Jump to content
Annons

Lite köpråd ang. Rock/hårdrocksgura


jong

Recommended Posts

Tjena!

Jag går och funderar på en ny gitarr, mest eftersom jag har bytt musiksmak och spelstil från metal till mer klassisk rock n' roll.

Jag har nu en ESP LTD och den är bra, men jag är ute efter rockkänslan och den känns lite för "avancerad" för det. Gissar att jag kan få runt 4000 om jag säljer den.

Har funderat på Stratocaster och Epiphone Les Paul Standard, men även PRS och Eagle. Jag har testat alla men känner mig ändå osäker...

Jag vill helst inte ha Floydstall och sadellås.

Jag är mycket influerad av AC/DC, Led Zeppelin, Queen, GnR, Jimi Hendrix, mfl... Ja, i stort sett det mesta från 70 och 80-talet.

Vad tycker NI att jag skulle kunna titta närmare på? Nån gitarr som ni rekommenderar?

Mycket tacksam för svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om du har pengarna skulle jag satsa på en PRS ( Paul Reed Smith ).

Har hört mycket bra om dom gitarrerna , Inte spelat på en personligen dock.

Eagle gitarrerna skuölle jag skippa direkt.

Om PRS Ligger lite öven din budget skulle jag i annat fall köpa en Epiphone Les Paul.

i banden du nämner spelar nästan alla på en Gibson.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har pengarna skulle jag satsa på en PRS ( Paul Reed Smith ).

Har hört mycket bra om dom gitarrerna , Inte spelat på en personligen dock.

Eagle gitarrerna skuölle jag skippa direkt.

Om PRS Ligger lite öven din budget skulle jag i annat fall köpa en Epiphone Les Paul.

i banden du nämner spelar nästan alla på en Gibson.

PRS ligger lite över min budget. Fast en Tremonti skulle inte vara någon omöjlighet.

Det lutar lite åt en Epiphone Les Paul. Men jag kan inte komma ifrån den underbara stratan ändå...

Drömmer lika ofta om en strata med lönnhals som jag drömmer om en Epiphone i sunburst...

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har pengarna skulle jag satsa på en PRS ( Paul Reed Smith ).

Har hört mycket bra om dom gitarrerna , Inte spelat på en personligen dock.

Eagle gitarrerna skuölle jag skippa direkt.

Om PRS Ligger lite öven din budget skulle jag i annat fall köpa en Epiphone Les Paul.

i banden du nämner spelar nästan alla på en Gibson.

PRS ligger lite över min budget. Fast en Tremonti skulle inte vara någon omöjlighet.

Det lutar lite åt en Epiphone Les Paul. Men jag kan inte komma ifrån den underbara stratan ändå...

Drömmer lika ofta om en strata med lönnhals som jag drömmer om en Epiphone i sunburst...

Köp en Strata och byt ut stallmicken mot en dubbellindad singlecoil (som en humbucker fast samma storlek som en Single)

Då har du stratans oslagbara crunch och kan få till riktigt fet dist med hjälp av stallmicken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har pengarna skulle jag satsa på en PRS ( Paul Reed Smith ).

Har hört mycket bra om dom gitarrerna , Inte spelat på en personligen dock.

Eagle gitarrerna skuölle jag skippa direkt.

Om PRS Ligger lite öven din budget skulle jag i annat fall köpa en Epiphone Les Paul.

i banden du nämner spelar nästan alla på en Gibson.

PRS ligger lite över min budget. Fast en Tremonti skulle inte vara någon omöjlighet.

Det lutar lite åt en Epiphone Les Paul. Men jag kan inte komma ifrån den underbara stratan ändå...

Drömmer lika ofta om en strata med lönnhals som jag drömmer om en Epiphone i sunburst...

Köp en Strata och byt ut stallmicken mot en dubbellindad singlecoil (som en humbucker fast samma storlek som en Single)

Då har du stratans oslagbara crunch och kan få till riktigt fet dist med hjälp av stallmicken.

Tack för tipset! Har börjat leta efter strator med antingen humbuckers eller hotrailmickar...

Kan tänka mig att det låter riktigt härligt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fender har orginal-modeller byggda i Mexico med humbucker i stall-läge och singlecoil på övriga platser, om jag inte missminner mig alldeles?

Vart bor du förresten? Jag har en japan-strata till salu, hotrail i stall-läge och ett par vassa singlecoils (ej orginal) i mitt och hals-läge. Visserligen rosewoord-bräda, och därtill surfgrön (gå in på Fenders hemsida och leta upp Tom Delonge-stratan...), men 3900 inklusive hardcase gör nog att det kanske känns ok ändå? Gitarren är dessutom knappt använd, har en likadan fast svart, som länge varit min huvudgitarr, köpte denna gröna för flera år sen för att ha en likadan reservgitarr (sånär som på färgen då) men det har aldrig blivit att jag använt den. Och så köpte jag en Burns Brian May-gitarr häromveckan, så då får nog den gröna Fendern gå, kan inte motivera det ekonomiskt för mig annars... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Fender har orginal-modeller byggda i Mexico med humbucker i stall-läge och singlecoil på övriga platser, om jag inte missminner mig alldeles?

Jepp, Highway I om jag inte missminner mig?

Finns USA-modeller av den också har jag för mig

Redigerat av lavrell
Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte på denna:

http://www.fender.com/products/show.php?partno=0134702

Kostar ca 5500:- på Musikbörsen (där dom kallar den Fender Mexican Standard Seriest Fat Strat). Finns i ett otal olika färger.

Jag bor förresten i Halmstad (edit till mitt förra inlägg).

Link to comment
Dela på andra sajter

Fender har orginal-modeller byggda i Mexico med humbucker i stall-läge och singlecoil på övriga platser, om jag inte missminner mig alldeles?

Vart bor du förresten? Jag har en japan-strata till salu, hotrail i stall-läge och ett par vassa singlecoils (ej orginal) i mitt och hals-läge. Visserligen rosewoord-bräda, och därtill surfgrön (gå in på Fenders hemsida och leta upp Tom Delonge-stratan...), men 3900 inklusive hardcase gör nog att det kanske känns ok ändå? Gitarren är dessutom knappt använd, har en likadan fast svart, som länge varit min huvudgitarr, köpte denna gröna för flera år sen för att ha en likadan reservgitarr (sånär som på färgen då) men det har aldrig blivit att jag använt den. Och så köpte jag en Burns Brian May-gitarr häromveckan, så då får nog den gröna Fendern gå, kan inte motivera det ekonomiskt för mig annars... 🙂

Jag bor strax söder om Stockholm. Verkar vara en najs gura!

Känner en som har en japan-strata med enbart en mick, en humbucker i stalläge. Den låter riktigt bra, men man saknar halsmicken. Verkar vara en liknande du har, och jag är faktiskt väldigt intresserad. Hardcase på köpet, det verkar ju underbart...

Link to comment
Dela på andra sajter

Fender har orginal-modeller byggda i Mexico med humbucker i stall-läge och singlecoil på övriga platser, om jag inte missminner mig alldeles?

Jepp, Highway I om jag inte missminner mig?

Finns USA-modeller av den också har jag för mig

Yes !

jag har en tranparant blå

3nyasaker.jpg

här i gott sälskap med Hammagrellas och 7Gates CD

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Den bästa gitarr jag nånsin köpt för under 5000kr är en Greg Bennett UM4. Helt grym gitarr för de pengarna. Det är PRS-utformning på den men med lite mer Les Paul-känla. Dock är den mycket lättare och smidigare än ryggknäckaren Les Paul.

http://www.samickguitar.com/um3.html

UM4 är samma som UM3 fast med svaj. De finns i lite andra färger än de som syns på siten.

Hursomhelst, jag är tveksam till om jag kunde hittat en bättre ny gitarr i den prisklassen.

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

Avdeldningen onödigt vetande: För er som inte kan se vad det står på den gula lappen på VII Gates-skivan så har ni facit här:

Featuring:

Kee Marcello (Europe)

Stefan (Time Requim)

Album of the month on Metal Invader Magazine

Metalstorm (9/10)

Metal Observer (8.5/10)

Metalreviews (83/100)

Strutter (8/10)

(Och påminner mig dessutom om att jag nog har ett ohyggligt gammalt obesvarat email från Rockfart...)

****************************************

Hursomhelst, ska ta lite bilder på gitarren och lägga ut här. Min chef veckorjobbar i Stockholm (Sportex i Järfälla) i tre veckor f r o m måndag nästa vecka, så jag skulle möjligen kunna skicka gitarren med honom (förmodligen beroende på hur han reser, kanske blir extra dyrt om man skickar den med flyg? Annars får jag försöka skicka den med någon av våra "inbördes" transporter... 😕).

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hmm... Jag tror jag fimpar japanstratorna. Nu lutar det istället åt en PRS Santana, som jag testade för ett par dagar sedan på Musikbörsen. Jag tycker den låter fantastiskt bra och halsen är ju nästan en klass för sig. Gitarren känns gedigen men är inte för tung heller.

Jag provade även en Tremonti, men den föll mig inte lika mycket i smaken.

Dock kostar ju Santanan en del, 7-8000 kronor. Men jag får väl spara...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en hyfsat nyinköpt gitarr och med den kan jag rensa bort allt annat jag har och har provat tidigare... En Washburn X50 Pro. Du klarar av vilken musikstil som helst med den och den känns ungefär 20.000:- dyrare än vad den var....

/Emnitec

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en hyfsat nyinköpt gitarr och med den kan jag rensa bort allt annat jag har och har provat tidigare... En Washburn X50 Pro. Du klarar av vilken musikstil som helst med den och den känns ungefär 20.000:- dyrare än vad den var....

/Emnitec

Aa, jag kollade in X50. Gillar tyvärr inte utseendet på den, och utseendet betyder väldigt mycket för mig...

Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)

För sex lakan får du en ny Fender Jaguar i den absolut asfräckt skitfula färgen Shadow ( Eller vad fan den nu heter). Den har samma korta mensur som en Les Paul så den är underbar att spela på, och surfplonket i mickarna är småtrevligt både rent och med en stor dos fuzz när du vill rocka till det.

Link to comment
Dela på andra sajter

För sex lakan får du en ny Fender Jaguar i den absolut asfräckt skitfula färgen Shadow ( Eller vad fan den nu heter). Den har samma korta mensur som en Les Paul så den är underbar att spela på, och surfplonket i mickarna är småtrevligt både rent och med en stor dos fuzz när du vill rocka till det.

Har faktiskt funderat på att införskaffa just en sådan jaguar...

Lite svårt att motivera inköpet för flickvännen när man nyss köpt en Les Paul dock.. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Excubator (oregistrerad)
Om du har pengarna skulle jag satsa på en PRS ( Paul Reed Smith ).

Har hört mycket bra om dom gitarrerna , Inte spelat på en personligen dock.

Eagle gitarrerna skuölle jag skippa direkt.

Om PRS Ligger lite öven din budget skulle jag i annat fall köpa en Epiphone Les Paul.

i banden du nämner spelar nästan alla på en Gibson.

PRS ligger lite över min budget. Fast en Tremonti skulle inte vara någon omöjlighet.

Det lutar lite åt en Epiphone Les Paul. Men jag kan inte komma ifrån den underbara stratan ändå...

Drömmer lika ofta om en strata med lönnhals som jag drömmer om en Epiphone i sunburst...

Köp en Strata och byt ut stallmicken mot en dubbellindad singlecoil (som en humbucker fast samma storlek som en Single)

Då har du stratans oslagbara crunch och kan få till riktigt fet dist med hjälp av stallmicken.

Gör som han sa.. men se till att smälla på Lundgren-mickar isf! www.lundgren.se Handgjorda mickar av högsta kvalité.. b.la meshuggha använder specialbyggda historior från honom.

Johan (Lundgren) är rätt lätt att ha att göra med, så du kan säkert snacka med honom om du har några speciella önskemål om hur det ska låta.. You tell.. He fix.. =)

B

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...