Jump to content
Annons

Sequencer synthslinga


Uozon

Recommended Posts

Jag sitter och funderar på hur man lättast går till väga att gör en synthslingaa som tex den som finns i låten nedan

http://www.youtube.com/watch?v=buyFnBBtnyU.

Den börjar vid 2:30 och håller på ett tag. Är det ett arpeggiator eller en sequencer? Jag vill inte kunna kopierar den slingan helt rakt av utan jag vill vet vad man bör tänka på för att få fram något snarlikt. Vilken ackord man ska utgå ifrån, ska det vara åttondelar eller sextondelar?

Tack på förhand?

Redigerat av Uozon
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Annons

Jag lyckas faktiskt inte spela upp låten, men det vanligaste när det gäller arpeggion är att man spelar dem i sextondelar. Åttondelar kan också fungera om man använder ett ordentligt delay så att det låter som sextondelar.

Man bör utgå från ackordet som spelas och följa det. Om det ex.vis är ett C-durackord kan man spela arpeggiot som C-E-G-C1 i en uppåtgående skala (där C1 är en oktav högre än C). Det går givetvis att "hoppa omkring" lite som man vill, ex.vis C-G-C-E. Det viktiga är att det bara är en ton åt gången.

Arpeggion är någonting där det är svårt att säga "gör si och så", utan man måste nästan prova sig fram. Ett tips är att göra en filteröppning som "följer" arpeggiot, det kan låta ganska effektfullt.

Jag har använt arpeggion på många av mina låtar, framför allt "Seven hours alone", "Visions of summer" och "Early summer (remix)", men har faktiskt aldrig använt en arpeggiator. Tycker att det ljudet låter ganska tråkigt. Sedan spelar de inte riktigt arpeggiona som jag vill ha dem. Det är inte alls svårt att programmera dem själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Arp är det nog, går ju att göra med sequenser också, det låter ju likadant men det är beklvämare med arp.. 16 delar låter det som. Vilket ackord vill du rippa den rakt av eller skall du skriva en egen? Eget, ta nåt mollackord och kör!

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Arp är det nog, går ju att göra med sequenser också, det låter ju likadant men det är beklvämare med arp.. 16 delar låter det som. Vilket ackord vill du rippa den rakt av eller skall du skriva en egen? Eget, ta nåt mollackord och kör!

Inte helt rakt av bara principen så att säga. Nu har jag fått lite mer kött på benen ska prova senare när jag har lite mer tid, så kanske ni kan få ett ljudexempel vadn jag kommit fram till.

Redigerat av Uozon
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...