Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag Àr pÄ jakt efter ett par nya studio-monitorer och har endast tvÄ stycken som jag skulle vilja lyssna pÄ innan jag bestÀmmer mig. SÄ Àr det nÄgon som vet vart man kan lyssna pÄ Neumann KH120A och Event 20/20 Bas V3 i Stockholm? Har inte sett att nÄgon av musikaffÀrerna i omrÄdet har dessa i sitt sortiment.

Tack pÄ förhand!

/L.K

Annons
Postat

Ordermusic sÀljer ju bÄda modellerna, men jag vet inte om de har dom hemma för provlyssning. I Malmö har de dÄ inte det. Skadar kanske inte att frÄga om de har planer pÄ att ta hem?

MVH

Postat

Jag hjÀlper dig att lyfta trÄden, samtidigt som jag passar pÄ att frÄga:

Vet nÄgon var i södra Sverige man kan lyssna pÄ Neumann KH 120?

Vill verkligen höra dessa inom kort! Jag finnas i Malmö, ju nÀrmare desto bÀttre.

Postat (redigerat)
  On 2011-10-10 at 20:06 sa desvaenger:

Jag hjÀlper dig att lyfta trÄden, samtidigt som jag passar pÄ att frÄga:

Vet nÄgon var i södra Sverige man kan lyssna pÄ Neumann KH 120?

Vill verkligen höra dessa inom kort! Jag finnas i Malmö, ju nÀrmare desto bÀttre.

Jag pratade med Ordermusic i Stockholm och de kunde förmodligen ta in KH120 för provlyssning.

Det kanske Àr vÀrt att slÄ en signal till deras ombud i Malmö?

Redigerat av Ludwig Koz
Postat (redigerat)
  On 2011-10-10 at 20:31 sa Ludwig Koz:

Jag pratade med Ordermusic i Stockholm och de kunde förmodligen ta in KH120 för provlyssning.

Det kanske Àr vÀrt att slÄ en signal till deras ombud i Malmö?

Trevliga nyheter för TS.

Jag har tyvÀrr redan pratat med Ordermusic hÀr i Malmö, och de har inga planer pÄ att ta in dom.

MVH

Redigerat av desvaenger
Postat

Har hur som helst fÄtt veta att de finns att lyssna pÄ i Helsingborg, pÄ Ordermusic (Halméns musik). Kan vara intressant att veta för de som söker pÄ KH 120 hÀr pÄ forumet. Blir att fara dit och plÄga dom lite, kanske denna veckan.

Analogfreak (oregistrerad)
Postat
  On 2011-10-11 at 20:03 sa desvaenger:

Har hur som helst fÄtt veta att de finns att lyssna pÄ i Helsingborg, pÄ Ordermusic (Halméns musik). Kan vara intressant att veta för de som söker pÄ KH 120 hÀr pÄ forumet. Blir att fara dit och plÄga dom lite, kanske denna veckan.

Jag skulle ocksĂ„ vilja lyssna pĂ„ dom. Synd att allt och alla hĂ„ller till i fel vĂ€rldsdel annars hade man kunnat haka pĂ„. 😉

• 1 mĂ„nad senare...
Postat

MÄste bara kolla om det Àr nÄgon som vet om det finns nÄgon ÄterförsÀljare av Sonodyne i Stockholm. SM100AK verkar vara en intressant studiomonitor.

drloop (oregistrerad)
Postat

Lyssnade snabbt pÄ Neuman högtalarna.

Inte dumma alls. NÄgot jag skulle kunna tÀnka mig att jobba med.

Postat

I Sthlm kan du lyssna pÄ Neumann 120. 4sound pÄ Folkkungagatan

har fixat en fantastisk uppsÀttning högtalare man enkelt kan lyssna pÄ.

Tycker KH120 Àr bra men upplevde att dom Àr lite ojÀmna.

Dom Àr verkligen imponerande för sin storlek men nÀr man jÀmför

mot andra högtalare (Adam, Genelec, Dynaudio, KrK etc)

sÄ kÀndes det som att vissa smalbandiga frekvensomrÄden var nivÄdÀmpade.

Om jag var tvungen att vÀlja en liten högtalare sÄ tar jag hellre

Neumann Àn Genelec iaf.

drloop (oregistrerad)
Postat

Neuman köpte vÀl H&K om jag inte minns fel.

"sÄ kÀndes det som att vissa smalbandiga frekvensomrÄden var nivÄdÀmpade"

Hur menar du? FörstÄr inte den meningen.

Postat

Ja, Neumann köpte upp Klein&Hummel.

Halloj DrLoop. Jag menar att jag tyckte vissa frekvenser lÀt vÀldigt dÀmpade nÀr jag jÀmförde mot de andra högtalarna. Vissa ljud som var tydliga i andra högtalare var pÄ mkt lÀgre ljudstyrka i Neumannmonitorerna. Det Àr just detta som gör att jag blir lite tveksam pÄ linjÀriteten hos dessa. De andra högtalarna har förstÄs sina konstigheter ocksÄ.

HĂ€lsningar Tompa.

Postat
  On 2011-11-25 at 11:39 sa Kjubeis:

Halloj DrLoop. Jag menar att jag tyckte vissa frekvenser lÀt vÀldigt dÀmpade nÀr jag jÀmförde mot de andra högtalarna. Vissa ljud som var tydliga i andra högtalare var pÄ mkt lÀgre ljudstyrka i Neumannmonitorerna.

Hmm. Är du 100% sĂ€ker pĂ„ att det inte Ă€r nĂ„gon annan orsak. Kanske Ă€r frekvenserna för starka i de andra högtalarna. Kanske beror det pĂ„ hur de Ă€r uppstĂ€llda i rummet, det Ă€r ju inte helt optimal med akustiken. Kanske Ă€r det nĂ„got annat som pĂ„verkat hur du hörde just dĂ„.

Det Àr sÄ konstigt det dÀr med hur man hör saker tycker jag. Ibland Àr jag helt sÀker pÄ nÄt, men dan efter nÀr jag lyssnar igen sÄ stÀmmer det inte alls. TyvÀrr har jag lÀrt mig den dyra vÀgen att det enda som rÀknas Àr hur det lÄter i andra högtalare efter att mix o mastring Àr gjort. Ingen annan i vÀrden har ju samma akustik som jag har.

Oavsett, jag tycker de Àr mycket rakare och Àrligare Àn de andra jag lyssnat pÄ i motsvarande storlek. Men sÄ har jag kört slÀktingen K&H O110 ett tag (föregÄngaren, innan Neumann gjorde om produkten efter att de köpt firman. ). Visserligen tycker jag Ànnu bÀttre om andra högtalare, men dÄ mycket större och rejÀlt mycket dyrare. Allt Àr en kompromiss.

// Gunnar

Postat

Ingen som har koll pÄ ÄterförsÀljare av Sonodyne i Stockholm eller vart man kan lyssna pÄ Event Bas 20/20 V3?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.