Jump to content
Annons

Ang Låg röst på Cubase


BlendS

Recommended Posts

Jag har precis köpt ett ljudkort och när jag lägger in en fil på cubase och sedan sjunger(JJLabs mikrfon riktig billig och dålig) Så hörs beatet mycket mer och min röst hörs typ att jag står kanske 2 meter ifrån det gör jag inte står riktigt nära som man ska.

Vad kan det bero på?

Kan de bero på micken? Några tips.. Vill gärna att det skall höras så bra så möjligt.

Någon mick upp till 2.500 som låter riktigt riktigt bra? Och då menar jag Riktigt bra?

Tack i förväg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Är det en stormembransmick så kanske du spelar in med fel sida av micken?

Hur nära micken är du? (i cm)

Att det låter långt bort och inte nära beror oftast på akustiken i rummet du spelar in i.

Prova att spela ini ett annat rum om det ekar mindre.

Spelar du in med en laptop?

Har du valt rätt ljudkort i Cubase? Du kanske spelar in med den inbyggda micken...

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle också misstänka att det är en kardioidmick där du sjunger mot fel sida.

Du kanske också har någon Pad-switch på micken eller preampen, som drar ner nivån?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om jag sjunger på fel sida sjunger på den sidan där märket JJLABS är vänd mot mig.

Har testat från olika håll låter inte som de från youtube vad kan det bero på?

Jag har valt rätt ljudkort yes.

Man tappar hoppet när man lyssnar på vad för kvalite de från youtube har och vad för kvalite man själv har sen låter det riktigt fult när man lyssnar på sig själc och jämför fast än att jag vet att jag når högre toner än de flesta av de unga snubbarna på Yt.

Link to comment
Dela på andra sajter

det finns många faktorer som kan orsaka detta, flera ovan nämnda

jag har testat den micken, och den är ju ingen höjdare. det var dock i samband med att jag började spela in första gångerna, och jag minns inte riktigt hur den lät. Men att micken är dålig, bör du inte utesluta.

Akustiken, som doktorn sa, kan påverka. Har du inga bra rum kan du hänga upp ett duntäcke eller så mot en dörr och sjunga emot det.

Hur du mixar rösten in i låten har också stor betydelse. Är diskanten lite svag så kan det ge intrycket av att instrumentet är längre bort, och det funkar såklart åt andra hållet också. Boosta lite lätt bland de ljusare frekvenserna kan ge intrycket av närhet.

Sen om du tycker att sången ligger alldeles för torr på spåret och känner att du måste trycka ner reverb på sången, som du faktiskt vill ha nära, kan du fundera på delay istället, då det inte grötar ihop sig lika mycket med de andra instrumenten och det kan skada närheten.

En sista sak jag ska nämna är att kontraster är väldigt viktigt. Med ljud som ligger i bakgrunden känns de ljud som är högre och torrare ännu mer nära och intima.

Om det vore så att mikrofonen är vänd åt fel håll så hoppas jag att du ser något som verkar vettigt här i mitt inlägg som du kan använda dig av iaf 😉

Sen är det ju fan ett projekt du säkert kommer få hålla på med halva livet att bli nöjd med ditt sångljud, osv... men det betyder inte att det inte kommer bli bra! det är timmarna som räknas, så det är bara att börja lära sig 🙂

lycka till!

Redigerat av Zakyath
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det är väldigt mycket som spelar in hur slutresultatet blir. Den musik du hör på Youtube eller Spotify ligger det enormt mycket arbete, kunskap och utrustning bakom för att få sången att låta bra. Det är tyvärr långtifrån bara att koppla in en mikrofon och spela in i Cubase.

Det tog mig många år att lära mig spela in och mixa sång med ett bra resultat, och jag lär mig fortfarande. Men misströsta inte för det, det viktiga är ju att du har kul när du arbetar med din musik, inte att det låter perfekt från början. Här på forumet finns massor av tips på hur man kan få sina inspelningar att låta bättre, och många som kan hjälpa dig på vägen. Börja med tipsen ovan 🙂

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Zakyath och Bodhi tusen tack för era svar det är något jag ska försöka göra.Jag förstår att det är svårt lära sig cubase men det kommer nog med tiden. Dock ett svårt programm jag började med.

Förstår att allt ni sagt kan stämma men fins det någon risk att det är även mikrofonen som är en del a felet med rösten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Zakyath och Bodhi tusen tack för era svar det är något jag ska försöka göra.Jag förstår att det är svårt lära sig cubase men det kommer nog med tiden. Dock ett svårt programm jag började med.

Förstår att allt ni sagt kan stämma men fins det någon risk att det är även mikrofonen som är en del a felet med rösten.

Det är lite svårt att avgöra när man inte vet vilken mikrofon det rör sig om, men eftersom du skriver att du sjunger mot den sida som JJlabs-märket är, så antar jag att det är en stormembransmikrofon det handlar om (se bild nedan).

Om det är någon av JJlabs stormembransmikar, så bör det gå att få ett helt okej resultat med den, och problemet är snarare det som har nämnts tidigare i tråden.

Det finns förstås möjligheten att mikrofonen är trasig, om den t ex har tappats i golvet. Kontrollera att den inte har väldigt svag signal (vilket innebär att du får dra upp ingångsvolymen (gain) väldigt mycket för att höra, och hör mest brus), eller att den brummar eller ger ifrån sig andra biljud när du har den inkopplad.

Valet av mik kan göra stor skillnad, även ifråga om vilken mikrofon som passar just den typen av röst som man har. Men... skillnaden mellan just olika stormembransmikar är inte den avgörande faktorn när man ännu inte har kunskaper om hur man spelar in och mixar sång, samt hur rummet man spelar in sången i är utformat.

Om det däremot rör sig om en dynamisk mikrofon av sämre kvalitet, så kan det bli en avgörande skillnad att köpa en ny mikrofon, kanske då en stormembransmikrofon, eller en bättre dynamisk mikrofon.

Nedanstående mik är en av JJlabs stormembransmikrofoner. En stormembransmikrofon är av typen kondensatormikrofoner, vilket i användning generellt innebär att den är väldigt känslig i upptagningen, har god detaljåtergivning och tar upp ljud även på längre avstånd. Den här typen av mikrofoner bör man vara extra rädd om, absolut inte tappa i golvet och man bör använda puffskydd för att skydda mikrofonens membran. De här mikrofonerna är även känsliga för stötar och beröring, varför man brukar använda en gummiupphängning som minimerar detta.

Stormembransmikrofoner ser oftast ut ungefär som på bilden nedan. Mikrofonen placeras vertikalt och man sjunger mot den sida av gallret där mikrofonmärket är tryckt.

A45416.jpg

Nedanstående mikrofon är en av JJlabs dynamiska mikrofoner. En dynamisk mikrofon är generellt sett inte lika känslig som en stormembrans- eller kondensatormikrofon. Den tar främst upp ljud på kortare avstånd och billigare dynamiska mikrofoner har många gånger märkbart sämre detaljåtergivning. De är mer tåliga och man behöver inte vara lika rädd för att tappa dom (även om man helst aldrig ska tappa en mik). De tål även luftpuffar och fukt avsevärt bättre än stormembransmikrofoner, och är inte lika känsliga för stötar och beröring.

Dynamiska mikrofoner brukar se ut ungefär som på nedanstående bild (men det finns även kondensatormikrofoner med det här utseendet).

jjlabsND6000sm.jpg

Redigerat av Bodhi
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ett par JJLabs-modeller på min testaite. Om den du har är samma modell så kan du hämta mina inspelningar och jämföra ljudet, så märker du om det är katastrofalt olika.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Kontrollera även att pinnarna i (anslutningen) botten på mikrofonen inte är krökta eller sneda. jag har en ADK GT 2 där det har börjat glappa i anslutningen och ena stunden låter det knappt något för att i nästa stund nära på väcka de döda för att man råkar peta på anslutningsladden.. typ.

Ett annat fenomen är att många beats, samplingar, loopar redan är maximerade och fixade för att låta så starkt och maffigt som möjligt.. I ditt fall tror jag det handlar mycket om att balansera volymer så ljuden passar ihop. Låter din sång svag - Sänk allt annat i volym. Låter din sång liten och tunn - EQ'a bort frekvenser från din trumloop.. o.s.v när du mixat klart din låt och du balanserat den väl är det en hyffsat smal grej att få upp volymen så det låter "youtube"..

Det bästa är ju att spela in sången så bra och stark som möjligt och där kommer en del kunskap in i bilden, en del vlka grejer du använder men sen är det nog egentligen bara HUR du använder grejerna som avgör vad som kommer ut i andra änden.. samt i fallet sång så är ju rummet och akustiken viktig som loop'n tog upp.

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...