Jump to content
Annons

Vad skall man tänka på vid sponsor kontrakt?


ironman

Recommended Posts

Annons

Jag fick en gång i tiden spons från Brunetti gitarrförstarkare.

Fick två toppar och en låda hemkört till mig från spagettiland.

Kanoners tänkte jag och kopplade glatt in gurkan.

Det lät verkligen skit så jag ringde dom och sa tack men nej tack.

Så jag skrev aldrig på kontraktet.

Så mitt enda råd är att kunna stå för och trivas med produkten du ska bli sponsrad med.

🙂

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fick en gång i tiden spons från Brunetti gitarrförstarkare.

Fick två toppar och en låda hemkört till mig från spagettiland.

Kanoners tänkte jag och kopplade glatt in gurkan.

Det lät verkligen skit så jag ringde dom och sa tack men nej tack.

Så jag skrev aldrig på kontraktet.

Så mitt enda råd är att kunna stå för och trivas med produkten du ska bli sponsrad med.

🙂

Hehe ok 🙂 det här är bra grejor.

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

1) Läs igenom kontraktet. Är det något du inte förstår ta juridisk hjälp.

2) Kolla att det är tydligt vad du förväntas göra som gentjänst. Står det luddiga saker och inte framgår exakt vad som du skall göra, se till att det blir detaljerat. Luddigt = risk för att det blir besvärligt. Förstår du inte, ta juridisk hjälp.

3) Kolla att det är tydligt hur kontraktet skall avslutas och vad som händer sen: om du vill göra det eller om sponsorn vill det. Måste du kanske stå för flygfrakt till USA så kan det bli dyrt.

4) Kolla att det är klart vilket ansvar du har, till exempel om saker försvinner eller går sönder eller huset brinner ner eller så. Både hemma och i reploken och i bilen och om du åker på turné. Måste du teckna extra försäkring skall det stå i kontraktet. Annars tycker jag det skall stå i klartext att du inte behöver teckna nån extra försäkring.

5) Kolla att eventuella tvister skall lösas på svenska i svensk domstol, inte i nordöstra liberia på glaro-twabo. Om inte ta juridisk hjälp. Lagar fungerar olika i olika länder. Det är extremt viktigt att det står vilket lands lag som skall gälla och hur tvister skall lösas. Missa inte detta!

6) Och som alltid, ta helst juridisk hjälp

7) Och förstår du inte exakt vad som står där, se till att ändra på kontraktet så det står exakt hur det skall tolkas. Muntliga förklaring är omöjliga att bevisa och har inget värde. Papper vid sidan om betyder alltid mindre än själva avtalet och kan bli besvärligt att hantera.

8) Skriv aldrig på något om du inte förstår exakt vad det betyder.

// Gunnar

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

1) Läs igenom kontraktet. Är det något du inte förstår ta juridisk hjälp.

2) Kolla att det är tydligt vad du förväntas göra som gentjänst. Står det luddiga saker och inte framgår exakt vad som du skall göra, se till att det blir detaljerat. Luddigt = risk för att det blir besvärligt. Förstår du inte, ta juridisk hjälp.

3) Kolla att det är tydligt hur kontraktet skall avslutas och vad som händer sen: om du vill göra det eller om sponsorn vill det. Måste du kanske stå för flygfrakt till USA så kan det bli dyrt.

4) Kolla att det är klart vilket ansvar du har, till exempel om saker försvinner eller går sönder eller huset brinner ner eller så. Både hemma och i reploken och i bilen och om du åker på turné. Måste du teckna extra försäkring skall det stå i kontraktet. Annars tycker jag det skall stå i klartext att du inte behöver teckna nån extra försäkring.

5) Kolla att eventuella tvister skall lösas på svenska i svensk domstol, inte i nordöstra liberia på glaro-twabo. Om inte ta juridisk hjälp. Lagar fungerar olika i olika länder. Det är extremt viktigt att det står vilket lands lag som skall gälla och hur tvister skall lösas. Missa inte detta!

6) Och som alltid, ta helst juridisk hjälp

7) Och förstår du inte exakt vad som står där, se till att ändra på kontraktet så det står exakt hur det skall tolkas. Muntliga förklaring är omöjliga att bevisa och har inget värde. Papper vid sidan om betyder alltid mindre än själva avtalet och kan bli besvärligt att hantera.

8) Skriv aldrig på något om du inte förstår exakt vad det betyder.

// Gunnar

Hej Gunnar

Tack för ditt svar 🙂

Ha det bra

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...