Jump to content
Annons

Tyrolermusik


Valle

Recommended Posts

Jag har funderat lite, och skulle gÀrna vilja höra med er andra.

TvÄ genrer som jag har svÄrt för Àr Reggae och Salsa. Jag konstaterar att dessa tvÄ genrer Àr ytterst populÀra och mÀnniskor Àlskar att tÀnda pÄ till den förra och kÄtdansa till den andra. Men jag lyckas aldrig lÀra mig uppskatta dem; sÀrskilt inte Salsa, det liksom "kryper" i mig nÀr jag utsÀtts för elÀndet (vilket jag har berÀttat om tidigare, i trÄden VÀrldens vÀrsta musikgenre).

Å andra sidan – till mĂ„ngas haktappande, eftersom jag vanligtvis figurerar inom pop/rock/hĂ„rdrock – sĂ„ Ă€r jag lite smygtokig i tyrolermusik (och, inte minst, dansband). Detta kan i och för sig bero pĂ„ att jag vĂ€xte upp med tyrolermusik och dansband, oavsett sĂ„ kan jag inte hjĂ€lpa att jag kĂ€nner en viss vĂ€rme i kroppen, och lusten att festa loss, varje gĂ„ng jag lyssnar pĂ„ genuin tyrolermusik (oftast slovensk eller österrikisk).

För till tyrolermusiken kan du, kanske inte i första hand tÀnda pÄ, men i alla fall hinka i dig ett par kannor öl och om inget annat sÄ i alla fall dansa dig blöt (som i svettig, alltsÄ).

Men varför Àr tyrolermusik sÄ jÀvla underrepresenterad hÀr i norden?

Och varför Àr det nÀstintill ett "tyst" tvÄng att inte tycka om tyrolermusik?

OCH: Nu rÄkade det vara fredag idag. Och det rÄkade vara jag som skrev skiten. Men missta er icke: Detta Àr ingen fÄnig "FredagstrÄd" och jag Àr inte ute efter att provocera (det Àr jag aldrig!).

.

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

[...]

OCH: Nu rÄkade det vara fredag idag. Och det rÄkade vara jag som skrev skiten. Men missta er icke: Detta Àr ingen fÄnig "FredagstrÄd" och jag Àr inte ute efter att provocera (det Àr jag aldrig!).

.

😆

OT: for the record, din relativa lönnfetma provocerar mig oerhört inte de facto att du startar fredagstrĂ„dar hit och dit 😛

OnT: för att musikgenren i frÄga fan i mig Àr lika jobbig och stimmig som schimpanser pÄ syra och sÄdan musik Àr ju knappast nÄgonting som jag vill stödja; vare sig ekonomiskt eller lyssningsmÀssigt.

Ha en bra fredag nu, Valle!

VĂ€nligen,

CHAE

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

sÄdan musik Àr ju knappast nÄgonting som jag vill stödja; vare sig ekonomiskt eller lyssningsmÀssigt.

Vet du varför, eller det bara Àr sÄ? Jag menar, det finns ju fler stilar dÀr de blÄser i sina jÀvla trumpeter och drar i sina dragspel, som t.ex. sydamerikanska folkmusikgrenar...

Tyrolermusik aldrig hört talas om förut.

Antingen gjorde du dig lustig, eller sÄ förstÀrkte du ju min poÀng dÀr. OK, vilket som.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Äh, jĂ€mfört med otĂ€ckheter som dragspelsmusik, svensk progg, r'n'b, gansterrap, schlager, dansbandsmusik, kommunistjazz, gammeltjo i tretakt, Benny Hill-temat, punk, 50-talsrockabilly, 60-talspop, 70-talsdisco, 80-talsfunk, 90-talsgrunge, 00-hiphop, reggae, fjortisdunk, vispop, karakokemusik, skiffle och Orup sĂ„ tycker jag att Tyrolermusik Ă€r helt okej 🙂

  • Gilla 1
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ja! Fanns det en krog med Àkta umpa-umpa tyrolermusik sprang jag dit direkt! HÀrlig musik, det Àr vÀl vÀldigt vanligt i de tyska ölhallarna?

Att man sÀllan hör talas om den kanske delvis beror pÄ att det Àr riktiga musiker som framför den pÄ riktiga blÄsinstrument mm. SÄnt Àr inte sÄ populÀrt idag, det finns ju program som gör bÀttre musik utan att mÀnniskor ska behöva vara inblandade i det hela.

  • Gilla 3
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Vet du varför, eller det bara Àr sÄ? Jag menar, det finns ju fler stilar dÀr de blÄser i sina jÀvla trumpeter och drar i sina dragspel, som t.ex. sydamerikanska folkmusikgrenar...

LÄter ju iofs som random "underhÄllningskvÀll" pÄ SPF... :rolleyes:

Och "ja" det bara Ă€r sĂ„. Man har valt att gömma den informationen i böcker 😑

SkÄl, Valle!

VÀnligt men bestÀmt,

CHAE

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ja! Fanns det en krog med Àkta umpa-umpa tyrolermusik sprang jag dit direkt! HÀrlig musik, det Àr vÀl vÀldigt vanligt i de tyska ölhallarna?

...och du, Nilsson Ă€r lika förutsĂ€gbar som att solen gĂ„r upp varje morgon 😛

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Men varför Àr tyrolermusik sÄ jÀvla underrepresenterad hÀr i norden?

Ja varför varför varför 😆😆😆 ... Fan, det platsar ju in som en av de eviga frĂ„gorna 😆 ... men vi ska se... man brukar vĂ€l sĂ€ga att maten i helvetet kommer frĂ„n england, byrĂ„kratin frĂ„n Italien (sĂ„ var det va?) och sprĂ„ket i helvetet Ă€r dramatensmĂ„lĂ€ndska. Hin hĂ„les enda sanna musik Ă€r vĂ€l rimligen genuin tyrolerpop?

Men visst, öppnar du en tyrolsk ölhall med tyrolermusik lajv pÄ dagordningen sÄ Àr jag fan beredd att flytta till nÀrheten!

***

Jag hade oxÄ för mig att sÄn musik Àr smÄpoppis i gaykretsar av nÄgon anledning, liksom schlager. Men dÀr Àr jag kanske fel ute?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

...och du, Nilsson Ă€r lika förutsĂ€gbar som att solen gĂ„r upp varje morgon 😛

Är det sĂ„ sjĂ€lvklart att jag gillar det? Bra isĂ„fall... Men jag har aldrig haft nĂ„gra sĂ„na skivor..... Jag Ă€r mest inne pĂ„ dragspelsmusik nu. Och Evert Taube. Elgitarrer Ă€r jag helt less pĂ„.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Är ocksĂ„ uppvĂ€xt med den hĂ€r musiken och tycker rĂ€tt bra om en del av den, Ă€ven om det finns helt fasansfulla avarter ocksĂ„. För min del gĂ„r grĂ€nsen oftasst vid joddling. Har ibland hört folk referera till den som "nazistmusik". Vet inte om det Ă€r en vanlig syn pĂ„ saken, och om det kan ha nĂ„got med dess vikande popularitet att göra.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

[...] Har ibland hört folk referera till den som "nazistmusik". Vet inte om det Àr en vanlig syn pÄ saken, och om det kan ha nÄgot med dess vikande popularitet att göra.

Njaa, brunskjortorna skrĂ„lade bĂ„de nĂ€r man bad dem och nĂ€r man bad dem sluta, men det var definitivt inte tyrolermusik eller joddling. Det var mest "Horst Wessel" och "Lili Marlene" som gĂ€llde 😑

(Det Àr möjligt att nÄgon stackars sate satt och visslade Wagner i en fuktig pill box men det Àr ren spekulation).

/CHAE

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Njaa, brunskjortorna skrĂ„lade bĂ„de nĂ€r man bad dem och nĂ€r man bad dem sluta, men det var definitivt inte tyrolermusik eller joddling. Det var mest "Horst Wessel" och "Lili Marlene" som gĂ€llde 😑

(Det Àr möjligt att nÄgon stackars sate satt och visslade Wagner i en fuktig pill box men det Àr ren spekulation).

/CHAE

Du Ă€r tyvĂ€rr felinformerad. PĂ„ ölstugorna i MĂŒnchen var det definitivt tyrolermusik som gĂ€llde.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Du Ă€r tyvĂ€rr felinformerad. PĂ„ ölstugorna i MĂŒnchen var det definitivt tyrolermusik som gĂ€llde.

SĂ„pass? 😼

Ni ska fÄ höra MXR fuzzen nÄn gÄng. Nu hÄller jag mest pÄ med snÀllare lÄtar. Testa om ni ser en nÄnstans, stor risk att ni halar upp börsen.

TyvĂ€rr farbror Nilsson, jag anvĂ€nder inte nymodigheter som portmonnĂ€ 🙁

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

oakleaf (oregistrerad)

det finns ju program som gör bÀttre musik utan att mÀnniskor ska behöva vara inblandade i det hela.

Haha...tror du det verkligen?

Din pappa eller farmor etc tyckte saekert att rythm and blues osv var djaevulens pafund sa taenk om anser jag.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Äh, jĂ€mfört med otĂ€ckheter som dragspelsmusik, svensk progg, r'n'b, gansterrap, schlager, dansbandsmusik, kommunistjazz, gammeltjo i tretakt, Benny Hill-temat, punk, 50-talsrockabilly, 60-talspop, 70-talsdisco, 80-talsfunk, 90-talsgrunge, 00-hiphop, reggae, fjortisdunk, vispop, karakokemusik, skiffle och Orup sĂ„ tycker jag att Tyrolermusik Ă€r helt okej 🙂

Du kan inte vara sÀrskilt mÄngsidig.

Jag hade oxÄ för mig att sÄn musik Àr smÄpoppis i gaykretsar av nÄgon anledning, liksom schlager. Men dÀr Àr jag kanske fel ute?

NÀÀÀh! 😆 Jag följde min pappas dansband (som ocksĂ„ spelade tyrolermusik) under 70-, 80- och halva 90-talet – bĂ„de som betraktare och som medmusiker – och inte ens pĂ„ de mest dedicerade tyrolerfesterna fick jag minsta anledning att att göra den kopplingen. Inte för att det skulle förĂ€ndra nĂ„got, men Ă€ndĂ„. DĂ€remot vet jag att den hĂ€r fiktiva BrĂŒno "Gayhard" Gehard-figuren ofta klĂ€r sig i Lederhosen som för det otrĂ€nade ögat kan ge lite fjollvarningar och som i sin tur Ă€r starkt förknippat med tyrolermusik.

Tyrolermusik skiljer sig oerhört mycket frÄn, eftersom du nÀmner det, schlager (med vilken jag antar att du syftar pÄ melodifestival-musik), och kan sÀgas motsvaras nordisk folkmusik (vals/polka). Fast lite "livligare", skulle jag vilja understryka.

Är ocksĂ„ uppvĂ€xt med den hĂ€r musiken och tycker rĂ€tt bra om en del av den, Ă€ven om det finns helt fasansfulla avarter ocksĂ„. För min del gĂ„r grĂ€nsen oftasst vid joddling. Har ibland hört folk referera till den som "nazistmusik". Vet inte om det Ă€r en vanlig syn pĂ„ saken, och om det kan ha nĂ„got med dess vikande popularitet att göra.

LĂ€ckert! Du Ă€r ocksĂ„ uppvĂ€xt med tonerna frĂ„n tyrolen? TĂ€nka sig att du och jag nĂ„gonsin skulle ha nĂ„got gemensamt 😉 Kan hĂ„lla med lite om joddlingen dĂ€r, Ă€ven om det faktiskt Ă€r en rĂ€tt hĂ€ftig grej (Kikki Danielsson var vĂ€l rĂ€tt sĂ„ haj pĂ„ det dĂ€r).

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ordet nazistmusik har jag alltsÄ hört av svenskar nÄgra ggr, men det kanske bara Àr jag som har hört det.

Jag tror du har rÀtt. Och kanske t o m det "riktiga" svaret pÄ Valles frÄga, varför tyrolermusik helt enkelt inte existerar bland vÄrt egentliga utbud av lÄg till hög kultur.

En liten story kring Accept; nÀr de slÀppte Fast As A Shark (albumet Restless And Wild) sÄ fick de en del obefogade pÄhopp (nazistanklagelser) pga att lÄten öppnar med nÄn jönsig haidiihaidÄÄÄhhhhaidahhh-lÄt (som vÀl Àr nÄn gammal tyrolsk visa?).

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

man brukar vÀl sÀga att maten i helvetet kommer frÄn england, byrÄkratin frÄn Italien (sÄ var det va?) och sprÄket i helvetet Àr dramatensmÄlÀndska.

"Helvetet pÄ jorden Àr en plats dÀr engelsmÀnnen stÄr för maten, italienarna för administrationen och tyskarna för humorn."

NÀr det gÀller sprÄket röstar jag snarare för hellsingsborgsdialekt ...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

I Tyskland pÄ den tiden tyckte naturligtvis bÄde nazister och andra om tyrolermusik. Ordet nazistmusik har jag alltsÄ hört av svenskar nÄgra ggr, men det kanske bara Àr jag som har hört det.

Fast det Àr ju ganska hÀftigt, med tanke pÄ att tyrolermusiken inte Àr tysk. Eller? Lite som att kalla Clint Mansells musik för norsk terroristmusik (vilken ju var den som "drev" Anders Behring Breivik i hans "kamp").

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Men varför Àr tyrolermusik sÄ jÀvla underrepresenterad hÀr i norden?

För att vi har dansbandsmusik hÀr. De har sina pinsamheter med tyrolermusik.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

"Helvetet pÄ jorden Àr en plats dÀr engelsmÀnnen stÄr för maten, italienarna för administrationen och tyskarna för humorn."

NÀr det gÀller sprÄket röstar jag snarare för hellsingsborgsdialekt ...

Italienarna dirigerar trafiken ska det vara. 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

För att vi har dansbandsmusik hÀr. De har sina pinsamheter med tyrolermusik.

Jag hade inte svarat pÄ denna om det inte hade varit för att nÄgon "gillade" inlÀgget.

DÄ skulle jag vilja frÄga Die Hard och hans fan: PÄ vilket sÀtt Àr dansband/tyrolermusik mer pinsamt Àn tuff och manlig hÀvvy mÀtall?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tyrolermusik gillar jag, inget jag lyssnar ofta pÄ direkt eller sÄ, dock viste jag inte att det hette "tyrolermusik" Helt klart bÀttre Àn Dansbandsmusiken alla fall för det Àr rena tortyren.

Redigerat av hellfog
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

joddel gÄr an-kan vara ganska hÀftigt men gillar inte dirkt"jag skall köpa mig en tyrolerhatt"musik....

joddolladi joddlodai joddalaoooodi !!!!!!

:rolleyes:

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...