Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Vad karaktÀriserar hans sound? Vad jag förstÄr körde han nerstÀmt eller med supertunna strÀngar, nu har jag inte kollat allt han gjort men pÄ det jag kollat kör han inte nerstÀmt. Hur tunna strÀngar har han? Jag kör med 009-42 och tycker det Àr ganska tunnt.

Förutom det, Àr det nÄgra effekter eller frekvensomrÄden man bör tÀnka pÄ nÀr man rattar fram ett Iommi ljud? Hur mkt dist?

Till sist, om nÄgon fÄr till ett bra Iommi ljud enbart med förstÀrkarpluggar, vilken anvÀnder du dÄ?

Trevlig Fredag!!

Redigerat av therocker
Annons
Postat (redigerat)

http://www.uberproaudio.com/who-plays-what/154-black-sabbath-tony-iommis-guitar-gear-rig-and-equipment

HÀr Àr en lista pÄ vad han anvÀnder irl

Och hÀr har du en preset till guita rig som du laddar ner och öppnar upp i guitar rig

http://www.guitarampmodeling.com/viewtopic.php?f=3&t=14030

edit: Àr det nÄgot speciellt sound du Àr ute efter sÄ sök alltid pÄ google tex sÄ hÀr

tony iommi guitar rig preset

Trevlig helg

mvh

Redigerat av Henber77
Postat

Det klassiska svaret Ă€r vĂ€l att soundet sitter i fingrarna... Har aldrig funderat sĂ„ mycket pĂ„ sjĂ€lva gitarrljudet, men det mĂ„ste ju Ă€ndĂ„ vara rĂ€tt stor skillnad om man vill Ă„t ljudet pĂ„ nĂ„gon tidigt skiva frĂ„n 70-talet eller hur det lĂ€t pĂ„ "Headless cross" (min favoritskiva med BS i övrigt 🙂).

Googlar du pÄ t ex "Tony Iommi equipment" eller "Tony Iommi tuning" o s v sÄ lÀr du hitta mÀngder med information.

En plugg som jag tycker Àr vÀldigt bra för hÄrdrocksgitarrljud med avstamp i 70-talet i allmÀnhet Àr Native Instruments Guitar Combos, ACBox-modellen. Den Àr grym och dessutom ingÄr en treble booster.

Postat (redigerat)

Det klassiska svaret Àr vÀl att soundet sitter i fingrarna...

Alltid sant. Men kring Iommi finns ju en speciell story, hans avklippta fingertoppar. Pga dessa ficka han ju lÀra sig "pÄ nytt" och det gjorde han med vÀldigt mjuka/lösa strÀngar - tunna och nedstÀmda. Detta har sÀkert pÄverkat soundet.

Precis vilka strÀngar (strÀngtjocklek) han anvÀnt vet jag inte, men det ska vÀl vara lÀtt att googla fram:)

tjing

Edit: Googlade

"

Here are Tony’s string gauges on the live guitars:-

For the D# tuning,

.008p, .008p, .011p, .018w, .024w, .032w.

For the C# tuning,

.009p, .010p, .012p, .020w, .032w, .042w.

"

www.iommi.com

Edit igen: D#-stÀmningen ser jÀvligt mÀrklig ut? KÀnns faktiskt som feltryck

Redigerat av Vallhagen
Postat (redigerat)

LaneystÀrkare (minns ej modell just nu) och Treble-booster. Tunna strÀngar.

Och sen bör man kapa av fingertopparna pĂ„ högerhanden i en industriell plĂ„tsax. Stöp sedan nya fingertoppar av stearin eller plastflaskor, klĂ€ dem med lĂ€der och riffa 🙂 SĂ„ gjorde iaf Iommi.

EDIT: Skrev fel.

Redigerat av AnthonyS
Postat (redigerat)

Tack för svaren 🙂 Guitarrig har jag inte men ska prova med lite andra grejjer.

Blir lite konfunderad ang stÀmning av gitarren, kollade en video pÄ youtube dÀr han inte stÀmt ner men det lÄter onekligen mer Iommi nÀr man gör det.

KÀnner till det dÀr med fingertopparna men det Àr nog lite overkill.

Killwhit skill, rensa öronen med klorin eller nÄt,,, Iommis Àger!

Testar vidare, kanske blir nĂ„t ni fĂ„r lyssna pĂ„ sĂ„ smĂ„ningom 🙂

Redigerat av therocker
Postat

Alltid sant. Men kring Iommi finns ju en speciell story, hans avklippta fingertoppar. Pga dessa ficka han ju lÀra sig "pÄ nytt" och det gjorde han med vÀldigt mjuka/lösa strÀngar - tunna och nedstÀmda. Detta har sÀkert pÄverkat soundet.

Precis vilka strÀngar (strÀngtjocklek) han anvÀnt vet jag inte, men det ska vÀl vara lÀtt att googla fram:)

tjing

"

For the D# tuning,

For the C# tuning,

"

www.iommi.com

BÀgge seten ser ju jÀvligt mÀrkliga och framför allt tunna ut. Men det har sÀkerligen en stor del i att han har det sound han har. ZZ Top slÀppte en platta för ett antal Är sen dÀr det var en lÄt som hade ett speciellt sound. Visade sig vara typ ett standard 009-042-set som var nerstÀmt i A.. Och jag som tycker att 010-046 i standardstÀmning börjar bli slappt.. :rolleyes:

Die Hard (oregistrerad)
Postat

tjing

"

For the D# tuning,

For the C# tuning,

"

www.iommi.com

Hur fan kan man spela med sĂ„ tunna strĂ€ngar utan att det blir sladdrigt? 😳

Postat

BÀgge seten ser ju jÀvligt mÀrkliga och framför allt tunna ut. Men det har sÀkerligen en stor del i att han har det sound han har. ZZ Top slÀppte en platta för ett antal Är sen dÀr det var en lÄt som hade ett speciellt sound. Visade sig vara typ ett standard 009-042-set som var nerstÀmt i A.. Och jag som tycker att 010-046 i standardstÀmning börjar bli slappt.. :rolleyes:

009-42 Ă€r ok för mig i standardstĂ€mning, men börjar man skruva ner den sĂ„ blir det svĂ„rspelat, men ljudet blir najs 🙂

Laddade hem en gratis treblebooster, verkar funka bra till sololjudet iaf!

Postat

sÄg en sabbth dokumentÀr för nÄgot Är sedan

dÀr sade tony att översta e-strÀngen gick nÀr de skulle spela in debuten

sÄ han fick ersÀtta den med en a-strÀng, och dÀrav soundet

(kan Àterge storyn fel, kanske handlade det om andra strÀngar)

men han nÀmnde inget om att strÀng valet var för avklippta finger toppar iaf!

mÄnga gÄnger tycker jag det lÄter whawha pedal mittemellan dov & diskant

om hans sound

Die Hard (oregistrerad)
Postat

Det hĂ€r Ă€r nog första gĂ„ngen jag fĂ„r lĂ€sa dĂ€r man efterfrĂ„gar om Iommis gitarrljud. Vill man överhuvudtaget ens ha det ljudet? 😆

Och vad Àr det för fel pÄ det dÄ? Klart bÀttre Àn det sopiga Nickelback-wannabe-bandet som du laddade upp hÀr som du mixat.

Die Hard (oregistrerad)
Postat

NÀ det frÀter.

HĂ€ll i lite Hello Kitty balsam efterĂ„t sĂ„ blir det som bomull. 😄

Die Hard (oregistrerad)
Postat

Vilket dÄ?

Ja det ska vÀl du veta.

Postat

sÄg en sabbth dokumentÀr för nÄgot Är sedan

dÀr sade tony att översta e-strÀngen gick nÀr de skulle spela in debuten

sÄ han fick ersÀtta den med en a-strÀng, och dÀrav soundet

(kan Àterge storyn fel, kanske handlade det om andra strÀngar)

men han nÀmnde inget om att strÀng valet var för avklippta finger toppar iaf!

mÄnga gÄnger tycker jag det lÄter whawha pedal mittemellan dov & diskant

om hans sound

Skulle inte förvÄna om det var sant ocksÄ, dom hade ju inte fett med pengar dÄ. Det dÀr med fingertopparna stÄr lite hÀr och dÀr, bla i Ozzys sjÀlvbiografi. Han hade sÄ jÀkla ont i fingrarna efter olyckan sÄ han fixade inte tjockare strÀngar eller vanlig stÀmning.

Postat

Vad fantastiskt! DĂ„ tycker Jag att Du ska dricka en liter cyanid!

Ta det inte sÄ hÄrt, vilket sound föredrar du?

Postat

Javisst, Eddie lÄter ocksÄ bra i sitt sammanhang, lite mera glÀttigt och amerikasliskig. Bra nÀr man Àr pÄ det humöret.

Postat

Javisst, Eddie lÄter ocksÄ bra i sitt sammanhang, lite mera glÀttigt och amerikasliskig. Bra nÀr man Àr pÄ det humöret.

Om man söker brittisk gitarrsound sÄ Àr det Judas Priest...

Postat

Alltid sant. Men kring Iommi finns ju en speciell story, hans avklippta fingertoppar.

Skulle sĂ„klart skrivit "soundet sitter i proteserna han anvĂ€nder istĂ€llet för fingertoppar" 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.