Jump to content
Annons

Mikrofon för instrument + sång?


Fismumriken

Recommended Posts

Hejsan! Jag skulle behöva tips på en bra combomic som passar bra till både instrument (framförallt akustisk gura) och för instrument.

Har lagt upp en budget på 1500. Så ni får säga vad ni tror om det är bäst med separata mickar för sång och instrument runt den prisklassen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är väldigt få mickar nuförtiden som låter riktigt illa, så de flesta funkar helt ok.

X1, som Panzerfaust nämnde, har jag inte testat, men B1 har jag hållit som bäst i prisklassen ganska länge vid det här laget - så någon av dem fungerar säkert utmärkt.

Hämta gärna lite smakprov på olika mickar, från min testsite, så kan du höra exempel på hur de kan låta. 🙂 Tyvärr inte X1, så jag får se om jag kan få med den i batch 14 (håller på med batch 13 nu, så där hinner den inte komma med...).

Link to comment
Dela på andra sajter

Thomanns eget OEM-"märke", t.bone har jag inte testat några av, så de kanske är ett undantag... 😉

Hehe nej den är inte att rekomendera^^ men jag hade lite snålt med pengar då😛

Men vilka/vilken föredrar ni av alla de ni nämnt? Hur funkar det med puffskydd? Är det typ inbyggt eller nåt eller ska man köpa till?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

måste nog säga att jag föredrar X1:an framför B1:an då jag upplever X1:an inte lika vass i diskanten, framförallt på sång. Bra allroundmik överlag. Puffskyddet köper du separat. Allt som allt 1194 kr (plus frakt) 🙂

Dock, har du möjlighet så kan det vara en bra idé att traska iväg till din lokale musikhökare och be snällt om att kanske få låna hem ett par mikar i "din" prisklass. Då kan du skapa dig en egen uppfattning också.

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

måste nog säga att jag föredrar X1:an framför B1:an då jag upplever X1:an inte lika vass i diskanten, framförallt på sång. Bra allroundmik överlag. Puffskyddet köper du separat. Allt som allt 1194 kr (plus frakt) 🙂

Dock, har du möjlighet så kan det vara en bra idé att traska iväg till din lokale musikhökare och be snällt om att kanske få låna hem ett par mikar i "din" prisklass. Då kan du skapa dig en egen uppfattning också.

Vänligen,

CHAE

Jo de hade ju varit det optimalaste, men har tyvärr ingen tillgång direkt. Den musikaffären vi har här beställer bara hem. Annars är det 6-7 mil till närmsta musikaffär som kan ha nåt inne. Och jag har aldrig tid att åka iväg så direkt:/ Så det hade varit bättre om nån som kunde lite mer om mickar än vad jag kan, kan föreslå någon bra allroundmic:D

Link to comment
Dela på andra sajter

Oktavamickarna som nämndes, finns också med på min testsite. De ger en annan färgning än de vanliga kinesiska mickarna, så de är klart intressanta också, om du gillar färgningen. Helst Mk319 i så fall. För 1100:-, som i annonsen som Farmer Boy länkade till, är den ett superfynd! 🙂 Den går lös på ca 2400:- ny.

Annars funkar alla som har nämnts bra, så om du inte har möjlighet att testa, så välj efter de som är snyggast, typ... 😉 Det finns ju ingen som kan säga stensäkert att den ena micken är bättre än den andra till de ljudkällor och i det rum som du använder...

Du kan som sagt lyssna på ljudexempel av ganska många mickar på min testsite, så får du lite hum om hur mycket/lite som skiljer mellan olika modeller. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Köpte oktavan 😄 Men nu har jag en liten fundering. Fick med ett AKG H-100. Alltså hållare för mikrofonen. Men fattar inte riktigt hur han hade tänkt att jag skulle sätta fast micken i den. Det är ju en liten gängad del på själva micken. Antar att den ska igenom hålet på hållaren och att man sen skruvar till ratten. Men micken går ju inte igenom. Det är bara själva spetsen som går igenom, och då sitter ju fan inte micken fast en gång :S

Sen undrar jag om det behövs puffskydd till denna? Kan man i så fall satsa på det billigaste på thomann?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det behövs puffskydd till alla sångmickar!

Shockmounten passar antagligen inte till den micken. Oktavas egen Spider, har ett hål som man sticker igenom mickens gängade del och sedan skruvar man fast den med muttern i botten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det behövs puffskydd till alla sångmickar!

Shockmounten passar antagligen inte till den micken. Oktavas egen Spider, har ett hål som man sticker igenom mickens gängade del och sedan skruvar man fast den med muttern i botten.

Kan du länka till den?

Det är inte många millimeter som fattas för att den ska gå igeneom. Det är typ halva som går igenom. Om jag skrapar bort lite runt om borde den gå igenom annars.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är Oktavas Spider: http://holmerup.noxshop.se/?category_id=29&item_id=169 .

Om det nästan funkar med shockmounten du har, så kan du ju ta en metallfil och fila bort tillräckligt för att få igenom micken ordentligt. Det blir ju billigare än att köpa en ny shockmount, eftersom du redan har den... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är Oktavas Spider: http://holmerup.noxs...=29&item_id=169 .

Om det nästan funkar med shockmounten du har, så kan du ju ta en metallfil och fila bort tillräckligt för att få igenom micken ordentligt. Det blir ju billigare än att köpa en ny shockmount, eftersom du redan har den... 😉

Ja precis:P Jag tror det är lika bra att jag fösöker fila som du sa. Bättre än att kasta den^^ För så högt värde lär de ju inte vara på den nu då jag är andra ägare iaf:P

Tänkte göra ett hemmagjort puffskydd, vad tror du om det? Tror jag har en idé för att få fast den bra i stativet och så också😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...