Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej allihopa! Ny här! Producerar techno sedan ett år tillbaka.

Är sugen på att tjacka ett par studiomonitorer i 1500-3500krs klassen (för två st alltså)

Bor i lägenhet, men kan iofs kräma på rätt så bra utan att någon klagar. Mitt rum är väl ca 14-15kvm

I dagsläget sitter jag på dessa hi-fi högtalare och mini-stereo inkopplat till datorn:

http://www.hifiklubben.se/produkter/stereo/system/denon_rcd-m38-argon-6220_stereosystem.htm

Hade väl tänkt mgi typ såna här:

http://www.thomann.de/se/krk_rp5_g2_rokit.htm?sid=747932c3a136b6dfdd6c9755012a40a0

http://www.thomann.de/se/samson_media_one_5a.htm

Externt ljudkort har jag inte titta på så mkt än, men apogee verkar ju nice.

Men min fråga är alltså om det är värt det? Vad blir den stora skillnaden för mig i mitt rum? Vad är det som skiljer dessa studiomonitorer från mina hifi-högtalare?

Mvh

Ultran00b

Annons
Postat

Ärligt talat så tror jag inte att det blir någon revolutionerande skillnad. Dessutom har du rummet som ställer till trassel för ljudet, om du inte akustikbehandlar.

I den prisklassen hade jag hellre satsat på ett par riktigt bra, öppna hörlurar.

Postat

Ärligt talat så tror jag inte att det blir någon revolutionerande skillnad. Dessutom har du rummet som ställer till trassel för ljudet, om du inte akustikbehandlar.

I den prisklassen hade jag hellre satsat på ett par riktigt bra, öppna hörlurar.

+1.

Postat

Idag, med mina hi-fi högtalare hör jag ju absolut ingenting, går verkligen inte att mixa i dom,

Och ni menar att det inte blir någon större skillnad med ett schysst ljudkort och två st studiomonitorer?

Postat

Hur stor skillnad det blir är såklart svårt att säga, men jag kan dela med mig av min erfarenhet. Var i princip i samma situation för två månader sen, bor också i lägenhet men mitt rum är närmare 25kvm, hade ett par Logitech datorhögtalare som inte var något speciellt men inte heller något skräp. Köpte ett par KRK RP5 och tycker helt klart att det har blivit bättre! Klarare och renare ljud helt enkelt. Om det är värt pengarna eller inte jämfört med ett par bra hörlurar vet jag inte, men såhär efteråt är jag helt klart nöjd (har även ett par AKG 701 lurar men använder mest monitorerna).

Postat

Idag, med mina hi-fi högtalare hör jag ju absolut ingenting, går verkligen inte att mixa i dom,

Och ni menar att det inte blir någon större skillnad med ett schysst ljudkort och två st studiomonitorer?

Det blir inte automatiskt bra lyssning bara för att det kallas "monitorer" istället för "högtalare". Det är fortfarande bara högtalare - och i dessa lägre prislägen dras monitorer med samma fel som hifihögtalare; ofta en överdriven hög bas för att det ska låta mer "imponerande" (låg bas finns knappt, så man kompenserar bristen genom att överdriva annat) - och ofta överdriven diskant för att det ska låta "klarare". Dessa saker gör att det blir svårt att lita på dem för mixning, helt enkelt. Sedan har du rummet också, som kan påverka mycket mer än många kanske tror. Det kan ju mycket väl bero på rummet att du upplever att du "inte hör någonting"... Det är dessa saker som gör att jag förordar ett par riktigt bra lurar istället.

Postat

Rekommenderar också lurar, om du inte kan akustikbehandla. Jag har ett par Yamaha HS80 som jag gillar, men som inte gör sig bra i mitt rum. Använder mina Sennheiser HD25 till mix...

Die Hard (oregistrerad)
Postat

Du får inga studiomonitorer för det priset. Då kan du lika gärna fortsätta använda de högtalare du redan har och ett par bra hörlurar som t ex Audio Technica ATH-M50. Det är bara att kasta pengarna i sjön på såna billiga påstådda monitorer.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.