Jump to content
Annons

Ditt sämsta köp


basshole

Recommended Posts

Tanken slog mig nyss när jag spelade på en av mina akustiska gitarrer: jag har i tysthet accepterat och vant mig vid att den här tiotusenkronorsgitarren är undermålig, ja snudd på oduglig! Så nu undrar jag:

Vilket/vilka är Era sämsta köp?

Jag är inte ute efter att basha specifika eller för all del billiga produkter utan tänkte att en sån här tråd kan fungera som en lätt konsumentrådgivare.

En Sverker 2.0 if you will.

Beskriv gärna varför du upplever grejerna som skitdåliga, så att tråden inte bara innehåller en massa produktbeteckningar.

Jag börjar:

1) Tangelwood TW 1000 akustisk gitarr som, förutom att Bbandmicken gav sig vid första giget, börjat låta pappigt och endimensionellt rent akustiskt och bara duger till att spela in löst fingerplock med. Att ta med den ut på gig är såklart otänkbart med tanke på micken men också för att den bottnar vid hårdare anslag och helt enkelt låter crap. Min kompis köpte en likadan och den har haft exakt samma sönderfallsmönster som min.

2) UAD Helios Eq. Den analoga förlagan låter helt fantastiskt, framförallt i basen. Pluginen tycker däremot att det är ok att släpa med sig 2 oktaver under och över angiven frekvens. Otydlig bas galore!

Jag kommer säkert på mer allt eftersom.

SHOOT!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har gjort ett enda dåligt köp och det var även mitt första musikköp:

ClearSound elgitarr som ser ut som en SG lite grann, men har bara en single coil. Köpt från Hobbex när jag var 12 kanske?

Det är Made in Japan på den och den kostade 560 kr om jag minns rätt. Såg att det finns samlare på dem, vilket är helt

ofattbart, men jag tänker inte sälja den för det var ju den första gitarr jag köpte själv. Men jag började dessförinnan

på mandolin Levin vid 4-5 och brorsans spanska Levin-gitarr vid runt 9-10.

ClearSound-gitarren har dock två strängar som låter helt ok i alla lägen, de två tunnaste. Så de ska jag använda för att

återinspela en låt vi skrev för längesedan. Ett krakteristiskt riff och ett karakteristiskt sound. I övrigt så stämmer

inte de andra strängarna oftast utan gitarrstämmaren blinkar för alla strängar som ett vandrande ljus i 200 bpm.

Slå an ett A och den indikerar genom att små lampor lyser, först A, sedan D, sedan G, sedan H, sedan tunna E och slutligen tjocka E

och tillbaka i en rasande fart och i oändlighet, runt runt. Ska man ta snittet på det då?? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tascam channelstrip. Lät så illa att det var nåt enormt. Lyckades min dumma jävel att dribbla bort kortongen plus lite annan skit som följde med så jag inte kräva att 4-sound ska skicka tillbaka den som oanvänd fast den i princip är det. Bytte in ett antal fina mickar mm brar för att få råd med den. Nu ligger den hos 4Sound i Gävle och vad som ska hända med den är osäkert. Vilket skit.

http://tascam.com/product/ta-1vp/

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Första elplankan i tonåren. Pålurad av en säljare på Förstärkardoktorn. Dög knappt till brasved. Haft andra några andra skitguror också när jag var yngre som blev till brasved. Några vsti när man var helt ny på det. Som den här fanns i en tidigare version:http://www.mhc.se/software/plugins/spacesynth/ Vad fan tänkte jag på? Den kom aldrig till användning och var jävligt ostadig. 😠 Raderad för länge sen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Carlsbro 15" bascombo.

Var aldrig nöjd med trycket i den, och jag har för mig den sprakade till oförutsägbart...

Någonting var i alla fall seriöst fel, minns inte exakt vad (det är väl tio år sen), men varje gång jag spelade blev jag förbannad.

En dag i repan tröttnade jag till slut och bestämde mig för att krama skiten ur den. Maxade allt inklusive preamp och EQ.

Efter en stunds misshandel (ja även fysisk med en del sparkar och slag) gav baselementet upp. Den är numera en, mycket sällan använd, topp 🙂.

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Tascam channelstrip. Lät så illa att det var nåt enormt. Lyckades min dumma jävel att dribbla bort kortongen plus lite annan skit som följde med så jag inte kräva att 4-sound ska skicka tillbaka den som oanvänd fast den i princip är det. Bytte in ett antal fina mickar mm brar för att få råd med den. Nu ligger den hos 4Sound i Gävle och vad som ska hända med den är osäkert. Vilket skit.

http://tascam.com/product/ta-1vp/

Detta är ju en Tascam Vocal Processor Auto-tuner, worldwide standard in Pitch correction... och det är ett erkänt bra märke, men... finns det någon autotuner som fungerar som den ska och där man öht inte märker att man använder den, dvs den som lyssnar ska väl inte ha en aning om att man har tonhöjdskorrigerat?

Jag har aldrig provat sånt, inte ens som vst-effekt, så jag har ingen aning om dessa apparater.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har egentligen inget jag kan nämna som sämsta köp, eftersom jag som regel gör väldigt genomtänkta köp och tar god tid på mig för beslut. Jag är en sådan där mardrömskund som kan mer än säljarna och inte går på deras snack... 😉

En sak kan jag ändå nämna i sammanhanget - och det är sE Electronics mikrofonstativ. Det är verkligen skitbra. Stabilt så att det tål både en tung Reflexion Filter och en stor tung mick - utan att man tvivlar en sekund på att det kommer att klara det. Definitivt det mest stabila micstativet jag har. Det kostar mycket, men är ändå inte dyrt.

Enda smolket i bägaren, är att det sitter ett par fjädrar inuti stativet. De är förstås till för att dämpa mjukt, MEN under vissa förutsättningar kan dessa fjädrar rassla och skramla lite - något som är mindre kul om man spelar in. Märkligt att de har valt att sätta in metallfjädrar som inte ens är inklädda på något sätt, när stativet ändå är så pass välkonstruerat och dyrt som det är... 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

2) UAD Helios Eq. Den analoga förlagan låter helt fantastiskt, framförallt i basen. Pluginen tycker däremot att det är ok att släpa med sig 2 oktaver under och över angiven frekvens. Otydlig bas galore!

Håller med om att den är nästan oandvändbar att boosta bas med,men diskantfiltret låter underbart,tycker jag och att skära bas blir oftast snyggt!

sämsta köp:AKG solidtube och TLA classicpreamp/compressor (helt ok men inte till det priset,tror den kostade runt 17-20.000i mitten av 90-talet)

Link to comment
Dela på andra sajter

Som fattig tonåring spenderade jag terminens studiebidrag på ett 15-tums baselement, skulle bygga lådan själv för att spara pengar - hade jag fått för mig.

Originalkartongen med högtalarelementet ligger på vinden, efter ett antal flyttar från källarföråd till källareföråd.

Näst sämsta var nog sådant där drum pad eller vad det nu heter. Det packade jag iaf upp innan jag kom fram till att det var oanvändbart.

Link to comment
Dela på andra sajter

PC-burken som jag köpte 2001-2002 som skulle funka som musikdator. Med två sunkiga glappa Delta 1010lt.

Blev dyr 15 papp, utan ljudkorten. Bara minnet gick på 7500:-, Rambuss som skulle vara så snabbt och bra och pissdyrt!

Mest struliga skit jag nånsin haft! Tror jag gjort 30 ominstallationer på den.

Sen fick det bli powermac 2004. Och då fick den porrsurf crackmaskin. Sen dog min powermac 2008 av en strömspik.

Tillbaka till PC då, sen sep 2010 fick det bli en Mac Pro, sen dess har den runkburken bara samlat damm.

Ska ge bort den. Men måste fixa ett nytt chassi då den har fått några hat-smällar och ser mer ut som en folkracebil 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

En budgetlaptop jag köpte där firewirekretsen var så dålig att det räckte med störningen från när jag tände en lampa för att den skulle koppla ur.

Den billigaste lösningen blev att gå över till USB.

Åke

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte ett par hörlurar en gång som kostade massor och lät piss (mycket brus och ljudet distade). Misstänker att impedansen var lite för hög på dem i förhållande till min utrustning (kunde inte så mycket om sånt på den tiden). Gav bort dem till brorsan istället, som blev jätteglad (han tyckte att de lät perfekt). Jag köpte ett par andra mer lättdrivna lurar istället som lät kanon! En äkta win-win situation.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja apropå hörlurar köpte jag ett par Koss Porta Pro AA (inte de som säljs idag) för typ 10 år sedan. Jag gick på vintagehypen när jag såg typ jagger med ett par i studion.

Jisses, visst de läcker inte värst mycket men de är omöjliga att sjunga i, de väger för mycket och känns klaustrofobiska att ha på sig. Och nej, de låter inget vidare.

1800:- kostade det mig att upptäcka det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är ju en Tascam Vocal Processor Auto-tuner, worldwide standard in Pitch correction... och det är ett erkänt bra märke, men... finns det någon autotuner som fungerar som den ska och där man öht inte märker att man använder den, dvs den som lyssnar ska väl inte ha en aning om att man har tonhöjdskorrigerat?

Jag har aldrig provat sånt, inte ens som vst-effekt, så jag har ingen aning om dessa apparater.

Jag tänkte mest ha den som en vanlig channelstrip, men den låter hur illa som helst även utan autotuner. Och slår man på autotunern blir det ännu värre. Den icke korrigerade hörs lika tydligt som den korrigerade, att få bort den torra signalen klarar varken jag eller killarna på 4Sound. Återförsäljaren som tittat på den säger att det enda felet var att det var för mycket gain påskruvat. Jag testade alla varianter av gain, det lät illa vilket som, som att snacka genom en gitarrförstärkare med både kallödningar och trasiga rör. Det surrar och låter fan tom med hela burken i bypassläge. Nu har jag skaffat en Tc kompressor som ihop med Mico preampen blir en skitbra channelstrip. Likadant inkopplad.

De som säljer trasiga såna här grejer kanske har allroundsvaret att det är kunden som är dum i skallen och gör fel. Jag har inte gjort fel, jag lärde mig att ställa gain för 40 år sen. Nu har den legat hos 4Sound i flera månader "på utredning". Review-googlar man på den kan man läsa att tetstaren tycker den skulle kunna vara en kul pryl live med Cher.effekterna, "but I would never never ever tiuch it in the studio".

Link to comment
Dela på andra sajter

Rödeorm (oregistrerad)

Mitt sämsta köp kanske samtidigt är mitt bästa. Jag köpte en Korg M3 för att få ett nytt klav och en plugin som fungerade smidigt via firewire i Logic o Protools. Har aldrig fått riktig ordning på pluginen i något av programmen men klavet (61 tangentarn)är riktigt trevligt och inspirerat till lek! Korg gör rätt roliga saker även om jag säkert kunnat få en billigare masterklaviatur ... Man lever bara en gång! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Tappade du tänderna då och tycker att löständerna klapprar för mycket i sångbåset?

Löständer kan man ju använda som instrument. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, köpte en Yamahasynth för runt 10000 kr, tror den hetter SY eller ZY 55 eller något sånt. Hade aldrig spelat keyboard och trodde att jag skulle lära mig det, vilket jag hade helt fel i. Dessutom hade den aptråkiga ljud så jag bytte in den mot någon gitarr och förlorade förmodligen 80% av inköpspriset...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...