Jump to content
Annons

Mixa i DAW sumera analogt ?


TripMan

Recommended Posts

Annons

Du behöver i så fall ett ljudkort med många utgångar, så att du kan skicka ut alla spåren separat till en summeringsburk eller mixer. Det ger däremot inte den "magi" som många vill tro, utan enligt flera tester jag har sett, så ger det i princip samma resultat att bara skicka ut den färdiga stereomixen genom summeringsburken, som det gör att köra ut alla kanaler separat till den och summera analogt, så det är i själva verket bara en färgning man får och inget speciellt som händer med själva summeringen, utan det kan man lika gärna göra ITB.

De som har lyssnat på före/efter, har ibland kunnat höra viss skillnad, men sällan kunnat avgöra vilket som låter "bäst"...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag summerar numera genom en Neve 8816. Jag tycker själv att mina mixar låter bättre genom burken än det gjorde när jag mixade ITB, tycker även att stereobredden känns betydligt bredare. Framförallt tycker jag summeringsboxen gör det mycket lättare att använda min övriga hårdvara. Jag fick aldrig till ett arbetssätt som kändes självklart när jag skulle använda extern hårdvara men när Neven flyttade in i studion blev allt som jag ville att det skulle vara 🙂

Men visst.. Smakar så kostar det tyvärr.. Det går åt en uppsjö DA omvandlare, närmare bestämt 16st för att kunna nyttja alla ingångar i summeraren.. Summeringsboxen i sig är inte speciellt billig den heller. Jag kikade runt på en hel del lösningar innan jag bestämde mig för Neven. Det jag fastnade för var recallfunktionen som är helt underbar.

Bättre ljud eller inte tänker jag inte svara på men i mitt fall tillför den enormt mycket för arbetsflödet!

Redigerat av Becker
Link to comment
Dela på andra sajter

så du rekomenderar en summeringsbox till största del som en hjälp i arbetsflödet?

Om man har en massa hårdvara man vill använda vid mix så kan en summeringsburk ge ett smidigare arbetsflöde. Beroende på hur och vad man låter signalen passera kan det helt klart bli ett annat ljud och kanske även bättre ljud. Men att bara summera analogt är jag rätt skeptisk till att det skulle göra så stor skillnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du behöver i så fall ett ljudkort med många utgångar, så att du kan skicka ut alla spåren separat till en summeringsburk eller mixer. Det ger däremot inte den "magi" som många vill tro, utan enligt flera tester jag har sett, så ger det i princip samma resultat att bara skicka ut den färdiga stereomixen genom summeringsburken, som det gör att köra ut alla kanaler separat till den och summera analogt, så det är i själva verket bara en färgning man får och inget speciellt som händer med själva summeringen, utan det kan man lika gärna göra ITB.

De som har lyssnat på före/efter, har ibland kunnat höra viss skillnad, men sällan kunnat avgöra vilket som låter "bäst"...

En dum fråga när du skickar alla spår genom summeringsburk eller mixer vart spelar du då in ? Tillbaka in i datorn eller? Och är den färdig då?

Vill veta rent praktis hur det går till.

Vad jag förstår så har du mixat färdigt inne i datorn?

Link to comment
Dela på andra sajter

En dum fråga när du skickar alla spår genom summeringsburk eller mixer vart spelar du då in ? Tillbaka in i datorn eller? Och är den färdig då?

Vill veta rent praktis hur det går till.

Vad jag förstår så har du mixat färdigt inne i datorn?

Skickar man ut alla spår till summeringsburken så spelar man in mixen på ett stereospår i datorn, ja - men om du ställer alla nivåer i datorn eller i summeringsburken/mixern, får du välja själv vilket du tycker känns bäst.

Färdigt blir det inte nödvändigtvis efter summeringen, utan när man har sin mix på ett stereospår så är det dags för sista finputsningen med mastering.

Själv skulle jag, med tanke på vad jag har läst och hört om detta med "analog summering", inte lägga tid och pengar på det, utan hellre i så fall skaffa någon trevlig extern stereokompressor att köra den färdiga mixen genom, om man nu tvunget vill göra något "analogt" med sin mix.

Link to comment
Dela på andra sajter

så du rekomenderar en summeringsbox till största del som en hjälp i arbetsflödet?

Japp men jag tycker även att mina mixar numera låter betydligt bättre. Om det har o göra med att jag blivit bättre på att mixa eller om det har med summeringsboxen att göra är ju svårt att avgöra.

När jag jobbar med Neven så väljer jag att i störtsra möjliga mån mixa i den men eftersom man är begränsad till 16 kanaler så uppstår det självklart problem med det. Jag brukar skicka ut gruper genom stereospår i Neven tex hihat paket på ett sterospår osv. Funkar finfin. Slutligen kör jag tillbaka srerospåret in i min DAW. Den största ljudskillnaden sommjag märker är stereobredden men tycker även att jag upplever bättre separation mellan de olika kanalerna. Neven är ju utrustad med en stereobreddare vilken är mycket trevlig men samtidigt lätt att överanvända.

I mitt fall tycker jag att summeraren varit värd varenda krona.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag minns att undertecknad ställde upp i Studios blindtest av summering 2007.

Ingen maskin gjorde att alla mixar automatiskt blev förbättrade, men det blev lite annorlunda i eq-balans och dynamik. Så bara för att det går att höra skillnad finns det inget som jag tycker motiverar en summeringsmixer.

I en låt föredrog jag PM8, i en annan låt favoriserade jag istället versionen där kanalerna bara varit ute och vänt i ett ljudkorts D/A och A/D. Alla "förbättringar" var så obetydliga att de lika gärna kunde ha uppnåtts in-the-box med små justeringar av eq, vässa eller mjuka transienter med typ Transient Designer och justering av mixbusskompressor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...