Jump to content
Annons

Firewire 800 kontrollerkort


TCIM

Recommended Posts

Ja, som rubriken lyder. Jag har ett fireface 800, men bara firewire 400 i mitt moderkort (asrock p67 extreme 6, vet inte från vilken tillverkare).

Har förstått att Texas Instrument-chipset är mest tillförlitligt. Men hur är det med pci och pci-e kontrollerna? Vilka är att föredra när man ska köra firewire 800?

Så, rekommenderas exempelvis ett sådant här http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=618244#extra ? Eller ska man leta upp ett firewire 800 via pci-e?

Här är rekommendationerna från RME: http://www.rme-audio.de/en_support_techinfo.php?page=content/support/en_support_techinfo_firewire_compat

Listan är dock ganska gammal, 2004, och det verkar omöjligt att hitta firewirekort från Lacie etc. Är nyare kontroller stabilare generellt än de var då?

Svårt att hitta nytillverkade firewire pci/pci-e -kort.. Varför?

Tips?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Analogfreak (oregistrerad)

Därför att dom är testade att fungera fullt ut med RME och Digidesign.

En person på Fitzpatrick har rekommenderat mig Firelink-korten.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Fick ett tips här av Linus om rea på ett liknande kort från Kjell o comp TI chipset. Iofs så står det bara win kompatibelt (dvs inget om osx) med 64 bitar och 800 support, verkar vara två 800 och en 400. Jag köpte två så ett är till salu för 150 spänn ex frakt för den som vågar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Får man fråga varför du måste köra med FW 800?

Förmodligen för att 400 inte räcker till om han syncar flera enheter och använder många I/O samtidigt. 😉

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Förmodligen för att 400 inte räcker till om han syncar flera enheter och använder många I/O samtidigt. 😉

Ja men det framgår ju redan i tråden.. "-Jag har ETT fireface 800..."

Med ett Fireface 800 plus två (ex) RME Octamic så klarar man sig på en firewire 400. (28 in plus 26 ut)

Det är först när man kopplar till ytterligare ett FF800 som det kan knaka.

Annars poänglöst! Latency vinner han heller inget på....

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja men det framgår ju redan i tråden.. "-Jag har ETT fireface 800..."

Med ett Fireface 800 plus två (ex) RME Octamic så klarar man sig på en firewire 400. (28 in plus 26 ut)

Det är först när man kopplar till ytterligare ett FF800 som det kan knaka.

Annars poänglöst! Latency vinner han heller inget på....

Du menar alltså att de inte blir nån skillnad i latency om man kör på FW 800 jämfört med FW 400?

Link to comment
Dela på andra sajter

Så är det. Står klart och tydligt i manualen till FF800.

åfan... de står ju så jävla muppig beskrivning av FF800 på tex ordermusic, "1ms latency!" antar att dom menar att man kan det GÅR att få så låg latency men de e lätt att tro att det beror på FW 800 anslutning... men så är det alltså inte 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedär!

Då kan man spara hundralapparna med andra ord och köra på sitt fw 400 tills den dag då man ska utöka sin setup.. Vet som sagt inte vad det är för fw-chipset i mitt asrock-kort (någon som vet?), totalmix-grafiken fladdrar till emellanåt utan speciell anledning. Trodde det var fw 400 - 800-relaterat.

Tack för hjälpen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Saxat från manualen:

When using all channels of more than one Fireface 800, a FireWire 800 interface is necessary.

FireWire 400 will usually not suffice for operating more than one Fireface. When using only one

Fireface 800, a FireWire 800 interface does not provide any performance advantages, especially

does not help to achieve lower latency. But when a hard drive is connected to the Fireface (hub

functionality), FireWire 800 will immediately increase performance and reliability.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då kan man spara hundralapparna med andra ord och köra på sitt fw 400 tills den dag då man ska utöka sin setup.
Absolut, testa om det går. Det måste inte vara TI-chipset heller för att det ska fungera, bara att det brukar vara stabilt.
Vet som sagt inte vad det är för fw-chipset i mitt asrock-kort (någon som vet?)
Av döma på bilderna jag googlat upp på kortet tycker jag mig se en VIA-kontroller.
totalmix-grafiken fladdrar till emellanåt utan speciell anledning. Trodde det var fw 400 - 800-relaterat.
Nepp, grafik och programvara hänger inte på Firewirekontrollern.

Skulle det visa sig att du har problem med Firewirekontrollern på kortet föreslår jag ett Lycom PE-107

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Vet faktiskt inte 100% säkert men jag får för mig att det funkar lika bra tror det hamnar i samma buss oavsett. Pcie kan ju vara bra att ha till annat, själv har jag två pcie grafikkort tex så varför inte köra pci om det funkar. Mitt Asus P6T SE moderkort har onboard FW med chipset som inte funkar så bra så jag tror ett säkert kort ändå är att satsa på TI chipset.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...