Jump to content
Annons

Omöjlig placering, finns det något att göra?


Padchi

Recommended Posts

Hejsan,

- Väggarna bakom mikrofonen är 35 cm sen så kommer det fönster på båda sidorna.

- Framför mikrofonen är det en garderob och en ingång till rummet utan dörr och från stativets fötter till ingången i rummet är det ca bara en meter.

- Jag kan inte placera mikrofonen någon annanstans i lägenheten, den måste stå där den står.

Inte så mycket att jobba på va? Men behöver ändå all hjälp jag kan få. Det ända jag har lyckats fundera ut är att man kanske skulle ta och vända på mikrofonen och sätter upp absorbenter på 35 cm väggarna och sjuger ut i rummet. Skulle detta kunna ge någon effekt alls? Kan tänka mig att fönsterrutorna förstör väldigt mycket.

Nu när jag spelar in så är det nämligen brus i min sE X1 och den tar upp minsta lilla ljud som händer i lägenheten. Bruset kan iof också bero på att den har åkt ner i backen en gång men ändå. Funderar på att köpa mig en TLM 102 vilket kanske inte kommer förbättra något då akustikbehandlingen är obefintlig.

Som sagt, uppskattar all hjälp jag kan få och jag vet att det är en ganska omöjlig situation då jag inte kan bygga något och att mikrofonen sitter där den sitter.

post-18663-0-39262100-1321991761_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det kommer att göra skillnad. Jag har tipsat många gånger om ett sånghörn. Funkar mycket bra: http://wiki.kontroll...ling#Liverummet 🙂

Skippa gärna mikrofonskärmen också - åtminstone om det inte är originalet från sE...

http://forum.studio....ost__p__1299327

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Knepigt, håller med Claes, det är nog den bästa lösningen i ditt fall. Angående om hur brett, så brett som möjligt ☺️ Tänk dig hur en njure upptagning ser ut och så inbillar du dig den framför mikrofonen och försöker se hur brett den rör sig ut mot kanterna. Annars kanske man kan säga att du ska bygga en kvadrat där ena halvan är osynlig (utåt) och så står mikrofonen längst in i hörnet mot denna halva.

Link to comment
Dela på andra sajter

TLM102 tar upp ljudet ganska brett, till skillnad mot tex en NT2-A som är väldigt riktad i cardiodläget.

Jag har bägge, tycker TLM102 är helt wunderbar att sjunga i. Men mitt rum är ganska ok också, gammal träkåk med sågspån och doningar, ingen betong närmare än grannens takpannor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Knepigt, håller med Claes, det är nog den bästa lösningen i ditt fall. Angående om hur brett, så brett som möjligt ☺️ Tänk dig hur en njure upptagning ser ut och så inbillar du dig den framför mikrofonen och försöker se hur brett den rör sig ut mot kanterna. Annars kanske man kan säga att du ska bygga en kvadrat där ena halvan är osynlig (utåt) och så står mikrofonen längst in i hörnet mot denna halva.

Som jag skrev innan så skulle det alltså inte att hjälpa med att enbart sätta absorbenter på väggarna bakom mikrofonen på bilden?

varför måste du stå i hörnet? skulle det inte vara bättre att ta ut micken till mitten av rummet när du gör dina pålägg? Mig veterligen har dom ju kabel ^^

Jag kommer göra som Claes sade, dra ut mikrofonen och sjunga ut ur rummet istället för in mot hörnet som jag gör nu.

TLM102 tar upp ljudet ganska brett, till skillnad mot tex en NT2-A som är väldigt riktad i cardiodläget.

Jag har bägge, tycker TLM102 är helt wunderbar att sjunga i. Men mitt rum är ganska ok också, gammal träkåk med sågspån och doningar, ingen betong närmare än grannens takpannor.

Du skulle alltså rekommendera mig att inte köpa en TLM102 utan en NT2-A istället? Gillar verkligen hur TLM102 låter har dock inte lyssnat på NT2-A.

Jag satte mig igår kväll och spelade in med och utan mikrofonskärmen. Jag är väldigt dålig på frekvenser och allt sådant men när jag lyssnade så var det ingen större skillnad. Min sE X1 brusar så fort som man drar upp volymen på ingången till runt 40 dB och det är där jag måste ha den för att inte inspelningen ska bli för låg.

Nu har jag aldrig spelat in i en riktig studio så vet inte hur det ska låta, och är inte speciellt kunnig för den delen heller. Bifogar ett litet snabbt test bara som spelades in innan mikrofonen ramlade så brusningarna som jag har pratat om är inte med. Men om man bortser från brusningarna och att detta är inspelat en bit från mikrofonen med både gitarr och sång samtidigt så är det så här det låter, dock med mikrofonskärm och sjunget in i hörnet.

Test.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...