Jump to content
Annons

Absorbent eller Diffusor i litet rum?


tobiasmart

Recommended Posts

Hej alla!

Första posten på forumet.

Håller på att akustikbehandla ett rum som är ganska litet och har snedtak. Det är ett ganska tydligt flutter eko. Väggen framför högtalarna behandlas med stenull 10 cm ut från väggen. I tak och på sidorna skall det monteras absorbenter.

Min fråga är hur jag skall behandla den bakre väggen? Sweet spot är ca 2 meter från bakre väggen.

Vanligast verkar vara att behandla den bakre väggen med diffusor. Men sen läste jag att det inte är effektivt med så kort avstånd. Bör det sitta en bredbandsabsorbent där istället?

Eller en kombination av absorbent med diffuserande "remsor" framför?

Tacksam för svar // tobias

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Små brukar rum framför allt behöva absorption, men samtidigt är det viktigt att inte överdriva... 😉

Man brukar räkna med att om man befinner sig inom den s.k. "Haas-zonen" (reflexerna kommer tillbaks inom ca 20ms - alltså omkring 3.5m eftersom ljudet ska gå till reflektionspunkten och tillbaks), så är absorption lämpligast. Har du någon vägg utanför Haas-zonen så är det lämpligt att diffusera istället.

Sedan finns det kanske olika åsikter om det, men jag tror att det är ett ganska bra riktmärke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är vingdiffusor t ex en AD10?

http://www.diffusor.com/Diffusorpaneler.htm

Har en tanke om en yta på 120x120 cm.

Vägg

luftspalt ca 5-10cm

stenull 7cm

diffusor typ AD10 men utan bottenplatta i varierande 90 vinklar. varje modul 30x30cm.

Tänker att man kan komma ner längre i frekvens då?

Dessutom är det ganska lätt att konstruera själv med kvartsstavar. Kanske i olika höjd för att få tidsskillnad?

Vad tror ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

nja, det bästa är att behandla rummet med spaltpanel(slot resonator) och preforerade basfällor(helmholtz) och då stämmer man dessa till de frekvenser/områden som som är problem i rummet.

änen vanliga porösa absorbenter för vissa freflektions ytor, bara man beräknar hur mycket som man kan använda och är nogrann med var dessa placerars.

diffusorer är ju bra men dom löster inga problem i basregistret(altså att använda enbart diffusorer), vill man undvika flutter eko så designar man spaltpanelen så det tar hand om flutter, byggda i vinklar eller "polly slot absorber".

men man kan ju bygga basfällor med svanås diffusorer, altså att man använder AD panelerna som spaltpanel. eller någom diffusor framför hangertraps, tex goldenhorn.

i små rum(eller igeneligen alla rum) är det viktigast att prioritera basabsorbering, som sagt att ha enbart diffusorer tar bara upp plats för basfällor.

det viktiga är dock att man behandlar bort allt som akustik förvänger monitor återgivningen och man vill häller i ha nått som gör att det låter bättre än det är.

mät rummet och se vad som behövs görs.

här kan de se ett exempel på hur man kan behandla rummet:

http://www.johnlsayers.com/HR/index1.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du inte redan har mycket grejer i rummet så hade jag kört in lite mer grejer i rummet till en början för att få bort flutter och liknande 🙂. Diffusorer hade jag kört med på bakväggen inte absorbenter men det är en bra idé att ha absorbenter på framväggen bakom monitorerna så som du har det. förresten vart sitter du i rummet? Hur är rummet format? Rektangulärt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej! Wingdiffusorn är inte AD-Panel.

Mina är ca 120höga och 60cm breda.

Så har du 120x120 så får du plats med två.

Men du kan nog få dem i valfri höjd.

Kolla med Svanå Matts för info.

Låter ju intressanta. Hittade dock inte så mycket info när jag sökte förutom att dom skall gå långt ner i basen och även funka på korta avstånd. Hur uppfattar du dom? I vilket prisläge ligger dom? Hur djupa?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...