teh_dude Postat 5 september 2011 Postat 5 september 2011 (redigerat) Hej! Jag producerar house musik / elektronisk dans musik. Jag har kommit fram till att jag har problem med nivåer på mina kanaler. Jag försöker ställa in dem så att de låter bra men det slutar alltid med att någon av kanalerna går i rött för att de inte är "höga nog", tex jag drar in en loop i ett projekt så kan den kännas högre än de andra kanalerna fast den peakar lägre än vad de gör? Jag har då provat pressa ihop just den kanalen med kompressor och får de låta lite bättre och att de smälter ihop lite bättre. Jag vill få en mix som låter professionel, något som du kan jämnföra med vad som finns på marknaden. Jag vill även förstå en sak angående limiting, jag får min mix att låta bra om jag slänger på en limiter på mastern men så fort jag tar bort den så "faller" mixen i sär. Jag har provat samma sak i grupper men vill förstå tanken bakom de hela så jag kan applicera det mer flexibelt. All hjälp är så välkommen! Tack på förhand Redigerat 5 september 2011 av teh_dude
Guitar Nilsson Postat 5 september 2011 Postat 5 september 2011 Det är ju nästan omöjligt att förklara hur du ska göra med enbart ord så här, men limitern, om den får det hela att låta bra, varför då ta bort den? Alla använder ju limiter, mer eller mindre. Sen kan man ju få den att jobba på 1000 olika sätt oxå... Lägg ut ljudprov får du mer svar. Soundcloud rekomenderas, då slipper du MP3orna som förvränger en del.
hegobald Postat 5 september 2011 Postat 5 september 2011 Först och främst. Ta en EQ på varje spår (kanal) och ta bort alla frekvenser som absolut inte tillför något.. Skär också av allt som inte fyller någon funktion.. T.ex en low-cut under 35 Hz. Det handlar alltså om att mejsla ut soundet i ljudbilen redan i mixen.. Sen kan du testa med din limiter igen.. Fast en sak jag inte fattar är hur det hur "någon av kanalerna går i rött för att de inte är "höga nog"" Rött innebär ju att något är för högt i min värld!😕
Die Hard (oregistrerad) Postat 5 september 2011 Postat 5 september 2011 Antar han jämför med färdigmosade(mastrade)låtar. Men som Hegobald sade så måste man skära bort om man vill att ett ljud ska bli högre. Många gånger kan man skära mer än man tror. Syntljud har sällan, om det inte gäller bas, något under 300-400hz som värt ha kvar i mixen.
nikko Postat 5 september 2011 Postat 5 september 2011 Om du ska jämföra din mix mot en kommersiell färdig mix så måste du sänka volymen på den sistnämnda. "färdiga låtar" har gått igenom hela processen av prodd och mix, och är sen mastrade för att komma upp i nivå. Dra ner reglarna så att du har ett spelrum på varje enskild kanal. Sikta på kanske en -10 till -6 på masterbussen. SEN när du är klar med mix och allt låter underbart. Då kör du en kompressor, lite EQ och en limiter på masterbussen för att komma upp i volym!
JeremyStarseed (oregistrerad) Postat 6 september 2011 Postat 6 september 2011 Som Nicko säger...det är bara att dra ner allt och hitta en ny grundnivå. Kika på t.ex K-system och på VU-nivåer/RMS-nivåer och Peak-nivåer. Googla även "loudness wars". Det är ett stort ämne, men i sin korthet har Nicko redan sagt det allra viktigaste. Jag vill tillägga att en låt med mer dynamik kommer låta mer explosiv efter mastering.
Demonproducenten Postat 6 september 2011 Postat 6 september 2011 Det är ett stort ämne, men i sin korthet har Nicko redan sagt det allra viktigaste. om mastern ja det finns en hel del mer att säga om eq, kompression och limiter på enskilda kanaler och bussar också jag har inte tid idag
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.