Jump to content
Annons

Inspelning av trummor 2 mickar?


Nikk Dust

Recommended Posts

Hej!

Läste i en tråd där guitar nilsson skrev att det är roligare om man spelar i stället för programerar trummor.

Jag håller med om att det skall låta som att man har kul, hellre än supertajt:)

Nu till min fråga då:

Jag sitter i en källare som inte låter för kul. Men jag fick faktiskt till en ok truminspelning med en s1x:a.

Så jag undrar hur skulle ni göra med en S1X:a och en Sennheizer E606. Var skulle ni placera dom?

En i OH och Sennen till kagge även om den inte är ämnad för detta, eller hur då?

Och lowcut på oh eller tar virveln struk av det i detta läge?

MVH/Niklas

Redigerat av Nikk Dust
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja, jag skulle ha satt Sennen på kaggen och den andra ovanför. Lite stereo blir det ju ändå med reverb, sen pannar man ju gitarrerna... Lyssnar man på enbart trummor som är mickade med enbart två OH blir det ju snygg stereo, men i mix med elbas, elgitarrer mm så kommer man att reta sig på att man inte kan få tillräckligt med volym på kaggen.

Hellre lite otajt riktigt trumslammer än sterila programmerade tycker jag.. Orginaltrummisen i KISS är ganska kass påstås det (svärsonen älskar KISS) men ändå är han den av KISS trummisar som gillas bäst. Hur skulle det se ut med en trummaskin i hans ställe?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Nikk!

Först och främst Peter Criss svängde...folk har inte lyssnat med öronen utan antar...han är skolad av Gene Krupa och det finns 30-talet liveinspelningar på film där han toksvänger...punkt.

Nu till ämnet...sätt mickarna som Nilsson nämnde fast om den är riktad den där S1x:an så skulle jag ta den till höger om golvpukan och rikta den ovanför axelhöjd snett ner mot virvel.

och sennheisern framför kaggen fast lite på sidan om så den även skjuter mot virvel.

Så gjorde jag på denna låt fast med en ratig SM48 mot kagge/virvel och en no namemick mot puka/virvel.

https://www.studio.se/index.php/files/file/5459-arocker-myzterious-christmas-song/

Har blivit lite bättre på att mixa sedan denna låt men denna kan jag än idag tycka är småball!☺️

Rock on!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...