Jump to content
Annons

Oljud genom stratan


Agent Orange

Recommended Posts

Jag har haft problem med oljud ifrån min highway 1 stratocaster sedan länge, och jag vet hur jag ska göra för att fixa det.

Det blir såklart problematiskt vid inspelning, men om jag står vid ett speciellt och begränsat ställe i mitt rum så är oljudet lite mer hanterbart, dock så kvarstår 60 hz hummet, men det är det ringande ljudet som jag vill försöka åtgärda.

Vad kan jag göra, och vad beror oljudet på, störningar i mitt rum eller något i gitarrmikrofonerna?

Jag har bifogat en ljudfil där jag går runt i mitt rum med gitarren.

Tacksam för svar!

Gtr noise.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Låter som "vanligt" jordbrum, tycker jag.....

Edit: Är tyvärr inte så jättehemma på vad man kan göra, men jag vet att det finns mikrofoner som är gjorda för att minimera liknande oljud.

Redigerat av BluesBoy
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det låter som helt vanligt brum från strata. Bra kabel, jordat kontakt till förstärkaren och en viss vinkel mellan gitarr och förstärkare mildrar brummet. Singel coil väsnas mycket o därav kom nån på humbuckern...

Testa noicegate om det stör för mycket på inspelning...

<kolin

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan vara jobbigt med surret.... Men många av de värsta på gitarr återgår till de brummande singelcoilarna sen de spelat på typ noiseless mickar ett tag. Brummet är en del av soundet... Man kan lära sig att hantera det. Den du stratan du har har väl Texas Special mickar, lika som SRV hade på sin favoritstrata... Har man fart på strängarna brukar det inte höras... Man får vara snabb på volymkontrollenb i pauserna.

Det finns ju Noiseless att byta till om du får spader på surret.

Edit: Det är en fruktansvärt stor skillnad på olika singel coil. På min tele har jag orginal Delt Tone, plus en extraditsatt noiseless stratamick. Delta Tone är nästan lika tysta som noiselessen, och de har mer drag än Texas Special.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt; Hitta rätt vinkel och avstånd - och kör jordat. Testa också att stänga av saker som kan störa, som CRT-skärm, lågenergilampor, lysrör, dimmer till lampor etc.

Här kan du se lite om diverse störningar som man kan påka ut för: http://wiki.kontrollrummet.com/St%C3%B6rningar

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Jag tänkte bara meddela hur det gick, under letandet efter möjliga källor till oljudet/bruset testade jag att koppla in all min musikutrustning ljudkort,dator,monitorer etc i samma väggutag och hör och häpna bruset försvann!

Så noiseless mikrofonerna får vänta ett tag till iaf.

Tack för hjälpen!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...