Jump to content
Annons

2004/2005 års vinklar på piratkopiering


Recommended Posts

Annons
  • Svar 1,1k
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Oldsbergs [...]

4 gods sake, Einstein...

POLIS BERG DÅ

A.D

Jag säger inte att du ska ta betalt för din musik om du gör någon, det är helt upp till dig. Det finns modeller för sådant också. Men tidningen Studio ställer sig bakom dem som vill ha betalt för det arbete de utför, vi anser att det valet ska ligga hos dem. Hos musikerna.

Vi anser också att det görs vansinnigt mycket bra inom den öppna källkoden (hence this forum), tankar så mycket schysst "gratismusik" det går (tack Dumb Dan och många andra som publicerar sig på nätet!), väntar på den dag GPL överförs till fysiska företagsidéer (patent skrotade).

Men varken gratis eller kommersiellt kommer styra världen allena. De kommer finnas parallellt, och precis som programmerare måste följa GPL och alla andra licenser som finns inom öppen källkod, måste andra som ger sig i kast med den kommersiella delen av samhället följa dess spelregler.

Valet är ditt.

Problemen inträffar när man inte accepterar spelreglerna under vilket systemet/företagsidén/ekonomin fungerar. Då får man räkna med att bli ifrågasatt och i värsta fall ditklämd av farbror blå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemen inträffar när man inte accepterar spelreglerna under vilket systemet/företagsidén/ekonomin fungerar. Då får man räkna med att bli ifrågasatt och i värsta fall ditklämd av farbror blå.

OLDSBERG 😄😮 .... *PUST*

marknadens spelregler då va!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet man att något är fel och att man riskerar att åka fast (även om man inte driver en stor server med 1TB wares, dvd-screeners och senaste mp3-albumen) så kommer man tänka till en gång extra. Och de som trotsar lagen faktiskt kan åka fast.

Annars kommer det inte hända ett skvatt.

Citerat från Olberg tidigare i tråden.

Var väl den biten som behandlade att fildelningen kommer att fortsätta/ inte fortsätta. Men det står inte att de KOMMER åka fast. Han skriver ju rent ut, att de som trotsar lagen KAN åka fast. Precis som man KAN åka fast när man åker för fort. Man är ju medveten om att det är olagligt, man är medveten om att det finns en kontroll av detta, men ändå kör man fort. En del kanske slutar fildela, då de är rädda för att åka fast, en del skiter i vilket eller skaffar sig bättre program som tillåter större säkerhet för fildelning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemen inträffar när man inte accepterar spelreglerna under vilket systemet/företagsidén/ekonomin fungerar. Då får man räkna med att bli ifrågasatt

ja, det är väl precis det som är fallet med musikindustrin. i övriga världen vet alla att tillgång och efterfrågan styr priset.

inom musikindustrin:

x miljoner för att ta fram produkten

låg produktionskostnad + stor marknad= höga priser.

övriga världen (ex. en rikstäckande kvällstidning)

x miljoner för att ta fram produkten

låg produktionskostnad + stor marknad= låga priser

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemen inträffar när man inte accepterar spelreglerna under vilket systemet/företagsidén/ekonomin fungerar. Då får man räkna med att bli ifrågasatt

ja, det är väl precis det som är fallet med musikindustrin. i övriga världen vet alla att tillgång och efterfrågan styr priset.

inom musikindustrin:

x miljoner för att ta fram produkten

låg produktionskostnad + stor marknad= höga priser.

övriga världen (ex. en rikstäckande kvällstidning)

x miljoner för att ta fram produkten

låg produktionskostnad + stor marknad= låga priser

Ska man ta exemplet om rikstäckande tidning kan vi ju börja blanda in Metro i debatten. En gratistidning som bara växer och växer i upplaga.

När en gratisaktör kommer in på marknaden händer saker som är svåra att kontrollera och förhålla sig till för de befintliga aktörerna. Nu ska jag inte gå in och skydda skivindustrin eller de som laddar hem musiken gratis. Men det är ju ganska klart vilken sida som på något vis måste anpassa sig efter de nya villkoren, precis som nämts tidigare i tråden. Musikindustrin måste förändra sig för att hänga med över huvud taget. Folk väljer nästan alltid den enklaste vägen. Kan man få det billigare? Då köper vi där. Kan vi få det gratis? Då tar vi det.

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmmm. ja kan förstå att man blir sur som artist. Men frågan är igentligen? Hade jag överhuvudtaget hört din låt om jag va tvungen att köpa den på en skiva för sisådäringa 200 spänn?? Jag har mina favvisar som jag vet levererar kvalitet (i detta fall Flying Rhino, astral projection mm, Goa/psy/trance.) De finns o ladda ner på nätet, men jag köper de hellre, känns fräschare. Där får jag en fullängds cd med 12-14 svinbra spår......inte uppfylld med massa trams material som ligger mellan topplist låtarna. Visar det sig att du uppfyller mitt krav på kvalitet mm så skulle jag lägga mina 150-200 spänn på dig efter att ha hört ditt material på nätet. För som det är nu, poppar det ju upp artister som svampar och det finns inte tid att stå i kö för att provlyssna ett album på ex mega store. Och min lön går till annat i första hand. En 2 hundring kan man väl lägga ut men mer än så e det inte och då köper jag nått som funkar.......!!!

Jag har själv gjort 2 skivor som efter försäljning inte gav mig en bråkdel av vad skivbolaget tog...........och skulle jag hitta någon av mina låtar på download skulle det sporra mig och jag skulle känna mig stolt.........jag tycker att detta är ett bevis på att en skiva kostar alldeles för mycket att köpa, ok om pengarna till största del går till artisten, men som nu till nån gubbe i rolls.

Kolla bensinen 3 kr soppa 7 kr skatt...........tänk om man kunde ladda ned soppa från nätet........ 😮

Fatta att det är dyrt nån gång......sänk priserna/intäkterna till bolagsgubbarna så folk har råd att konsumera musik på CD från affär.

En sak till........en del av viljan att köpa skivan sitter i relationen till artisten. Läste nånstans att en av de där pojkbands killarna va god för flera miljarder........typ 22 bast. Äckligt mycket pengar.............så äckligt mycket att det känns bra att ladda hem hans äckliga musik gratis...........!! 😄

Nu gör jag ju inte det iförsig, för den är så plast dålig!!! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Hmmmm. ja kan förstå att man blir sur som artist. Men frågan är igentligen? Hade jag överhuvudtaget hört din låt om jag va tvungen att köpa den på en skiva för sisådäringa 200 spänn??

Bortsett från att det inte kostar 200 kronor (se översta inlägget om Konsumentprisindex på sid 5 i denna tråd), så är det väl inte vår sak att avgöra hur artisten ska marknadsföras? Visst ÄR nätet suveränt för att hitta alster som det inte hade funnits en möjlighet att upptäcka annars, men motiveringen om nätets marknadsföring rättfärdigar inte den massiva skala av piratkopiering som sker idag. Kopieringen kan omöjligtvis bortförklaras med det, även om det också är en del av sanningen.

EDIT: Underbar bussola. Dags för en öl.

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

En sak till........en del av viljan att köpa skivan sitter i relationen till artisten. Läste nånstans att en av de där pojkbands killarna va god för flera miljarder...

- Men det är väl snarare ett argument mot nedladdning? Alltså att visst all världens plastpop och ganster-clowneri dom blir rika oavsett eventuella skiv-intäkter

medans dom som blir utan det är alla seriösa musikskapare som vill ha kostsamma produktioner (inte Spectrasonics + Triton, enbart) och som vägrar dricka läsk

på stans alla reklampelare och släppa in kamerateam i hemmet eller vad man nu kan komma på för sätt att sälja sin själ för pengar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Svaret är enkelt: Är det inte ditt och dessutom olagligt och moraliskt förkastligt att ta det så ge fan i det!

Musikindustrin måste säkerligen se över hur musiken skall distribueras och nå ut till kidsen för att göra det enkelt, efterfrågat och samtidigt inkomstbringande. Men fram tills dess så kan det aldrig vara ok att utföra kriminella handlingar bara för att man tycker att man har rätt till det.

/Maestro

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom med konkret bevis för att det i realiteten har blivit dyrare.

Låt mig tills vidare argumentera för motsatsen:

1987 köpte jag skivan Music For The Masses med Depech Mode. Den kostade då 119 kronor, vilket var standardpriset hos Vinyl Mania och flera andra butiker.

För att ta reda på vad den skivan skulle kostat i dag, använder man ofta Konsumentprisindex *. Omräknat till 2005 års priser (mars) skulle den skivan ha kostat 199,37 kronor.

De dyraste på Åhléns kostar idag 185 kronor. Och går man till nätet så kostar de dyraste 159 kronor på Ginza.

Räknat till konsumentprisindex som anses som det mest tillförlitliga så har alltså priset fallit och inte stigit.

Räkna själv på SCB:s Prislathund.

* Från SCB: Konsumentprisindex (KPI) är det mest använda måttet för prisutveckling och används bl.a. som inflationsmått och vid avtalsreglering. KPI avser att visa hur konsumentpriserna i genomsnitt utvecklar sig för hela den privata inhemska konsumtionen, de priser konsumenterna faktiskt betalar.

Ja, inte dyrare direkt men det håller samma pris hela tiden, medan allt annat t ex brännbara CD's sjunkit enormt. Jfr bara med vad CD’s kostar i andra länder, ta bort valutaskillnaderna och skatt och moms, och räkna ut själva, det är den enda jämförelse vi kan göra, Vi kanske betalar för att de skall kunna sälja billigare i andra länder? Det kommer vi aldrig att kunna bevisa, bara spekulera i.

Hur anar jag att då skivbolagen lurar skjortan av oss?

Jo så här är det, bara ett exempel:

De släpper sina förbannade GREATEST HITS, ABSOLUTE SHIT 564; REMASTERS, REMIX, REHASH, RE-CYCLED med redan i förväg inspelat material, och har absolut inga kostnader för inspelningen. Fan, remaster, det är bara köra igenom mastertapen i WaveLabs Ultramaximizer LM-1 och släppa skiten en gång till. Det kunde jag ha gjort. Gratis dessutom.

De tar SAMMA PRISER för dessa skivor. Jag har ALDRIG påstått att de har blivit dyrare. Aldrig. Läs ordenligt. MEN DE HAR STÅTT KVAR PÅ SAMMA PRIS.

I all annan bussiness - se mina tidigare jämförelser - så sänks priserna efterhand ju fler exemplar som säljs, och ju större konkurrens på marknaden det blir - läs: ju fler artister som slåss om sin del av kakan - så får man pressa priserna. Så icke i skivbranschen.

Neko har ju precis svarat på det egentliga. Det kommer alltid att finnas, precis som svartjobb, m m. Nekos åsikt är inte ett endaste dugg skiljt ifrån min. Staten går inte in med regler som försvarar konsumenten främst, utan skivbolagen (kom inte att påstå att det är artisten!), eftersom de inte kan hitta på ett sätt själva att lösa problemet på - se själv din jämförelse med fiskerinäringen i Östersjön. Om det nu inte finns en endaste fisk längre, och ingen äter fisk längre - de skall ändå ha bidrag för att kunna åka ut och fiska och ha sina jobb kvar.

Det finns inga "anti-trust" lagar emot monopolet/oligopolet på skivmarknaden. Ingen har någonsin - ifrån statens håll - ifrågasatt skivbolagens prissättning eller ens kollat om där finns kartellbildning. Gjort en "morgonräd" eller nått.

Det är fortfarande ingen som har kommenterat min nedladdning av "out of print CDs" om jag inte ens skulle få tag på begagnatmarknaden. Då går inte "kassettskatten" in och täcker ngt iheller ju?

Fortfarande ingen iheller som kommenterat följande kärnfråga:

1. Varför får vi inte SJÄLVA VÄLJA vilken musik vi vill lyssna på? Varför MÅSTE skivbolagen STYRA URVALET vad vi har att välja på?

MÄSTAREN! Här kan väl du bidraga med något? 🙂

Här går staten in och hjälper skivbolagen med detta. Inte konsumenten.

Det är egentligen detta skivbolagen är rädda för, därför har de nedladdning som en sorts "smoke and mirror" anledning för att fortsätta bestämma vad vi skall kunna välja på.

Det måste finnas en kortare väg - som uppenbarligen redan finns – mellan artistens alster och den lyssnande konsumenten. Ett exemple är LIVE, som är den kortaste vägen, och kan nog inte bli så mycket kortare. Däremot är skivbolagen skraja för detta borttagande av distributionsvägar och logistik, för att det är endast på detta sätt de kan STYRA URVALET och använder nedladdningen som ett svepskäl eller ”smoke and mirrors” för att egentligen bara vilja kunna hålla kvar makten att bestämma över vad vi har att välja på.

Naturligtvis skall inte artisten ha 0 kr! Men 200 kr för en låt? 1.000kr? Mitt emellan? Vem bestämmer? Du? Jag? Artisten? Skivbolagen? Staten? ”marknaden”?

/Å Hej och Hå

PS. Det är med remaster och WaveLab förresten. Skivbolagen själva hjälper till – typ curling – att bana väg för att MP3 filerna skall låta så likt originalet som möjligt... ni får själva försöka lista ut på vilket sätt. De gör sig själva en björntjänst i detta fallet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur fagerlund kan man ladda ner sånt pissljud. Det som var bra med Napster var ju att man kunde lyssna på grupper man inte visste så mycket om. Och sedan kunde avskriva som vissa grupper som skit. Gillar man nåt köper man ju helst bra remastrade CD eller engelspressade LP skivor för bästa ljud. Så att med en bra CD-spelare typ Denon C542 kan utnyttja 24 bitars remastrade och med CDHD omvandlare få ännu bättre ljud. Med då måste man få tag i dessa HDCD DC-skivor. Som det just nu inte kryllar av. Att sedan sen inte ha bra högtalare eller bra kablar i mellan CD och förstärkare. Blir ju saken inte bättre av. Även bra högtalar kablar inte gör saken sämre. Att då lyssna på risigt MP3 ljud. Med redan dålig anläggning är ju sorgligt. Vitsen är ju att njuta av musik. Inte stå i garderoben och lyssna på det som spelas utanför och tycka det är mysigt. Då kan man ju lika gärna satsa på en skivspelare med gammal picup. Och med alla felinställningar för skivspelaren och med repiga plattor. Eller en billig CD med ljud som i en kakburk. Många tror att bara man har en CD så är det bra ljud. Är så stor skillnad i ljudkvalite på CD spelare, som om det gäller högtalare. Cambrigde gör prisvärda bra CD-spelare från runt 1700 och uppåt. CD-skivor från runt 1984 till runt 93-94 är inga ljudhöjdare. Japan remastrat, 24 bitars remastrat och även vanligt remastrade kan vara bra. Den enkla remastringen som ibland inte är tagen från mastertejpen. Kan vara dåliga. Där dom bara lyft fram vissa delar av musiken och minskat på andra delar av densamma. Ett bra exempel på det är gruppen Rainbow. Där LP-skivan (engelskpressad) låter exakt likadant. Medans en toppremastring på Uriah Heep skivor blivit ett ljudlyft av bästa klass. LP skivorna på dom engelspressade är där kassa. Medans den USA pressade är kanon. Just på grund av att dom antagligen fått tag på mastertejp. Och gjort en bra mycket bättre pressning. Är en djungel att forska och lyssna sig fram. Men är ett spännande ljudlyft när man provar. Gillar man att uppleva grupper som haft dåligt ljud på LP. Kan man idag bli som pånyttfödd med bra CD-spelare, högtalare och bra CD skivor. Lyssnar just nu på Uriah Heep, Demons And Wizards. Ett av dom bättre plattor från 70-talet. Är av den billiga remastringen där skivan kostar 89 kronor på Ginza. Medans den ännu lite bättre japanska Remastringen kostar över 200 kronor. Manfred Manns bästa plattor där sångaren Paul Jones slutade och Mike D, tog vid finns på japanremastrat med kanonljud. MVH Gunnar J.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej elanen!

Trevligt inlägg! Klart man ska ha en bra CD-spelare ex en sån här! Vinyl är heller aldrig fel! Vill inte göra reklam men 16-bitars format finns faktiskt

redan på nätet, vet inte hur vanligt det är då jag inte laddar musik själv men det är ju samma kvalitet som CD! Sälj dock dina dyra hifikablar nu och

tjacka ett par bättre fast fulare högtalare för pengarna istället 🙂!

(PS Förbered dig på storm ty dom flesta(?) på detta forum hatar HifiSnubbar!)

Mvh Peder

Link to comment
Dela på andra sajter

Man får inte kopiera en kopia, däremot får man kopiera ett original från en nära vän eller släkting för eget peronligt bruk. Man får naturligtvis heller inte i sin tur lägga ut kopian för andra.

Det här blir kanske liiiite utanför rubriken men tycker det hör hit ändå...?

Om jag inte minns fel så står det i lagen "enstaka kopia för enskilt bruk".

Men inte specat att det skulle vara från nära vän eller släkting? Hur nära är nära? Ska man ha känt varandra i 20 år?

Inte för att det spelar så stor roll i sammanhanget, men ändå 🙂

Hur definieras "orginal"? Finns det ngn definition på det?

Det är nämligen ett problem som på allvar brottas med inom fotobranschen, framför allt sedan digitaltekniken dök upp (men frågan fanns innan), och paralleller kan nog dras vad gäller problematiken.

Ordet orginal definieras ju som att det finns en enda, ett ursprung. Det borde i sådant fall vara mastern/negativet?

Men om det inte finns en master/negativ för att jag gjort det med min datastudio/digitalkamera?

Om jag redigerar min bild (om så bara tar bort röda ögon) eller mixar låten (eller om jag spelat in live, bara justerar EQ:n det minsta), vilken är då orginal?

Att kalla en upplaga på tio miljoner ex. är inte riktigt orginal..... 🙂

/M, språkpolis och nattfilosof

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag inte minns fel så står det i lagen "enstaka kopia för enskilt bruk".

Men inte specat att det skulle vara från nära vän eller släkting? Hur nära är nära? Ska man ha känt varandra i 20 år?

Jurister brukar tala om en handfull människor i din krets, så familj och partner är min gissning.

F.d. fildelare kommer byta partner ofta. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är fortfarande ingen som har kommenterat min nedladdning av "out of print CDs" om jag inte ens skulle få tag på begagnatmarknaden. Då går inte "kassettskatten" in och täcker ngt iheller ju? 

1. Varför får vi inte SJÄLVA VÄLJA vilken musik vi vill lyssna på? Varför MÅSTE skivbolagen STYRA URVALET vad vi har att välja på?

Det märks klart och tydligt på denna tråd och forumet i stort, övrigt, att folk vill gärna skapa en tråd och ställa frågor, men när det skrivs långa och förtydligande saker så läser inte folk riktigt ordentligt. De har en gräns för hur mycket de kan ta till sig.

Detta forumet hör till de som vill ha enklare svar. På allting. Det böjs hela tiden, kommer ifrån ämnet och när någon närmar sig "pudelns kärna", sticker andra ner huvudet i sanden, och vill gärna diskutera, men drar diskussionen åt ett helt annat håll. Så att man hamnar utanför fokus.

Det verkar - i vartenda svar - finnas en sorts "jamen, det var det han/jag/du sa tidigare" i en tråd. Folk verkar ha glömt vad som verkligen har "sagts", och det finns en hel del folk som tar saker för "självklart menade han det" o s v. Det är ju bara att skrolla tillbaks och läsa ordentligt en gång till. T ex att Olsberg stavas utan d.

Märkligt forum det här! 😱

Jag tycker det är högst besynnerligt - t ex - att ingen har hittills tagit upp ARTISTSKATTEN i Sverige. Inte ens MÄSTAREN har tagit upp det. Om man skall slopa den helt för artisterna, eller inte. Precis som hos elitidrottsmännen. Det kommer artisten till gagn - ej skivbolagsdirektörerna- om de slopar den helt den 1/7 i samband med nya nedladdningslagen.

Den sänktes för några år sedan - om någon nu kommer ihåg detta (jag tror inte det finns några här på forumet i alla fall 😄 ) - tillsammans med BOKMOMSEN för att böckerna skulle bli billigare, och det blev böckerna. Men det verkar som om här inte finns någon som läser några böcker? 😉 Då sänktes artistskatten till 6 % också.

Men blev CD-skivorna billigare då? Nej, inte ens de svenska artisternas CDs.

Mästaren och Olsberg får gärna motbevisa ovanstående påstående.

Det skrevs tidigare om en remastring ifrån Ginza som kostade 89 kr, samma ifrån Japan kostade 200 kr. Min åsikt är att de bara försöker "polish a turd". 😄 Och tar hutlöst betalt för det.

Fortfarande ingen som vågar ta sig an mina frågor ovan... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

HeHå: Det kanske inte är konstigt att du inte får svar på alla frågor, eftersom de inte är helt lätta. Vi drar alla det strå till stacken som vi kan. Lätta lite på trycket - du kan inte kräva att få svar och än mindre klaga på att du inte får det. 😄 Du behöver inte utmana oss till att svara på dina frågor - här svarar vi på det vi kan. Och uppenbarligen kan inte du heller svaret.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är högst besynnerligt - t ex - att ingen har hittills tagit upp ARTISTSKATTEN i Sverige. Inte ens MÄSTAREN har tagit upp det.

Och inte du heller, om jag minns tråden rätt. Varför klaga på andra så snart du hittar en vinkel som ingen har tagit upp?

Jag uppskattar din vilja att diskutera och argumentera - fortsätt gärna med det - men lätta lite på trycket 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Varför får vi inte SJÄLVA VÄLJA vilken musik vi vill lyssna på? Varför MÅSTE skivbolagen STYRA URVALET vad vi har att välja på?

Jag vill säga att idag har du bättre möjlighet än någonsin att lyssna på den musik du gillar bäst. Det finns färre och färre anledningar till att köpa endast det som finns på Ginza eller Megastore, i och med de nätbaserade skivhandlarna som även tar in osignat.

Som jag ser det, är det i spåren av just detta, samt piratkopieringen, som storbolagen släpper sina givna samlingar som ger kassaklirr.

Vad man kanske ska fundera mer på är, hur stor andel av musiklyssnarna är "passiva" och hur många är "aktiva" i sina musikval? Personigen tror jag (ej vet) att det stora flertalet musikkonsumenter är passiva. De söker inte aktivt efter den musik de gillar. Om trenden nu går åt osignat och fler, mindre nätbutiker - och de stora kan få problem - kommer det gynna de "aktiva" musikkonsumenterna. Hur kommer detta då påverka den framtida musikförsäljningen totalt? Kommer tjänster á la Itunes stå för urvalet av den hetaste musiken som gör det enkelt för musikkonsumenter att snabbt skaffa ny musik? Får vi ingen lösning på detta, kan krisen i bramschen fördjupas än mer.

Nu tror jag inte riktigt på detta scenario, men det är värt att fundera på hur man även i framtiden hittar bra åf-kanaler för mindre bolag och osignade artister.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag tycker det är högst besynnerligt - t ex - att ingen har hittills tagit upp ARTISTSKATTEN i Sverige.

Den sänktes för några år sedan tillsammans med BOKMOMSEN. Då sänktes också artistskatten till 6 %.

- Är det en skatt eller en Moms vi talar om, aka ArtistMomsen? Moms kan man ju dra av så därav kan en minimal Moms många

gånger vara att föredra framför en slopad dito! Du betalar bara 6% men får samtidigt dra av 25% (20%) Moms på allt du köper

som hjälper dig att dra in inkomster! CD-Momsen är väl fortfarande 25% (20%) så att Artist-Skatten/Momsen numer bara är 6%

påverkar ju knappast CD priset när Artisten får mindre än 5% av CD´s utpris (exkl moms)

Varför kallar vissa Moms för Mums?

Mvh Peder (som vågar ta sig an dina frågor... så gott han kan!)

Link to comment
Dela på andra sajter

Får vi ingen lösning på detta, kan krisen i bramschen fördjupas än mer.

Nu tror jag inte riktigt på detta scenario, men det är värt att fundera på hur man även i framtiden hittar bra åf-kanaler för mindre bolag och osignade artister.

Ja jo, det är ju det som gäller den nya lagen, eller med lagar överhuvudtaget.

Det är detta vi funderar på hela tiden. Om lagarna är tillräckliga.

Det är inte bara detta med nedladdning eller inte. Det är gratis nedladdning som vi diskuterar.

Den nya s.k. anti-piratlagen, är ju sådan att den varken förbättrar eller förenklar för konsumenten. Som du själv säger, det finns "aktiva" och "passiva" musiklyssnare.

Något som är totalt bortglömt när det gäller lagen, är också vad hr Bodströms idiotiska uttalande härförleden innebär - typ : " det är inte meningen att polisen skall jaga och sätta dit 14-åringar..." .

Nej, självklart inte! Jag vet inte någon lag alls, som gäller för 14-åringar. Du är straffmyndig först vid 15-års ålder. Och jag tror du måste vara 18 först, innan de kan bura in dig. Däremot vet vi alla att dagens storsäljande musik riktar sig nästan uteslutande - om man tänker på de "passiva" musiklyssnarna - till ungar i de nedre tonåren. Då skall plötsligt mamma och pappa agera polis och kolla vad ungarna laddar ner (om de är under 15) för annars är det morsan eller farsan som åker i finkan för ungarnas förseelser, målsmän som de är. Men likväl, mödrarna i USA envisas fortfarande att ha "EXPLICIT LYRICS" varningen på skivomslagen... jag har fortfarande inte sett en enda MP3-tag med den varningen... 😄😲

Jag tycker att eventuella lagar som kommer - och speciellt den idag - lämnar en hel del övrigt att önska. Om man tar upp lite av de frågor vi har ventilerat här, och presenterar de för lagstiftarna, kommer det visa sig att även de står handfallna, hur de än försöker.

De lagar som kommer är INTE till gagn för varken artist eller konsument, utan distributionsleden mittemellan.

Till artistens frustration...än en gång. Artisten kan bara säga att "han inte gillar gratis nedladdning ..." men kan inte göra så mycket mer.

Ja ja, jag skall försöka att inte vara så hetsig, och flamma upp... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Får vi ingen lösning på detta, kan krisen i bramschen fördjupas än mer.

Nu tror jag inte riktigt på detta scenario, men det är värt att fundera på hur man även i framtiden hittar bra åf-kanaler för mindre bolag och osignade artister.

Ja jo, det är ju det som gäller den nya lagen, eller med lagar överhuvudtaget.

Det är detta vi funderar på hela tiden. Om lagarna är tillräckliga.

Det är inte bara detta med nedladdning eller inte. Det är gratis nedladdning som vi diskuterar.

Den nya s.k. anti-piratlagen, är ju sådan att den varken förbättrar eller förenklar för konsumenten. Som du själv säger, det finns "aktiva" och "passiva" musiklyssnare.

Något som är totalt bortglömt när det gäller lagen, är också vad hr Bodströms idiotiska uttalande härförleden innebär - typ : " det är inte meningen att polisen skall jaga och sätta dit 14-åringar..." .

Nej, självklart inte! Jag vet inte någon lag alls, som gäller för 14-åringar.

De flesta lagar(alla?) lagar gäller väl även 14:åringar. Även om de inte kan buras in så kan de bli tvångsomhändertagna eller skadeståndsskyldiga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart att nedladdningen börjar gå lite för långt. Men vad det beträffar musiken så kan jag inte säga annat än att det är rätt åt skivbolagen som under hela 80 å 90 talet sugit ut oss konsumenter. En sak man tänker på är ju när cd kom så höjde dom priset även fast den var billigare att tillverka. Varför kan man ju fråga sig?? kanske för att Puff Daddy skulle kunna klä sin mobil tfn i diamanter... HA nä nu kan vi suga tillbakan från dessa giriga bolag å artister.

Det man kan hoppas på är en nollställning, där många av dom stora bolagen försvinner, så att man slipper höra bara deras j**la låtar på radion. och att nya bolag bildas. Som inser att priset på en cd inte bör överstiga 60kr

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
hehå: De släpper sina förbannade GREATEST HITS, ABSOLUTE SHIT 564; REMASTERS, REMIX, REHASH, RE-CYCLED med redan i förväg inspelat material, och har absolut inga kostnader för inspelningen

De betalar ncb-avgift för varje tryckt exemplar som görs. När de säljs går ncb-avgiften tillbaka till artisten/upphovsmännen.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
hur många skivinspelningar tror du egentligen har kostat 5000kr/h?

Ring till Soundfactory , Abbey Road , eller vilken annan Studio av RANG

och hör vad dom vill ha i timmen för att hyra HELA deras studio INKLUSIVE Personal.

😱

Hur många svenska skivor har spelats in där? Hur många skivor överlag har spelats in där?

Dessutom är ju timpriset helt ointressant när det gäller en hel skivinspelning, o skivbolagen som ändå för vissa toppartister med höga krav väljer en sån studio har garanterat finfina avtal som drar ner priset ordentligt.

Redigerat av MrPhil
Link to comment
Dela på andra sajter

En liten fundering som inte helt har med det ursprungliga ämnet att göra, men är det någon som vet hur lagen ska tillämpas, d v s, vem blir skyldig vid en eventuell nerladdning? Alltid den som äger datorn? Eller hur funkar det?

Edit: Får väl skriva något om själva ämnet också. Är det verkligen alldeles självklart att artisterna och skivbolagen verkligen förlorar något på nedladdningen? Tyckte någon postade länk till statistik som visade att det inte skett någon tydlig nedgång i skivförsäljning? Är medveten om att statistik är lätt att vända och vrida på lite som man vill. Men som någon skrev, det går fortfarande att sälja singlar som spelas femtielva gånger om dagen på radion. Hur går det till?

Redigerat av JJRockford
Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
det går fortfarande att sälja singlar som spelas femtielva gånger om dagen på radion. Hur går det till?

Det går till så här: skivbolagen via sina distributörer pumpar ut de artister/skivor de vill marknadsföra i stora mängder. Försäljningssiffror baseras till 2/3 av distributörernas utskick till affärerna, vilket leder till att artisten/skivan hoppar upp på försäljningslistan. Radiostationerna spelar "bästsäljare". Det som spelas mycket i radio börjar också säljas i butiken till kund. Det blir oftast en självuppfyllande profetia. Men många "sålda" skivor står kvar flera år i 79 kr-facket i affären.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...