Jump to content
Annons

Värt att uppgradera äldre PC


Iternity (oregistrerad)

Recommended Posts

Iternity (oregistrerad)

Hallåj!

Har en HP burk från c:a 2008-2009 som nu står i musikrummet och är väl tänkt att agera studiodator. Jag har haft lite funderingar på att uppgradera den lite så gott det går men frågan är om det är värt.

Det är en HP d4181 (om någon ids googla specar). I den sitter: Pentium 4 HT på 3.6GHz och 1GB RAM. HDD minns jag inte exakt vad det är men rätt bra med lagringsutrymme i alla fall. OS är Windows XP 32-bitars.

Det jag vill göra är stoppa i 4GB RAM (mer gör väl ingen skillnad om jag kör 32-bitars, right?). CPUn tror jag inte är värt att köpa ny eller har jag fel? Funtar även på att stoppa i en mindre SSD-disk om det gör bra skillnad för prestandan, vad lägger jag på den isf?

För övrigt väsnas fläktarna i datorn rätt bra, finns det något sätt man kan göra för att ta reda på vilken fläkt det är som gör mest oljud. Kan det vara nätaggregatet? Är tysta fläktar värt att investera i, någon som har tips angående det?

Frågorna är många, tacksam för svar. Vad tror ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Min dator är väl en 7-8 år gammal (PC). Så länge jag inte har några effekter så går det att klippa och klistra hur som helst med många spår. Med reverb mm så kan den behöva tänka lite. Jag kör Magix Music maker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Iternity (oregistrerad)

Så sensmoralen i ditt inlägg kan man tolka som att kör på din gamla burk, den funkar ju...? Ljudnivån skulle jag vilja göra något åt dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

Iternity (oregistrerad)

Erik: Vad är detta hölje för något? Lät smått intressant! Bild? Pris? Detaljer?

Jag tror jag får dra slutsatsen att lugna mig lite och testa i fall den fungerar OK så får vi se sen om jag behöver mer kraft.

Redigerat av Iternity
Link to comment
Dela på andra sajter

Erik: Vad är detta hölje för något? Lät smått intressant! Bild? Pris? Detaljer?

Jag tror jag får dra slutsatsen att lugna mig lite och testa i fall den fungerar OK så får vi se sen om jag behöver mer kraft.

Jag har inte bild här, men det är en Vexers datorlåda med fläkt som man kan ställa in en dator, xbox, projektor kanske. Den har elkontakt för datorn inuti, mm. Om du söker på Vexers så finns det nog massor med bilder. Min är äldre och har runda kanter istället för kantiga. Hjul. Vit.

Jag har för mig att de är rätt dyra nya (jag tyckte jag hörde nåt om 5000kr men du kanske kan kolla på deras hemsida så jag inte lurar dig) men ge ett bud om du bor i närheten av Sollentuna då frakten säkert skulle kosta flera hundra.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Iternity (oregistrerad)

Bor i Linköping så ja det skulle nog kosta några hundra att frakta en sån grej, såg ut som en rätt bra lösning annars. Någon som vet något om det går att få till en någorlunda tyst kylning i datorn?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bor i Linköping så ja det skulle nog kosta några hundra att frakta en sån grej, såg ut som en rätt bra lösning annars. Någon som vet något om det går att få till en någorlunda tyst kylning i datorn?

Ibland åker jag ner till Linköping, men jag har inget planerat. Det är kanske troligare att du kommer till Stockholm.

Hör av dig om du det blir aktuellt.

EDIT: Kollade postverket. Den verkar kosta ca 350-400kr att skicka. Kanske inte var så farligt i alla fall.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle säga, lägg inte ner pengar på att uppgradera den datorn. Framför allt inte SSD osv. Men om du är nöjd med prestandan så är det ju bara att köra på. Annars är det dags för en ny dator.

Vad gäller fläktarna så brukar det ju samlas mycket skit efter ett par år. Har du försökt rengöra alla fläkatarna i datorn?

Köp tryckluft på burk i närmsta Kjell & Co (eller liknande butik) och gör rent. Försök inte med att blåsa själv eller att använda dammsugaren.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Eventuellt om det är oljud som är problemet så kan det vara en kombination av processorfläkten, nätaggsfläkten och grafikkortsfläkten som är boven i dramat och då kan det vara läge att leta efter ett beggat fläktlöst grafikkort vilket kan få ner ljudnivån betydligt med lite tur. Dom andra två fläktarna blir ju svårt att göra nåt åt då dom är obligatoriska. Angående om det är värt att stoppa i mera minne i en äldre maskin så finns det ju även där beggade alternativ som tar ner priset. När det gäller en SSD hårddisk så kan man ju med den som alla andra hårddiskar åter använda den. En SSD gör ganska stor skillnad när det gäller prestandan och jag skulle ha den som systemdisk. Men som föregående talare menar så är det ganska stor skillnad på prestanda på hårdvaran du köpte då och det du kan köpa nu.

Jag bor utanför Mantorp, vill du lyssna på ljudnivå och kolla vad mitt system kan så PMa mig.

Dator 1

Gigabyte EP45-DS3

Q6600 cpu

8 gig 666 mhz ddr2minnen

två 7300 gs fläktlösa grafikkort (tre skärmar)

Sata hårddiskar (ett gäng)

Delta 1010 ljudkort

Dator 2

Asus P6T-SE

i7 930 cpu

6 gig 1600 mhz minnen

Sapphire HD 5750 1gb grafikkort

Sata hårddiskar (ett gäng) samt två SSD (en 60gig en 120 gig)

Delta 44 ljudkort

Redigerat av BurninSven
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle säga, lägg inte ner pengar på att uppgradera den datorn. Framför allt inte SSD osv. Men om du är nöjd med prestandan så är det ju bara att köra på. Annars är det dags för en ny dator.

Vad gäller fläktarna så brukar det ju samlas mycket skit efter ett par år. Har du försökt rengöra alla fläkatarna i datorn?

Köp tryckluft på burk i närmsta Kjell & Co (eller liknande butik) och gör rent. Försök inte med att blåsa själv eller att använda dammsugaren.

Instämmer!

Med en så pass gammal dator kommer du att lida av någon form av flaskhals vad du än uppgraderar. Helt klart bättre att lägga dom slantarna på en ny dator!

Link to comment
Dela på andra sajter

Iternity (oregistrerad)

Nej, slösa inte pengar på "uppgraderingar". Hur du än gör har du flaskhalsar kvar.

Haha! Jag tror jag är övertygad. Jag skiter i att uppgradera och ser över fläktarna i datorn bara. Tack för hjälpen!

Link to comment
Dela på andra sajter

om du ska köpa fläktar.

köp så stora som det får plats i!

detta medför att de inte behöver jobba på för fullt och de blir alltså tystare.

ett par till gb i ram till kan du ju alltid kosta på, nån skillnad blir det ju.

32 bitars OS klarar väl upp till 4gb om jag inte minns fel.

och de behöver ju inte vara så dyra.

(tänk på att köpa rätt sort! ddr, ddr2, ddimm eller vad alla nu heter ^^)

Link to comment
Dela på andra sajter

Iternity (oregistrerad)

Jag öppnade upp burken igår och tog bort det värsta dammet, var inte så fasligt mycket. Testade även vilka fläktar som väsnades och på grafikkortet(Geforce 6800) satt det en ettrig liten jäkel som verkade vara den värsta boven. CPUfläkten verkade inte vara så farlig och fläkten i chassit verkade vara ganska OK. Grafikkort är väl inte så skitviktigt i en studiodator vad jag förstått så ett nytt kort med passiv kylning bör väl inte bli så blodigt dyrt, någon som kan rekommendera något?

Funtar även på att byta chassifläkten mot något tystare fabrikat och hårddiskarna tänkte jag testa att hänga upp i något elastiskt om det gör någon väsentlig skillnad. Om någon har erfarenhet av det så dela gärna med er.

Såg att teknikmagasinet säljer ut 1GB ramminnen DDR2 för 49kr så att stoppa i det är ju inte heller någon större kostnad men det är ju som ni säger att det förmodligen inte ger någon större prestandaökning. En annan fundering när det gäller SSD, om jag kör den som systemdisk så märks det inte så mycket mer än att datorn startar något snabbare eller sätter flaskhalsarna stopp där med? 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg att teknikmagasinet säljer ut 1GB ramminnen DDR2 för 49kr så att stoppa i det är ju inte heller någon större kostnad men det är ju som ni säger att det förmodligen inte ger någon större prestandaökning. En annan fundering när det gäller SSD, om jag kör den som systemdisk så märks det inte så mycket mer än att datorn startar något snabbare eller sätter flaskhalsarna stopp där med? 😕

EN SSD snabbar inte bara upp starttiden utan mycket mer, hela datorn blir mer responsiv och att spara eller stänga ned program blir också mycket snabbare. Att en SSD jobbar helt tyst är också en stor fördel. Att slänga in en SSD är ofta det bästa man kan göra nästan oavsett hur gammal datorn är och din är ju inte så gammal.

Link to comment
Dela på andra sajter

ett nytt kort med passiv kylning bör väl inte bli så blodigt dyrt, någon som kan rekommendera något?
Grafikkortet behöver inte mycket minne, håll det så lågt du kan. 256 MB eller 512 MB max.

Köp grafikkort som har eget dedikerat minne på kortet, inte grafikkort som delar minne med datorn.

Nvidia GeForce-kort bör vara GT, inte G eller GS.

AMD Radeon bör vara GT, inte HM, LE eller SE.

Link to comment
Dela på andra sajter

EN SSD snabbar inte bara upp starttiden...

...utan den får också jobba häcken av sig för swapminnet eftersom det bara är 1 GB RAM i datorn. Att uppgradera minnet är inte bara billigare än en SSD, det gör också mer skillnad att datorn inte behöver swappa konstant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Iternity (oregistrerad)

Grymt med lite ord från andra sidan också. Angående grafikkort så verkar det mest vara budgetklasserna av grafikkort som finns med passiv kylning, jag har inte hittat några GT-kort i alla fall.

Linus: Menar du alltså att datorn kan bli...trött(?) om jag sätter i en SSD? Förstod inte riktigt det där. Om jag sätter i SSD bör jag också sätta i mer RAM?

//Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

...utan den får också jobba häcken av sig för swapminnet eftersom det bara är 1 GB RAM i datorn. Att uppgradera minnet är inte bara billigare än en SSD, det gör också mer skillnad att datorn inte behöver swappa konstant.

Han skrev ju att han skulle uppgradera RAM-minnet, oavsett det så hanterar en SSD swappande betydligt bättre än en vanlig hårddisk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hum Hej!

Vad gör du för musik?

Har du stora bibliotek med Stråkar,syntar,Trummor = Mer minne

Ska du köra Effekt pluggar som Revalver,Guitar rigg,mm = Mer processor Kraft

Få ner tystnaden i burken finns massa olika trix.

Köp ljud absorbenter till dator sådana som man sätter på insidan i burken.

Fins på Kjell och clas,Men kan kan bli varmare då.

Gör rent fläktar,Helst byta ut dom till nyare modeller.

En P4 är slö i dagens läge.Beror ju på vad du gör som sagt.

Går ca 5 P4 på en I7a tänk över saken ..Jag Sulle köpa nytt.

Mvh/Hemmpe

Link to comment
Dela på andra sajter

Han skrev ju att han skulle uppgradera RAM-minnet, oavsett det så hanterar en SSD swappande betydligt bättre än en vanlig hårddisk.

Visst, men vad kostar en SSD och vad kostar en ny dator som är tonvis bättre än vad han har idag?

Iternity, ok, köp lite minne för 49 spänn, det hjälper säkert lite, men en SSD av rimlig storlek går ialla fall på en tusing. Och då kan du lika gärna lägga den tusingen mot en ny dator.

Hur du än vänder dig är rumpan bak.

En ny kontorsdator för 3-5000:- hade sprungit varv kring vad du har idag. Smäll in en SSD i en sån istället. Eller lägg på lite och få något bra. Jag vet inte något som tar kål på skaparglöden som att mecka med en dator som inte funkar som den ska.

Link to comment
Dela på andra sajter

Han skrev ju att han skulle uppgradera RAM-minnet
Jag skiter i att uppgradera och ser över fläktarna i datorn bara.
oavsett det så hanterar en SSD swappande betydligt bättre än en vanlig hårddisk.
Swap på SSD är snabbare än på SATA-disk, visst, men varför ska TS prioritera SSD framför RAM?

Snålt med RAM-minne och virtuellt minne som skriver mot en SSD har ingen fördel jämfört med att ha mer RAM-minne och en vanlig hårddisk. Det är varken snabbare eller ekonomiskt försvarbart att köpa en SSD för några tusenlappar istället för några RAM-kretsar för några ynka hundralappar.

Men som jag sagt tidigare, jag skulle hellre spara pengarna och köpa ett "uppgraderingskit" i datorhandeln med ett nytt moderkort+CPU+RAM.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns SSD:er för under en tusing, hans dator är bara några år gammal den är inte uråldrig.

Han skriver att den är från 2008-2009 men han säger också att det är en Pentium 4, alltså egentligen har maskinen 6-7 år på nacken. (Inte just hans maskin men tekniken).

Därför tycker inte jag det är ansvarsfullt att rekommendera honom att lägga ner ett par tusenlappar på maskinen när en ny som kommer vara ljusår bättre kostar från 3-4000 och uppåt.

Men samtidigt är det inget fel med gamla maskiner, så kan han använda den lite grann för att komma igång så är ju det bra. Så kan han senare investera i något bättre när han också kanske vet vad han vill ha...

För tro mig, det finns inget som tar kål på kreativiteten som en dator som strular.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med. Lägg några hundra på en mindre uppgradering, men kostar det över 500 kr så skulle jag satsa på en ny dator istället.

Och angående att datorn låter:

Jag har hållit på med Vattenkylning, passiva saker och de tystaste fläktarna, samt att jag under den tiden isolerade hela datorn väldigt väldigt mycket. Det går i princip aldrig att ha en dator helt tyst, det är vad jag har lärt mig. Alltid behövs någon liten surrande fläkt( så till vida att man inte köper någon dyrare anläggning med passiv kylning, vet att Zalman hade för några år sedan).

Så jag byggde en liten garderob (som ett kylskåp med massa frigolit) på balkongen och ställde datorn där. Skitbra, nu kan jag köpa billigare delar och behöver inte tänka på att det låter eller inte. Sen så har jag bara borrat ett litet hål i väggen där jag drar alla sladdar.

Nu vet jag att alla är inte lika fanatiska på oljud som jag. Men du kanske har någon garderob eller liknande i närheten som du kan ställa datorn i.

Link to comment
Dela på andra sajter

Iternity (oregistrerad)

´Pimmy, det kanske är sådana metoder som krävs. Får nog ställa datorn utanför rummet i så fall. Fast det lät krångligt och blir en jäkla massa ful kabeldragning då. Så vi får väl se om datorns oljud är ett stort problem nu när hemmastudion börjar ta form. Kanske kan räcka med att byta till ett passivt kylt grafikkort då dom andra fläktarna i datorn inte var så högljudda av sig. Som sagt så får jag väl se hur mycket mickarna tar upp av fläktljudet.

Tack för svaren y'all! //Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...