Jump to content
Annons

Rekommendationer kring ny imac?


Andree

Recommended Posts

Hej,

Jag sitter just nu och arbetar med min musik på en laptop från Dell och har börjat inse att den helt enkelt inte pallar trycket. Jag kör Cubase 6 Elements tillsammans med två VSTi's, Miroslav Philharmonik samt Komplete 7 Elements och datorn börjar protestera när vi kommer upp mot 10 spår. Nu planerar jag därför för att inköpa en imac eftersom jag förstått att Apple's datorer är överlägsna för musikproduktion. Hur som helst så undrar jag nu vad ni rekommenderar kring de senaste imac's som kommit, vad jag har behov av och hur jag ska resonera för att undvika överköp?

Den dator jag tittar på just nu är 21,5 tum med i5 Quad-Core på 2,5 Ghz och 4 Gb RAM. Min fråga är vad som kommer att göra störst nytta om jag vill köpa en uppgradering, bättre processor eller mer RAM-minne? Jag använder nästan uteslutande VSTi's och ytterst få audiospår. Uppgraderingarna som är aktuella är samma processor fast med 2,7 Ghz hastighet eller en uppgradering till 8 Gb RAM? Är det någon idé att göra någon av dessa uppgraderingar separat eller måste man göra båda för att det ska bli positivt resultat i prestanda? Att man får en bättre dator om man gör bägge uppgraderingarna förstår jag, men det är inte min fråga. Frågan är alltså om någon av uppgraderingarna är värda några tusen extra och i så fall vilken som ger bäst effekt mot bakgrund av mitt användningsområde?

/Andrée

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Satsa först på processorkraften. Minne kan du alltid slänga in senare. Det beror lite på hur dina VST's jobbar. En del drar bara ram en del processor och en del både och.

Ett annat tips är att du köper med dubbla hårddiskar.

Finns en option att köpa en SSD och HDD.

Kör OSX på SSD och alla audio på HDD.

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp en med i7 och mycket RAM. Jag snackade med en kompis, som jobbar på Macforum i Ggb, och han sa att i7:an är 50-70 %

vassare än i5:an. Det kostar iofs 1820,- att uppgradera den näst billigaste iMacen (från 2,7 GHz i5 till 2,8 GHz i7),

men det kan det vara värt.

http://store.apple.com/se/configure/MC812S/A?mco=MjIwNTQ3OTY

Mvh/Peter

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipsen men som jag tidigare nämnt så förstår jag att jag får en bättre dator ju mer jag väljer att spendera. Frågan är snarare om det är "overkill" med hänsyn till vad jag ska ha den till? Varför köra Formul 1 om hastighetsbegränsningen är 70 km/h? Sen är ju den konfiguration som nämndes sist också omkring 7000 kronor dyrare än den mac som jag tittat på, 70% snabbare och 70% dyrare!

/Andrée

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle säga att du borde kolla in MacBook Pro 15" med i7 istället för en 21" iMac. Du får mer kräm och ett smidigare format, komplettera möjligtvis med en separat skärm. Ska du ha en imac så borde du satsa på i7 27" versionen som har grymt bra högupplöst skärm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej vi säger såhär. Om jag uppgraderar mac:en från i5 Quad Core 2,5 Ghz till i7 Quad Core 2,8 Ghz samt uppgraderar RAM-minnet från 4 till 8 Gb, hur mycket bättre prestanda får jag egentligen då? Ursprungskonditionen kostar drygt 11 000:- medan uppgraderingen kostar drygt 16 000:-, vilket är bra mycket dyrare. Är det värt det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppas du inte tänkte köpa minnet av apple. Det blir mycket billigare om du skaffar det på annat håll.

Bytte själv från en dell laptop till en imac nyligen. Ångrar mig inte, blev en i5 27". Sedan köpte jag 8GB minne extra för 1000:- tror jag det var. 12GB är najs ☺️

En i7 hade jag kanske kunnat stressa med dubbelt så många spår i logic, men det spelar inte så stor roll för mig, för jag kommer inte upp i datorns max ändå. Då har jag hellre en något svalare dator.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för ditt svar.

Har du haft några problem med Mac:en någonsin, något knäppande eller annat latencyproblem? Hur många spår kör du som mest och är det audio eller VSTi?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för ditt svar.

Har du haft några problem med Mac:en någonsin, något knäppande eller annat latencyproblem? Hur många spår kör du som mest och är det audio eller VSTi?

Det där är ju svårt att säga. Hänger på hur bra drivisar ljudkortet har.

Sen hänger det på hur VST hur pass hungriga dom är.

Men Logic Benchmarktestet visar, tror jag bortåt 80 spår på topmodellen av iMac. Vilket är vansinnigt bra.

Min Powermac G5 klarade 11 spår. Och då var det den värsta som fanns då (2004)

Och den knäade väldigt sällan.

Min Mac pro är dock ett monster. Klarar 178 spår. Och har fortfarande 8 cores oanvända. Logic klarar än så länge "bara" 16 cores. Min burk har 24.

Kör med RME Fireface 800. Och vid ett tillfälle så höll jag på med slutmix och kom på att en gitarr skulle läggas.

Ca 240 audiospår i (24/44.1) Över 400 plugga. Ställde ner samples till 32 och low latency mode.

På med gitarrpluggen och inte ett knaster överhuvudtaget. Performance låg på 25-30%

Vilket betyder att en iMac skulle klara detta galant!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för ditt svar.

Har du haft några problem med Mac:en någonsin, något knäppande eller annat latencyproblem? Hur många spår kör du som mest och är det audio eller VSTi?

Någon gång har det blivit något slags knäppande, men det är typ 2 ggr totalt på någon månad. Gissar på att någonting i bakgrunden gjorde något.

Latencyproblem har jag inte, men ibland har jag fått använda låglatency-knappen, för att jag inte ska höra någon fördröjning vid inspelningen.

Använder både audio och VSTi, vissa samplebaserade och andra processorkrävande. Kanske 10-talet spår. En av processorkärnorna kanske kommer upp i 50%, resten ligger runt 20 skulle jag tro. Skulle en processortopp peaka, kommer det jämnas ut på de andra kärnorna tror jag, så det finns god marginal för mina ändamål.

Link to comment
Dela på andra sajter

ehm... dålig gissning från min sida. öppnade upp mitt största projekt för tillfället, processorn toppar på 20% på en av kärnorna, 10% på resten. 10 kanaler, 2 samplebaserade VSTi (trummor och piano), 3 gitarrer som kör logics egna plugins (alltså inga externa effekter).

Link to comment
Dela på andra sajter

och hur jag ska resonera för att undvika överköp?

/Andrée

Tycker generellt sett att ju mer du köper nu desto längre kommer datorn också att hänga med. Med andra ord du behöver ju inte byta dator lik ofta.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Missförstå mig rätt nu jag är själv mac freak älskar dom helt enkelt men du får jäkligt bra PC hårdvara för dom där pengarna som den vassaste Imacen kostar (skärm får man köpa till då förstås). Att mac maskiner skulle vara bättre för musik produktion är nog dessvärre en myt och att ett av dom ledande musikprogrammen skulle vara bättre än något annat stämmer inte heller. Det är bara fråga om tycke och smak helt enkelt.

Så om du går över till mac för att det är bättre att producera musik på en mac så tänk om det är mitt råd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, ja det är väldigt svårt att bilda sig en uppfattning kring om mac verkligen är stabilare datorer eller inte. Det är ju så många som rekommenderar dem framför vanliga PC men sen får man ändå höra att det inte finns några direkta prestanda-skillnader. Jag har fått för mig att musiker väljer mac för att dem inte strular, exempelvis genom diffusa och svårförståeliga driftstörningar såsom klickljud och annat. Då är detta alltså en myt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, ja det är väldigt svårt att bilda sig en uppfattning kring om mac verkligen är stabilare datorer eller inte. Det är ju så många som rekommenderar dem framför vanliga PC men sen får man ändå höra att det inte finns några direkta prestanda-skillnader. Jag har fått för mig att musiker väljer mac för att dem inte strular, exempelvis genom diffusa och svårförståeliga driftstörningar såsom klickljud och annat. Då är detta alltså en myt?

Nej, OSX är ett bättre operativsÿstem för musik än Windows. Finns mycket folk som sitter med ultrafeta PCs men ändå så strular det för dom på grund av Microsofts oförmåga att göra bra och smidiga OS. Uppdateringar etc. brukar också gå mycket smidigare med OSX.

Ska du ha en motsvarande tyst och smidig PC-dator som iMac 27" i5 så kostar bara en lika bra skärm ungefär 7.000 kronor.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Nej det stämmer inte mac eller pc är bara en fråga om vad man gillar. Båda plattformarna är riktigt bra för allt man normalt gör med en dator. En prestandamässigt motsvarande tyst PC (med ett fläktfritt grafikkort) och då oxå med tex pci platser etc om man behöver och med en i7 propp och två skärmar (själv kör jag med tre) kan nog vara ett alternativ kostnads/prestanda mässigt. USB3 tex finns ju inte på mac sidan thunderbolt finns men inte mycket hårdvara ännu så .....

Kort sagt mac ska man gå över till om man vill och är sugen inte för att man tror att det funkar bättre till musik produktion. Alltså det är skitbra grejor men det är en PC oxå, fråga här på forumet bara så får du svar.

Redigerat av BurninSven
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, OSX är ett bättre operativsÿstem för musik än Windows. Finns mycket folk som sitter med ultrafeta PCs men ändå så strular det för dom på grund av Microsofts oförmåga att göra bra och smidiga OS. Uppdateringar etc. brukar också gå mycket smidigare med OSX.

Ska du ha en motsvarande tyst och smidig PC-dator som iMac 27" i5 så kostar bara en lika bra skärm ungefär 7.000 kronor.

Generellt är det små skillnader mellan datorerna och operativsystemen, och till viss del kan det koka ner till tycke och smak. Men det beror på var du vill göra med datorn samt dina förkunskaper.

Du kan få en jättebra stabilitet och pris/prestanda-ratio med en Windows-burk. Men då måste du välja komponenter med omsorg samt veta hur du ska anpassa Windows för att fungera så bra som möjligt. Det är därför företag som Frost finns.

Andra köper en Mac istället, för där är också komponenterna utvalda och drivrutinerna skrivna av samma företag som tillverkar operativet. Alltså mindre risk för meck (även om det så klart kan uppstå).

Själv började jag med Atari för en massa år sen (Cubase som syncades mot porta) innan jag tog steget till HD-inspelning med en PC. Under PC-tiden blev jag nästan av med all kreativitet då jag spenderade mycket tid med att mecka. Inget fel i det, för jag lärde mig otroligt mycket. Men det kanske inte passar alla?

När jag sedan bytte till Mac flera år senare så insåg jag att jag skulle slippa mecka. Visst, det kostade lite mer då, men det var det värt för mig. Den tid jag sparar på att slippa mecka med en Windows-burk, eller avinstallera all mjukvara som "följde med" eller installera om varje år för att rensa lägger jag på annat istället.

Men du måste ju hitta det som är rätt för dig. Så gå i butikerna och kläm och känn. Testa och be folk i butiken visa. Fråga, fråga och fråga igen och du kommer veta vad som passar dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det stämmer inte mac eller pc är bara en fråga om vad man gillar.

Det håller inte RME med om

"Mac OS X

Exceptional performance on par with PCI. Buffer sizes down to 32 samples can be used in practice with CPU loads close to 100%. There are two reasons: Most Mac Intel hardware is up to date, and works quite well with USB on a hardware level. Furthermore, Apple did a good job with USB Audio, ensuring great performance and stability inside OSX and Core Audio. Microsoft could well take a page from Apple's book here..."

http://www.rme-audio.de/en_products_fireface_uc_systems.php?page=content/products/en_uc_general

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack för alla svar.

Jag tror att jag har bestämt mig nu och det blir en 21,5 tum med 2,8 Ghz i7 quad core med 8 gb RAM-minne. En fråga återstår dock. Jag vet inte hur det fungerar i Mac-världen angående kompabiliteten mellan nya operativsystem och äldre mjukvara. Jag undrar exempelvis om IK Multimedias "Miroslav Philharmonik", Native instruments "Komplete Elements 7" samt Steinberg "Cubase 6 Elements", kommer att fungera med det nya OS X Lion? Detsamma gäller för mitt USB-ljudkort, EMU 0404 USB. Kommer dessa att fungera i det nya systemet?

Vill ni hjälpa mig med den här frågeställningen så vore jag mycket tacksam.

/Andrée

Redigerat av Andree
Link to comment
Dela på andra sajter

Det "brukar" inte vara några större problem med äldre pluggar på nyare system.

Själv har jag Miroslav och Native Instruments. Och dessa gått igenom Panther Tiger Leopard och Snow Leopard utan problem.

Men jag minns när Tiger kom så var UAD helt åt helvete. Funkade inte på flera månader. Till slut så släppte Universal Audio en uppdatering som fixade det.

Så visst händer det att det kan bli problem.... "peppar peppar"

Bästa är att kolla på tillverkarnas hemsidor. Står det inget så brukar det inte vara några problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar.

Jag tror att jag har bestämt mig nu och det blir en 21,5 tum med 2,8 Ghz i7 quad core med 8 gb RAM-minne. En fråga återstår dock. Jag vet inte hur det fungerar i Mac-världen angående kompabiliteten mellan nya operativsystem och äldre mjukvara. Jag undrar exempelvis om IK Multimedias "Miroslav Philharmonik", Native instruments "Komplete Elements 7" samt Steinberg "Cubase 6 Elements", kommer att fungera med det nya OS X Lion? Detsamma gäller för mitt USB-ljudkort, EMU 0404 USB. Kommer dessa att fungera i det nya systemet?

Vill ni hjälpa mig med den här frågeställningen så vore jag mycket tacksam.

/Andrée

Vill återigen flagga för tidigare tråd i ämnet: https://www.studio.se/index.php/topic/86403-vilken-mac/. Där har du prestanda för olika CPUer och får veta att man betalar mycket mindre pengar för RAM hos andra än Apple. Det finns även en guide för hur man på egen hand byter RAM-minnet och man får också tips gällande val av tangentbord och kommande uppdatering till Lion. Ytterligare en tanke är att Apples möss är dåliga när det kommer till ergonomi och att man kan ersätta sin datormus med en "Magic Trackpad" utan extra kostnad från Apple Store och köpa en datormus man gillar på egen hand från t.ex. Razer som är kompatibel med OS X.

Gällande kompatibilitet och tredjepartstillverkare måste man själv gå in hos tillverkarna och läsa i deras supportforum när det kommer till Lion alternativt använda sig av roaringapps och söka i deras databas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...