Jump to content
Annons

Skadat arkiv


debatt

Recommended Posts

Hej!

Installerade några program igår och märkte idag att det stod under en antivirussökning att Arkivet var skadat. 😏

Jag har en Toshiba laptop med en intern hdd på 250 GB med karusellspeed på 5600 roteringar per 60-sekundersintervall.

Operativsystemet jag kör är Win XP Professionell. Från början levererades datorn med Windows Vista. Man fick inte med

Vista installations-cds, men jag gjorde enligt instruktionen sådan cdr-kopia av Vista, innan jag stoppade in Win XP-

återställnings-cdn. Vid XP-nedgraderingen står det alltid en varning (jag har ominstallerat hela datorn 8 gånger sedan

december 2008), om att allt på hårddisken försvinner. Verkligen allt.

Har ett tag tänkt byta ut min interna hdd i vilket fall som helst, då den är 5600 rpm "bara" och jag har sneglat på

7200 rpm - inte minst för att vissa ljudvarubibliotek mer eller mindre kräver den hastigheten. SSD tror jag inte man kan ha i, eller?

Nu när det stod att Arkivet var skadat så funderade jag igen.

1) Vad innebär Arkivet, vad är det i datorn liksom?

2) Vad innebär funktionerna Filtrera, Kopiera och Exportera i mitt antivirusprogram? Särskilt att Filtrera den skadade Arkivfilen undrar jag över vad det kan innebära?

3) Om jag byter ut min interna hdd, är det svårt (det verkar som om den kan nås synligt underifrån (egen lucka)), kommer jag att tappa några drivrutiner eller så som kan tänkas ligga i grafikminnet eller nån annanstans?

4) Ska jag lägga in Win Vista installations-cdn först och sedan Win XP-nedgraderings-cdn, eller kan jag göra

en nedgradering av något som inte finns installerat och gå direkt på Win XP Pro-cdn?

5) Nån här som bytt sin enda interna hdd och kan ge sina erfarenheter?

😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det här besvarar inte din fråga, men är det verkligen lönt att byta hårddisk i en laptop? De är ju, mer eller mindre, förbrukningsvaror, och det är inte riktigt lika enkelt att byta hårddisk som i en stationär dator.

Nuförtiden kan man få en gräsligt bra ny dator (laptop eller stationär) för 4-5000, så frågan är om det inte egentligen är bättre att försöka spara ihop till en helt ny dator. Om du gillade XP, men inte Vista, tror jag att du kommer att gilla Windows 7. Många som gillar XP verkar tycka om det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Det här besvarar inte din fråga, men är det verkligen lönt att byta hårddisk i en laptop? De är ju, mer eller mindre, förbrukningsvaror, och det är inte riktigt lika enkelt att byta hårddisk som i en stationär dator.

Nuförtiden kan man få en gräsligt bra ny dator (laptop eller stationär) för 4-5000, så frågan är om det inte egentligen är bättre att försöka spara ihop till en helt ny dator. Om du gillade XP, men inte Vista, tror jag att du kommer att gilla Windows 7. Många som gillar XP verkar tycka om det.

Nej, det var inte ett förväntat svar.

Varför skulle det vara lika billigt och bra att köpa en likadan dator som den jag har nu för 9400 kr, som att köpa en ny intern hårddisk för 560-860 kr och installera den själv?

Jag har kollat på dagens datorer 2011 och för att få de anslutningsmöjligheter och den bildskärmsstorlek jag har på min nuvarande från slutet av 2008 så måste jag gå upp till nåt liknande i beloppsväg. Det jag får då är ett annat OS (vilket jag inte vill), lite snabbare cpu och större hdd.

På min gamla laptop skulle det ta dem 3 minuter sa de att snäppa ut och in en ny hdd på plats om jag ville det. Det verkar vara något liknande med den modell jag nu har.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, det var inte ett förväntat svar.

Varför skulle det vara lika billigt och bra att köpa en likadan dator som den jag har nu för 9400 kr, som att köpa en ny intern hårddisk för 560-860 kr och installera den själv?

Jag har kollat på dagens datorer 2011 och för att få de anslutningsmöjligheter och den bildskärmsstorlek jag har på min nuvarande från slutet av 2008 så måste jag gå upp till nåt liknande i beloppsväg. Det jag får då är ett annat OS (vilket jag inte vill), lite snabbare cpu och större hdd.

På min gamla laptop skulle det ta dem 3 minuter sa de att snäppa ut och in en ny hdd på plats om jag ville det. Det verkar vara något liknande med den modell jag nu har.

Ah, då förstår jag. Fullt förklarligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ett tag tänkt byta ut min interna hdd i vilket fall som helst, då den är 5600 rpm "bara" och jag har sneglat på 7200 rpm - inte minst för att vissa ljudvarubibliotek mer eller mindre kräver den hastigheten. SSD tror jag inte man kan ha i, eller?
SSD är nog inte omöjligt, men det är hyffsat dyrt bara.

Kolla upp måtten på din 2,5" hårddisk så att den nya hårddisken får plats. 2,5-tumsdiskar har en bestämd bredd och diamter - men tjockleken kan variera. Det vore trist om hårddisken fick plats men om du inte kunde skruva tillbaka tangentbordet ovanpå. 😉

Om det är ljudbibliotek det gäller, varför inte köpa en extern hårddisk till ljudbiblioteken och koppla på? Finns eSATA i datorn? Eller Firewire eller USB 2.0?

1) Vad innebär Arkivet, vad är det i datorn liksom?
Arkiv brukar oftast användas som svensk översättning av archive, komprimerade filer/mappar i zip eller liknande format.
det stod under en antivirussökning att Arkivet var skadat.
Då misstänker jag att antivirusprogrammet ville ladda ner en zipfil med uppdaterade virusdefinitioner och att något blev fel under nedladdningen. Skadat arkiv är därmed trasig zip-fil. Försök på nytt bara.
2) Vad innebär funktionerna Filtrera, Kopiera och Exportera i mitt antivirusprogram? Särskilt att Filtrera den skadade Arkivfilen undrar jag över vad det kan innebära?
Kan du ordna en skärmdump så vi får se?
3) Om jag byter ut min interna hdd, är det svårt (det verkar som om den kan nås synligt underifrån (egen lucka)), kommer jag att tappa några drivrutiner eller så som kan tänkas ligga i grafikminnet eller nån annanstans?
Jag tror inte att din hårddisk har en egen lucka. Batteri och RAM-minne brukar ha lucka så du kan uppgradera minne själv. Hårddisk brukar man behöva skruva upp hela datorn för.
4) Ska jag lägga in Win Vista installations-cdn först och sedan Win XP-nedgraderings-cdn, eller kan jag göra en nedgradering av något som inte finns installerat och gå direkt på Win XP Pro-cdn?
Vid XP-nedgraderingen står det alltid en varning (jag har ominstallerat hela datorn 8 gånger sedan december 2008), om att allt på hårddisken försvinner. Verkligen allt.
Eftersom hårddisken formateras finns det ingen anledning att installera Vista. Stoppa i återställningsskivan för XP direkt.
5) Nån här som bytt sin enda interna hdd och kan ge sina erfarenheter?
Visst har jag gjort det, det är enkelt att byta disk i en stationär dator men betydligt knepigare att byta i en bärbar dator. Allt sitter så tajt och mycket behöver plockas loss innan det går att komma åt hårddisken.

Men vill du ge dig in i att skruva datorn själv har jag bara ett råd. Ha en stor yta på bordet omkring datorn. Märk upp alla skruvar med var de ska sitta eftersom det kan vara olika längd på varje skruv i en bärbar dator.

Link to comment
Dela på andra sajter

SSD är nog inte omöjligt, men det är hyfsat dyrt bara.

Kolla upp måtten på din 2,5" hårddisk så att den nya hårddisken får plats. 2,5-tumsdiskar har en bestämd bredd och diamter - men tjockleken kan variera. Det vore trist om hårddisken fick plats men om du inte kunde skruva tillbaka tangentbordet ovanpå. 😉

Om det är ljudbibliotek det gäller, varför inte köpa en extern hårddisk till ljudbiblioteken och koppla på? Finns eSATA i datorn? Eller Firewire eller USB 2.0?

Arkiv brukar oftast användas som svensk översättning av archive, komprimerade filer/mappar i zip eller liknande format.

Då misstänker jag att antivirusprogrammet ville ladda ner en zipfil med uppdaterade virusdefinitioner och att något blev fel under nedladdningen. Skadat arkiv är därmed trasig zip-fil. Försök på nytt bara.

Kan du ordna en skärmdump så vi får se?

Jag tror inte att din hårddisk har en egen lucka. Batteri och RAM-minne brukar ha lucka så du kan uppgradera minne själv. Hårddisk brukar man behöva skruva upp hela datorn för.

Eftersom hårddisken formateras finns det ingen anledning att installera Vista. Stoppa i återställningsskivan för XP direkt.

Visst har jag gjort det, det är enkelt att byta disk i en stationär dator men betydligt knepigare att byta i en bärbar dator. Allt sitter så tajt och mycket behöver plockas loss innan det går att komma åt hårddisken.

Men vill du ge dig in i att skruva datorn själv har jag bara ett råd. Ha en stor yta på bordet omkring datorn. Märk upp alla skruvar med var de ska sitta eftersom det kan vara olika längd på varje skruv i en bärbar dator.

Måtten är 10 x 6,8 x 1,2 cm. Det fanns fyra luckor under laptopen: för batteri, för RAM, för nätverkskort och för hdd. Hårddiskens lucka som jag lyfte av var klädd med en slags aluminiumfilm och det var fyra kuddar som såg ut som kardborre fastsatta på denna. Ovanpå hårddisken låg en slags stabiliserande beklädnad av hårdmetall som var fastsatt med 6 skruvar. Denna måste man lossa på först. Sedan är det nog bara att plugga in hårddisken i kontakten eller vad man ska kalla det, som syntes på höger sida.

Jo, jag har externa hårddiskar och tänkte göra så som du skrev med ljudbiblioteket. Det kommer inte vara några märkvärdiga grejer, bara ett Garritan Personal Orchestra, tror jag nu i höst, men det står att det kräver 7200 rpm. Kan ju prova att ha det på en extern hdd då. Det mesta jag spelar in är ju liveinstrument med mik.

Det finns väl SSD för 1100-1300 kr nu eller minns jag fel? Tror min nuvarande vanliga interna hdd med 5600 rpm är en Hitachi.

Jo, denna laptop har alla de anslutningsmöjligheter du nämner och fler därtill, t.ex. express card-plats.

Denna tråd väckte en annan idé jag fick i morse. Jag har nu placerat min gamla HP-laptop "för vidare färd" i hallen. Jag hade inne den en vända för åtgärd, men teknikern klarade inte ut felet, inte ens felsökning av var felet fanns exakt - det var ju därför jag köpte en ny Toshiba. Kanske kunde vara idé att byta hdd på HP-n bara? Det är också en sån med 4-5 luckor undertill, allt åtkomligt. Det kanske vore nåt, att byta hdd på Toshiban och sätta i den gamla i HP-n? Det är även på den Win XP och 17".

Jag har testat några gånger och det stämmer att det verkar vara skadad zip-fil. Samma sak (filnamn) kommer dock upp varje gång. Vad som var fallet det var att jag skulle ladda ned en konsert som fanns tillgänglig hos ett tv-bolag och som hade sänts i fransk tv, men det tog alldeles för lång tid eftersom min operatör (helt felaktigt) hade strypt min hastighet, så jag avbröt den nedladdningen mitt i. Kontakt har tagits bland annat med operatören. Annars när det gäller virusuppdateringar kan det ju hända nån gång att man får försöka på nytt, inte minst eftersom den försöker uppdatera innan man anslutit till internet. Men det är ju smågrejer. Den fil jag nämner här var ju rätt stor.

Men det jag mest undrar är vad Filtrera betyder överhuvudtaget? Det står inget förklaring på deras webbsida om det och inte i pdf-manualen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, denna laptop har alla de anslutningsmöjligheter du nämner och fler därtill, t.ex. express card-plats
Då skulle jag definitivt låta systemhårddisken vara och köpa en snabb extern hårddisk med eSATA-kontakt.

Det är bättre att ha Windows+program och instrument+inspelningar på separata hårddiskar.

Jag har nu placerat min gamla HP-laptop "för vidare färd" i hallen. Jag hade inne den en vända för åtgärd, men teknikern klarade inte ut felet, inte ens felsökning av var felet fanns exakt
Då skulle jag inte offra mer pengar på den. Låt den vara surfdator eller något.
men det tog alldeles för lång tid eftersom min operatör (helt felaktigt) hade strypt min hastighet, så jag avbröt den nedladdningen mitt i.
Då är det helt klart skadad fil, och om du försöker ladda ner den igen börjar den från början igen.

Du borde använda en nedladdningshanterare om du har så strulig uppkoppling, då ser den till att webbläsaren kan fortsätta ladda ner där den slutade sist.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Då skulle jag definitivt låta systemhårddisken vara och köpa en snabb extern hårddisk med eSATA-kontakt.

Det är bättre att ha Windows+program och instrument+inspelningar på separata hårddiskar.

Då skulle jag inte offra mer pengar på den. Låt den vara surfdator eller något.

Då är det helt klart skadad fil, och om du försöker ladda ner den igen börjar den från början igen.

Du borde använda en nedladdningshanterare om du har så strulig uppkoppling, då ser den till att webbläsaren kan fortsätta ladda ner där den slutade sist.

Jo, jag har redan till min Toshiba-laptop bland annat en extern sata-hdd utan fläkt men med kylning via höljet, som är jättebra.

Tänkte på sin höjd ha HP-laptopen som just surfdator ja, om jag fick igång åbäket som gav upp strax före 2009. Att peta in Toshiba-hdd-n själv

är ju inte dyrt... HP-n går ju inte alls nu, så det skadar ju inte att prova med en sista livräddning.

Nedladdningshanterare verkar smart, ska kolla det. Operatören har mitt internetärende.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

tror det är operativsystemets arkiv som menas

1) Vad innebär Arkivet, vad är det i datorn liksom?

2) Vad innebär funktionerna Filtrera, Kopiera och Exportera i mitt antivirusprogram? Särskilt att Filtrera den skadade Arkivfilen undrar jag över vad det kan innebära?

3) Om jag byter ut min interna hdd, är det svårt (det verkar som om den kan nås synligt underifrån (egen lucka)), kommer jag att tappa några drivrutiner eller så som kan tänkas ligga i grafikminnet eller nån annanstans?

4) Ska jag lägga in Win Vista installations-cdn först och sedan Win XP-nedgraderings-cdn, eller kan jag göra

en nedgradering av något som inte finns installerat och gå direkt på Win XP Pro-cdn?

5) Nån här som bytt sin enda interna hdd och kan ge sina erfarenheter?

Jag lovar dej. det är inte svårt att byta hårddisk på en laptop. det kan även finnas plats för två, det är ingen nackdel.

tycker att du ska byta/sätta dit en till hdd och sedan installera xp från skivan. om du ska ha två hdd, kontrollera att bara en är 'master'. drivrutiner till hdd brukar aldrig vara ett problem. datorn letar efter hdd att installera på.

Link to comment
Dela på andra sajter

tror det är operativsystemets arkiv som menas

Jag lovar dej. det är inte svårt att byta hårddisk på en laptop. det kan även finnas plats för två, det är ingen nackdel.

tycker att du ska byta/sätta dit en till hdd och sedan installera xp från skivan. om du ska ha två hdd, kontrollera att bara en är 'master'. drivrutiner till hdd brukar aldrig vara ett problem. datorn letar efter hdd att installera på.

Det kan nog "bara" sättas in en intern hdd i min laptop.

Sedan kan jag ju ha åtskilliga externa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj. Fick mailsvar mycket snabbare än jag kunnat ana. Bra.

Hur som helst, enligt dem:

* ett arkiv är en fil som innehåller flera andra filer (typ en mapp skulle jag väl själv kalla det då... )

* att arkivet är skadat betyder bara att antivirusprogrammet inte kan söka igenom filen och inte bokstavligt att det är skadat (ehh... ) 🤪

* för att använda eller undersöka en fil måste man ta ur den ur arkivet och lägga den på disken, det är inte förrän den ligger på disken som den kan virusundersökas (var ligger den nu då om den inte ligger på disken... ?) 😳

* att filtrera en fil innebär bara att den försvinner från genomsökningssvaret, men den kommer fortfarande finnas på samma plats i samma arkiv, men du ser det inte. Du kan också filtrera genom att sätta olika filter och visa det du vill visa. (ok)

Link to comment
Dela på andra sajter

solklart 🙂

kan ju vara en fil till ett program som är skadat eller ligger på ett skadat område på disken. Är det något program som inte fungerar eller blir det error då och då. Om du ändå ska byta hdd är det väl inget att bry sej om eg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

solklart 🙂

kan ju vara en fil till ett program som är skadat eller ligger på ett skadat område på disken. Är det något program som inte fungerar eller blir det error då och då. Om du ändå ska byta hdd är det väl inget att bry sej om eg.

De säger ju inte att det betyder att något är skadat.

Och var ligger en fil om den inte ligger på disken? Någon annan disk har jag ju inte.

Det som inte fungerar är att skrivaren beter sig konstigt.

Hade hoppat vänta x antal månader innan hdd-bytet.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

I ditt fall så skulle jag byta till en ssd och köpa uppgraderingen till win 7 och köra en clean install med hjälp av den här guiden http://www.winsupersite.com/article/windows-7/clean-install-windows-7-with-upgrade-media då jag för det första tror att du slipper liknande problem i framtiden för att win 7 är ett nyare mindre buggigt os samt att det helt enkelt kommer att löna sig både "strulmässigt" och rent ekonomiskt och tidsmässigt med en ny fräsh installation. Har du en vista eller även en win xp sedan tidigare så är en uppgradering både möjligt och ekonomiskt vettig samt betydligt snabbare jämfört med en uppgradering över ett befintligt os. Om din laptop funkar med en ssd det ska tillverkaren svara på men att det inte skulle funka är inte troligt. Dvs du behöver Sata på moderkortet men det förmodar jag att det finns.

Hoppas det löser sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

I ditt fall så skulle jag byta till en ssd och köpa uppgraderingen till win 7 och köra en clean install med hjälp av den här guiden http://www.winsupersite.com/article/windows-7/clean-install-windows-7-with-upgrade-media då jag för det första tror att du slipper liknande problem i framtiden för att win 7 är ett nyare mindre buggigt os samt att det helt enkelt kommer att löna sig både "strulmässigt" och rent ekonomiskt och tidsmässigt med en ny fräsh installation. Har du en vista eller även en win xp sedan tidigare så är en uppgradering både möjligt och ekonomiskt vettig samt betydligt snabbare jämfört med en uppgradering över ett befintligt os. Om din laptop funkar med en ssd det ska tillverkaren svara på men att det inte skulle funka är inte troligt. Dvs du behöver Sata på moderkortet men det förmodar jag att det finns.

Hoppas det löser sig.

Hej Brinnande Sven!

Det har redan löst sig. Jag filtrerade den där filen och fick bort problemet och problemet med skrivaren helt och hållet. Allt rullar fett nu!

Jag kör Win XP pro och har kört Win XP sedan 2005. Finner det bäst. Installera om igen behöver jag inte. Vista har jag aldrig använt, det verkar

beige. Skulle jag få för mig att köpa en intern hdd senare i år så blir det delvis för att kanske kunna putta igång min gamla laptop också genom

bytet. Ssd är inte viktigast, det är viktigare att hdd-n har 7200 rpm. Jag kör redan e-sata på en annan hdd, så jag tror inte mitt moderkort nu

medger två sata-diskar samtidigt förresten, både internt och externt. Tänkte till lite där igen. Så en intern "vanlig" hdd på 7200 rpm räcker

i så fall. 750 kr?

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Skönt att det löste sig, Debatt!

Från det ena till det andra... så snor jag tråden lite.. 😑

Allmän undran från mig alltså: Är det inte så att moderkortet måste ha stöd för SSD om man vill ha det? 😕

Och nu öppnade jag ögonen.. Det ska va Sata alltså... som vanligt.

Dåså! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Och nu öppnade jag ögonen.. Det ska va Sata alltså... som vanligt.

Dåså! 😄

Ja, jo... men använder man redan en extern sata-hårddisk till en dylik dator så är det nog inte säkert man kan ploppa in en intern sata-hårddisk också.

Antingen eller som så mycket annat med datorer?

NÄSTA PC eller Mac, DÅ kommer jag använda ssd, tror jag.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jo... men använder man redan en extern sata-hårddisk till en dylik dator så är det nog inte säkert man kan ploppa in en intern sata-hårddisk också.

Antingen eller som så mycket annat med datorer?

Mmmm... vet inte hur det är med det. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

men använder man redan en extern sata-hårddisk till en dylik dator så är det nog inte säkert man kan ploppa in en intern sata-hårddisk också.

Jodå! Externa hårddiskar har ingen betydelse för interna diskar. Koppla på så många externa diskar som ditt moderkort hinner med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jodå! Externa hårddiskar har ingen betydelse för interna diskar. Koppla på så många externa diskar som ditt moderkort hinner med.

Ja, men alltså... nu ska ju den iofs var intern i så fall. Går det? Det kanske går då eftersom jag kan ha extern dito. 😕

Lustigaste frågetecknet fortfarande är ändock hur den där filen antivirussupporten talar om kan ligga någon annanstans än på hårddisken

och att den måste lyftas fram till min enda hårddisk för genomsökning i så fall. Kan den finnas under en tangent?

Telesupporten har svarat också. Ärendet pågår. Det kunde inte lösas via telefon, sa de först, måste maila. Nu kunde det inte lösas via

mail, måste ringa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lustigaste frågetecknet fortfarande är ändock hur den där filen antivirussupporten talar om kan ligga någon annanstans än på hårddisken

och att den måste lyftas fram till min enda hårddisk för genomsökning i så fall. Kan den finnas under en tangent?

De menar nog bara att antivirusprogrammet inte kan scanna den så länge den ligger "nerpackad" i arkivfilen.

Link to comment
Dela på andra sajter

De menar nog bara att antivirusprogrammet inte kan scanna den så länge den ligger "nerpackad" i arkivfilen.

Ja just det, de skriver att den inte kan genomsökas så länge den inte ligger på hårddisken utan i arkivet,

så då undrar jag var arkivet ligger - under en tangent eller inne i hörlursuttaget (ironi)?

Jag har försökt med Sök för att hitta denna fil, men det gick inte. Det är bara antivirusprogrammet som hittar

den. Jag vet inte hur jag ska kunna lägga filen ifråga ensamt på hårddisken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...