Jump to content
Annons

Hjälp - Fixa HemStudioUtrustning


avbryt

Recommended Posts

Finns det ett forum för Reaper? 😮

Om du menar här på Studios Forum så "indirekt, ja" här. Fast här verkar det vara det "riktiga" forumet (?)

Se på fan, mitt 666:e inlägg!

iron_maiden_the_number_of_the_beast_music_album_cover.jpg

😑

Vänligen,

CHAE

EDIT: sorry för OT 😉

Redigerat av CHAE
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

har du köpt frostmaskinen????

vad har du för latency????

Inte kommit så långt som till inköp. Latencyn är typ 0,5 sek eller nåt sånt.

Just den här typen av krångel äär man inte intresserad av. Har laddat ner asio nu så det kanske kommer fungera bättre. Fixa o trixa med miljön; gör ni det mycket som har dedikerade musikdatorer? Datorn jag kör på nu är ju inte dedikerad, men detta skulle ju kunnat hänt även på en sån förstås.

Nån som provat denna: http://www.4sound.se/itempg.aspx?id=1026029&artno=229274

😏

Redigerat av avbryt
Link to comment
Dela på andra sajter

[...]

Just den här typen av krångel äär man inte intresserad av. Har laddat ner asio nu så det kanske kommer fungera bättre. Fixa o trixa med miljön; gör ni det mycket som har dedikerade musikdatorer? Datorn jag kör på nu är ju inte dedikerad, men detta skulle ju kunnat hänt även på en sån förstås.

Nån som provat denna: http://www.4sound.se/itempg.aspx?id=1026029&artno=229274

OCH ett stort grattis 😆

Tack 😄

Disclaimer: jag vill, med detta inlägg, inte pissa på dem som byggt sina burkar själv. All heder åt er och jag är enormt imponerad att ni lagt ner så oerhört mycket tid och energi på att göra det. Men av allt att döma av TS så låter det lite som om han bara vill ha en burk som rullar från start.

Men för att återgå till vardagen:

"Musikdatorer" ja... Det kan ju bli en saftig roman bara det 😉 Det finns ju ett antal både pros och cons med att exempelvis bygga själv. Jag var inne på att bygga en egen burk (efter att noggrant läst igenom några trådar här på forumet) men då jag är både rädd att, av misstag, paja någonting eller fucka upp det på något annat sätt så övervägde sedan jag att låta komplett.se bygga ihop den efter mina specar men det hela rann tyvärr ut i sanden. Att intresset eller tiden inte heller fanns till 100% spelar nog in en hel del också 😉

Efter ett tag lutade jag mot en "musik"laptop då jag ett tag var väldigt engagerad i körverksamhet m a o var mobiliteten A och O. Som sagt: en laptop och ett externt ljudkort var grejerna jag skulle ha. Sedan uppkom (?) debatten huruvida bärbart vs stationärt var grejen så började jag mer och mer luta åt en stationär. Jag tänkte att "ska jag köpa någonting så är det väl lika bra att slå till på en stationär". Till historien hör att min gamla burk fullständigt gick åt helvete och en ny burk var helt enkelt prio 1 då jag hade mängder av projekt som skulle mixas.

Så jag köpte Racktone's minsting (Grace). Detta var 2008 och burken har fungerat som en klocka sedan dess. Jag har aldrig någonsin haft några problem med den. Någonsin.

Man betalar kanske ännu mer än vad man hade gjort om man byggt sin egen men man får ju också supporten "på köpet" om nu någonting skulle hända.

Jag tillhör kategorin människor som är dundernöjd när allting rullar och gråter blod när saker och ting inte fungerar som de ska.

Jag tror att jag, i och med mitt datorköp den där dagen, har lyckats att undvika mängder av problem som antagligen hade uppkommit. Jag har aldrig behövt utnyttja supporten, alla komponenterna har varit kompatibla med olika typer av hårdvara (har kört en mängd olika ljudkort, både interna och externa, innan jag köpte mitt Saffire Pro40) och jag har ännu inte varit nödsakad att köpa till någonting extra (typ DDR eller så) för att "pimpa" den.

Vart vill jag komma med allt detta?

Jo, jag tror att du sparar dig en hel del (onödigt) jobb och kan börja göra det vi alla tycker är det mest roliga: jidderfri inspelning och mixning om du satsar en peng från början och köper en dedikerad Frost, Racktone eller något liknande för en c:a 22-25k. Jag tror att du sparar både tid, energi och nerver i längden.

Sedan kan man ju alltid dra Mac-kortet men det är det andra som gör så mycket bättre än mig (min bror exempelvis) 😉

Vänligen,

CHAE

EDIT: måste...lära...mig...att...stava... Ganska fånigt att fixa stavfel såhär i efterhand... Hej tvångstanke 😉

Redigerat av CHAE
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad har du för ljudkort nu, sa du? Som du testade att spela in gitarr på.

Använde min Mindprint DI port o rakt in i min acer laptop, latency - läser mig till att ASIO måste till för att fungera går att installer, men ASIO kan inte väljas i ljudmenyerna.

Poäng - strul

Att pyssla med inspelningsmiljön på detta sätt gör mig galen 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Så jag köpte Racktone's minsting (Grace). Detta var 2008 och burken har fungerat som en klocka sedan dess. Jag har aldrig någonsin haft några problem med den. Någonsin.

Man betalar kanske ännu mer än vad man hade gjort om man byggt sin egen men man får ju också supporten "på köpet" om nu någonting skulle hända.

Jag tillhör kategorin människor som är dundernöjd när allting rullar och gråter blod när saker och ting inte fungerar som de ska.

Jag tror att jag, i och med mitt datorköp den där dagen, har lyckats att undvika mängder av problem som antagligen hade uppkommit. Jag har aldrig behövt utnyttja supporten, alla komponenterna har varit kompatibla med olika typer av hårdvara (har kört en mängd olika ljudkort, både interna och externa, innan jag köpte mitt Saffire Pro40) och jag har ännu inte varit nödsakad att köpa till någonting extra (typ DDR eller så) för att "pimpa" den.

Vart vill jag komma med allt detta?

Jo, jag tror att du sparar dig en hel del (onödigt) jobb och kan börja göra det vi alla tycker är det mest roliga: jidderfri inspelning och mixning om du satsar en peng från början och köper en dedikerad Frost, Racktone eller något liknande för en c:a 22-25k. Jag tror att du sparar både tid, energi och nerver i längden.

Sedan kan man ju alltid dra Mac-kortet men det är det andra som gör så mycket bättre än mig (min bror exempelvis) 😉

Vänligen,

CHAE

Din beskrivning är GALANT, strulfaktorn är enorm.

Håller med, tror att det är många som uppskattar att fixa problem med datorer verkar det som 😲

Macsekten håller jag mig för god för så Frost blir det nog för min del. Om nu inte någon skriker KÖP Roland VS700!!

Gonatt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Uppskattar att fixa problem med datorer...? Usch nej! Det är inte kul med strulande datorer.

Jag ser därför till att göra rätt komponentval från början, så att jag slipper få strul senare.

Om du inte tror att du kan spika ihop en dator med hjälp av alla tips i Studiodator 2011-tråden, så ska du däremot absolut köpa en färdigt musikburk från exempelvis Frost, även om det tar en större del av din budget än vad som hade behövts annars...

Link to comment
Dela på andra sajter

Använde min Mindprint DI port o rakt in i min acer laptop, latency - läser mig till att ASIO måste till för att fungera går att installer, men ASIO kan inte väljas i ljudmenyerna.

Poäng - strul

Att pyssla med inspelningsmiljön på detta sätt gör mig galen 😠

ASIO-driver är nödvändigt, så den drivrutinen måste du installera för att kunna köra på ett vettigt sätt. Det är likadant för alla ljudkort, så det är inget struligt, utan bara att installera korrekt drivrutin.

ASIO-drivern måste förstås vara gjord för det operativsystem du använder och specifikt för just ditt ljudkort. Om det inte finns drivrutin för Win7 till ditt ljudkort, så hjälper det inte att skaffa en Frost-dator heller, utan det är samma sak där...

Link to comment
Dela på andra sajter

Men fasiken. Du har ju budgetten!

Sluta strula med PC på en gång. Det e bara krångel.

Köp en Mac som kommer förinstallerad med Garageband och uppdatera till Logic sen.

Ett komplett system som funkar på en gång!!!! Strulet löst!

Det blir din bästa investering någonsin vad gäller inspelning!

Reaper funkar även på Mac.

Ni PC folk får gappa bäst ni vill...

Redigerat av Radiobrutta
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

Men fasiken. Du har ju budgetten!

Sluta strula med PC på en gång. Det e bara krångel.

Köp en Mac som kommer förinstallerad med Garageband och uppdatera till Logic sen.

Ett komplett system som funkar på en gång!!!! Strulet löst!

Det blir din bästa investering någonsin vad gäller inspelning!

Reaper funkar även på Mac.

Ni PC folk får gappa bäst ni vill...

Tänk att det alltid ska komma nån pajas och tala om för folk att Mac är bäst.....

Varför inte kolla igenom trådarna här på forumet efter folk som har problem med t.ex. firewire på sina Macar......

Trams.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk att det alltid ska komma nån pajas och tala om för folk att Mac är bäst.....

Varför inte kolla igenom trådarna här på forumet efter folk som har problem med t.ex. firewire på sina Macar......

Trams.

Du ser! Pajas kan du vara själv. Fasiken omoget att skriva så.

Varför kolla amatörtrådar när jag själv har decenier av erfarenhet och kunskap genom mitt heltidsyrke som ljudtekniker.

Tror mina egna erfarenheter väger tyngre än nån Reason putte med crackar och en billig laptop.

Nä du. Vill man ha en stabil musikdator, då är det Mac som gäller.

Tyvärr inte lika många crackar och sånt olagligt skit som folk tankar ner till sina PC.

Urk! vad trött jag blir på crackamatörerna!

Redigerat av Radiobrutta
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Du ser! Pajas kan du vara själv. Fasiken omoget att skriva så.

Varför kolla amatörtrådar när jag själv har decenier av erfarenhet och kunskap genom mitt heltidsyrke som ljudtekniker.

Tror mina egna erfarenheter väger tyngre än nån Reason putte med crackar och en billig laptop.

Nä du. Vill man ha en stabil musikdator, då är det Mac som gäller.

Tyvärr inte lika många crackar och sånt olagligt skit som folk tankar ner till sina PC.

Urk! vad trött jag blir på crackamatörerna!

...och alla andra är trötta på omogna Mac-förare som störtar in med sandlåde-attityd i sina felaktiga påståenden om PC i trådar där PC diskuteras. 😏

I denna tråden handlar det dessutom om att killen vill KÖPA en massa prylar för att komma igång på allvar - och då passar det ganska illa att komma med snack om "nån Reason putte med crackar och en billig laptop"...

Mina (och otaliga andras) PC-burkar har aldrig varit instabila på något sätt - och jag har kört PC sedan jag övergav Atari Falcon och det färskaste PC-operativet hette Win98.

Det är snarare på grund av alla crackade program - och förstås vissa dåliga komponentval - som det blir instabilt, men väljer man rätt från början så kör en PC minst lika stabilt som en Mac.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Du ser! Pajas kan du vara själv. Fasiken omoget att skriva så.

Varför kolla amatörtrådar när jag själv har decenier av erfarenhet och kunskap genom mitt heltidsyrke som ljudtekniker.

Tror mina egna erfarenheter väger tyngre än nån Reason putte med crackar och en billig laptop.

Nä du. Vill man ha en stabil musikdator, då är det Mac som gäller.

Tyvärr inte lika många crackar och sånt olagligt skit som folk tankar ner till sina PC.

Urk! vad trött jag blir på crackamatörerna!

Tackar för Mactips, kanske kan bli en sådan. Om jag nu inte ska synka två Roland BR1600CD, då har jag ju 24 kanaler!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för Mactips, kanske kan bli en sådan. Om jag nu inte ska synka två Roland BR1600CD, då har jag ju 24 kanaler!

Jag skulle tveklöst välja att köra med DAW istället för HD-recorder, eftersom man har enormt mycket bättre överblick och redigeringsmöjligheter i datorn.

24 kanaler är ingen match för en dator (redan på yngre bronsåldern någon gång, körde jag utan problem över 50 samtidiga audiokanaler på en P3 450MHz med 5400 RPM EIDE-disk) - och i datorn kan du dessutom köra midi, virtuella instrument, välja effektplugins etc - möjligheter som saknas i en HD-recorder.

Om du sedan väljer PC eller Mac, är egalt, eftersom båda plattformarna fungerar utmärkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Nu för tiden köper jag prylar som underlättar mitt skapande och fokuserar mindre på specar.

Det har gjort mig mycket mer kreativ och jag får saker ur händerna istället för att få strul.

Jag försöker låta bli och sitta och sukta efter nya prylar för då blir det inget gjort musikalsikt.

Håller mig gärna till low budget med. Då kan man antingen åka på semester eller köpa fler prylar 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle tveklöst välja att köra med DAW istället för HD-recorder, eftersom man har enormt mycket bättre överblick och redigeringsmöjligheter i datorn.

24 kanaler är ingen match för en dator (redan på yngre bronsåldern någon gång, körde jag utan problem över 50 samtidiga audiokanaler på en P3 450MHz med 5400 RPM EIDE-disk) - och i datorn kan du dessutom köra midi, virtuella instrument, välja effektplugins etc - möjligheter som saknas i en HD-recorder.

Om du sedan väljer PC eller Mac, är egalt, eftersom båda plattformarna fungerar utmärkt.

Håller med, det går inte att jobba på det sättet. Får nog bli så att jag scannar av marknaden för ett bra pris på Frost eller Mac eller möjligtvis Racktone. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu för tiden köper jag prylar som underlättar mitt skapande och fokuserar mindre på specar.

Det har gjort mig mycket mer kreativ och jag får saker ur händerna istället för att få strul.🙂

Mitt i prick!

Nämn några sådana fåsakerurhänderna prylar som underlättar skapandet tackar ⚠️

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Ett av problemen med rådet är att det är individuellt. Det som passar mig kanske inte passar dig.

Därför kan det vara bra att börja med billiga grejer för att sedan efter ett tag när man jobbat så blir man varse om vad man egentligen vill förbättra i arbetsflödet.

Jag satte mig bland annat ned och funderade på vad jag inte gillade med min setup. Ett av besluten var att byta ut min DAW. Jag hade kört samma program över 15 år innan jag bytte. Ett bra beslut som jag inte ångrar.

Ett annat var att köpa en liten keyboard som jag fick ned i reseväskan så jag kunde komponera på tåget. Den använder jag mest hemma nu. Smidig att ta fram och börja jobba med och vilket gör att jag kan snabbt börja skapa när jag blir sugen. Jag har ett stort keyboard med men det använder jag sällan.

Som sagt personligt vad som skapar bra kreativt arbetsflöde.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå,

hittat detta beg:

Högtalare - Mackie Hr824 6500:- eller Adam A7 4000:-

RME Fireface400 5000:- (då att jämföra med Focusrite saffire56 6500:-)

Åsikter!!

Ang att Frosts laptop är utan firewire så tycker jag att detta är en petitess (har man en Boss BR öststatare så har man en referensram som heter duga) USB går ju fort att överföra filer med. Behövs firewire till något annat?

😳🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

Jäpp! Du måste ju ha Firewire för att kunna köra med ett Firewire-ljudkort... 😉

Annars tillhör RME de bästa när det gäller stabila och effektiva drivrutiner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske en petitess. Men ett problem om man vill koppla in RME Fireface...

Erkänner att jag rodnar här 😆

Än då är det väl saffire som gäller i såna fall,

ok innebär det en begränsning då att inte ha firewire eller är det sällan som firewire används?

Link to comment
Dela på andra sajter

Erkänner att jag rodnar här 😆

Än då är det väl saffire som gäller i såna fall,

ok innebär det en begränsning då att inte ha firewire eller är det sällan som firewire används?

Saffire är väl också ett Firewire-ljudkort...?

Om du inte har Firewire i datorn, så blir det till att kolla på USB-ljudkort, som t ex Fireface UC från RME.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

För en tusenlapp till kan du kommer över till den onda sidan som har FW och andra fina anslutningar. Mmmmmm..... aaaaaaa...... c.

Link to comment
Dela på andra sajter

Saffire är väl också ett Firewire-ljudkort...?

Om du inte har Firewire i datorn, så blir det till att kolla på USB-ljudkort, som t ex Fireface UC från RME.

Ok, firewire gör saker och ting enklare vad gäller valmöjligheter! Då går Frost mobila bort.

Link to comment
Dela på andra sajter

För en tusenlapp till kan du kommer över till den onda sidan som har FW och andra fina anslutningar. Mmmmmm..... aaaaaaa...... c.

Vilken modell syftar du på, deras macbook pro med minsta skärm är väl nätt och tar man en 15 tums skärm landar man på 16´.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...