Jump to content
Annons

Jag vill bli artist! men hur ska jag göra? ( HJÄLP )


Millan (oregistrerad)

Recommended Posts

Millan (oregistrerad)

Jag ska sattsa allt jag har, för att lyckas 😄 jag ska nog ladda upp en låt här där jag sjunger 🙂 ska bara spela in en först 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

ni har väl en dator hemma som är någorlunda ny, så om du önskar dig ett ljudkort för musik när du fyller år eller i julklapp och en microfon så kan du spela in din sång och lyssna hur det låter. du lär dig lite mer microfon teknik och kan höra hur du sjunger på ett annat sätt.

det brukar följa med enklare versioner av tex. cubase (inspelningsprogram) med vissa ljud kort.

du kan ju be om tips här på forumet om bra och billga ljudkort och mickar.

lycka till.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Millan (oregistrerad)

Hoppas att du fick en roligare kväll ikväll! Och ikväll är det fredag, och då får man faktiskt sjunga 😉

hehe jaa. Faktiskt jag sitter här och sjunger 🙂 har lite kul för m ig själv,

sunger väll så att mamma vaknar 😛 hehe, Jag sjunger massa T.E.X Justin Bieber Down to earth mass andra Bieber låtar

Maddi Jane ååh hon äger så, Jag skulle vilja sjunge så bra <3

Link to comment
Dela på andra sajter

träna att sjunga olika typer av musik så utvecklas du och känner vad du hellst vill sjunga i framtiden.

testa:

http://www.youtube.com/watch?v=HhZ5-L9znt8

http://www.youtube.com/watch?v=uS870zCCAwM

texten finns säkert på internet om du tycker att du vill sjunga nån av låtarna.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Millan, lyssna till din kommande sånglärare.

Försök inte direkt med för svåra sånger som inte ditt omfång klarar av.

Att lära sig sjunga är en process som tar tid.

Uppvärmning av rösten är jätteviktigt. Det får du lära dig där.

Ni kommer jobba med uttal, frasering och andning inte minst.

Ansträng aldrig din röst i onödan eller håll på för länge.

Undvik rök.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Förlåt debatt. Jag tror inte på sånglärare i den åldern och i synnerhet om läraren inte är bra. Tyvärr finns det alldeles för många utbildade lärare som lär ut fel saker. Saker som skulle kunna sabba den naturliga inlärningen och framför allt få en ung person att tänka på helt fel saker som andning, resonans, register, mask, klang i huvudet eller i bröstet eller kanske en blandning, funktioner som neutral, curbing, overdrive, edge och en hel värld av förvirring.

En bra röstcoach kan vara någonting men inte speciellt realistiskt. Sång är precis som tal det bygger på att härma. Gör det i stället. Härma dina favorit sångare och sjung sjung sjung. När du börjar vara så säker på din sak att du inte längre behöver en bakgrund att sjunga till kan du börja fundera på lektioner.

Men betänk då noga vem du är och hur du vill låta. Vill du sjunga klassiskt är det en viss typ av metodik som gäller. Vill du sjunga hårdrock, rock, soul, RnB eller gospel en helt annan även om det finns gemensamma nämnare.

Dessa typer är också väldigt olika. Väldigt olika.

Finns många fällor här men det du inte bör göra är att gå hos en sångpedagog som främst är inriktad på körsång. Det som händer då är att du kommer att bli rädd för din egen röst och du kommer antagligen aldrig att hitta den kraft som tex. Whitney Huston, Tom Jones, Pavaroti (+ många andra klassiska sångare) har. Är man nöjd med att låta som Gabriel Fors eller den något bättre sångaren Måns Zelmerlöv är det säkert bra: Däremot om du vill utveckla dom krafter som du faktiskt har i din röst så undvik allt vad sångpedagoger med körbakgrund som pesten.

Tills dess jobba på ditt uttryck för det är allt. Härma och sjung. Precis som språket härma och tala. Ganska snabbt kommer du att upptäcka att du har en unik röst och då behöver du inte härma längre. Precis som du inte behöver härma någon längre för att tala.

Dina ord är unika och lika så din röst. Du föddes ett mirakel och så är ditt liv. Glöm aldrig det och din sång ska röra folk till tårar.

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Millan (oregistrerad)

Förlåt debatt. Jag tror inte på sånglärare i den åldern och i synnerhet om läraren inte är bra. Tyvärr finns det alldeles för många utbildade lärare som lär ut fel saker. Saker som skulle kunna sabba den naturliga inlärningen och framför allt få en ung person att tänka på helt fel saker som andning, resonans, register, mask, klang i huvudet eller i bröstet eller kanske en blandning, funktioner som neutral, curbing, overdrive, edge och en hel värld av förvirring.

En bra röstcoach kan vara någonting men inte speciellt realistiskt. Sång är precis som tal det bygger på att härma. Gör det i stället. Härma dina favorit sångare och sjung sjung sjung. När du börjar vara så säker på din sak att du inte längre behöver en bakgrund att sjunga till kan du börja fundera på lektioner.

Men betänk då noga vem du är och hur du vill låta. Vill du sjunga klassiskt är det en viss typ av metodik som gäller. Vill du sjunga hårdrock, rock, soul, RnB eller gospel en helt annan även om det finns gemensamma nämnare.

Dessa typer är också väldigt olika. Väldigt olika.

Finns många fällor här men det du inte bör göra är att gå hos en sångpedagog som främst är inriktad på körsång. Det som händer då är att du kommer att bli rädd för din egen röst och du kommer antagligen aldrig att hitta den kraft som tex. Whitney Huston, Tom Jones, Pavaroti (+ många andra klassiska sångare) har. Är man nöjd med att låta som Gabriel Fors eller den något bättre sångaren Måns Zelmerlöv är det säkert bra: Däremot om du vill utveckla dom krafter som du faktiskt har i din röst så undvik allt vad sångpedagoger med körbakgrund som pesten.

Tills dess jobba på ditt uttryck för det är allt. Härma och sjung. Precis som språket härma och tala. Ganska snabbt kommer du att upptäcka att du har en unik röst och då behöver du inte härma längre. Precis som du inte behöver härma någon längre för att tala.

Dina ord är unika och lika så din röst. Du föddes ett mirakel och så är ditt liv. Glöm aldrig det och din sång ska röra folk till tårar.

dom orden ska jag tänka på <3 tack jo jag hämrar så med en bakrund rätt mycket eller det är det ända jag gör 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

dom orden ska jag tänka på <3 tack jo jag hämrar så med en bakrund rätt mycket eller det är det ända jag gör 🙂

Vet att det här är fullständigt off topic, men du var ovanligt kvällspigg för att vara 11 år! 😉 När jag var 11 somnade jag nästan alltid före tio på kvällen 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Millan (oregistrerad)

Vet att det här är fullständigt off topic, men du var ovanligt kvällspigg för att vara 11 år! 😉 När jag var 11 somnade jag nästan alltid före tio på kvällen 🙂

hehe jaa. Jag var sömnproblem

Link to comment
Dela på andra sajter

All kärlek Millan!

Du kan säkert bli en artist om du vill bli det och jag är helt övertygad om att du blir det. Dock skulle jag vilja ställa en fråga. Varför så bråttom?

Du är ung och har alla möjligheter att utveckla det du vill. Gör det!

Livet är stort och en musikkarriär kan faktiskt vara ganska liten och speciellt i dessa dagar.

Ta det lugnt och gör det du brinner för. Om världen vill att du ska bli en stjärna nu så blir du det. Om inte så är fallet idag har du gott om tid att utveckla någonting riktigt stort. Några år från idag.

Även om kanske inte tiden är nu så ska du veta att det du verkligen vill kommer att hända så länge du jobbar.

Redigerat av DivineCo
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Att "bli" artist är inget man blir... Antingen så har man det eller inte. Oavsett Celine Dion eller Håkan Hellström!

Men om du nu kan sjunga så är det ju en bra början. Frågan är ju HUR bra?

Du måste bli "lite pain in the ass"

Tokpromota dig!

Sjung på torg & gator. Be nån filma dig, lägg ut på youtube. Bli kompis med alla på facebook och starta nån comunity, starta twitter. (tror du får be föräldrarna om hjälp här)

Och så vidare!

Alltid en början!

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

En artist är det man är om man nu väljer att var det. Tror inte att du har gjort det valet. Tycker inte att ni ska trycka ner någon för de val ni var för fega att göra själv. Tro mig en artist är något man blir. Om man vill. Du ville aldrig men du är fin ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Millan (oregistrerad)

All kärlek Millan!

Du kan säkert bli en artist om du vill bli det och jag är helt övertygad om att du blir det. Dock skulle jag vilja ställa en fråga. Varför så bråttom?

Du är ung och har alla möjligheter att utveckla det du vill. Gör det!

Livet är stort och en musikkarriär kan faktiskt vara ganska liten och speciellt i dessa dagar.

Ta det lugnt och gör det du brinner för. Om världen vill att du ska bli en stjärna nu så blir du det. Om inte så är fallet idag har du gott om tid att utveckla någonting riktigt stort. Några år från idag.

Även om kanske inte tiden är nu så ska du veta att det du verkligen vill kommer att hända så länge du jobbar.

Hehe Tack så mycket !

Link to comment
Dela på andra sajter

När man är i din ålder skall musik framför allt vara en rolig grej att hålla på med. Du är bara ung en gång, så ta tillvara på den tiden så gott det går. Så gott som alla kända barnstjärnor har det gått snett för just för att dom glömt att vara barn. Men det är jätte kul att du är så målmedveten, men musik branschen kan vara hur hård och grym som helst, så förbered dig på att det kommer att bli motgångar. Men ge aldrig upp. Ett bra tips är att du kan börja med karaoke, samla ihop dina vänner och sjung karaoke, och lär er av varandra. Lär dig spela ett instrument så du lär dig takter osv. När du skall välja gymnasie, välj en musik inriktad gymnasie skola med sång som inriktning. Vi har mega musik i helsingborg, och min syster dotter har precis tagit studenten från den skolan med just inriktning på sång.

Till sist önskar jag dig lycka till med allt ,och ge aldrig upp oavsett motgångar

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

du kan t.o.m. hämta ut deras grundskolebetyg och tala med grundskole-kamraterna, för att se hur han/hon var i grundskolan.

Haha, but why?? Vad har det rimligtvis med saken att göra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett bra tips är att du kan börja med karaoke ...

Det är ett bra tips. Och spela in dig själv så att du kan höra hur du låter och vad du behöver öva på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Millan (oregistrerad)

När man är i din ålder skall musik framför allt vara en rolig grej att hålla på med. Du är bara ung en gång, så ta tillvara på den tiden så gott det går. Så gott som alla kända barnstjärnor har det gått snett för just för att dom glömt att vara barn. Men det är jätte kul att du är så målmedveten, men musik branschen kan vara hur hård och grym som helst, så förbered dig på att det kommer att bli motgångar. Men ge aldrig upp. Ett bra tips är att du kan börja med karaoke, samla ihop dina vänner och sjung karaoke, och lär er av varandra. Lär dig spela ett instrument så du lär dig takter osv. När du skall välja gymnasie, välj en musik inriktad gymnasie skola med sång som inriktning. Vi har mega musik i helsingborg, och min syster dotter har precis tagit studenten från den skolan med just inriktning på sång.

Till sist önskar jag dig lycka till med allt ,och ge aldrig upp oavsett motgångar

Mvh

Jag vill inte bli artist för att få pengar eller något sånt.. Jag vill bli artist för att kunna ha kul och sjunga för massa perosner. Jg vill kunna sjunga och ha fans och ha ett skivkontrakt jag vill bara ha kul och kunna sjunga 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill inte bli artist för att få pengar eller något sånt.. Jag vill bli artist för att kunna ha kul och sjunga för massa perosner. Jg vill kunna sjunga och ha fans och ha ett skivkontrakt jag vill bara ha kul och kunna sjunga 😄

Jag önskar som sagt dig all lycka till, men jag ville bara att du skulle veta, att allt är inte en dans på rosor. Och det är viktigt att du lär dig det så tidigt som möjligt. Många av mina barndoms idoler skulle aldrig ha slagit igenom, eller ens fått skivkontrakt om dom försökt släppa sin musik idag.

Ett tips till är, det finns en massa körer runt om i landet(kyrkan osv),och det måste också vara en bra träning för dig.

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Millan (oregistrerad)

Förlåt debatt. Jag tror inte på sånglärare i den åldern och i synnerhet om läraren inte är bra. Tyvärr finns det alldeles för många utbildade lärare som lär ut fel saker. Saker som skulle kunna sabba den naturliga inlärningen och framför allt få en ung person att tänka på helt fel saker som andning, resonans, register, mask, klang i huvudet eller i bröstet eller kanske en blandning, funktioner som neutral, curbing, overdrive, edge och en hel värld av förvirring.

En bra röstcoach kan vara någonting men inte speciellt realistiskt. Sång är precis som tal det bygger på att härma. Gör det i stället. Härma dina favorit sångare och sjung sjung sjung. När du börjar vara så säker på din sak att du inte längre behöver en bakgrund att sjunga till kan du börja fundera på lektioner.

Men betänk då noga vem du är och hur du vill låta. Vill du sjunga klassiskt är det en viss typ av metodik som gäller. Vill du sjunga hårdrock, rock, soul, RnB eller gospel en helt annan även om det finns gemensamma nämnare.

Dessa typer är också väldigt olika. Väldigt olika.

Finns många fällor här men det du inte bör göra är att gå hos en sångpedagog som främst är inriktad på körsång. Det som händer då är att du kommer att bli rädd för din egen röst och du kommer antagligen aldrig att hitta den kraft som tex. Whitney Huston, Tom Jones, Pavaroti (+ många andra klassiska sångare) har. Är man nöjd med att låta som Gabriel Fors eller den något bättre sångaren Måns Zelmerlöv är det säkert bra: Däremot om du vill utveckla dom krafter som du faktiskt har i din röst så undvik allt vad sångpedagoger med körbakgrund som pesten.

Tills dess jobba på ditt uttryck för det är allt. Härma och sjung. Precis som språket härma och tala. Ganska snabbt kommer du att upptäcka att du har en unik röst och då behöver du inte härma längre. Precis som du inte behöver härma någon längre för att tala.

Dina ord är unika och lika så din röst. Du föddes ett mirakel och så är ditt liv. Glöm aldrig det och din sång ska röra folk till tårar.

mwn varför är inte en sånglärare bra för mig i denna åldern?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...