Jump to content
Annons

Dubbla processorer


Fredster

Recommended Posts

som jag har sagt tidigare så är jag ingen fantom direkt på datorer.

Jag är i färd med att uppgradera ett kontrollrum i studion och bl a då köpa in en ny dator (PC). Har kollat lite på komplett.se och snickrat ihop lite modeller. Började med konfigurationer på 6 - 7.000 spänn men vips så är man uppe i närmare 20.....suck vilken "köptorsk" man är asså!!! 🙂

Så till kärnfrågan:

Vad vinner man på i prestanda av att använda dubbla processorer? Måste jag uppgradera till XP Professionell för att kunna dra nytta av dual?

tacksam för svar!

//Fredster

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har för mig att det ska bli upp emot 30-40% ökning i prestanda - långt ifrån dubbelt alltså... 🙂

Du måste ha XP Pro för att kunna använda dubbla CPU.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte helt säker på hur det blir med prestandan. Förutsättningen för att den andra processorn över huvud taget skall komma till sin fulla rätt är att mjukvaran man använder stöjder två processorer. Har inte så bra koll..

Däremot vet jag att det bara är XP professional som har stöd för dual-processorer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är inte alls säker på om prestandaökningen är värt kostnaden. Tror det är lite överskattat om man inte vet helt säkert vad som kommer att bli snabbare.

Handlar ju egentligen "bara" om ett par tusen mer. Har man lagt 20 papp så kan man väl lika gärna lägga 22 eller 23.

Men men om det inte märks någon skillnad så är det givetvis en onödig kostnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jepp de e riktigt Cubase SX o nuendo kan fördela upggifter med 2 CPU. Men annars om man har program som inte stödjer 2 CPU kan man med ett CPU-prg bestämma om ett särskilt program ska gå på 1:a eller 2:a processorn. På de viset kan man ju köra 2 olika musikprogram varför sig på olika processorer. Har inte tillämpat det själv men läst om det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...