Jump to content
Annons

Rätt Ljudteknisk Utbildning


Tiim

Recommended Posts

Tjenare!

Har kollat runt på i alla trådar jag kunde hitta. Men inte lyckats skapa mig någon bra uppfattning om utbildningarna.

Jag behöver hjälp att välja vilken ljudteknisk utbildning som är "bäst" (allt handlar om smak och tycke, men ge mig era personliga åsikter)

Jag är en kille på 21 år som bor i Halmstad. Har inte någon vidare musikalisk utbildning som bakgrund så kommer få plugga upp mycket av musikteorin.

Gick Teknik It på gymnasiet så däremot är nog den tekniska delen något lättare.

Har letat runt och har hittat följande utbildningar som ser lockande ut. Kom gärna med förslag/tillägg på skolor eller utbildningar jag missat.

-----------------

Ljudingenjörsprogrammet

180hp Dagtid, Helfart (100%)

Örebro universitet, Örebro

-----------------

Högskoleingenjörsprogrammet i musik & ljudsättning

180hp Dagtid, Helfart (100%)

Karlstads universitet, Karlstad

-----------------

Digital ljudproduktion

180hp Dagtid, Helfart (100%)

Blekinge tekniska högskola, Karlshamn

-----------------

Ljud- och musikproduktionsprogrammet

180hp Dagtid, Helfart (100%)

Högskolan Dalarna, Falun

-----------------

Ljudteknik:

Eftergymnasial yrkesutbildning (EGY)

1-2 År Helfart (100%)

Svefi, Happaranda

-----------------

Studio Blue

2 år Yrkesutbildning.

Stockholm, Enskede.

-----------------

Audio Engineering Program

12 mån Heltid.

SAE, Stockholm.

-----------------

Ljudteknik, kandidat

180hp Dagtid, Helfart (100%)

Luleå Tekniska Universitet, Piteå.

-----------------

Jag skulle vilja veta:

1. Hur svårt det är att komma in på respektive utbildning, antagningsprov med mera.

2. Uppdelningen mellan Teori och Praktik. För det mesta framgår detta när man läser om skolan, men vill ha inside info som det så fint heter 🙂

3. Vad som skiljer skolorna åt.

3. Är det svårt att få bostad i närheten till ett bra pris till exempel?

4. Kostnader och Avgifter.

Allt som ni kan tänkas dela med er, ni som går på programmen men även ni som bara vet! 🙂

Är väldigt tacksam för att ni hjälper mig med detta stora val!

Med Vänliga Hälsningar

Tim

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

själv ska jag gå ljud och musikproducent på Recordia studios i varberg. (hör till LBS)

är 40 veckor på helfart.

kostar 79 000

tar in 18 elever per år.

intagning går till på det viset att man ska ha rätt ambitioner och inställning, någon musikalisk bakgrund hjälper men kan vara vad som helst egentligen.

DJ, gått musikskola, kör, spelar gitarr etc.

de vill träffa alla intresserade innan man får en blankett man fyller i.

mest praktisk lagd utbildning vad jag fattat det som.

gå in på recordia.se och kolla in deras lokaler.

utbildningen innehåller:

- Allmän Ljudlära

- Örat & Hörseln

- Akustiklära

- Mikrofonteknik & Stereometoder

- Mixerbord & Signalvägar

- Effekter & Processorer

- Datorbaserad ljud & musikproduktion

- Autentiska produktionsperioder

- PA-teknik

- Mastering, CD-produktion & DVD-authoring

- Surround & Ljudläggning till film

- Radioproduktion

- Upphovsrätt

- Helhetsbild & Branschorientering

- Arbetsplatsförlagd praktik

Har inte börjat än så kan inte säga vad jag tycker om utbildningen dock.

// Lågsniff

Link to comment
Dela på andra sajter

själv ska jag gå ljud och musikproducent på Recordia studios i varberg. (hör till LBS)

är 40 veckor på helfart.

kostar 79 000

tar in 18 elever per år.

intagning går till på det viset att man ska ha rätt ambitioner och inställning, någon musikalisk bakgrund hjälper men kan vara vad som helst egentligen.

DJ, gått musikskola, kör, spelar gitarr etc.

de vill träffa alla intresserade innan man får en blankett man fyller i.

mest praktisk lagd utbildning vad jag fattat det som.

gå in på recordia.se och kolla in deras lokaler.

utbildningen innehåller:

- Allmän Ljudlära

- Örat & Hörseln

- Akustiklära

- Mikrofonteknik & Stereometoder

- Mixerbord & Signalvägar

- Effekter & Processorer

- Datorbaserad ljud & musikproduktion

- Autentiska produktionsperioder

- PA-teknik

- Mastering, CD-produktion & DVD-authoring

- Surround & Ljudläggning till film

- Radioproduktion

- Upphovsrätt

- Helhetsbild & Branschorientering

- Arbetsplatsförlagd praktik

Har inte börjat än så kan inte säga vad jag tycker om utbildningen dock.

// Lågsniff

Congratz om du har kommit in!

Hälsa Fredrik från mig!

Jag gick utbildningen -95.

Då var fyra kanaler digital inspelning nåt som var riktigt dyrt!

Piiz och ha det så kul. Det är en upplevelse helt klart!

/Mojje

Link to comment
Dela på andra sajter

själv ska jag gå ljud och musikproducent på Recordia studios i varberg. (hör till LBS)

är 40 veckor på helfart.

kostar 79 000

tar in 18 elever per år.

intagning går till på det viset att man ska ha rätt ambitioner och inställning, någon musikalisk bakgrund hjälper men kan vara vad som helst egentligen.

DJ, gått musikskola, kör, spelar gitarr etc.

de vill träffa alla intresserade innan man får en blankett man fyller i.

mest praktisk lagd utbildning vad jag fattat det som.

gå in på recordia.se och kolla in deras lokaler.

utbildningen innehåller:

- Allmän Ljudlära

- Örat & Hörseln

- Akustiklära

- Mikrofonteknik & Stereometoder

- Mixerbord & Signalvägar

- Effekter & Processorer

- Datorbaserad ljud & musikproduktion

- Autentiska produktionsperioder

- PA-teknik

- Mastering, CD-produktion & DVD-authoring

- Surround & Ljudläggning till film

- Radioproduktion

- Upphovsrätt

- Helhetsbild & Branschorientering

- Arbetsplatsförlagd praktik

Har inte börjat än så kan inte säga vad jag tycker om utbildningen dock.

// Lågsniff

Kan verkligen rekommendera LBS utbildningen hos Recordia. Larnemo är kanon och studion håller toppnivå. Jag gick där -03 då var det en 60 veckors KY utbildning men med nästan samma kurser som nu. Vi är flera från vår klass som jobbar eller har jobbat heltid med musik efter den utbildningen.

Dessutom ligger den ju relativt nära Halmstad...

Link to comment
Dela på andra sajter

själv ska jag gå ljud och musikproducent på Recordia studios i varberg. (hör till LBS)

är 40 veckor på helfart.

kostar 79 000

tar in 18 elever per år.

intagning går till på det viset att man ska ha rätt ambitioner och inställning, någon musikalisk bakgrund hjälper men kan vara vad som helst egentligen.

DJ, gått musikskola, kör, spelar gitarr etc.

de vill träffa alla intresserade innan man får en blankett man fyller i.

mest praktisk lagd utbildning vad jag fattat det som.

gå in på recordia.se och kolla in deras lokaler.

utbildningen innehåller:

- Allmän Ljudlära

- Örat & Hörseln

- Akustiklära

- Mikrofonteknik & Stereometoder

- Mixerbord & Signalvägar

- Effekter & Processorer

- Datorbaserad ljud & musikproduktion

- Autentiska produktionsperioder

- PA-teknik

- Mastering, CD-produktion & DVD-authoring

- Surround & Ljudläggning till film

- Radioproduktion

- Upphovsrätt

- Helhetsbild & Branschorientering

- Arbetsplatsförlagd praktik

Har inte börjat än så kan inte säga vad jag tycker om utbildningen dock.

// Lågsniff

Först och främst tackar jag för ditt svar. Det verkar vara en bra utbildning och visst är det skönt med att det är nära hem.

Men det gör inte mitt val lättare. Denna utbildningen är på 40 veckor, tycker det verkar kort? Eller behöver man verkligen gå 2-3 år.

Däremot ser jag att utbildningen har Arbetsplatsförlagd praktik, vilket inte många har. Ser det som ett stort plus.

/ Tim

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är ju en av dem så inte tror på dessa utbildningar alls. Det är mycket bättre att skaffa sig ok utrustning och spela in band och

därav lära sig det man behöver. Försök få praktik på någon större studio.

JAg tycker många av dessa utbildningar profiterar på folks drömmar. Ger dem orealistiska förväntningar av vad de kommer få ut av utbildningen.

Men men..

Link to comment
Dela på andra sajter

JAg tycker många av dessa utbildningar profiterar på folks drömmar. Ger dem orealistiska förväntningar av vad de kommer få ut av utbildningen.

Men men..

Så är det med de flesta utbildningar i dagsläget. Inte bara ljudtekniska. Det ger en bredare syn, kritiskt perspektiv, och det är "kul att läsa", men det kommer absolut inte att öppna några dörrar till jobb per automatik om man nu är ute efter det. Läkare och jurister undantagna.

Redigerat av JohnRick
Link to comment
Dela på andra sajter

Först och främst tackar jag för ditt svar. Det verkar vara en bra utbildning och visst är det skönt med att det är nära hem.

Men det gör inte mitt val lättare. Denna utbildningen är på 40 veckor, tycker det verkar kort? Eller behöver man verkligen gå 2-3 år.

Däremot ser jag att utbildningen har Arbetsplatsförlagd praktik, vilket inte många har. Ser det som ett stort plus.

/ Tim

Arbetsplatsförlagd praktik är guld värd. Jag startade upp ett PA-företag under min utbildning på recordia och jobbade genom det många, många timmar åt stället där jag gjorde praktik. Det blev ca en 65% tjänst bara åt dem om man slog ut det på en fyra års period efter plugget. Så en utbildning med praktik rekommenderar jag även om du väljer en annan än den i Varberg.

Fördelen med att gå en utbildning är att man kan fokusera heltid på sitt intresse och verkligen djupdyka i teori och samtidigt testa det praktiskt. Sen träffar man väldigt mycket branchfolk och andra med samma drömar vilket öppnar många dörrar. Jag stöter lite då och då på tekniker och musiker över hela landet som man lärde känna på utbildningen/praktiken.

Flera i vår klass jobbbar på hög nivå med ljud idag. Men man kan ju självklart inte glida igenom skolan och förvänta sig ett jobb, men hårt jobb under skoltiden och hårdare efter så brukar det gå bra 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är ju en av dem så inte tror på dessa utbildningar alls. Det är mycket bättre att skaffa sig ok utrustning och spela in band och

därav lära sig det man behöver. Försök få praktik på någon större studio.

JAg tycker många av dessa utbildningar profiterar på folks drömmar. Ger dem orealistiska förväntningar av vad de kommer få ut av utbildningen.

Men men..

Så sant sagt att den inte är klokt!

Kunde inte sagt det bättre själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Kim heter jag och jag har tragglat mig genom Musik- och ljudsättningsingenjör i Karlstad. Jag var musikintresserad innan jag gick utbildningen, men hade inte arbetat med ljudteknik alls, så för mig var det dag och natt när jag var färdig. Men så hade de vart oavsett vart jag gjort min utbildning. Jag börjar med det som är dåligt:

Cons:

1: Programmet är ett samarbete mellan Karlstad Universitet (ingenjörsdelen) och Ingesunds högskola i Arvika (ljudsättardelen). Dvs, 7 mil ifrån Karlstad. Eftersom jag var boende i Karlstad blev det en del pendlande. Vilket leder till nästa dåliga punkt.

2: Mycket av kursen (precis som med allt annat) låg i att man arbetade efter "skoltiden", dvs, man kunde bli sittandes med projekt i studion fram till sent på natten emellanåt, vilket blir ett problem när man har familj och hem 7 mil bort. Detta är givetvis inget problem om man är boende i Arvika, men då ska man följande kurs pendla till Karlstad för att bli smart på komponentnivå.

3: Då jag gick utbildningen fanns det mycket som kunde effektiviserats och således kändes vissa delar bortslängda.

Pros:

1: Det bästa med utbildningen är att kurs-ansvarig, samma person som är föreläsare, är otroligt kunnig både ljudsättningsmässigt och ingenjörsmässigt. Och delar gladeligen med sig vad han lärt sig genom åren.

2: Bra mikrofonutbud och möjlighet till både live- samt studioinspelning på ett och samma ställe var guld värt.

3: Utbildningen är förlagd på en musikhögskola med studenter som är väldigt duktiga och vill gärna ha hjälp med inspelningar dels på fritiden, och dels för att det ingår i deras utbildning, bara att boka in sig i studion och köra! Väldigt jazz-influerad skola så räkna med Jazz-inspelningar, och vill man ha annat får man dra dig egna musikanter. Vilket inte är något problem 🙂

Ingenjörsdelen i sig, som är förlagd i Karlstad, har jag inte mycket att säga om. Kunniga föreläsare och examinator. Det är nog allt!

Kort och gott så är programmet i sig ganska inriktat på ingenjörsbiten, så är du intresserad av att bygga ljud-utrusning så kan detta programmet vara givande. Å andra sidan, är du intresserad av studio-arbete så kan man läsa ljudsättardelen endast, då på högskola, och endast i Arvika.

/Kim

Link to comment
Dela på andra sajter

Har gått på recordia tyckte det var skit kul och lärolik.

nu är det även csn berättigad.

Fredrik (läraren) Han är bäst

Tackar för svaret, men du skulle inte vilja utveckla det mer? Eller det kanske inte går? 🙂

Arbetsplatsförlagd praktik är guld värd. Jag startade upp ett PA-företag under min utbildning på recordia och jobbade genom det många, många timmar åt stället där jag gjorde praktik. Det blev ca en 65% tjänst bara åt dem om man slog ut det på en fyra års period efter plugget. Så en utbildning med praktik rekommenderar jag även om du väljer en annan än den i Varberg.

Fördelen med att gå en utbildning är att man kan fokusera heltid på sitt intresse och verkligen djupdyka i teori och samtidigt testa det praktiskt. Sen träffar man väldigt mycket branchfolk och andra med samma drömar vilket öppnar många dörrar. Jag stöter lite då och då på tekniker och musiker över hela landet som man lärde känna på utbildningen/praktiken.

Flera i vår klass jobbbar på hög nivå med ljud idag. Men man kan ju självklart inte glida igenom skolan och förvänta sig ett jobb, men hårt jobb under skoltiden och hårdare efter så brukar det gå bra 😆

Jo, jag har förstått detta. Har därför försökt fixa lite praktik nu innan jag ska söka in till nästa höst. Håller helt med dig, meningen varför man utbildar sig är ju för att kunna lägga all tid på sitt intresse.

Tycker utbildningen i Varberg verkar ganska så passande för mig, om jag nu skulle vara lat och inte vilja flytta vill säga. Men den är faktiskt ganska dyr för att bara vara 40 veckor! 😮

Hej

Kim heter jag och jag har tragglat mig genom Musik- och ljudsättningsingenjör i Karlstad. Jag var musikintresserad innan jag gick utbildningen, men hade inte arbetat med ljudteknik alls, så för mig var det dag och natt när jag var färdig. Men så hade de vart oavsett vart jag gjort min utbildning. Jag börjar med det som är dåligt:

Cons:

1: Programmet är ett samarbete mellan Karlstad Universitet (ingenjörsdelen) och Ingesunds högskola i Arvika (ljudsättardelen). Dvs, 7 mil ifrån Karlstad. Eftersom jag var boende i Karlstad blev det en del pendlande. Vilket leder till nästa dåliga punkt.

2: Mycket av kursen (precis som med allt annat) låg i att man arbetade efter "skoltiden", dvs, man kunde bli sittandes med projekt i studion fram till sent på natten emellanåt, vilket blir ett problem när man har familj och hem 7 mil bort. Detta är givetvis inget problem om man är boende i Arvika, men då ska man följande kurs pendla till Karlstad för att bli smart på komponentnivå.

3: Då jag gick utbildningen fanns det mycket som kunde effektiviserats och således kändes vissa delar bortslängda.

Pros:

1: Det bästa med utbildningen är att kurs-ansvarig, samma person som är föreläsare, är otroligt kunnig både ljudsättningsmässigt och ingenjörsmässigt. Och delar gladeligen med sig vad han lärt sig genom åren.

2: Bra mikrofonutbud och möjlighet till både live- samt studioinspelning på ett och samma ställe var guld värt.

3: Utbildningen är förlagd på en musikhögskola med studenter som är väldigt duktiga och vill gärna ha hjälp med inspelningar dels på fritiden, och dels för att det ingår i deras utbildning, bara att boka in sig i studion och köra! Väldigt jazz-influerad skola så räkna med Jazz-inspelningar, och vill man ha annat får man dra dig egna musikanter. Vilket inte är något problem 🙂

Ingenjörsdelen i sig, som är förlagd i Karlstad, har jag inte mycket att säga om. Kunniga föreläsare och examinator. Det är nog allt!

Kort och gott så är programmet i sig ganska inriktat på ingenjörsbiten, så är du intresserad av att bygga ljud-utrusning så kan detta programmet vara givande. Å andra sidan, är du intresserad av studio-arbete så kan man läsa ljudsättardelen endast, då på högskola, och endast i Arvika.

/Kim

Är ju inte särskilt kul att behöva pendla mellan två ställen så om man tex flyttar till Karlstad för utbildningen. Det verkar vara en bra utbildning, men jag tror inte att ingenjörsinriktad utbildning är det jag söker efter.

Tackar för informationen, allt är bra att veta när man sen ska börja jämföra skolor och utbildningar. 🙂

-------------------------------------

Så vissa av er gillar inte utbildning alls utan tycker man ska lära sig själv eller ev gå och lära under någon annan och andra tycker att utbildning är bra som jag har förstått det.

Men är utbildning inget krav eller varför är åsikterna så delade? Jag har alltid trott att du behöver ha det på papper för att kunna det, eller det har nästan verkat så. Men det verkar vara helt fel uppfattning?

I vilket fall så behöver man ju skapa sig kontakter för att så sett få arbete och det kanske man lättare på en skola där man får lite serverat? Vad tycker ni om det längre utbildningarna på 2-3år? Är de mycket bättre än de på runt 1år eller är det bara slöseri på tid? Måste ju finnas mening med att djupdyka så länge som 3år i ett ämne eller?

/ Tim

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...