Jump to content
Annons

Erfarenhet av "acoustiblok"? ERfarenhet glasfönster/ytterfönster ljuset bevarat.?


GeorgieFree

Recommended Posts

A

vad har ni för erfarenhet av acoustblok? jag ska ha för ljusISOLERING dvs ta bort ljudläckage från studion ut tillgrannarna samt stoppa ljud att komma in. det har INGETmed akustikbehandlig eller ljudABSORBTION att göra.

http://info.acoustiblok.com/acoustiblok-products/

det är främst i basregistret under 200HZ och i synnerhet 50-100Hz jag behöver reducera.

som det verkar gäller det ju att kombinera olika material,

tänkte väggarna som så här:

0.befintlig betongvägg

1.tunn mineralull - 2-4mm tjock

2.gipsskiva 12mm,lutas fritt mot väggar, (hålls på plats/trycks in med reglarna i punkt 3)

3.träreglar 2"x4" med mineralull 90mm

4.acoustiblok beklädnad

5.luftspalt 50mm

6.träregel inre vägg med elledningsrör utanför och hönsnät för inre vägmineralull

7.mineralull mellan dessa reglar

8. 2 st eler 3 st gipsskivor omlott

9. tapet/målning/akustikbehandling inkl basabsorptionslådor med hängande hård gummi i hörnen och mineralullslådor framför dessa i hörnen.

fästa ihop träregelkonstruktionen med metallvinkeljärn med hårdgummi mellan metallen och träreglarna men genomgående skruvar? måste vara bättre än metallen rakt på träreglarna?

B

vill bevara ljuset från ytterfönstren in i kontrollrummet. tänkte bygga en ny inre vägg med fönster i som hamnar ca 0,5 meter bakom ryggen på personen vid mixbordet. detta är INTE lämpligt utan borde bestå av absorbenter men har någon erfarenhet av detta? glas har lite isolerande effekt på mycket låga frekvener..men inget alls på resten...dvs mycket olämpligt med glas...några ideer?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

att kombinera många material är lite felaktigt, hälst vill man ha så få som möjligt med låg resonaskfrekvens. det är meningslöst att hålla på och kombinera massa tunna materail som inte till gör så speciellt mycket men ändå kostar som ett extra lager gips, vilket då är att föredra(extra gips lager altså)

golv: det som funkar bäst är betonggolv på springisolators, men det finns andra alternativ som jag skrv i en annan tråd, sök! i alla fall så ska du inte ha nått resonanslådegolv av träreglar och spånskiva, även om det kommer fungera som basabsorbent så är det för det mästa inget vill.

väggar/tak:

2-3lager demplimad gips hälst typ-x(tror det är 16 eller 18mm gips).

lutspalt minimum är 200mm och då räknar man från bakstidan på gipsen till nästa hårda material. isoleringen ska va låg densitet typ isover piano. hälst stålreglar. taket bär nog hängas med "iso-hangers", finns olikavarianter.

och viktigast av all att befinteligbyggnad är ombyggd för ljudisolring.

till fönster så så ska det va laminatglas i väggen i flytanderummet och det bör då motsvara ljudisolerings värdet av väggen det sitter i, samma sak med dörrar.

efter som det är betongväggar så bygger du så här:

isolering mot betong, men jag är osäker på om det behövs isolering där?

sedan luftspalt 100mm och flytande rummets vägg med 95iso(piano) och gips.

samma sak i taket.

golvet bror på vilken variant du bygger men väggarna med tak ska stå på golvet.

Fråga B:

det bror på vart på väggen fönstret sitter...

vart på väggen är det, mitten eller mer åt sidan?

brode gå att lösa, finns ju transparenta diffusorer som man kan sätta framför fönstert..

eller att man, om fönstrert sitter mitt på väggen, beställer ett glas som är böjt som en pollydiffusor eller 2 vinklade som en V formad reflektor som leder reflektioner mot sidoväggarna. Det lär gå att lösa.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Postat (redigerat)

Just nu ser studioplanen t så här:

Från insidan av betongväggen:

1.luft 5 cm

2.95 träregel med isolering

3.aluminiumlister för decoupling

4.gips A

5.Auralex Sheetblok

6.Gipsskiva B

7.akustikbehandling

Detta tar bort 20 cm från varje befintlig betongvägg,(4,28x2,81m e nuvarande rumsstorlek, ca 13 kvm, vilket gör att man måste kompromissa). Det som är frågan är på vad.Det ligger i Bottenplanet. Högra väggen på ritningen är betongvägg mot mitt eget vardagsrum och badrum(centrifugen på tvättmaskinen hörs inte med öronen), nedre vägen är yttervägg med altandörr och fönser, så gott som oisolerad ljudmässigt(metallplattor och gips i väggar med tegel på utsidan, allt från gatan hörs inklusive folk som pratar på cykelvägen.Vänstevägg e betongvägg mot grannen. Väggen uppåt är gips på plåtskenor i flera lager mot grannes sovrum samt en egen liten gardrob med elskåp.

Det är med andra ord en akustisk och isoleringsmässig utmaning minst sagt. Men målet är att kunna lägga akustiska instrumet och sång i en tyst miljö, och kunna mixa utan att grannarna störs.

Från betongtaket:(Takhöjden 2,40 fr betong till betong, dj-vligt begränsat, vilket också kräver kompromissande)

1.luftspalt 5 cm

2. Träregel 145mm med isolering

3.aluminium decouplingsskenor

4.gipsskiva A

5.Auralex sheetblok

6.gipsskiva B

7.Akustikbehandling

Tar 28 cm av takhöjden, till golvet återstår 12cm, vilket ger träregelramen i golvet en maxhöjd på 5cm (2"). Man kan också göra träramen 10cm i tak och 10 cm i golv,men tror det är bästa kompromissen. När brummande lastbiar åkerförbi kl 05:30 hörs det genom vägg o fönster så det skakar, men golvet kan man ligga på utan att kunna känna minsta vibration. jmf med förra stället är alla möbler skallrade om det åkte enlastbil.

Ritning:

Jag frångår principen med symetri i mixrummet pga en satans massa dörrar. Tanken är att ventilation fås genom at öppna altandörr A och innerdörrar C och studiorumsdörrarna F och G med D stängd så man får ny luft, ha ett av- och påsättningsbart airkonditionaggregat för nedkylning i mixerrummet, ha öppet mot vardagsrummet i perioder, och slippa ventilationstrummor.

7270120.jpg

Fönstret i rum i rum vägen framför altandörren sätts 2 laminatfönster för ljudisolering sen tänkte jag, och din ide bekräftar det, att man limmar på diffussionsplastbitar i mjuk genomskinlig plst på laminatfönstret, På det befintliga fönstet görs i matchande färger, ett konstverk, glasmålningsfärger etc för dagsljuset att komma in och insynsskydd. Man sätter också lampbelysning i mellanrummet mellan fönstren så man får ljusinsläpp på kvällen och belysningen utanför rummet, slipper ett hål.Motsvarande görs på inre altandörren.

Studiodörr G sall vinklas lite ser jag ju nu att jag glömt rita in. Och tanken är att antingen fäster man basfällor på dörrarna G och F också eller har de som glasdörrar och ljusinsläpp och kommunkationsfeeling.

Dörr D och E skall vara glas hel, eller med smårutor. Jag måste ha kommunikation med vardagsrummet för att inte få klaustrofobi i kryphålet.

Bakom mixposition byggs stor basfälla inne i hembyggd 2 sits soffa. Fönstren är rak bakom mixpos. och det är assymetriskt. kanske det går att fixa med vridning av högtalare för att minska att vänster sidan låter starkare pga reflexioner.

Runt om de 2 rummen i rummet finns ju ett smalt luftspaltområde som siffran åtta. Det ljudbuller som kommer in i altandörrsområdet flyttar ju runt i denna. SKa man isolera av i flera steg så det bildas flera luftfickor med smala luftinsläppsfickor?. Kommer ta in akustikfirma för detta delikata problem som jag inte hittar på forum.

Kontaker el kommer in via golvet, den svaga länken i denna variant.

I triangeln mellan i och J blir det extra "yttre" basfällor, i nedra vänstra hörnet pga av elementet bildas ett hålrum man gör "yttre" basfälla, samma "yttre" ovanför altanfönster o dörr.

Planen är att plocka in massivt md basfällor inne i rummen också för att minska så det bara går läckage mot grannar. Sedan skall akustikuppmätning ske och kompletering med hög o mellan registret, etc etc för att fixa till det. Sångbåset blir totalstumt men måste ju ändå ha rak frekvenskurva.

Vy mot altandörrar, soffa och mixplats

7270229.jpg

vy mot sångbås och mixpos.

7270235.jpg

Redigerat av GeorgieFree
Link to comment
Dela på andra sajter

Vinylmattan som du hänvisar till kan användas på flera sätt. Vanligast är att den används istället för dämplim mellan gips. Förutom den elastiska dämpningen får man även ljudreduktion på köpet pga. vinylens höga densitet. Förut var det vanligt att man körde blymatta istället (även i ljuddörrar mm.). Det är en ganska dyr produkt, men jämför man totalkostnaden med dämplim och extra gips så är det inte så stor skillnad per m2.

Eftersom du har ganska tajta mått så gäller det ju att tänka till. Du kan tex. använda Farmacellgips som har i stort sett dubbelt reduktionstal jämfört med vanlig gips. På så sätt kan du spara in några centimeter. Jag antar att det är resilient channels du syftar på när du säger lister. Dessa ska vara i tunn (helst perforerad) stålplåt, inte i aluminium. Gummi mellan vinkeljärn gör varken till eller från eftersom skruven kortsluter reglarna i vilket fall. Däremot kan du använda vinylduken under syll och vid hammarband. Ditt projekt skulle jag nog byggt med plåtreglar dels för ytterligare flex i stommen men också för att kunna banta ner dimensionerna. Golvet kan du köra med Grön Stepisolmatta 20 - 50 mm, beroende på hur det funkar med dörrar osv.

Fönsterlösningen förstod jag inte hur du menar. Här bör du ha ljudklassat fönster i fasad / luftspalt / lamellglas. Denna del kommer vara kritisk. Jag skulle ha vridit på lyssningen 90 grader och lagt igen fönstret, eller haft en bredbandsabsorbent på gångjärn eller dyl. På så sätt blir det enklare att akustikreglera och få till en vettig lyssning. Skär hörnen mellan vägg/tak så frigör du mer golvyta.

Trekanten på därren kan du ersätta med paneler på dörr / vägg istället.

hälsningar / Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis Björn.

När det gäller att stnga ute ljudet är just altan fönster dörren det kritiska, för mig gör det inget om det kommer in ljud i mixrummet av trafiken, men det får INTE komma in i sångbåsrummet. En annan lösning är att innan man bygger rum i rummen bygger man en ny betongstenvägg med dörröppning innanför elementet och famför fönstret såna transparanta glasblock med vakum inuti man har ibadrum som duschvägg, de har hög STC. Sen en rum i rummet vägg om nu....

Nackdelen är att rivningen vid en framtida flytt blir ännu "massivare",

Transparant sheetblok har STC på 27, sedan flera laminatfönster i väggen ger ju samma STC som i studiofönstret...

Fönsterplan:

1. befintligt 3-glasfönster med ett fönster sompå insidan målas med glasmålningsfärg

2.Sheetblok transparent på insidan av detta,

3.Luftspalt på ca 25 cm, är ju bra att det blir stor luftspalt mot yttervägg o gata även om det tar plats men elementet tänker jag ha kvar. måste ju finnas uppvärmning på vintern.

4.laminerat glas (glas,plastfilm,glas) [4-6 sitter på gem ram med sheetblok runt om, in i väggregelramen]

5.luftspalt

6.laminerat glas (i annan tjocklek än 4an)

7.defuser i mjuk plast, transparant mjuk plast i bitar limmade på laminatskivan.

Jag vet..."LJUSET" som ska komma in blir ju väldigt beränsat efter alla de här stegen, men det finns, och med belysning i punkt 3 kan man få dels ett snuggt ljus i studion, men också en upplyst glasmålning på altanen.

och ja, reciliant channels. jag kan säga att de andra icke betongväggarna i lägenheten e byggda med plåtreglar med gips på, det är resonanslåda och skakar, ena badrumsväggen mot vardagsrummet är en ren bongotrumma när centrifugen går och man tror tvättmaskinen står i soffan, samtiigt hörs den inte i studiorummet, bara svagt genom dörren. Men det återstår mycket läsning och väga för och emot och olika åsikter, det intressata med sådan här forskning är att man upptäcker fler och fler amatörer och självutnämnda tyckare som har tokfel om vissa saker, til och med företag som säljer produkter har fel ibland.

Har också funderat på at först täcka hela betonggolvet med en tunn ljudisoleringsmatta av nåt slag...men U-boats auralex verkar också som en lätt och effektiv produkt, kanske både och.

Jag tror också jag tar bort dämpningen på studiodörrarna mellan sångbås o mix, o iställt kör på helglasdörrar som naturligtvis ska vara då kanonbra glas.

det bästa ljudmässigt vore att mura igen altandörr o fönster och smacka in isolering MEN jag vill ju

1. ha LJUSET in,

2.Snabb och enkel ventilationsmöjlighet - slippa annan ventilationslösning

3. Feelingen att kunna gå ut altanen för inspiration, jobba med låttexter/melodier/stämmor utanför på altanen och gå in o testa i studion/lyssna,

konstruerade/Byggde en veranda på landet på 24 kvm med en massa begränsningar också utan erfarenhet och kunskap om hur man bygger hus innan. I planeringsstadiet är det en intellektuell utmaning i projekt att få till FUNKTIONALITET,DESIGN och KOSTNAD utan att kompromissa på funktionaliet och design utan att det blir för dyrt, om det skulle bli för dyrt får man hitta en annan lika bra design.

Jag är imponerad av generositet på detta foum, man får återgälda det en dag.

Jörgen

Link to comment
Dela på andra sajter

och ja, reciliant channels. jag kan säga att de andra icke betongväggarna i lägenheten e byggda med plåtreglar med gips på, det är resonanslåda och skakar, ena badrumsväggen mot vardagsrummet är en ren bongotrumma när centrifugen går och man tror tvättmaskinen står i soffan, samtiigt hörs den inte i studiorummet, bara svagt genom dörren. Men det återstår mycket läsning och väga för och emot och olika åsikter, det intressata med sådan här forskning är att man upptäcker fler och fler amatörer och självutnämnda tyckare som har tokfel om vissa saker, til och med företag som säljer produkter har fel ibland.

Plåtreglar är mycket bra i ljudreduktionssyfte om det görs på rätt sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 7 månader senare...

vill ni följa byggetfår ni ta friend på facebook med Genjor McNell, det finns 250 bilder där just nu.

har kommit till sista gipslagren i tak och farmacell gipsen i golven....ett tak och dubbelgips med green glue i väggarna kvar innan dörrar fönster och det roliga ytfinish, belysning, akustikbehandling och inredning...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...