltså att man kan ändra även efter man fått pengarna?

Ska kontakta STIM och höra lite om det här imorgon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Till min stora förvåning så fick jag ett mail från STIM:s kundtjänst, för att de hade hittat denna tråd och ville svara. Det är kundservice må jag säga.

Det är bara att gratulera!

Med mail är de i alla fall hopplösa!

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående moms och skatter har jag fått detta svar från STIM:

Stimersättningen läggs normalt till din ordinarie inkomst och skall tas upp i din deklaration.

Har du ett eget företag skall du göra en överlåtelse till ditt företag och skicka in din F-skattesedel, därefter lägger vi till momsen på 6 % på din ersättning.

Man kan få ut momsen retroaktivt om man meddelar oss från när det skall börja gälla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...