Brannstrom Postat 26 november 2011 Dela Postat 26 november 2011 Hej! Jag undrar om det är någon som kan tipsa om någon plugg eller dylikt som ger den där snygga, väldigt diskreta disten på sången som ofta hördes på 60-70-talet? Har spelat in sång som jag är väldigt nöjd med med en Neumann TLM-67, och den låter svinbra, men jag skulle ändå vilja ha lite av det där "raspet" som är så snyggt. Just nu är det nästan för rent... Tack på förhand! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nystrom Postat 26 november 2011 Dela Postat 26 november 2011 Lästa att några brukade skicka ut det ur en gitarrfärstärkare dom mickat upp, sedan blanda det med orginalet lite. 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fredrik71 Postat 26 november 2011 Dela Postat 26 november 2011 Du kanske skulle ha använt en Golden Age Pre-73 preamp till din mik och skruvat ljudet åt det hållet med ingångskänsligheten och utgångsvolymen. De som skruvar ljudet helt och hållet från sitt daw ( Cubase för PC eller Logic för Mac ) kanske kan ge dig andra tips. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Brannstrom Postat 26 november 2011 Trådstartare Dela Postat 26 november 2011 Tack för tipsen! Jag använder ett apogee duet 2 ljudkort och har fått till en tagning som helst inte ska göras om... Har inga direkta saker som kan fungera som dist heller, tyvärr. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fredrik71 Postat 26 november 2011 Dela Postat 26 november 2011 De med mer kompetens att färga ljudet med dator har säkert några bra tips till dig. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bodhi Postat 26 november 2011 Dela Postat 26 november 2011 (redigerat) Den här kanske? http://www.antareste...-evo.shtml#warm Det var fem, sex år sedan jag använde den, men vad jag minns så var den rätt okej för att lägga till subtil överstyrning på sång. Eller kanske den här http://wavearts.com/products/plugins/tube/ (har inte testat den själv) Redigerat 26 november 2011 av Bodhi Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Die Hard (oregistrerad) Postat 26 november 2011 Dela Postat 26 november 2011 Någon av alla 1176 compressorkloner, t ex http://www.ikmultimedia.com/trsingles/moreinfo/black76.php, och all bottoms in för lite mer dist på sången. Använts flera gånger genom musikhistorien. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
LaBrea Postat 26 november 2011 Dela Postat 26 november 2011 Driva en LA-610 hårt kan ge riktigt trevliga resultat. Men den kostar ju en del. På pluginfronten skulle jag tipsa om Voxengo Voxformer, URS Saturation och kanske Soundtoys Decapitator. Om du sitter på Logic och inte vill lägga ut pengar så funkar det faktiskt rätt bra att ta bort delayet ur Tape Delay funktionen och använda den inbyggda overdriven. Slider för den finns om du trycker fram de "gömda" funktionerna via pilen nere till vänster tror jag. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Larsson Postat 26 november 2011 Dela Postat 26 november 2011 Mellowmuse SatV: http://www.mellowmuse.com/SATV.html den här gör ochså jobbet bra, plus att du kan blanda dry/wet signal vilket inte är så dumt alla gånger! 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Berg Postat 26 november 2011 Dela Postat 26 november 2011 plus att du kan blanda dry/wet signalvilket inte är så dumt alla gånger! Nej, det är ju nåt man saknar emellanåt! Alternativet är ju att lägga disten som en send, eller kanske dubba sitt sångspår och ha det ena spåret rent och det andra distat och sen mixa tills man är nöjd 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Frekvensspektrumanalysator Postat 26 november 2011 Dela Postat 26 november 2011 Skicka en okomprimerad signal till ett gammalt kassettdäck och styr över önskad mängd i den. Koppla in som en insert, blir finfint 😉 kostar en hunka på blocket. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.