Jump to content
Annons

midi til audio spor


oddbear (oregistrerad)

Recommended Posts

oddbear (oregistrerad)

Foreksempel visst ein har eit midi spor ,kjørt igjenom eit VST instrument, kan man då recorde alt om til en wave fil?

Korleis? 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Foreksempel visst ein har eit midi spor ,kjørt igjenom eit VST instrument, kan man då recorde alt om til en wave fil?

Korleis? 😎

Uhm... min norska e inte den bästa så ja har kanske massuppfittat va du sa..

Du ska kunna recorda direkt i sequencern... hur man gör detta beror lite på vilken du använder.. men ett säkert kort är att ta bort allt annat förutom de du vill recorda.. sen exporterar du de till wav som du gör med en färdig låt...

- Calle

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja!

Det där beror ju förståss på vad du har för ljudkort och vilket program du använder...

Jag provade nu när frågan dök upp och det gick bra. Jag använder Cubase SX2, med ett Delta 24/96 kort.

Hur gör man då?

Tja, jag gjorde så att jag gick till "vst-connections" och sedan la jag till ett nytt input och ändrade ASIO-portarna på den nya input-kanalen till "mixer in" (l/r)

När du sen har lagt upp ditt vst instrument och en midikanal, så lägger du till en audiokanal och väljer "input2", d.v.s det nya som du skapat. (eftersom du skapade ett till input så kan du välja vilken av ingångarna du vill använda)

Vad det handlar om här är alltså att du spelar in ljudet som går ut från ljudkortet, in på ett vanligt audiospår. Fungerar fint alltså, således även om du vill spela in det direkt med effekter.

Om du har möjlighet att göra samma sak, så tänk på att inte använda monitorlyssning när du spelar in audiospåret. Då blir det rundgång!

Det här är ju faktiskt ett väldigt bra sätt att spara systemresurser om man är nöjd med en inspelning av ett visst instrument. "Freeze-funktionen" i SX2 inaktiverar ju vst-instrumentet, men det tar fortfarande upp minne.

(Möjligt att det även finns andra sätt.)

Redigerat av Andreas L
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...