Jump to content
Annons

Brustvätt/gate på masterbussen?


Legolas

Recommended Posts

Jag undrar hur ni eleminerar den brusnivå som blir när man krämar på limitern vid mastring , som speciellt hörs vid början på låten eftersom det oftast är ett eller två intrument som spelas.

Kör ni med brustvätt eller gate på masterbussen? Eller på enskilda spår?

I så fall vad för slags noisegates elelr brustvättspluggar kan ni rekommendera? Har Waves-pluggarna...

Tack på förhand

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har aldrig hört talas om att man använder noisegate på masterbussen. Använd gate eller automatisera spåren vid eventuella tystnader så borde det vara okej!

Har man så pass mycket brus kanske det kan vara bättre att försöka göra något åt källan, istället för att försöka få bort det vid mix.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det gitarrstärkare som hörs under tystnad eller vad? Alltid bäst att eliminera brus/crackle/clicks o annat skit så tidigt som möjligt. Antingen med liiite brusreduceringspluggande eller medelst noise gate (beroende på bruskaraktären).

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det gitarrstärkare som hörs under tystnad eller vad? Alltid bäst att eliminera brus/crackle/clicks o annat skit så tidigt som möjligt. Antingen med liiite brusreduceringspluggande eller medelst noise gate (beroende på bruskaraktären).

Nej det är pianot som spelar som ensamt instrument i introt på låten...kan det bero på att det är för lågt inspelat? Bör jag normalisera det spåret så det når 0 dB??

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det är pianot som spelar som ensamt instrument i introt på låten...kan det bero på att det är för lågt inspelat? Bör jag normalisera det spåret så det når 0 dB??

Det gör troligtvis ingen skillnad. Det är sällan brus adderas vid digital mixning. Det ligger sannolikt i inspelningen och tvättas i så fall enklast bort med brustvätt, osm du antog, fast innan mix. Inte efter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det gör troligtvis ingen skillnad. Det är sällan brus adderas vid digital mixning. Det ligger sannolikt i inspelningen och tvättas i så fall enklast bort med brustvätt, osm du antog, fast innan mix. Inte efter.

Jag förstår...men skall jag använda gate eller brustvätt? Vad är vanligast/bäst?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår...men skall jag använda gate eller brustvätt? Vad är vanligast/bäst?

Bäst är att spela in på nytt och hålla lämpliga nivåer - och att spela in i 24-bits upplösning för att göra det extra säkert, men om den möjligheten inte finns, så får man förstås försöka med annat...

En noisegate dödar ljudet helt när det kommer under en viss nivå. Det gör att medan instrumentet spelar, så kommer samma brus fram och det kan bli väldigt störande om bruset kommer och går - speciellt om det är ett framträdande instrument.

Brustvätt rensar bort bruset, men riskerar att påverka annat också - främst iskanten. Det brukar finnas en "learn"-funktion i brusfilter-program, där man låter programmet analysera en bit som skulle ha varit tyst - alltså där bara bruset hörs. Då får man bäst resultat med sådana, men sedan gäller det också att vara uppmärksam, så att man inte tappar i ljudkvalitet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Brustvätt. Gate eller expander är troligtvis inte tillräckligt transparent för ett ensamt instrument.

Bäst är att spela in på nytt och hålla lämpliga nivåer - och att spela in i 24-bits upplösning för att göra det extra säkert, men om den möjligheten inte finns, så får man förstås försöka med annat...

Bitdjup (16 eller 24 bitar) har liten inverkan. Bruset uppstår i mikrofoner och förstärkare. Dessutom plockar man lätt upp andra ljud i inspelningsrummet när man spelar in svaga ljudkällor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Brustvätt. Gate eller expander är troligtvis inte tillräckligt transparent för ett ensamt instrument.

Bitdjup (16 eller 24 bitar) har liten inverkan. Bruset uppstår i mikrofoner och förstärkare. Dessutom plockar man lätt upp andra ljud i inspelningsrummet när man spelar in svaga ljudkällor.

Precis! Ljudkort med inbyggda micpreamps i den lägre prisklassen är ofta helt oanvändbara när det kommer till det här. Som alltid så får man det man betalar för även om vissa vägrar inse det. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör ni med brustvätt eller gate på masterbussen?
Nej, aldrig!
Eller på enskilda spår?
Ja, inte så mycket brustvättsplugg men brumreducering och multibandsgate kan jag köra en del.
Link to comment
Dela på andra sajter

Precis! Ljudkort med inbyggda micpreamps i den lägre prisklassen är ofta helt oanvändbara när det kommer till det här. Som alltid så får man det man betalar för även om vissa vägrar inse det. 🙂

Det var inte vad jag sa, vilket du inser om du läser mitt inlägg en gång till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Det var inte vad jag sa, vilket du inser om du läser mitt inlägg en gång till.

Ok förlåt! Men jag hävdar att billiga preamps tillför brus.

Link to comment
Dela på andra sajter

ok jag förstår , tack för all info. Ja pianoljudet kommer från en Nord Stage 88 EX som är kopplad l/r in till mitt ljudkort som är ett RME Fireface 800 så där borde inte felkällan vara. Deras pre-amps skall vara bra.

Ja jag skall försöka att brustvätta , men fungerar inte det så får jag helt enkelt spela in på nytt och försöka kräma på mer signalstyrka in....

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

brus?

spelar du in analogt?

ska du använda gate eller brusreducering så gör det på källan direkt - inte mastern

och som sas ovan: muta eller redigera bort tomt brus

Vad vore livet utan tomt brus?

Kanske som en greve-ost utan hål.

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...