Valle Postat 5 augusti 2011 Dela Postat 5 augusti 2011 (redigerat) Jag har funderat lite, och skulle gĂ€rna vilja höra med er andra. TvĂ„ genrer som jag har svĂ„rt för Ă€r Reggae och Salsa. Jag konstaterar att dessa tvĂ„ genrer Ă€r ytterst populĂ€ra och mĂ€nniskor Ă€lskar att tĂ€nda pĂ„ till den förra och kĂ„tdansa till den andra. Men jag lyckas aldrig lĂ€ra mig uppskatta dem; sĂ€rskilt inte Salsa, det liksom "kryper" i mig nĂ€r jag utsĂ€tts för elĂ€ndet (vilket jag har berĂ€ttat om tidigare, i trĂ„den VĂ€rldens vĂ€rsta musikgenre). Ă andra sidan â till mĂ„ngas haktappande, eftersom jag vanligtvis figurerar inom pop/rock/hĂ„rdrock â sĂ„ Ă€r jag lite smygtokig i tyrolermusik (och, inte minst, dansband). Detta kan i och för sig bero pĂ„ att jag vĂ€xte upp med tyrolermusik och dansband, oavsett sĂ„ kan jag inte hjĂ€lpa att jag kĂ€nner en viss vĂ€rme i kroppen, och lusten att festa loss, varje gĂ„ng jag lyssnar pĂ„ genuin tyrolermusik (oftast slovensk eller österrikisk). För till tyrolermusiken kan du, kanske inte i första hand tĂ€nda pĂ„, men i alla fall hinka i dig ett par kannor öl och om inget annat sĂ„ i alla fall dansa dig blöt (som i svettig, alltsĂ„). Men varför Ă€r tyrolermusik sĂ„ jĂ€vla underrepresenterad hĂ€r i norden? Och varför Ă€r det nĂ€stintill ett "tyst" tvĂ„ng att inte tycka om tyrolermusik? OCH: Nu rĂ„kade det vara fredag idag. Och det rĂ„kade vara jag som skrev skiten. Men missta er icke: Detta Ă€r ingen fĂ„nig "FredagstrĂ„d" och jag Ă€r inte ute efter att provocera (det Ă€r jag aldrig!). . Redigerat 5 augusti 2011 av Valle Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
CHAE Postat 5 augusti 2011 Dela Postat 5 augusti 2011 [...] OCH: Nu rĂ„kade det vara fredag idag. Och det rĂ„kade vara jag som skrev skiten. Men missta er icke: Detta Ă€r ingen fĂ„nig "FredagstrĂ„d" och jag Ă€r inte ute efter att provocera (det Ă€r jag aldrig!). . đ OT: for the record, din relativa lönnfetma provocerar mig oerhört inte de facto att du startar fredagstrĂ„dar hit och dit đ OnT: för att musikgenren i frĂ„ga fan i mig Ă€r lika jobbig och stimmig som schimpanser pĂ„ syra och sĂ„dan musik Ă€r ju knappast nĂ„gonting som jag vill stödja; vare sig ekonomiskt eller lyssningsmĂ€ssigt. Ha en bra fredag nu, Valle! VĂ€nligen, CHAE Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
hellfog Postat 5 augusti 2011 Dela Postat 5 augusti 2011 Tyrolermusik aldrig hört talas om förut. 1 Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Valle Postat 5 augusti 2011 TrÄdstartare Dela Postat 5 augusti 2011 sÄdan musik Àr ju knappast nÄgonting som jag vill stödja; vare sig ekonomiskt eller lyssningsmÀssigt. Vet du varför, eller det bara Àr sÄ? Jag menar, det finns ju fler stilar dÀr de blÄser i sina jÀvla trumpeter och drar i sina dragspel, som t.ex. sydamerikanska folkmusikgrenar... Tyrolermusik aldrig hört talas om förut. Antingen gjorde du dig lustig, eller sÄ förstÀrkte du ju min poÀng dÀr. OK, vilket som. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Jetblack Postat 5 augusti 2011 Dela Postat 5 augusti 2011 Ăh, jĂ€mfört med otĂ€ckheter som dragspelsmusik, svensk progg, r'n'b, gansterrap, schlager, dansbandsmusik, kommunistjazz, gammeltjo i tretakt, Benny Hill-temat, punk, 50-talsrockabilly, 60-talspop, 70-talsdisco, 80-talsfunk, 90-talsgrunge, 00-hiphop, reggae, fjortisdunk, vispop, karakokemusik, skiffle och Orup sĂ„ tycker jag att Tyrolermusik Ă€r helt okej đ 1 Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 5 augusti 2011 Dela Postat 5 augusti 2011 Ja! Fanns det en krog med Àkta umpa-umpa tyrolermusik sprang jag dit direkt! HÀrlig musik, det Àr vÀl vÀldigt vanligt i de tyska ölhallarna? Att man sÀllan hör talas om den kanske delvis beror pÄ att det Àr riktiga musiker som framför den pÄ riktiga blÄsinstrument mm. SÄnt Àr inte sÄ populÀrt idag, det finns ju program som gör bÀttre musik utan att mÀnniskor ska behöva vara inblandade i det hela. 3 Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 5 augusti 2011 Dela Postat 5 augusti 2011 (redigerat) Was gefĂŒck? DĂŒbbelfšck gesnazen Redigerat 5 augusti 2011 av Guitar Nilsson 1 Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
CHAE Postat 5 augusti 2011 Dela Postat 5 augusti 2011 Vet du varför, eller det bara Ă€r sĂ„? Jag menar, det finns ju fler stilar dĂ€r de blĂ„ser i sina jĂ€vla trumpeter och drar i sina dragspel, som t.ex. sydamerikanska folkmusikgrenar... LĂ„ter ju iofs som random "underhĂ„llningskvĂ€ll" pĂ„ SPF... Och "ja" det bara Ă€r sĂ„. Man har valt att gömma den informationen i böcker đ SkĂ„l, Valle! VĂ€nligt men bestĂ€mt, CHAE Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
CHAE Postat 5 augusti 2011 Dela Postat 5 augusti 2011 Ja! Fanns det en krog med Ă€kta umpa-umpa tyrolermusik sprang jag dit direkt! HĂ€rlig musik, det Ă€r vĂ€l vĂ€ldigt vanligt i de tyska ölhallarna? ...och du, Nilsson Ă€r lika förutsĂ€gbar som att solen gĂ„r upp varje morgon đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Vallhagen Postat 5 augusti 2011 Dela Postat 5 augusti 2011 Men varför Ă€r tyrolermusik sĂ„ jĂ€vla underrepresenterad hĂ€r i norden? Ja varför varför varför đđđ ... Fan, det platsar ju in som en av de eviga frĂ„gorna đ ... men vi ska se... man brukar vĂ€l sĂ€ga att maten i helvetet kommer frĂ„n england, byrĂ„kratin frĂ„n Italien (sĂ„ var det va?) och sprĂ„ket i helvetet Ă€r dramatensmĂ„lĂ€ndska. Hin hĂ„les enda sanna musik Ă€r vĂ€l rimligen genuin tyrolerpop? Men visst, öppnar du en tyrolsk ölhall med tyrolermusik lajv pĂ„ dagordningen sĂ„ Ă€r jag fan beredd att flytta till nĂ€rheten! *** Jag hade oxĂ„ för mig att sĂ„n musik Ă€r smĂ„poppis i gaykretsar av nĂ„gon anledning, liksom schlager. Men dĂ€r Ă€r jag kanske fel ute? Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 5 augusti 2011 Dela Postat 5 augusti 2011 ...och du, Nilsson Ă€r lika förutsĂ€gbar som att solen gĂ„r upp varje morgon đ Ăr det sĂ„ sjĂ€lvklart att jag gillar det? Bra isĂ„fall... Men jag har aldrig haft nĂ„gra sĂ„na skivor..... Jag Ă€r mest inne pĂ„ dragspelsmusik nu. Och Evert Taube. Elgitarrer Ă€r jag helt less pĂ„. Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
SadamJR Postat 5 augusti 2011 Dela Postat 5 augusti 2011 Ăr ocksĂ„ uppvĂ€xt med den hĂ€r musiken och tycker rĂ€tt bra om en del av den, Ă€ven om det finns helt fasansfulla avarter ocksĂ„. För min del gĂ„r grĂ€nsen oftasst vid joddling. Har ibland hört folk referera till den som "nazistmusik". Vet inte om det Ă€r en vanlig syn pĂ„ saken, och om det kan ha nĂ„got med dess vikande popularitet att göra. Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
CHAE Postat 5 augusti 2011 Dela Postat 5 augusti 2011 [...] Har ibland hört folk referera till den som "nazistmusik". Vet inte om det Ă€r en vanlig syn pĂ„ saken, och om det kan ha nĂ„got med dess vikande popularitet att göra. Njaa, brunskjortorna skrĂ„lade bĂ„de nĂ€r man bad dem och nĂ€r man bad dem sluta, men det var definitivt inte tyrolermusik eller joddling. Det var mest "Horst Wessel" och "Lili Marlene" som gĂ€llde đ (Det Ă€r möjligt att nĂ„gon stackars sate satt och visslade Wagner i en fuktig pill box men det Ă€r ren spekulation). /CHAE Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
CHAE Postat 5 augusti 2011 Dela Postat 5 augusti 2011 [...] Elgitarrer Ă€r jag helt less pĂ„. ...och fuzz-boxar? đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
SadamJR Postat 5 augusti 2011 Dela Postat 5 augusti 2011 Njaa, brunskjortorna skrĂ„lade bĂ„de nĂ€r man bad dem och nĂ€r man bad dem sluta, men det var definitivt inte tyrolermusik eller joddling. Det var mest "Horst Wessel" och "Lili Marlene" som gĂ€llde đ (Det Ă€r möjligt att nĂ„gon stackars sate satt och visslade Wagner i en fuktig pill box men det Ă€r ren spekulation). /CHAE Du Ă€r tyvĂ€rr felinformerad. PĂ„ ölstugorna i MĂŒnchen var det definitivt tyrolermusik som gĂ€llde. Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 5 augusti 2011 Dela Postat 5 augusti 2011 ...och fuzz-boxar? đ Ni ska fĂ„ höra MXR fuzzen nĂ„n gĂ„ng. Nu hĂ„ller jag mest pĂ„ med snĂ€llare lĂ„tar. Testa om ni ser en nĂ„nstans, stor risk att ni halar upp börsen. Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
CHAE Postat 5 augusti 2011 Dela Postat 5 augusti 2011 Du Ă€r tyvĂ€rr felinformerad. PĂ„ ölstugorna i MĂŒnchen var det definitivt tyrolermusik som gĂ€llde. SĂ„pass? đź Ni ska fĂ„ höra MXR fuzzen nĂ„n gĂ„ng. Nu hĂ„ller jag mest pĂ„ med snĂ€llare lĂ„tar. Testa om ni ser en nĂ„nstans, stor risk att ni halar upp börsen. TyvĂ€rr farbror Nilsson, jag anvĂ€nder inte nymodigheter som portmonnĂ€ đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
oakleaf (oregistrerad) Postat 5 augusti 2011 Dela Postat 5 augusti 2011 det finns ju program som gör bÀttre musik utan att mÀnniskor ska behöva vara inblandade i det hela. Haha...tror du det verkligen? Din pappa eller farmor etc tyckte saekert att rythm and blues osv var djaevulens pafund sa taenk om anser jag. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Valle Postat 5 augusti 2011 TrĂ„dstartare Dela Postat 5 augusti 2011 Ăh, jĂ€mfört med otĂ€ckheter som dragspelsmusik, svensk progg, r'n'b, gansterrap, schlager, dansbandsmusik, kommunistjazz, gammeltjo i tretakt, Benny Hill-temat, punk, 50-talsrockabilly, 60-talspop, 70-talsdisco, 80-talsfunk, 90-talsgrunge, 00-hiphop, reggae, fjortisdunk, vispop, karakokemusik, skiffle och Orup sĂ„ tycker jag att Tyrolermusik Ă€r helt okej đ Du kan inte vara sĂ€rskilt mĂ„ngsidig. Jag hade oxĂ„ för mig att sĂ„n musik Ă€r smĂ„poppis i gaykretsar av nĂ„gon anledning, liksom schlager. Men dĂ€r Ă€r jag kanske fel ute? NÀÀÀh! đ Jag följde min pappas dansband (som ocksĂ„ spelade tyrolermusik) under 70-, 80- och halva 90-talet â bĂ„de som betraktare och som medmusiker â och inte ens pĂ„ de mest dedicerade tyrolerfesterna fick jag minsta anledning att att göra den kopplingen. Inte för att det skulle förĂ€ndra nĂ„got, men Ă€ndĂ„. DĂ€remot vet jag att den hĂ€r fiktiva BrĂŒno "Gayhard" Gehard-figuren ofta klĂ€r sig i Lederhosen som för det otrĂ€nade ögat kan ge lite fjollvarningar och som i sin tur Ă€r starkt förknippat med tyrolermusik. Tyrolermusik skiljer sig oerhört mycket frĂ„n, eftersom du nĂ€mner det, schlager (med vilken jag antar att du syftar pĂ„ melodifestival-musik), och kan sĂ€gas motsvaras nordisk folkmusik (vals/polka). Fast lite "livligare", skulle jag vilja understryka. Ăr ocksĂ„ uppvĂ€xt med den hĂ€r musiken och tycker rĂ€tt bra om en del av den, Ă€ven om det finns helt fasansfulla avarter ocksĂ„. För min del gĂ„r grĂ€nsen oftasst vid joddling. Har ibland hört folk referera till den som "nazistmusik". Vet inte om det Ă€r en vanlig syn pĂ„ saken, och om det kan ha nĂ„got med dess vikande popularitet att göra. LĂ€ckert! Du Ă€r ocksĂ„ uppvĂ€xt med tonerna frĂ„n tyrolen? TĂ€nka sig att du och jag nĂ„gonsin skulle ha nĂ„got gemensamt đ Kan hĂ„lla med lite om joddlingen dĂ€r, Ă€ven om det faktiskt Ă€r en rĂ€tt hĂ€ftig grej (Kikki Danielsson var vĂ€l rĂ€tt sĂ„ haj pĂ„ det dĂ€r). Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
SadamJR Postat 5 augusti 2011 Dela Postat 5 augusti 2011 SĂ„pass? đź I Tyskland pĂ„ den tiden tyckte naturligtvis bĂ„de nazister och andra om tyrolermusik. Ordet nazistmusik har jag alltsĂ„ hört av svenskar nĂ„gra ggr, men det kanske bara Ă€r jag som har hört det. Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Vallhagen Postat 5 augusti 2011 Dela Postat 5 augusti 2011 Ordet nazistmusik har jag alltsÄ hört av svenskar nÄgra ggr, men det kanske bara Àr jag som har hört det. Jag tror du har rÀtt. Och kanske t o m det "riktiga" svaret pÄ Valles frÄga, varför tyrolermusik helt enkelt inte existerar bland vÄrt egentliga utbud av lÄg till hög kultur. En liten story kring Accept; nÀr de slÀppte Fast As A Shark (albumet Restless And Wild) sÄ fick de en del obefogade pÄhopp (nazistanklagelser) pga att lÄten öppnar med nÄn jönsig haidiihaidÄÄÄhhhhaidahhh-lÄt (som vÀl Àr nÄn gammal tyrolsk visa?). Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Jetblack Postat 5 augusti 2011 Dela Postat 5 augusti 2011 Du kan inte vara sÀrskilt mÄngsidig. NÀ, det Àr jag inte. Gillar hÄrdrock och klassisk musik. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Assar Postat 5 augusti 2011 Dela Postat 5 augusti 2011 man brukar vÀl sÀga att maten i helvetet kommer frÄn england, byrÄkratin frÄn Italien (sÄ var det va?) och sprÄket i helvetet Àr dramatensmÄlÀndska. "Helvetet pÄ jorden Àr en plats dÀr engelsmÀnnen stÄr för maten, italienarna för administrationen och tyskarna för humorn." NÀr det gÀller sprÄket röstar jag snarare för hellsingsborgsdialekt ... Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Valle Postat 5 augusti 2011 TrÄdstartare Dela Postat 5 augusti 2011 I Tyskland pÄ den tiden tyckte naturligtvis bÄde nazister och andra om tyrolermusik. Ordet nazistmusik har jag alltsÄ hört av svenskar nÄgra ggr, men det kanske bara Àr jag som har hört det. Fast det Àr ju ganska hÀftigt, med tanke pÄ att tyrolermusiken inte Àr tysk. Eller? Lite som att kalla Clint Mansells musik för norsk terroristmusik (vilken ju var den som "drev" Anders Behring Breivik i hans "kamp"). Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Die Hard (oregistrerad) Postat 5 augusti 2011 Dela Postat 5 augusti 2011 Men varför Àr tyrolermusik sÄ jÀvla underrepresenterad hÀr i norden? För att vi har dansbandsmusik hÀr. De har sina pinsamheter med tyrolermusik. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Die Hard (oregistrerad) Postat 5 augusti 2011 Dela Postat 5 augusti 2011 "Helvetet pĂ„ jorden Ă€r en plats dĂ€r engelsmĂ€nnen stĂ„r för maten, italienarna för administrationen och tyskarna för humorn." NĂ€r det gĂ€ller sprĂ„ket röstar jag snarare för hellsingsborgsdialekt ... Italienarna dirigerar trafiken ska det vara. đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Valle Postat 5 augusti 2011 TrÄdstartare Dela Postat 5 augusti 2011 NÀ, det Àr jag inte. Gillar hÄrdrock och klassisk musik. Shit! Otippad combo. Yngwie Malmsteen-fan? Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Valle Postat 5 augusti 2011 TrÄdstartare Dela Postat 5 augusti 2011 För att vi har dansbandsmusik hÀr. De har sina pinsamheter med tyrolermusik. Jag hade inte svarat pÄ denna om det inte hade varit för att nÄgon "gillade" inlÀgget. DÄ skulle jag vilja frÄga Die Hard och hans fan: PÄ vilket sÀtt Àr dansband/tyrolermusik mer pinsamt Àn tuff och manlig hÀvvy mÀtall? 1 Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
hellfog Postat 5 augusti 2011 Dela Postat 5 augusti 2011 (redigerat) Tyrolermusik gillar jag, inget jag lyssnar ofta pÄ direkt eller sÄ, dock viste jag inte att det hette "tyrolermusik" Helt klart bÀttre Àn Dansbandsmusiken alla fall för det Àr rena tortyren. Redigerat 5 augusti 2011 av hellfog Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
pxm Postat 5 augusti 2011 Dela Postat 5 augusti 2011 joddel gÄr an-kan vara ganska hÀftigt men gillar inte dirkt"jag skall köpa mig en tyrolerhatt"musik.... joddolladi joddlodai joddalaoooodi !!!!!! Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.