MIB Postat 15 augusti 2011 Postat 15 augusti 2011 Hej! Ăr det nĂ„gon som vet skillnaden pĂ„ SG Classic och SG Standard vad gĂ€ller halsen? http://www.thomann.de/se/gibson_sg_classic_hc_p90.htm http://www.thomann.de/se/gibson_sgstd.htm Jag jĂ€mförde en SG Special och SG Standard och tyckte att Standard halsen kĂ€ndes nĂ„got smalare. Diggade det bĂ€ttre. SG Classic har jag inte testat. Men jag sĂ„g att den fanns med P-90 mickar vilket jag skulle föredra men inte ett mĂ„ste. - MIB
Guitar Nilsson Postat 15 augusti 2011 Postat 15 augusti 2011 (redigerat) Köp inte nÄt sÄ personligt pÄ postorder, testa i butik. NÀr du testat mÄnga ex kÀnner du plötsligt att du hÄller i just den gitarr du vill ha. Och P90, Àr det sÄ kul egentligen? Jag Àlskar tele mest och strata nÀst mest, men de flesta tele jag testat i affÀrer har jag inte gillat alls, inte ens riktigt dyra Fender. Tror det Àr en risk att du blir besviken. Kompisen har ca 10 Gibson, tvÄ exakt lika 335, olika fÀrg bara, men han spelar enbart pÄ den ena, den Àr mkt bÀttre sÀger han. Prova dig fram, du hittar sÀkert din drömgitarr en dag. Och det behöver inte vara nÄn svindyr. Mina 10 första Är i rockens vÀrld spelade jag pÄ en Gibsom SG Firebrand, en lite billigare SG, oftast genom olika Marshallstackar. Redigerat 15 augusti 2011 av Guitar Nilsson
sixties Postat 15 augusti 2011 Postat 15 augusti 2011 Äkte ner till 4sound (fd musikbörsen) för nÄgra veckor sedan för att köpa en gibson les paul jr som jag var sugen pÄ som jag testat Àven tidigare. passade Àven pÄ att testa en gibson studio 60Žs tribute modell med 2 p-90 och den tyckte jag var skönare att spela pÄ sÄ det fick bli en sÄdan i stÀllet. har spelat mycket pÄ den och tycker den Àr skitskön att lira pÄ. den kostade ca 6300:- vilket jag tyckte var ett bra pris för en gibson Àven om det Àr en enklare modell. de hade Àven en Sg modell med 2 p-90 som jag tror kostade 6800:-
Riffraff Postat 15 augusti 2011 Postat 15 augusti 2011 Utan att ha spelat pÄ en SG Classic sÄ vill jag ÀndÄ slÄ ett slag för SG Standard. Tycker den har precis lagom tjocklek pÄ halsen. Jag kan dock tycka att det lÀtt blir lite dÄligt glid pÄ halsens baksida efter man spelat ett tag... Men det gÄr sÀkert att lösa med lite putts.
MIB Postat 15 augusti 2011 TrÄdstartare Postat 15 augusti 2011 Köp inte nÄt sÄ personligt pÄ postorder, testa i butik. NÀr du testat mÄnga ex kÀnner du plötsligt att du hÄller i just den gitarr du vill ha. Och P90, Àr det sÄ kul egentligen? Jag Àlskar tele mest och strata nÀst mest, men de flesta tele jag testat i affÀrer har jag inte gillat alls, inte ens riktigt dyra Fender. Tror det Àr en risk att du blir besviken. Kompisen har ca 10 Gibson, tvÄ exakt lika 335, olika fÀrg bara, men han spelar enbart pÄ den ena, den Àr mkt bÀttre sÀger han. Prova dig fram, du hittar sÀkert din drömgitarr en dag. Och det behöver inte vara nÄn svindyr. Mina 10 första Är i rockens vÀrld spelade jag pÄ en Gibsom SG Firebrand, en lite billigare SG, oftast genom olika Marshallstackar. Hmm... ja, kan hÄlla med om postorder dÀr. Ska kanske checka lite till. P-90 diggar jag annars. GÄr över frÄn Fender till Gibson för min del. MIB
MIB Postat 15 augusti 2011 TrÄdstartare Postat 15 augusti 2011 Utan att ha spelat pÄ en SG Classic sÄ vill jag ÀndÄ slÄ ett slag för SG Standard. Tycker den har precis lagom tjocklek pÄ halsen. Jag kan dock tycka att det lÀtt blir lite dÄligt glid pÄ halsens baksida efter man spelat ett tag... Men det gÄr sÀkert att lösa med lite putts. Var den lackad? Jag uppfattade Standarden snÀppet smalare Àn Special. Vet du om det Àr överlag? MIB
Guitar Nilsson Postat 15 augusti 2011 Postat 15 augusti 2011 Ingen SG men en Gibson för bar 4599 kr... MÄnga spelar bara pÄ stallmicken, sÄ dÄ duger det fint att ha bara en. Och nÀr det inte Àr nÄgon urfrÀsning för en halsmick sÄ ska det visst ge Ànnu mer sustain. Tycker det hÀr verkar vÀldigt mycket gitarr för pengarna. SÄg nÄn gammal youtube en gÄng med vÀrsta jazzgÀnget, gitarristen spelade pÄ en Malodymaker med helt rÀtt jazzljud, sÄ den funkar till annat Àn glamrock ocksÄ. http://www.4sound.se/itempg.aspx?id=884&artno=268765
MIB Postat 15 augusti 2011 TrÄdstartare Postat 15 augusti 2011 Äkte ner till 4sound (fd musikbörsen) för nÄgra veckor sedan för att köpa en gibson les paul jr som jag var sugen pÄ som jag testat Àven tidigare. passade Àven pÄ att testa en gibson studio 60Žs tribute modell med 2 p-90 och den tyckte jag var skönare att spela pÄ sÄ det fick bli en sÄdan i stÀllet. har spelat mycket pÄ den och tycker den Àr skitskön att lira pÄ. den kostade ca 6300:- vilket jag tyckte var ett bra pris för en gibson Àven om det Àr en enklare modell. de hade Àven en Sg modell med 2 p-90 som jag tror kostade 6800:- OK, kul att höra. Antar att det Àr Gibson Special. Den har jag ocksÄ varit inne pÄ. Diggar den ocksÄ men ska testa lite mera Standard. MIB
MIB Postat 15 augusti 2011 TrĂ„dstartare Postat 15 augusti 2011 Ingen SG men en Gibson för bar 4599 kr... MĂ„nga spelar bara pĂ„ stallmicken, sĂ„ dĂ„ duger det fint att ha bara en. Och nĂ€r det inte Ă€r nĂ„gon urfrĂ€sning för en halsmick sĂ„ ska det visst ge Ă€nnu mer sustain. Tycker det hĂ€r verkar vĂ€ldigt mycket gitarr för pengarna. SĂ„g nĂ„n gammal youtube en gĂ„ng med vĂ€rsta jazzgĂ€nget, gitarristen spelade pĂ„ en Malodymaker med helt rĂ€tt jazzljud, sĂ„ den funkar till annat Ă€n glamrock ocksĂ„. http://www.4sound.se/itempg.aspx?id=884&artno=268765 Bra tips! Ăr sĂ€kert bra. Men jag har en Les Paul Junior som Ă€r sjysst drag i. Den blir lite för lik den tror jag. TĂ€nkte ha lite komplement. SG kan vara lite sjysst att sola ljusa toner pĂ„ tĂ€nkte jag.
nikko Postat 16 augusti 2011 Postat 16 augusti 2011 Kanske inte Àr relevant för dig, men jag kan rekommendera denna http://www.thomann.de/se/gibson_sg61reissue.htm Jag var lÀnge inne pÄ att köpa en SG standard. Men fick i sista stund en impuls och tog en 61 reissue istÀllet. Har inte Ängrat mig en sekund! Hela den gitarren kÀnns mer lyx och kvalité Àn dom massproducerade SG standards!
MIB Postat 16 augusti 2011 TrÄdstartare Postat 16 augusti 2011 Kanske inte Àr relevant för dig, men jag kan rekommendera denna http://www.thomann.de/se/gibson_sg61reissue.htm Jag var lÀnge inne pÄ att köpa en SG standard. Men fick i sista stund en impuls och tog en 61 reissue istÀllet. Har inte Ängrat mig en sekund! Hela den gitarren kÀnns mer lyx och kvalité Àn dom massproducerade SG standards! OK. Tack för tipset!
Guitar Nilsson Postat 16 augusti 2011 Postat 16 augusti 2011 NĂ„t som Ă€r grymt cool Ă€r att ha som Neil Young, en P90 vid halsen och en humbucker vid stallet. Fler olika ljud... Jag fattar egentligen inte alls vitsen med att ha tre lika mickar som det Ă€r pĂ„ stratorna. Fast telecastern bara har tvĂ„ sĂ„ kan man fĂ„ lite mer olika sound ur den tack vare att det sitter tvĂ„ olika mickar pĂ„ den. Att ha tvĂ„ mickar med lika hög output gör att halsmicken blir i dovaste laget. Tycker jag alltsĂ„. En PAF vid halsen och en lite tuffare vid stallet ger ocksĂ„ mer variation. Och man kan fĂ„ precis lika mycket dist Ă€ven om micken har lite lĂ€gre output. MĂ„nga Gibson Ă€r ju sĂ„ att de har lite kraftigare stallmick, men nĂ„n med en P90 och en humbucker har jag aldrig sett hittills. Det kommer nog. âșïž
Hellpig Postat 16 augusti 2011 Postat 16 augusti 2011 SG standard Ă€r en grym gura... Jag har en granne som har en och jag fick lĂ„na den en vecka för att testa den, vilket ju var mer Ă€n snĂ€llt av grannen. (đ) Blev helt klart positivt överraskad - den var lĂ€ttspelad, fint ljud och grym sustain - en gitarr att Ă€lska. Fick mig ocksĂ„ att förstĂ„ vad Angus Young en gĂ„ng sa i en intervju "Jag köpte Gibsons billigaste modell för det var allt jag hade rĂ„d med. TĂ€nkte jag kunde köpa en dyr fin Les Paul senare men det har jag aldrig behövt". Inget ordagrant citat men i alla fall. Vill ha en, jag ocksĂ„... đ
AnthonyS Postat 16 augusti 2011 Postat 16 augusti 2011 Kanske inte Ă€r relevant för dig, men jag kan rekommendera denna http://www.thomann.de/se/gibson_sg61reissue.htm Jag var lĂ€nge inne pĂ„ att köpa en SG standard. Men fick i sista stund en impuls och tog en 61 reissue istĂ€llet. Har inte Ă„ngrat mig en sekund! Hela den gitarren kĂ€nns mer lyx och kvalitĂ© Ă€n dom massproducerade SG standards! Ăr den mindre massproducerad?
MIB Postat 17 augusti 2011 TrĂ„dstartare Postat 17 augusti 2011 NĂ„t som Ă€r grymt cool Ă€r att ha som Neil Young, en P90 vid halsen och en humbucker vid stallet. Fler olika ljud... Jag fattar egentligen inte alls vitsen med att ha tre lika mickar som det Ă€r pĂ„ stratorna. Fast telecastern bara har tvĂ„ sĂ„ kan man fĂ„ lite mer olika sound ur den tack vare att det sitter tvĂ„ olika mickar pĂ„ den. Att ha tvĂ„ mickar med lika hög output gör att halsmicken blir i dovaste laget. Tycker jag alltsĂ„. En PAF vid halsen och en lite tuffare vid stallet ger ocksĂ„ mer variation. Och man kan fĂ„ precis lika mycket dist Ă€ven om micken har lite lĂ€gre output. MĂ„nga Gibson Ă€r ju sĂ„ att de har lite kraftigare stallmick, men nĂ„n med en P90 och en humbucker har jag aldrig sett hittills. Det kommer nog. âșïž Kan jag hĂ„lla med om. Borde vara olika mickar egentligen.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.