Jump to content
Annons

Köpa sin första studio utrustning, några tips?


SEMIR

Recommended Posts

Hej!

Jag har nu hållt på med musik i ett tag och funderar nu att ta det till nästa steg, nämligen att köpa studio utrustning. Men jag vet inte riktigt vad det är jag ska köpa. Jag är villig att lägga ner ganska mycket pengar på detta. Den musikstilen jag generellt gör är Tech/Deep House och Trance. Håller just nu på med FL men har börjat lite på Albeton delen.

Har ni några tipps om någon grundlig studio installation?

Tack i förväg

// MVH Semir

P.S

Här kan ni även lyssna på lite remixes, mixtapes, mashups m.m som jag gjort:

http://soundcloud.com/semir_sehic

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Fråga dig själv. "Vad behöver jag? Vad vill jag kunna göra?"

Jag kan tipsa om att ett midiklaviatur kan vara bra att ha om man är i din sits. Vad vill du ha för knappar/rattar på det? Modulation och pitch-hjul? "Trum-pads"? Fler rattar och spakar?

Angående ljudkort, vill du kunna spela in t ex 8 kanaler samtidigt eller räcker det med 2? Behöver du fantom-matning?

Vet du inte vad det är för grejor du ska köpa eller vill du ha hjälp med vilken modell/märke av grejorna du ska titta närmare på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Fråga dig själv. "Vad behöver jag? Vad vill jag kunna göra?"

Jag kan tipsa om att ett midiklaviatur kan vara bra att ha om man är i din sits. Vad vill du ha för knappar/rattar på det? Modulation och pitch-hjul? "Trum-pads"? Fler rattar och spakar?

Angående ljudkort, vill du kunna spela in t ex 8 kanaler samtidigt eller räcker det med 2? Behöver du fantom-matning?

Vet du inte vad det är för grejor du ska köpa eller vill du ha hjälp med vilken modell/märke av grejorna du ska titta närmare på?

Midiklaviatur har jag tänkt köpa, vilket föreslår du? jag har kollat runt lite och kollat lite extra på AKAI MPK 49, är den bra? är det något att ha?

samma sak ang. ljudkort, har du nått att föreslå på denna sidan eftersom att jag har så stor koll, vad är det jag ska tänka på?

Jag har tänkt lägga ner 10 000 - 15 000 kr på allt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...